نمودار (۴-۹) توزیع فراوانی وضعیت پایگاه اجتماعی – اقتصادی پاسخگویان ۱۶۱
نمودار (۴-۱۰) توزیع فراوانی وضعیت نوع مالکیت مسکن پاسخگویان ۱۶۲
نمودار (۴-۱۱) توزیع فراوانی مدت حضور ماهواره تلویزیونی در منزل ۱۶۴
نمودار (۴-۱۲) توزیع فراوانی مدت زمان تماشای ماهواره تلویزیونی در شبانه روز ۱۶۵
نمودار (۴-۱۳) توزیع فراوانی میزان مواجهه با تلویزیون ماهواره ای ۱۶۷
نمودار (۴-۱۴) توزیع فراوانی میزان رضایت استفاده از ماهواره ۱۶۹
نمودار(۴-۱۵) توزیع فراوانی میزان اعتماد به ماهواره ۱۷۱
نمودار (۴-۱۶) توزیع فراوانی میزان استفاده از محتوای کلی ماهواره ۱۷۳
نمودار (۴-۱۸) مقایسه میانگین های هویت فرهنگی بر حسب وضعیت تأهل ۱۸۱
نمودار (۴-۱۹) مقایسه میانگین های هویت فرهنگی بر حسب وضعیت شغلی ۱۸۲
نمودار (۴-۲۰) مدل تحلیل مسیر پایبندی به هویت فرهنگی ۱۸۲
فصل اول: کلیات پژوهش
۱-۱-مقدمه
تا دهه­های قرن نوزدهم، ضرورت و توجه به مسائلی از جمله فرهنگ، هویت­فرهنگی، انگاره­سازی، نماد و از‌این دست مفاهیمی که امروزه به عنوان یک ضرورت کلیه جوامع به آن توجه خاصی مبذول داشته اند، مطرح نبود. اندیشمندان علوم متفاوت در خصوص زمینه ­های مختلف از جمله فرهنگ، هویت، زیبایی­شناختی و از‌این دست مفاهیم سخن به میان نیاورده بودند، از دهه­های پایانی قرن بیستم جهان شکل تازه­ای به خود گرفت؛‌این شکل تازه تنها به دلیل‌ایجاد تحولات پرشتاب علمی تکنولوژیک نبوده، بلکه با ظهور رسانه­های همگانی مانند تلویزیون در دهه ۱۹۴۸ و سپس ماهواره در سطح جهانی، تفکر و توجه در مورد مسائلی چون فرهنگ(بومی، ملی، مذهبی)، هویت(فردی، جمعی، اجتماعی، ملی، بومی، منطقه‌ای، فرهنگی، دینی و… )، به عنوان بسترهایی قابل نفوذ مورد بررسی اندیشمندان قرار گرفت و با شناخت اثرات و پدیده ­های ناشی از تکنولوژی و ابزارهای نوین آن بر فرد و اجتماع جهان، اندیشمندان عرصه علوم جامعه ­شناسی، اجتماعی و روان­شناسی نظریه ­ها و فرضیه ­های مختلفی در باب رسانه­های جمعی و تاثیرات آن بر مخاطبان برای‌ایجاد تغییر در ارزش­ها، سلیقه­ها، رفتارها و در نهایت فرهنگ جوامع بشری مورد بررسی و مطالعه قرار گرفت. کشورهای غربی در رأس آن‌ایالات­متحده­آمریکا که همیشه به دنبال برتری­طلبی و خودکامگی بوده­؛ درپی ­براندازی حاکمیت­های مخالف خود خصوصاً برای سلطه بر جوامع در حال توسعه و بهره­مندی هر چه بیشتر از منابع طبیعی و امکانات‌این کشورها در جهت‌ایجاد رفاه و تأمین مواد اولیه جوامع صنعتی خود «نظریه جریان آزاد اطلاعات» را در ماده نوزدهم اعلامیه جهانی حقوق بشر به تصویب رساند، تا از‌این طریق مداخله­گری خود را از طریق ابزارهای ارتباطی مستحکم­تر نماید.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

کنفرانس بین ­المللی سازمان ملل متحد درباره آزادی اطلاعات که در ماه­های مارس و آوریل ۱۹۴۸ در ژنو برگزار گردید و اعلامیه جهانی حقوق بشر در مجمع عمومی ملل متحد در دهم ماه دسامبر همان سال به تصویب رسید، بر اساس ماده ۱۹‌این اعلامیه درباره آزادی اطلاعات، نظم بین ­المللی حاکم بر ارتباطات جهانی، بر مبنای جریان آزاد اطلاعات گذاشته شد (شکرخواه، ۱۳۷۲: ۹)، لذا نظریه «جریان آزاد اطلاعات» تحت لوای دسترسی همگان به اطلاعات و اخبار و آزادی بیان اهرمی در دست‌ایالات­متحده به­منظور بهره­ گیری از رسانه­های عمومی گردید.
