بین صلاحیت های مدیران با رضایت شغلی معلمان ... |
نرم افزارهای spss یکی از نرم افزار های متداول برای تعیین پایایی با یکی از روش های فوق و معمولا روش الفای کرونباخ می باشد. از انجا که روش الفای کرونباخ از سایر روشها بهتر می باشد در این تحقیق جهت تعیین پایایی پرسشنامه از ضریب الفای کرونباخ استفاده شده است. برای تعیین ضریب پایایی از ۲۰۰ پرسش نامه توزیع شده، ۱۷۰ پرسش نامه در تحلیل مورد استفاده قرار خواهد گرفت. آلفای کرونباخ مقدار محاسبه شده برابر در رضایت شغلی ۹۲/۰ و برای متغیر ویژگیهای مدیریتی ۸۹/۰ بدست آمد که بر اساس اصول روش تحقیق، مقدار مطلوبی تلقی می شود.
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
۳-۵- روایی پرسشنامه
به منظور برآورد روایی پرسشنامه از روش محتوا استفاده شده است. روایی محتوا، روایی است که به طور معمول برای بررسی اجزای تشکیل دهنده ی ابزار اندازه گیری بکار برده می شود. روایی محتوای یک ابزار اندازه گیری به سوال های تشکیل دهنده آن بستگی دارد. اگر سوال های ابزار، معرف ویژگی ها و مهارت های ویژه ای باشد که پژوهشگر قصد اندازه گیری آنها را داشته باشد. آزمون دارای روایی محتوا است. روایی محتوای یک آزمون، به طور معمول توسط افراد متخصص در موضوع مورد مطلعه تعیین می شود. از این رو، روایی محتوا به قضاوت داوران بستگی دارد. (سرمد و همکاران، ۱۳۷۶: ۱۷۱)
بدین منظور در این تحقیق تعداد ۲۰۰ پرسشنامه بین تنی از مدیران و معلمان به بررسی رابطه صلاحیت و ویژگی های مدیریتی مدیران با رضایت شغلی معلمان در واحد های آموزش و پرورش شهرستان تنگستان مورد بررسی و اصلاح، پرسشنامه نهایی با تعداد ۱۷۰ گویه مورد تایید قرار گرفت، و بدین وسیله روایی محتوایی پرسشنامه نیز از نظر اساتید متخصص مورد قبول واقع گردید.
۳-۶- اعتبار پرسشنامه
برای بررسی اعتبار پرسشنامه، شاخص های استخراج شده دسته بندی و پس از ویرایش در قالب پرسشنامه اولیه برای بررسی اعتبار محتوا در اختیار صاحب نظران قرار گرفت. پس از بررسی نظرات و پیشنهادات استاد راهنما و مشاور، تغییرات لازم در فرم اولیه ایجاد و فرم های نهایی آزمون تهیه گردید.
برای اجرای پرسشنامه نهایی روی نمونه آماری مورد مطالعه، پس از برقراری هماهنگی های لازم با مدیران و معلمان شهرستان تنگستان اجرای پرسشنامه شروع و در مدت یک ماه پرسشنامه ها اجراء و گردآوری گردید. در نهایت پرسشنامه های گرد آوری شده کد گذاری شده و داده ها برای ورود به رایانه آماده گردیدند. سرانجام داده های آماری با بهره گرفتن از نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
۳-۷- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات
ضریب آلفای کرونباخ برای مقیاس توانمندسازی زنان سرپرست و آزمون اعتبار عاملی پرسش نامه نیز با کمک تحلیل عاملی تأییدی و با بهره گرفتن از نرم افزار spss استفاده خواهد شد.
در نهایت تحلیل لازم انجام و در صورت لازم باید اقدامات اصلاحی جهت بهبود عملکرد در آن شاخص را معین نمود. یک نکته اینکه در نتایج عملکرد، معمولاً رویکرد و دیدگاه حاکم مورد توجه خاص قرار میگیرد.
