فردی

جمعی

فردی

شهرت
وفاداری
روابط

شهرت
وفاداری
روابط

پایگاه داده
قابلیت‌ها = مهارت + فرهنگ

دانش
قابلیت‌ها = مهارت + استعداد

نمودار شماره ۲-۷- طبقه‌بندی لووندال
منبع : برنان و همکاران،۲۰۰۰[۷۳]۱٫
پتی و گویتر (۲۰۰۰)[۷۴]۲ طبقه بندی ارائه شده ناظر دارایی­ های نامشهود اسویبی را به شکل جدول زیر اصلاح کردند این دو نفر شاخص­ های مناسبی را به این چارچوب اضافه کردند.
جدول شماره ۲-۲- طبقه بندی پتی و گویتر

مالکیت معنوی شامل حق امتیاز، کپی رایت، علائم تجاری؛ سرمایه ­های زیرساختاری شامل فلسفه مدیریت، فرهنگ شرکت، سیستم اطلاعاتی و سیستم های شبکه سازی و روابط مالی

سرمایه ساختاری (سازمانی) : ساختار درونی

مارک­های تجاری، مشتریان، وفاداری مشتریان، همکاری­های تجاری، توافقات مربوط به گواهینامه­ها، توافقات فرانشیزها و …

سرمایه مشتری (ارتباطی) : ساختار بیرونی

دانش فنی – تحصیلات – دانش مرتبط با کار، شایستگی مرتبط با کار؛ روحیه کارآفرینی، توانایی­های مربوط به نوآوری و اثرگذار بودن قابلیت تغییر یا انعطاف پذیری، شایستگی حرفه­ای

سرمایه انسانی : شایستگی کارکنان

در واقع کار این دو، انطباق چارچوب ناظر دارایی­ های نامشهود اسویبی با چارچوب طبقه ­بندی­های متداول دیگر شامل سرمایه انسانی، سرمایه ساختاری و سرمایه مشتری بوده است.
طبقه بندی سازمان همکاری و توسعه اقتصادی به دو سرمایه انسانی و سازمانی (ساختاری) اشاره می کند و سرمایه فکری را بصورت ارزش اقتصادی این دارایی های نامشهود (سرمایه انسانی و سرمایه ساختاری) توصیف می­ کند. سرمایه سازمانی به اجزایی مانند مالکیت سیستم­های نرم افزاری، شبکه ­های توزیع و زنجیره­های عرضه اطلاق می­ شود و سرمایه انسانی شامل منابع انسانی درون سازمان و منابع انسانی خارج از سازمان است که منابع انسانی درون سازمان شامل کارکنان و منابع انسانی خارج از سازمان شامل مشتریان و عرضه کنندگان است(پتی و دیگران، ۲۰۰۰)
طبقه بندی لیم و دالیمور (۲۰۰۴)[۷۵]۱ سرمایه فکری را از طریق ارتباط دادن آن با دو مفهوم دانش فنی مدیریت و دانش فنی بازاریابی، تشریح و طبقه ­بندی می­ کنند. شایستگی یک شرکت برای یک رویکرد مدیریت استراتژیک شامل سرمایه انسانی، سرمایه شرکتی[۷۶]۲، سرمایه کارکردی[۷۷]۳ و سرمایه تجاری [۷۸]۴ است و روابط یک شرکت برای رویکرد بازاریابی استراتژیک شامل سرمایه مشتری، سرمایه عرضه­کننده [۷۹]۵، سرمایه هم­پیمانی [۸۰]۶ و سرمایه سرمایه­گذار۷ است. شکل این طبقه ­بندی در زیر ارائه گردیده است.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

نوآوری
سرمایه فکری
مدیریت دانش
بازاریابی استراتژیک
مدیریت استراتژیک
سرمایه انسانی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...