براساس برهان هربرت شیلر[۱] استاد ارتباطات دانشگاه کالیفرنیا، هنگامی که کشورهای درحال توسعه به نظامی تجاری پخش تلویزیونی روی می­آورند، در یک فرایند دگرگونی و وابستگی فرهنگی نیز وارد می­شوند که در آن ارزش­های مصرف­گرایی بر انگیزه­ ها و موجبات سنتی و الگوهای دیگر شکل­ گیری ارزش غلبه یافته، آن­ها را خنثی می­ کند (تامپسون، ۱۳۸۰: ۲۰۵).
در گذشته، نفوذ فرهنگ­های خارجی به علت بعد مسافت و موانع مختلف جغرافیایی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی به کندی صورت می­گرفت. از دهه ۱۹۹۰ نفوذ فرهنگی سرعت گرفت. تا جایی که در عصر حاضر انهدام جمعی فرهنگ­ها را تجربه می­کنیم؛ مارشال مک لوهان[۲] استاد مرکز مطالعات رسانه ای تورنتو، که سیاره زمین به صورت یک دهکده جهانی یعنی به صورت یک جهان بدون مرز در خواهد آمد، اظهار می­دارد که اثرات فرهنگی با سهولت و سرعت در سطح جهان اشاعه خواهد یافت و حالت متمرکز پذیرش فرهنگ خارجی را که حاصل تحمیل اصولی نفوذ بیگانه بر فرهنگ­های بومی آسیب­پذیر است، به وجود خواهد آورد (به نقل از اپادورائی : ۱۹۹۸).
آنچه در حال حاضر قابل درک است، پرتاب اولین قمر مصنوعی به فضا توسط اتحاد جماهیر شوروی سابق در چهارم اکتبر ۱۹۵۷، عصری را در روابط بین المللی گشود که در عرض کمتر از نیم قرن جهان را به دهکده‌ای کوچک مبدل ساخت. بطوریکه در عصر حاضر تاثیر تکنولوژی و ابزارهای آن(رسانه‌های جمعی)، چنان بر بستر جوامع گسترانیده گردیده که گویی تمام جهان در داخل توری از تارهای عنکبوتی محصور گردیده و دهکده جهانی مارشال مک لوهان شکل گرفته است. اگر تصور کنیم که شبکه‌های ماهواره‌ای در تمامی پهنه آسمان ارتباطات را مانند تار عنکبوت به سراسر کرات متصل نموده ­اند، بخوبی می­توان تصور نمود که تمامی انسان‌ها چگونه تحت تاثیر ‌این ارتباطات و جریان ارسال امواج دیجیتالی قرار گرفته­اند؛ بطوریکه می­توانند در یک مدت زمان کوتاه اطلاعات وسیعی را در سطح گسترده­ای از جهان که می­توان به مغز متفکر جهان ترسیم نمود، ارسال دارند و آنی بر شیوه ­های زندگی و سلیقه­های عمومی جوامع تأثیر بگذارند. از سوی دیگر اگر به محوریت زن در خانواده و در جامعه توجه داشته باشیم، با تکیه بر علوم روان­شناسی و جامعه ­شناسی مبرهن است که در طول تاریخ زنان همیشه مظهر زیبایی، طراوت، احساس از خودگذشتگی و… بوده‌اند و ‌این خصلت­ذاتی جنیست زن می­باشد و لذا نیاز به نوجویی و نیاز به نو شدن، زیبا جلوه نمودن؛ یکی از مظاهر اساسی تثبیت شخصیت فرهنگی و اجتماعی فردی زنان است که به اشکال گوناگون مانند شیوه ­های لباس پوشیدن و طرز آرایش و طرز رفتار بروز می­ کند. زنان در مسیر شکل گرفتن شخصیت خود به دنبال