فنلاند را به عنوان رهبر تلفن بانک فناوری اطلاعات در جهان بیان می­کندکه ۸/۳۹ درصد از همه معاملات بانکی را از طریق اینترنت انجام می­ دهند. با بهره گرفتن از داده ­ها، بخش بزرگی از رفتار مشتریان بالغ را تحلیل کرد: مشتریان منطقی به پرداخت از طریق اینترنت علاقه مند بودند و درآمد خانوار و آموزش به عنوان عومل مؤثر در پذیرش تلفن بانک به عنوان یکی از کانال‌های تلفن بانک فناوری اطلاعات شناسایی شد. به طوری که بیش از ۳۰ درصد از ثروتمندان و تحصیل کرده­ها و مردان عاقل نخستین پرداخت کنندگان از طریق تلفن بانک فناوری اطلاعات بودند. مشکل استفاده از کامپیوتر همراه با فقدان سیستم شخصی در تلفن بانک فناوری اطلاعات به عنوان مانع اصلی پذیرش تلفن بانک بین مشتریان بالغ کشف شد.

۹- مقاله­ای تحت عنوان «مقایسه بین ارزش ادراک شده از اینترنت و تلفن بانک موبایلی توسط مشتریان در بین سرویس‌های پرداخت حساب» به نگارش تامی لایوکانن که چکیده آن به صورت زیر است:

این تحقیق، کارایی، سهولت و ایمنی را از مهمترین خواسته­ هایی که باعث تفاوت ارزش ادراک شده مشتری از تلفن بانک موبایلی و می­ شود عنوان کرد و ایمنی را به عنوان نگرانی عمده معرفی کرد.

نتایج به دست آمده از این تحقیق افزایش اطلاعات مدیران تجاری ‌در مورد تفاوت ارزش ادراک شده از کانال های تلفن بانک فناوری اطلاعات برای افزایش اقداماتی جهت پذیرش این کانال های تلفن بانک توسط مشتریان ‌می‌باشد.

۱۰- مقاله‌ای تحت عنوان «پذیرش تلفن بانک در هنگ کنگ» که توسط چی شینق یو، گرانت و ادگار نگارش گردید که چکیده آن به صورت زیر است:

پذیرش تلفن بانک در هنگ کنگ از سه دیدگاه: ۱) میزان پذیرش عمومی تلفن بانک ۲) تاثیر سود ادراک شده، آسانی ادراک شده، ریسک ادراک شده و نوآوری فردی استفاده از فناوری اطلاعات ۳) تاثیرات بالقوه روی عملکردراهبردی سازمان‌های بانکی در بازارهای هنگ کنگ مفهوم سازی کرده و مدل پذیرش تکنولوژی را با دو عامل اضافی نوآوری فردی و ریسک ادراک شده توسعه داده و به رابطه مثبت آن ها با راهبردهای تلفن بانک در بخش سیستم بانکی برای بهتر برآورده کردن نیاز و خواسته مشتریان در بازارهای هنگ کنگ پی برده ­اند.

۱۱- مقاله­ای تحت عنوان تلفن بانک و کیفیت سیستم که توسط ام صادق سهیل و ناصر ام شیخ نگارش گردید و چکیده آن به صورت زیر است.

هدف این تحقیق چگونگی رقابت بانک ها با کیفیت سیستم و اینکه کیفیت ادراک شده توسط مشتری با یک توسعه صعودی همراه است بررسی شد و تحلیل داده ­ها را ‌بر اساس بررسی پرسشنامه ای در عربستان سعودی انجام دادند و ‌به این نتیجه رسیدند که سه عامل بر ارزیابی کاربران از کیفیت سیستم تلفن بانک تاثیر دارد و این عامل ها «کارایی و ایمنی» و «رضایت و سازگاری» ‌می‌باشد.

۲-۱۰-۳- نتایج آماری به دست آمده از سایر مطالعات:

شواهد نشان می‌دهد، کاربرد تلفن بانک روز به روز در کشور کره جنوبی رو به گسترش است و این بیانگر بالارفتن فرهنگ عمومی در استفاده از کانال‌های توزیع فناوری اطلاعات است. آمارهای استفاده‌ کنندگان تلفن بانک در سال ۲۰۰۲ به ۲۵ میلیون نفر رسید. آمارهای استفاده‌ کنندگان تلفن بانک در سال۲۰۰۲به ۲۵ میلیون نفر رسید،که این رقم معادل ۵۳درصدجمعیت کل کشور کره جنوبی در سال مورد بررسی است.همچنین کره جنوبی در میان تمام کشورهای عضو سازمان همکاری “اقتصادی و توسعه”دارای ۸/۷میلیون کاربر خانگی استفاده کننده از سیستم بلند پرسرعت اینترنت را می‌باشد.در این کشور، بانک‌ها نیز نقش مهمی در تشویق مشتریان در استفاده از سیستم دارند (رشیدی،زادگان باوی ۱۳۸۵،۳۵).

