طرح های تحقیقاتی و پایان نامه ها – برنامه ریزی استراتژیک در بانک تجارت – پایان نامه های کارشناسی ارشد |
برنامه استراتژیک
بودجه سالانه یا برنامه سود
شرایط عمومی در صنعت بانکداری
سیاستهای اجرایی
تغییرات دایمی
تغییرات دایمی
مجموعه مقررات و قوانین
تغییرات موقت
تغییرات موقت
شکل۲- ۹-فرایند برنامه ریزی استراتژیک در بانک
در اغلب موارد، برنامه استراتژیک بنگاههای اقتصادی توسط مدیران ارشد آن انجام میگیرد. برنامه ریزی استراتژیک نیاز به بررسی همه جانبه موضوعات زیر دارد:
۱٫ بانک باید چه اقداماتی را برای به حداکثر رسانیدن حقوق صاحبان سهام انجام دهد؟
۲٫ تهیه گزارش جامعی از نقاط قوت و ضعف سازمان بانک.
۳٫ تعریف و شناخت فاصله میان جایگاه کنونی و جایگاه مطلوب ترسیم شده آن در آینده.
نتایج به دست آمده در این مرحله ممکن است رهنمودهایی را برای تعیین اهداف استراتژیک بانک فراهم سازد و آن بخش از موقعیتهایی که فرصتهای بالقوه بیشتری را در اختیار بانک قرار میدهد، مشخص می نماید. سرانجام اقدامات جدیدی که جهت بهره برداری از این فرصتها لازم است را معین می کند. این رهنمودها ممکن است شامل یک سیستم جدید ارتباطی با مشتری، تجدید نظر در سیاستهای اعطای تسهیلات، ساختار قیمت گذاری خدمات، پیشنهادهای مربوط به صرفهجویی در هزینه، گزارشی از فلسفه مخاطرات درونی سازمانی و شناخت فعالیتهای غیرمحوری سازمان باشد (میلانی، ۱۳۷۸).
۱٫ اهداف بلند مدت بانک
تبیین مأموریت اصلی بنگاههای اقتصادی یکی از بحث انگیزترین و مهمترین تصمیمات در فرایند برنامه ریزی است. منظور از مأموریت، توسعه سهم و نقش بانکهای تجاری در بازار است. جایگاه و نقش یک بانک ارائه دهنده کلیه خدمات مالی متفاوت است از جایگاه بانک یا مؤسسه مالی که در یک زمینه خاص به صورت عمده و یا خرد به فعالیت تخصصی بپردازد.
این مسئله حایز اهمیت است که بانک تجاری بپذیرد که هدف یک مؤسسه مالی در اقتصاد تأمین نیازهای مالی آن اقتصاد است. اهداف بانک تجاری میبایست حول محور تأمین نیازهای مالی مشتریان باشد. یک بانک همچنین باید محل جغرافیایی ارائه خدمات خویش را مشخص نموده و تعیین کند که دامنه توزیع خدماتش چقدر باشد، کدام بخش از بازار او را به اهداف خود میرساند و چگونه باید پاسخگوی موقعیتهای ایجاد شده ناشی از تغییرات قانونی و محیطی باشد. نهایتاًً سازمان بایستی نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی و برای سرمایه گذاری بر روی نقاط قوت یک استراتژی رقابتی طراحی نماید.
۲٫ جایگاه برنامه ریزی استراتژیک
وضعیت موجود برنامه ریزی استراتژیک در بنگاههای اقتصادی نشان میدهد که این نوع برنامه ریزی مورد توجه زیادی قرار نگرفته و مباحث مربوطه به فرهنگ حاکم بر بانک، کیفیت خدمات، و کاربرد استراتژی، جایگزین آن شدهاند. دلیل چنین واکنشی ممکن است تأکید زیاد بر برنامه ریزی و عدم ایجاد محیطی مناسب به منظور ارائه افکار استراتژیک در کارکنان باشد. برنامه ریزی استراتژیک همچنین قربانی تطبیق یافته با یک یا چند تکنیک ساده و نظیر تحلیل منحنیهای آموزشی، پرتفوی خدمات، چرخه عمر محصول و برنامه ریزی پرتفوی شده است. ایراد همه این تکنیکها این است که تنها نقش یک متغیر را در محیط رقابتی در نظر می گیرند.