الگوهایی هستند که آنان را هر چه بیشتر به سلیقه و ذات درونی‌شان و نیازهای روحی و روانی نهفته در آنان نزدیک کند. در‌این میان نهادهای اجتماعی جامعه ما نه تنها نتوانستند نقشی فعال و اثر بخش در شکل­دهی به الگوهای زنان در پوشش و شکل­دهی به شخصیت آنان داشته باشند بلکه با عملکرد ناقص خود موجبات گرایش زنان را به الگوهای غربی دامن زدند. رواج و گسترش رسانه‌های جمعی فراگیر و اثربخشی مانند ویدئو،‌ اینترنت و ماهواره و… نیز به‌این جریان دامن زدند و باعث به انفعال کشیده شدن رسانه­های­ملی کشور گردیدند. لذا ضرورت مطالعه و بررسی و توجه به مسائلی چون فرهنگ و هویت زنان بخوبی روشن است. با توجه و اهمیت هویت فرهنگی زنان،‌ باید دید رسانه ها و مخصوصاً رسانه فراملی شبکه های ماهواره ای چه نقشی درهویت و هویت فرهنگی زنان ایرانی دارند
۱- ۲- بیان مسأله
موضوع پژوهش حاضر تلویزیون ماهواره‌ای و هویت فرهنگی است. هویت فرهنگی یکی از بخشهای مهم هویت ­ملی هر کشوری است. در کنفرانس جهانی در باره سیاست‌های فرهنگی که در سال ۱۹۸۲در مکزیکوسیتی برگزارشد، هویت‌فرهنگی را هسته مرکزی شخصیت فردی و جمعی قلمداد می‌کند که به مثابه اصولی حیاتی زیربنای بیشتر تصمیم‌های معتبر، رفتار، اعمال و فرایندهایی است که یک جامعه را در دستیابی به توسعه توانا می­سازد؛ در عین‌اینکه ویژگی­های خود را حفظ می­ کند(سلیمی، ۱۳۷۹: ۳۰). هویت فرهنگی از مؤلفه ­هایی چون ملت، قلمرو جغرافیای سیاسی، زبان و دین تشکیل شده است(روح الامینی، ۱۳۷۹: ۲۸). آنتادیوپ انسان­شناس سنگالی بر‌این باور است که هویت‌فرهنگی یک جامعه به سه عامل تاریخی، زبانی، روان­شناختی بستگی دارد، با از بین رفتن هر کدام از آنها هویت‌فرهنگی ناقص می‌شود(آنتادیوپ، ۱۳۶۱: ۵). مانوئل کاستلز[۳]جامعه شناس اسپانیایی معتقد است که هویت سرچشمه معنا و تجربه برای مردم است(کاستلز، ۱۳۸۰: ۲۲-۲۹). برداشت کاستلز از اصطلاح هویت، در صورتی که سخن از کنش­گران اجتماعی باشد، عبارت است از فرایند معنا‌سازی بر اساس یک ویژگی فرهنگی یا مجموعه به­هم پیوسته­ای از ویژگی­های فرهنگی که بر منابع دیگر اولویت داده می‌شود، برای هر فرد خاص یا برای کنش­گر جمعی ممکن است که چندین هویت وجود داشته باشد. ساختن هویت همواره در بستر روابط قدرت انجام می­گیرد. باید بین سه صورت و منشأ ساختن هویت تمایز قائل شد که‌این سه صورت عبارتند از: هویت مشروعیت‌بخش، هویت مقاومت و هویت برنامه‌دار. هویت فرهنگی به معنی میزان تعلق عاطفی و وفاداری مردم به دین، مذهب، مناسک، آداب و رسوم، نمادها، و میراث فرهنگی است؛ میراث فرهنگی شامل: اعیاد، سنت­ها، عرف­ها، اسطوره­ها، فلکلور، زبان و مناسک فرهنگی است(کاستلز، همان).
