پایان نامه ها و مقالات تحقیقاتی | روش نمونهگیری و تعیین حجم نمونه – پایان نامه های کارشناسی ارشد |
فصل سوم:
روش پژوهش
مقدمه
در این فصل به روش پژوهش پرداخته می شود. روش پژوهش مجموعه ای از قواعد، ابزار و راههای معتبر و نظام یافته برای بررسی واقعیتها، کشف مجهولات و دستیابی به راه حل مشکلات است. از آنجا که ساختارهای سرمایهای و خصوصیات رفتاری مدیران از جمله موضوعات مورد توجه سرمایهگذاران و عموم جامعه است. و در سال های اخیر در کشور مورد توجه پژوهشگران و ذینفعان قرار گرفته است در پژوهش حاضر به بررسی ساختار سرمایه و بیش و کم اعتمادی مدیران پرداخته میشود. در این فصل ضمن مروری بر روش انجام کار و فرضیههای تدوین شده و الگوی مورد استفاده در پژوهش با توجه به آزمون های آماری، بر روش هایی که در تجزیه و تحلیل پژوهش و الگوهای قابل آزمون برای این تجزیه و تحلیل ها مورد استفاده قرار میگیرد، اشاره می شود. متغیر های مورد استفاده در پژوهش تعریف و نحوه محاسبه و اندازه گیری با توجه به الگوهای انجام شده در پژوهشهای پیشین بیان میگردد و سپس روش های آماری مورد استفاده با توجه به آزمون های آماری(آزمون عدم هم خطی بین متغییرها، آزمون همبستگی متغییرها، آزمون دوربین واتسون و آزمون رگرسیونی فرضیهها) تشریح میگردد.
اهداف پژوهش
-
- کمک به سرمایه گذاران، بستانکاران، تحلیل گران مالی و سایر استفاده کنندگان از اطلاعات حسابداری جهت تصمیمگیری مناسب در راستای افزایش ثروت و حفظ منافع سهامداران.
- درک بیشتر ویژگی های اهرم مالی، ساختار مالکیت و مدیریتی شرکتها.
فرضیههای پژوهش
با توجه به مبانی عنوان شده ۵ فرضیه برای پژوهش حاضر به شرح زیر تدوین شده است.
۱٫ نسبت تمرکز مالکیت بر بیش اعتمادی مدیران تاثیر معنیداری دارد.
۲٫ نسبت مالکیت عمده بر بیش اعتمادی مدیران تاثیر معنیداری دارد.
۳٫ نسبت مالکیت مدیریتی بر بیش اعتمادی مدیران تاثیر معنیداری دارد.
۴٫ نسبت مالکیت بلوکی بر بیش اعتمادی مدیران تاثیر معنیداری دارد.
روش پژوهش
پژوهش حاضر از نظر هدف اجرا کاربردی و از نظر روش اجرا توصیفی ـــ همبستگی است که بر اساس اطلاعات واقعی بازار سهام و صورت های مالی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران انجام می پذیرد. در این پژوهش با برداشت مستقیم اطلاعات مورد نیاز از صورتهای مالی، نرم افزار ره آورد نوین و سایت سازمان بورس، مجموع داده های مورد نیاز برای آزمون فرضیهها جمع آوری شده است. پس از انتخاب شرکت های نمونه و طبقهبندی آن ها در سطح صنایع، جهت انجام برخی محاسبات از نرم افزار اکسل استفاده شده است. برای گروه بندی شرکت ها در صنایع مختلف طبقه بندی بورس در نظر گرفته شده است. در تجزیه وتحلیل اطلاعات با توجه به نیاز، از مدلهای رگرسیون خطی چند متغیره استفاده شده و برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم افزار Eviews استفاده شده است. بر این اساس، به منظور انتخاب روش داده های تابلویی با اثرات ثابت در مقابل روش داده های تلفیقی، آزمون F لیمر انجام شده است. در گام بعدی، به منظور انتخاب یکی از مدل های با اثرات ثابت و یا اثرات تصادفی، از آزمون هاسمن استفاده شده است. در نهایت، با توجه به نتایج حاصل از آزمون F لیمر و هاسمن، آزمون فرضیه های پژوهش به کمک تجزیه و تحلیل رگرسیون چندگانه انجام شده است.