استراتژی عبارت است از تخصیص مجدد منابع در طول زمان به منظور دستیابی به اهداف روشن در آینده. برنامه ریزی به معنی مراحل به کارگیری استراتژیهاست و سیاستها عبارتند از به کارگیری وظایف اجرایی خاص. یکی از وظایف مدیریت مرتبط ساختن تصمیم گیریها با همدیگر است. البته به دلیل این که آینده غیرقابل پیش بینی است، تصمیم گیری همواره با عدم اطمینان همراه خواهد بود. (همان منبع).
برنامه ریزی استراتژیک در بانک تجارت
بانک تجارت در راستای تبیین اهداف استراتژیک خود، به عنوان نخستین قدم، نهاد برنامه ریزی را با تشکیل اداره مطالعات و برنامه ریزی در نیمه اول سال ۱۳۷۷ ایجاد نمود. اولین مرحله از فعالیتهای برنامه ریزی با تهیه گزارش شناخت تنگناها و تبیین اهداف و برنامه های توسعه بانک در روزهای پایانی سال ۱۳۷۷ به انجام رسید. ارزشمندی این مطالعات از آنجاست که تدوین کنندگان به لحاظ تجربیان حرفهای خود علاوه بر شفاف کردن و طبقه بندی موضوعی تنگناها و انعکاس پیشنهادات مسئولان و صاحبنظران بانک، توانسته اند اهداف تفضیلی و عناوین برنامه های توسعه را نیز به صورت علمی با قابلیت کاربردی ترسیم نمایند. به این ترتیب تصمیم گیری و اولویتگذاری برای آغاز کار برنامهای در بانک و اقدامات اجرایی توسعه، تسهیل گردیده است.
استراتژی توسعه بانک تجارت با تکیه بر اهداف تفضیلی طرح سازماندهی اقتصادی، مضامین برنامه سوم توسعه، اهداف اساسنامهای بانک، سیاستهای اعلام شده از سوی بانک مرکزی و استنتاجات حاصل از نظرات کارشناسی صاحبنظران و مدیران بانک به شرح زیر تبیین شده است:
الف. اهداف استراتژیک توسعه بانک
-
- اعتلای رسالت سازمان برای انجام مأموریت اصلی بانکداری
-
- برنامهای کردن تدریجی کلیه فعالیتها
-
- اعتلای انضباط، سرعت، دقت و نظارت در امور.
-
- صرفهجوئی در کلیه ابعاد فعالیت
-
- کوتاه کردن روشهای انجام خدمات بانکی و پشتیبانی
-
- چارهجوئی خلأ نیروی انسانی ناشی از بازنشستگی سرع کارکنان متخصص در پنج ساله آتی
-
- ارتقای انگیزش کارکنان برای خدمت به مشتریان
- متناسب ساختن اختیارت و مسئولیت ها و توسعه آن به پایینترین رده های سازمانی.
با در نظر گرفتن اهداف و جهتگیری های توسعه بانک، اولویتهای زیر ملحوظ نظر قرار گرفت:
اول: تجهیز کلیه منابع و امکانات بانک به منظور شکوفا ساختن مأموریت اصلی بانک (بانکداری)
دوم: اتخاذ سیاستهای کارآمد برای مقابله با بحران کاهش نیروی انسانی متخصص و نقصان انگیزه در کارکنان
سوم: برداشتن گامهای اساسی برای ارتقاء جایگاه بانک متناسب با امکانات و توان بالقوه موجود آن. (اداره مطالعات و برنامه ریزی بانک تجارت، ۱۳۷۸)
-
- – Performance Management ↑
-
- – Long – Term Objectives ↑
-
- . Moynihan ↑
-
- . Governance by performance management ↑
-
- . Radnor & McGuire ↑
-
- . Bouckaert & Halligan ↑
-
- . Marr ↑
-
- . Clarify ↑
-
- – Armstrong ↑
-
- . Performance management as a business system ↑
-
- . Performance management as culture and leadership style ↑
-
- . Performance management as a part of the psychological contract ↑
-
- . Performance management as a personal feedback and learning process ↑
-
- . Performance Management Analysis ↑
-
- – Report of the Auditor General of Canada ↑
-
- – World Health Organization s Model / Who ↑
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1401-09-24] [ 02:35:00 ب.ظ ]
|