هویت فرهنگی بوسیله عوامل مختلف اجتماعی و فرهنگی بازتولید و بازنمایی و بازتعریف می­ شود و هم­زمان به­وسیله‌این عوامل نیز مورد هجمه قرار می‌گیرد. یکی از عوامل فرهنگی مهم در تأثیرگذاری بر هویت­فرهنگی رسانه‌ها هستند. رسانه‌ها به تیغ دولبه شباهت دارند، هم می‌توانند هویت فرهنگی را تقویت کنند و هم موجب گسست فرهنگی گردند. براساس مطالعات صورت گرفته از سوی نگارنده، مؤلفه‌های فرهنگی‌ایرانیان را می‌توان در ۵ حوزه تقسیم‌بندی نمود: زبان (نوشتاری و گفتاری)، دیانت(دین و مذهب)، جغرافیای فرهنگی، تاریخ و حافظه فرهنگی (میراث مادی، و میراث معنوی)، نظام اجتماعی(نظامی آموزشی، نظام خانواده، نظام اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و حقوقی).
در جامعه اطلاعاتی کنونی رسانه‌های فراگیری همچون تلویزیون ماهواره‌ای به یکی از منابع تولید، بازتولید و توزیع معرفت تبدیل شده‌اند، بطوریکه شناخت تصویر و درک نسل‌های کنونی را از محیط و پدیده‌های پیرامونی شکل می‌دهند. در بسیاری از موارد ‌این رسانه‌های نوین به دلیل حضور فراگیرشان جایگزین نهاد خانواده، آموزش و پرورش و دیگر نهادهای جامعه‌پذیری شده‌اند و به‌عنوان منبع و مرجع اصلی دریافت ارزش‌ها و هویت­فرهنگی نسل‌ها در آمده‌اند. امروز تلویزیون با کمک فناوری ماهواره با گذشتن از مرزهای ملی یک کشور قادر به پخش و انتشار ارزش‌ها و عناصر فرهنگی یک جامعه در میان جوامع دیگر است. خاصیت فراملی تلویزیون­ماهواره‌ای باعث شده است که تغییرات و تحولات هویتی در بیشتر کشورهای جهان با شتاب زیادی همراه شود. برای نمونه نتایج تحقیق رونالد ‌اینگل‌هارت[۴] جامعه شناس ارزشها در دانشگاه میشیگان، در سال ۲۰۰۰ با عنوان «مطالعه ارزش­های جهانی» نشان داد که تغییرات بزرگی بر ارزش‌ها، هویت­فرهنگی وسبک زندگی مردم جهان رخ داده است که‌این تغییرات ناشی از نقش فناوری­های نوین ارتباطات و اطلاعات و رسانه­های فراملی بوده است. بدین­ترتیب می‌توان اذعان کرد که تغییرات سریع در فناوری‌های ارتباطات و اطلاعات و اهمیت نقش رسانه‌ها در زندگی شخصی و گروهی افراد جامعه، نتایج مختلفی را در پی­داشته؛ که یکی از آنها تغییر هویت­فرهنگی و ‌ایجاد تفاوت‌های فرهنگی بین افراد یک جامعه و ترویج ارزش‌های فرهنگی، اجتماعی و اخلاقی فرهنگ‌های دیگر در فرهنگ‌های بومی شده است. برای مثال: در تحقیق یوسفی(۱۳۸۱: ۱۱۴) آمده است لباس‌های متحد‌الشکل جوانان، گوش دادن به موسیقی پاپ، مدگرایی و نظایر آن از نمودهای تاثیر تلویزیون­ ماهواره‌ای بر تغییر رفتار و هویت­فرهنگی نسل‌های کنونی و عدم پایبندی آنان به ارزش‌های فرهنگی خود است. علاوه بر این، تلویزیون ماهواره‌ای موجب گردیده که مخاطبان مختلفی مانند نوجوانان، جوانان و میانسالان دیدگاه‌ها، باورها و جهان‌بینی مشترکی پیدا کنند و یکسان‌سازی هویت فرهنگی را مطابق ارزش­های فرهنگی داخل محتوای رسانه ­ها (پیام‌های تولید کنندگان)‌ایجاد نمایند.
