دانلود پروژه و پایان نامه | ۲-۲-۱-۳ مزایای صادراتی – 10 |
شرکتهای مدیریت صادرات: این واسطه موافقت می نماید در ازای دریافت وجهی کلیه مراحل مربوط به صادرات، اعم از تبلیغات، تحقیقات، حمل و نقل و غیره را برای شرکتانجام دهد.
سازمان های تعاونی صادرات: یک سازمان تعاونی صادرات است و فعالیتهای صادراتی را به نمایندگی از طرف تولیدکنندگان متعدد انجام میدهد.
۲-۲-۱-۳-۲دیدگاه دوم
-
- صادرات قطعی: عبارتاست از خارج کردن کالا از قلمرو گمرکی کشور به منظور فروش استفاده یا مصرف در خارج از قلمرو گمرکی کشور. صادرات قطعی با توجه به مقررات صادرات و واردات از عاملین آن می تواند از طریق بازارچههای مرزی و شرکتهای تعاونی مرزنشینان و تجار انجام گیرد. واحدهای تولیدی نیز می تواند از طریق خرید متقابل و ورود موقت مواد اولیه نسبت به تهیه کالا و صادرات آن اقدام نمایند(اداره کل مقررات صادرات و وارادات وزارت بازرگانی، ۱۳۸۸).
-
- صادرات موقت: عبارتاست از خارج کردن کالا از قلمرو گمرکی کشور به منظور عرضه و نمایش در نمایشگاهها، تعمیر، تکمیل و فرآوری در خارج از قلمرو گمرکی کشور و سپس بازگرداندن آن به داخل کشور.
-
- صادرات قطعی در حجم تجاری: برای حجم یا جنبه تجاری داشتن کالا معیار یا تعریفی مشخص نشدهاست. در ماده ۳ قانون صادرات و واردات آمده است که مبادرت به امرصادرات و واردات کالا به صورت تجاری مستلزم داشتن کارت بازرگانی است و مورد ملاک تجاری بودن کالا بدین گونه شرح داده است که کالاهایی که به تشخیص گمرک برای فروش، وارد یا صادر میگردد، اعم از این که به همان شکل یا پس از انجام عملیات تولیدی، تفکیک و بستهبندی، به فروش میرسد، تجاری تلقی خواهد شد.
-
- صادرات قطعی غیرتجاری(صادرات چمدانی): صادرات قطعی غیر تجاری از طریق پست و مسافر انجام میگیرد. در خصوص صادرات همراه مسافر به کشورهای مستقل مشترکالمنافع که به گمرک ابلاغ شده به شرح زیر است:
-
- ماده ۱: توریستها و اتباع کشورهای مستقل مشترکالمنافع که به جمهوری اسلامی ایران مسافرت میکنند مجاز خواهند بود، برابر مقدار ارزی که به سیستم بانکی کشور اظهار و اعلامیه ارزی دریافت داشته اند، اقدام به خروج کالاهای مجاز صادراتی به همراه خود از کشور نمایند.
-
- ماده ۲: مسافران ایرانی عازم کشورهای مستقل مشترکالمنافع مجاز به خروج کالاهای مجاز صادراتی به همراه ود به میزان پانصد دلار میباشند. خروج کالا بیش از این مبلغ تنها زمانی مجاز است که با ارز منشاء خارجی و طبق اعلامیه ارزی بانکهای ایرانی صورت پذیرد(اداره کل مقررات صادرات و وارادات وزارت بازرگانی،۱۳۸۸).
-
- صادرات مجدد: صادرات مجدد عبارت است از صدور کالاهایی که قبلا وارد شده است بدون فرآوری یا تغییر اضافی چنانچه صادرات مجدد از طریق بنادر، مناطق آزاد یا انبارهای تحت حفاظت گمرک انجام گیرد، مشمول پرداخت حقوق گمرکی نخواهد بود.فرهنگ وبستر صدور کالاهایی را که قبلا وارد یک کشور یا قلمروی جغرافیایی شده است، صادرات مجدد تلقی کردهاست مشروط بر آن که جنبه عمدهفروشی داشتهباشد. به کالاهای ترانزیتی تحت هیچ شرایطی عنوان صادرات مجدد اطلاق نمی شود. کالاهای شبه ترانزیتی اقلامی هستند، که مالک یا صاحب آنها شناخته شده نیست و این افراد تابعیت کشوری را که کالا در قلمروی آن قرار گرفته است دارا نیستند.
-
- ترانزیت خارجی: عبارت است از کالای خارجی از کشور. کالاهای ایرانی که تشریفات صادراتی قطعی روی آن انجام شده و از کشور خارج شده است، چنانچه در ارسال به مقصد دیگری، لازم باشد که از سرزمین ایران عبور کنند، روی آنها نیز تشریفات ترانزیت خارجی انجام می شود. ممکن است کالای خارجی که از کشور عبور می کند، توسط یک بازرگان ایرانی از یک کشور خریداری شده و به کشور ثالثی فروخته شده باشد، که در این صورت عمل بازرگان صدور خدمات بازرگان صدور خدمات بازرگانی نام دارد، نه صدور کالا.
- صادرات از طریق قرارداد: به منظور صرفهجویی هزینه حمل و نقل و استفاده از فرصتهای صادراتی تولیدات یک واحد تولیدی داخلی از یک مرز کشور صادر می شود(مرز نزدیک یک واحد تولیدی) و نیازهای قسمتی از بازارهای داخلی به آن کالا با قیمت مناسب از مرز همجوار آن بازارها وارد می شود این امور با توجیه صرفه اقتصادی انجام میگیرد(زینالزاده، ۱۳۸۵).
۲-۲-۱-۳ مزایای صادراتی
صادرات بیش از آن که مکملی برای کاستیهای ارزی باشد، بایستی به عنوان یک راهکار محوری در کشور مورد توجه قرارگیرد به طوری که از درآمدهای نفتی تنها در جهت سرمایه گذاریهای زیربنایی استفاده شود و با صدور کالاهای غیر نفتی، نیازهای ارزی تامین گردد و چرخه تولید پربارتر شود(جینز[۴]، ۱۹۹۸). به طور کلی میتوان گفت که صادرات شامل مزایای زیر میباشد:
-
- برای شرکتهایی که اولین بار است اقدام به بازاریابی بین المللی میکنند، روش صادرات به علت ریسک سیاسی پایین، مناسبتر است.
-
- روش صادرات، زمانی که ظرفیت بازار کشور میزبان، به درستی تعیین نشده است، یک استراتژی مؤثر ورود به بازار میباشد.
-
- از طریق صادرات، شرکت هم می تواند به وسیله واسطههای مستقل محصولات خود را در کشور میزبان به فروش برساند و هم می تواند جهت اعمال کنترل بیشتر بر فعالیتهای بازاریابی، از طریق کانالهای توزیع خود به فروش محصولات اقدام نماید.
-
- صادرات به شرکت امکان میدهد که در صورت مساعد بودن شرایط بازار، سطح فعالیتهای خود را از طریق اقدام به تولید، در کشور مورد نظر افزایش دهد.
روش صادرات به شرکت اجازه میدهد، هنگامی که شرایط سیاسی یا اقتصادی کشور میزبان نامساعد می شود، روابط تجاری خود را بدون متحمل شدن هزینه قابل توجهی، قطع نماید(اکبریان و سخایی، ۱۳۸۴).
-
-
- عملکرد صادراتی
-
-
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1401-09-24] [ 02:21:00 ب.ظ ]
|