قلمرو پژوهش
قلمرو مکانی پژوهش
- قلمرو مکانی پژوهش حاضر، کلیه شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران میباشد.
قلمرو زمانی پژوهش
- در پژوهش حاضر از اطلاعات سالهای ۱۳۸۷تا ۱۳۹۲ شرکتها استفاده شده است.
قلمرو موضوعی پژوهش
- ساختار سرمایه و بیش و کم اعتمادی مدیران شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران .
ابزار گردآوری اطلاعات
گردآوری اطلاعات با توجه به تاریخی ( پس رویدادی) بودن داده های مورد نیاز آزمون فرضیهها به روش کتابخانهای صورت میگیرد. اطلاعات مربوط به مبانی نظری پژوهش ازکتب و مقالات لاتین و فارسی جمع آوری شده و اطلاعات لازم جهت آزمون فرضیهها با مراجعه به بانکهای اطلاعاتی تدبیرپرداز، نرم افزار ره آوردنوین، صورت های مالی حسابرسی شده شرکت های مورد بررسی، گزارش فعالیت هیئت مدیره و سایت های مرتبط با بورس (www.Codal.ir ، www.rdis.ir) گرد آوری شده است.
جامعه آماری
جامعه آماری عبارت است از کلیه عناصر و افرادی که در یک مقیاس جغرافیایی (جهانی یا منطقهای) دارای یک یا چند صفت مشترک باشند (حافظ نیا، ۱۳۸۲). جامعه آماری این پژوهش، کلیه گروههای صنعت بورس اوراق بهادار تهران است که در سال ۱۳۹۲در بورس فعال بودهاند. نحوه تعیین جامعه آماری و تعداد نمونه های انتخابی از هر یک از صنایع، در جدول ۳-۱ و ۳-۲ آمده است.
روش نمونهگیری و تعیین حجم نمونه
ازاین جامعه شرکتها با توجه به شرایط ومعیارهای زیر انتخاب شدهاند.
۱-دوره مالی آن ها منتهی به پایان اسفند باشد
۳- جزء شرکت های سرمایه گذاری، لیزینگ، بانک ها، بیمه ها و صندوق های بازنشستگی نباشد.
۴- اطلاعات موردنیاز برای انجام این پژوهش رادردوره زمانی مورد نظر به طورکامل ارائه کرده باشد.
۵- شرکت هایی که در دوره مورد نظر در پژوهش فعالیت مستمر داشته و سهام آن ها ظرف مدت ۶ ماه حداقل یکبارمورد معامله قرارگرفته باشد.
۶٫ سال مالی خودرادرطی دوره های موردنظرتغییرنداده باشد
۷٫ تا پایان اسفند ۱۳۸۶ در بورس پذیرفته شده باشد.
روش نمونه گیری مورد استفاده در این پژوهش با توجه به علیت پژوهش از نوع حذف سیستماتیک میباشد.
نحوه تعیین نمونه آماری در جدول (۳-۱) نشان داده شده است:
جدول ۳-۱: تعیین تعداد نمونه آماری
مراحل انتخاب نمونه
تعداد
تعداد شرکت های حاضر در بورس اوراق بهادار تهران
۴۸۲
کسر می شود: شرکت هایی که دوره مالی آن ها پایان ۲۹/۱۲/۱۳۹۲ نیست.
(۱۴۷)
کسر می شود: شرکت هایی که جزء شرکتهای سرمایه گذاری، بانک ها، بیمه و لیزینگ هستند.
(۹۶)
کسر می شود: شرکت هایی که در دوره مورد نظر در پژوهش، فعالیت مستمر نداشته و سهام آن ها حداقل ظرف مدت ۶ ماه مورد معامله قرارنگرفته باشد.
(۱۱۷)
کسر میشود: شرکتهایی که گزارشات مالی میاندوره و پایان دوره حسابرسی شده در هرسال ارائه ندادهاند
(۱۸)
شرکتهای موجود ( نمونه انتخابی)
۱۰۴
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1401-09-24] [ 02:46:00 ب.ظ ]
|