در سال‌های اخیر در جامعه ‌ایران علاوه بر شبکه‌های تلویزیون داخلی، کانال‌های تلویزیون ماهواره‌ای ضریب نفوذ و گسترش بالایی پیدا کرده‌اند. بخش عمده مخاطبان تلویزیون­ماهواره‌ای زنان‌ایرانی هستند که در طول شبانه‌روز در معرض‌این رسانه قرار دارند. در این راستا پژوهش حاضر درصدد است به مطالعه تاثیر استفاده از تلویزیون ماهواره‌ای بر هویت فرهنگی زنان ایرانی و ابعاد مختلف آن بپردازد. و سوال اصلی تحقیق این خواهد بود که استفاده از محتوای تلویزیون ماهواره ای فارسی زبان چه تاثیری بر پایبندی به هویت فرهنگی ایرانی داشته و بر چه جنبه هایی از هویت فرهنگی زنان تاثیر گذاشته است؟
۱-۳- ضرورت و اهمیت پژوهش
در عصر ارتباطات و اطلاعات تکنولوژی و ابزارهای فنی آن، که مهم­ترین آن تلویزیون ماهواره­ای و ‌اینترنت می­باشد؛ موجب گشته تا گسترۀعمومی که در قهوه­خانه­ها و مجامع عمومی صورت می­پذیرفت و تبادل افکار و عقاید از تعقل افراد نشأت می­گرفت، راهی آسان و بی­دردسر را پیش گیرد و آن تأثیرپذیری از محیط و اجتماع بدون تحمل فشار تعقل است. از آنجائی­که گسترۀ­ جهان و جامعۀبین­الملل در سیطرۀ شبکه ­های ­تارعنکبوتی رسانه­های جمعی واقع گردیده؛ لذا ‌این تأثیر امروزه به­راحتی با در معرض قرارگرفتن محتوای برنامه ­های شبکه­­ های ماهواه­ای صورت می­پذیرد.
امروزه ابرقدرت­هایی که رسانه­های جمعی را مدیریت می­ کنند با بررسی و شناخت دقیق از فشارساختاری موجود در جوامع در حال توسعه می­توانند برای ‌ایجاد تعارض در درون جوامع و انتقال مفاهیم و فرهنگ مصرفی خود با بهره گرفتن از محتوای برنامه ­های شبکه ­های­ماهواره­ای ­فارسی زبان سود برند. بر‌این اساس با طراحی و برنامه­ ریزی دقیق برنامه­هایی را از کانال­های مختلف بصورت شبانه­روزی در سطح وسیع پخش می­نمایند که حامل ارزش­هایی مطلق و همگانی­پسند باشد تا به­راحتی با کسب تأئید و توجه مخاطبان در لوای آن فرهنگ و مفاهیم مورد نظر خویش را انتقال دهد. با عمومی شدن و فراگیر شدن ماهواره­ها و برنامه ­های شبکه ­های ماهواره­ای فارسی زبان سبک­زندگی، هویت­فردی، اجتماعی، رفتارها و عادات، ارزش­ها و در نهایت هویتِ­فرهنگی بومی هر منطقه در مدت­زمان طولانی و در سکوت روند «هویتی خاموش» طی می­ شود تا «هویت فرهنگی جدید» در جنبش­های اجتماعی بروز کند.
بنابراین قطعاً در عصر گسترش و عمومی شدن ماهواره­ها، مسایل اجتماعی جدیدی بوجود خواهد آمد. عادات، رفتارها و ارزش‌ها که بنیادهای سبک­زندگی را تشکیل می­ دهند، سازنده هویت شخصی افراد هستند. از سوی­دیگر به دلیل کارکردهای اجتماعی رسانه­های­جمعی (و در‌این بین ماهواره)، نقش رسانه ­ها در نشان­دادن و به تصویرکشیدن سبک‌زندگی بر همگان آشکار و واضح است و تأثیرگذاری رسانه­های­جمعی بر عقاید، ارزش‌ها و رفتارها، موضوع بسیاری از تحقیقات ارتباطی در نیم قرن اخیر بوده است.
یکی از مسائل مهمی که در فرهنگ اقتصاد­زده و مادی غرب بسیار اهمیت دارد، تولید افراطی و مصرف افراطی است. افراط در مصرف که خود به صورت یک هدف در آمده باعث کشاندن افراد به‌این فراگرد شده و با اعمال فشار، آنها را دچار انواع تنگناها کرده است (کازنو، ۱۳۶۵: ۱۶۹). به دنبال ‌این وضعیت، روحیه مصرف گرایی بر روحیه قناعت در میان ملل جهان سوم نیز غلبه پیدا کرده است.‌این دوگانگی را مردم ‌این کشورها چگونه حل خواهند کرد؟ به قول رابرت مرتون[۵] جامعه شناس امریکایی «این تعارض در “هدف” و"وسیله” چه سرانجامی خواهد داشت؟»(به نقل از ریتزر، ۱۳۷۶) و البته نباید فراموش کرد که ما در آستانه ورود به “عصر دانایی سرشته با توانایی” هستیم و حامل دانایی سرشته با توانایی زنان هستند، و باید باور داشت که زنان ستون محکم تغییر، توسعه و پیشرفت‌های اجتماعی هستند و از بستر خانواده و محور اصلی آن زن است که می­توان خانواده­ای سالم داشت و بدنبال آن ‌این توجه و ‌ایجاد سلامت فکری و رفتاری نیز پایبندی آنان به فرهنگی بومی می ­تواند در حفظ امنیت و ثبات خانوادگی و در سطح وسیع و ملی کشور سودآورترین سرمایه ­گذاری در اقتصاد ملی به حساب‌آید.