براسا گزارش اکونومیست،تنها ۲۰درصد از مهمترین بانک های خاور میانه در برخی از تراکنش‌های تلفن بانک شرکت کرده‌اند،درصورتی که این رقم برای ایالت متحده آمریکا درحدود۱۷درصد است،و تنها سه کشورعضوGCC))به نام های بحرین،امارات متحده عربی وکویت،به ترتیب:۱۷،۲۱،۲۹درصدبا آمریکا برابر و یا بیشتر از آن می‌باشند.

‌بر اساس گزارش جاسم یوددین(۲۰۰۱) تلفن بانک در عربستان از اوایل ۱۹۹۸ آغاز شد و همچنین،از سال ۲۰۰۱،۷۳ درصد از بانک‌ها دارای وب سایت بوده‌اند و ۲۵ درصد از این بانک ها پیشنهاد ارائه ثبت کلیه تراکنش های مالی توسط مشتریان از طریق اینترنت را داده‌اند.بنابر گزارش سودول (۲۰۰۳)علی رغم روی آوردن مؤسسات مالی بزرگ خاورمیانه به سمت تلفن بانک فناوری اطلاعات؛با این وجود قسمت اعظمی از مدیران بانک‌های کوچک و متوسط هنوز در ارتباط با ایجاد سیستم آن-لاین با یکدیگر کشمکش دارند.‌بر اساس همین گزارش،از بین صد بانک مطرح خاورمیانه، فقط ۱۸ بانک قابلیت‌های ارائه سیستم آن-لاین به مشتریان را دارا می‌باشند(اللهیاری فرد،۳۱-۲۵).

۲-۱۲- تعاریف اصطلاحات به کار رفته در تحقیق:

قصد فناوری اطلاعات: بیانگر شدت نیت و اراده فردی برای انجام رفتار هدف است (موریس و دیلون، ۱۹۹۷،۶۱). رابطه قصد فناوری اطلاعات با رفتار نشان می‌دهد، افراد تمایل دارند در رفتارهایی درگیر شوند که قصد انجام آن ها را دارند ( کنر و آرمیتاژ ، ۱۹۹۸،ص،۱۴۳۱ ). ‌بنابرین‏ رفتار همیشه بعد از قصد فناوری اطلاعات و متصل به آن است. لازم به ذکر است که در این مطالعه، رفتار واقعی استفاده از سیستم تلفن بانک منظور نشده است. سهولت استفاده درک شده:میزانی که کاربر انتظار دارد استفاده از سیستم مورد نظر، ‌نیازی به تلاش نخواهد داشت (دیویس و دیگران، ۱۹۸۹، ص۹۸۵ ). بر اساس مدل پذیرش فناوری، درک شخص از سودمندی سیستم،‌تحت تاثیر این واقعیت است که وی درک کند استفاده از سیستم آسان است. (ونکاتش و دیویس،۲۰۰۰ ،۱۸۷).

سودمندی درک شده ( مفید بودن ادراک شده): درجه ای که شخص باور دارد استفاده از یک سیستم خاص، عملکرد شغلی او را بهبود می بخشد (تیلور و تاد،۱۹۹۵،۱۵۲).

فصل سوم

روش تحقیق

۳-۱- مقدمه

از جمله ویژگی‌های مطالعه علمی، که هدفش حقیقت‌یابی است، استفاده از یک روش تحقیق مناسب می‌باشد و انتخاب روش تحقیق مناسب به هدفها، ماهیت وموضوع مورد تحقیق و امکانات اجرایی بستگی دارد و هدف از تحقیق، دسترسی دقیق و آسان به پاسخ پرسش‌های تحقیق است (خاکی، ۱۳۷۹ : ۱۴-۱۴۲). امروزه پژوهش علمی تأثیر چشمگیری بر رشد و گسترش علوم و دانش بشری داشته است هرچند که توافق میان دانشمندان و پژوهشگران در باره تعریف پژوهش علمی چندان ساده نیست اما یک تعریف قابل قبول ‌در مورد آن چنین است.

پژوهش علمی عبارت است از مطالعه نظم دار و کنترل شده،تجربی و انتقادی یک یا چند محقق ‌در مورد روابط احتمالی میان پدیده‌های طبیعی است(هومن، ۱۳۸۷: ۱۴).

۳-۲- روش تحقیق

هدف از انتخاب روش پژوهش آن است که پژوهشگر مشخص نماید که آغاز چه شیوه ای در راه هر چه سریعتر و دقیقتر رسیدن آن ها را به پاسخ مورد نظر کمک می‌کند.

تحقیق علمی را ‌بر اساس هدف به سه دسته تقسیم می شود:تحقیق بنیادی، کاربردی،تحقیق و توسعه.

هدف توسعه دانش و کاربرد در یک زمینه خاص است به عبارت دیگر تحقیق کاربردی به سمت کاربرد علمی دانش هدایت می شود.

با توجه به توضیحات فوق می توان گفت که این تحقیق از نظر هدف کاربردی است و از نظر گرد آوری دادها از نوع تحقیق پیمایشی است واز نظر تحلیل داده ها از نوع همبستگی محسوب می شود.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...