۳-۸- جامعه نمونه آماری
نمونه آماری شامل مدیران و معلمان در واحدهای آموزش و پرورش است. نمونه گیری به روش تصادفی ساده صورت گرفته است. بدین منظور در این تحقیق تعداد ۲۰۰ پرسشنامه بین تنی از مدیران و معلمان به بررسی رابطه صلاحیت و ویژگی های مدیریتی مدیران با رضایت شغلی معلمان در واحد های آموزش و پرورش شهرستان تنگستان مورد بررسی و اصلاح، پرسشنامه نهایی با تعداد ۱۷۰ گویه مورد تایید قرار گرفت، و بدین وسیله روایی محتوایی پرسشنامه نیز از نظر اساتید متخصص مورد قبول واقع گردید.
۳- ۸-۱- قلمرو موضوعی تحقیق
باتوجه به شاخص های بررسی رابطه صلاحیت و ویژگی های مدیریتی مدیران با رضایت شغلی معلمان لذا قلمرو موضوعی تحقیق مورد نظر بررسی رابطه صلاحیت و ویژگی های مدیریتی مدیران با رضایت شغلی معلمان در واحد های آموزش و پرورش شهرستان تنگستان خواهد بود.
۳-۸-۲- قلمرو مکانی تحقیق
این تحقیق شامل بررسی رابطه صلاحیت و ویژگی های مدیریتی مدیران با رضایت شغلی معلمان در واحد های آموزش و پرورش شهرستان تنگستان خواهد بود. قلمرو زمانی :قلمرو زمانی تحقیق در سال ۱۳۹۲ خواهد بود.
۳-۹- حجم نمونه
در تحقیق حاضر ویژگی های مدیریتی مدیران با رضایت شغلی معلمان که با تکمیل پرسشنامه تهیه شده پژوهشگر، به بررسی شاخص های موجود در رابطه با صلاحیت ویژگی های مدیریتی مدیران با رضایت شغلی معلمان خواهند پرداخت.
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل داده ها
۱-۵- روش اجرا
تحقیق حاضر از نوع تحقیقات علی و همبستگی (رابطه ای) است که برای اجرای آن از روش معمول روش پرسشنامه (پیمایش) سود برده خواهد شد و در این روش به مصاحبه و درخواست همکاری در زمینه تکمیل نمودن پرسشنامه ها از معلمان و مدیران واحدهای آموزش و پرورش پرداخته خواهد شد. داده های به دست آمده مربوط به ویژگی های مدیریتی مدیران با رضایت شغلی معلمان است که داده ها لازم برای این تحقیق با مصاحبه جداگانه هر یک از این افراد استخراج خواهد شد. بعد از آن به تعیین متغیرها و شاخص ها می پردازیم. پس از استخراج داده ها متغیر ها لازم در هر ستون به صورت جداگانه نوشته و هر ردیف به یک فرد اختصاص داده و اطلاعات جمع آوری خواهد شد و سپس مبادرت به کدگذاری آن اطلاعات و ورود آنها به کامپیوتر برای تجزیه و تحلیل می کنیم.
از نظر واحد تحلیل و مشاهد این تحقیق درصدد بررسی بررسی رابطه صلاحیت و ویژگی های مدیریتی مدیران با رضایت شغلی معلمان در واحد های آموزش و پرورش شهرستان تنگستان و متغیرها درسطح فردی مورد سنجش قرار می گیرد بنابراین نتایج در همین سطح توصیف و تحلیل خواهد شد پس واحد تحلیل و واحد مشاهده در سطح (فرد) است ابزار مشاهده مصاحبه با معلمان و مدیران در واحدهای آموزش و پرورش می باشد.
۴-۲- تجزیه و تحلیل توصیفی اطلاعات
این بخش از تجزیه و تحلیل اطلاعات مربوط به اطلاعات توصیفی واحدهای آموزش و پرورش شهرستان تنگستان می باشد. جدول زیر اطلاعات مربوط به فراوانی و درصد میزان پاسخگویی به پرسشنامه می باشد.
جدول شماره: (۴-۱) نمودار ستونی تحصیلات و فراوانی پاسخگویان مورد مطالعه
میزان تحصیلات | فراوانی | درصد | |
دیپلم | ۶ | ۳.۹ | |
دیپلم فوق | ۳۱ | ۲۰.۰ | |
لیسانس | ۱۰۱ | ۶۵.۲ | |
لیسانس فوق | ۹ | ۵.۸ |
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1400-09-28] [ 11:15:00 ب.ظ ]
|