با توجه به‌اینکه زنان نقش بسیار حیاتی را در بستر خانواده ‌ایفاء می­ کنند و در نوع رفتار و عملکرد نه تنها مردان خود مؤثرند بلکه در نوع رفتار و عملکرد فرزندان که خود نیز سرمایه ­های‌ اینده کشور و نیروی انسانی مورد نیاز آینده جامعه هستند؛ پژوهش حاضر سعی دارد با بررسی متغیرهای زمینه­ای از جمله شرایط فردی(سن، وضعیت تاهل و ..) و همچنین­ با بررسی شرایط اجتماعی(تحصیلات، درآمد، شغل، محل زندگی و …) میزان مصرف و مدت زمان تماشای تلویزیون ماهواره­ای فارسی زبان، انتخاب نوع برنامه، و اعتماد و رضایت از تماشای تلویزیون ماهواره­ای، تاثیر آنها را بر هویت­فرهنگی و مؤلفه­ های فرهنگی مادی و غیرمادی بسنجد.
۱-۴-هدف پژوهش:
۱-۴-۱- هدف اصلی
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی تاثیر تماشای تلویزیون ماهواره‌ای فارسی زبان بر پایبندی به هویت فرهنگی در زنان ۱۵ تا ۴۹ سال شهر تهران می‌باشد.
۱-۴-۲- اهداف فرعی
در این راستا اهداف فرعی عبارتند از:
بررسی توصیفی وضعیت پایبندی به هویت فرهنگی در زنان تهرانی۱۵ تا ۴۹ ساله و ابعاد آن
بررسی عاملی و تلخیص سازی و کاهش گرایی علمی ابعاد هویت فرهنگی.
بررسی توصیفی وضعیت استفاده از تلویزیون ماهواره ای فارسی زبان از سوی زنان تهرانی۱۵ تا ۴۹ ساله و محتوای آن.
بررسی تاثیر برخورداری و استفاده از شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان بر پایبندی به هویت فرهنگی زنان۱۵ تا ۴۹ ساله و ابعاد آن.
بررسی تاثیر محتوای شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان استفاده شده بر پایبندی به هویت فرهنگی زنان۱۵ تا ۴۹ ساله ابعاد آن.
بررسی تاثیر اعتماد و رضایت از شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان استفاده شده بر پایبندی به هویت فرهنگی زنان۱۵ تا ۴۹ ساله و ابعاد آن.
بررسی رابطه بین متغیرهای زمینه ای و پایبندی به هویت فرهنگی زنان۱۵ تا ۴۹ ساله و ابعاد آن.
۱-۵-سوالات پژوهش:
‌میزان مواجهه(استفاده) و بهره مندی از شبکه‌های­ماهواره­ای فارسی زبان در بین زنان ۱۵ تا ۴۹ سال تهرانی چگونه است؟
زنان ۱۵ تا ۴۹ سال تهرانی از کدام محتوای برنامه های شبکه‌های­ماهواره­ای فارسی زبان بیشتر استفاده می کنند؟
پایبندی به هویت فرهنگی و ابعاد مختلف آن از سوی زنان ۱۵ تا ۴۹ سال تهرانی به چه شکلی است؟
رابطه ‌میزان مواجهه(استفاده) باشبکه‌های­ماهواره­ای فارسی زبان و میزان پایبندی زنان به هویت فرهنگی چگونه است؟
رابطه میزان مواجهه با شبکه های ماهواره ای فارسی زبان و میزان پایبندی زنان به هویت فرهنگی چگونه است؟

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...