اندرو[۴۵] ( ۲۰۱۲ ) طی تحقیقات خود معتقد است مدیران کارآمد بایستی برای ایجاد روابط شخصی با تیم خود تلاش کنند. هنگامی که مدیر با کارمندان خود ارتباط برقرار نموده، اعتماد ایجاد شده و کارکنان احساس ارزش بیشتری می‌کنند. از این رو،کارمندانی که حس ارزش داشته باشند، میل بیشتری برای انجام کار بهتر دارند. بهترین مدیران می‌دانند که چه موقع کارمندان نیاز به پرورش بیشتر داشته و چگونه آن کارمندان موفق می‌شوند. پرورش دیگران شامل پرورش استعداد هر فرد و تحریک کردن این افراد برای هدایت این استعدادها به سمت بهره وری می‌باشد.

روشین[۴۶] ( ۲۰۱۲ ) طی تحقیقات خود معتقد است مهارت های مدیریت کارآمد و پر بار، ذاتی نبوده و می‌توانند در وجود انسان قرار داده شده، توسعه یافته و آموخته شوند. تعدادی از مدیران الهام بخش، برخی محرک و تعدادی نیز نمی‌توانند با کارمندان خود ارتباط برقرار نمایند. برخی از مدیران نمی‌دانند که چگونه باید کارآمد باشند! گاهی اوقات، دلیل ترک سمتی توسط کارمندان، مدیر یا ارتباطات با افراد درون محیط کار آن ها می‌باشد. افراد شغل‌ها را ترک نکرده بلکه اطرافیان خود را ترک می‌نمایند.

۳-۲-۳- جمع بندی و ارائه چارچوب نظری تحقیق

بر اساس پیشینه تحقیق مشاهده شد که بین انتقال مهارت های مدیریتی به زیردستان و (قدرشناسی، خودباوری، آینده نگری، ریسک پذیری، تفویض اختیار، رعایت قوانین اداری و نوآوری و ابتکار) به منظور جانشین پروری رابطه وجود دارد. با توجه به مواردی که عنوان شد می توان چنین نتیجه گرفت که همه این مؤلفه‌ ها در صورت اجرای دقیق، کمک بسیاری به جانشین پروری در سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس استان بوشهر خواهد کرد. بر این اساس پس از مطالعه مبانی نظری و مدل های ارائه شده و همچنین پیشینه تحقیقات انجام شده پیرامون متغیرهای تحقیق در داخل و خارج از کشور، در یک بررسی کلی، برای چارچوب نظری تحقیق شکل شماره ۲ – ۱ تدوین گردید.

انتقال مهارت‌های مدیریتی

جانشین پروری

زیردستان

شکل ۲ – ۱: مدل مفهومی منتج از ادبیات و پیشینه تحقیق

فصل سوم

روش تحقیق

در فصل حاضر به روش تحقیق، جامعه آماری، روش نمونه‌گیری، نمونه آماری، ابزار جمع‌ آوری اطلاعات و روش‌های آماری تحلیل داده ها پرداخته می‌شود.

روش تحقیق

روش‌های تحقیق مختلف و متنوع می‌باشند این تحقیق به دلیل این که دخالت و دستکاری در موقعیت، وضعیت و نقش متغیرهای تحقیق نمی کند و صرفاً به تشریح و تبیین می پردازد، یک تحقیق توصیفی (غیر آزمایشی) است اما از آنجا که به بررسی ارتباط انتقال مهارت های مدیریتی به زیردستان و جانشین پروری در سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس استان بوشهر می پردازد یک تحقیق از نوع همبستگی است. ‌بنابرین‏ روش پژوهش حاضر، تحقیق توصیفی (غیرآزمایشی) از نوع همبستگی می‌باشد.

جامعه آماری

جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کارکنان زن و مرد سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس استان بوشهر در سال ۹۳- ۹۲ می‌باشد. بر اساس آمار رسمی گروه طرح و برنامه سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس استان بوشهر، تعداد کلیه کارکنان زن و مرد سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در سال ۹۳– ۹۲ برابر با ۵۰۰ نفر (۴۷۰ مرد و ۳۰ زن ) می‌باشد.

حجم نمونه

در این تحقیق با بهره گرفتن از فرمول برآورد حجم نمونه (کوکران) با حجم جامعه آماری ۵۰۰ نفر در سطح اطمینان ۹۵ درصد یا احتمال خطای ۵ درصد، حجم نمونه برابر ۲۱۷ نفر محاسبه شد.

۲۱۷

روش نمونه گیری

با توجه به حجم وسیع جامعه آماری و به منظور جلوگیری از اتلاف وقت و صرفه جویی در هزینه ها ، تعدادی از افراد جامعه آماری به عنوان نمونه به شیوه تصادفی به طوری که « نمایانگر یا معرف » کل جامعه آماری باشند، برای مطالعه انتخاب می‌شوند. برای انتخاب نمونه، روش های مختلفی وجود دارد، که در این تحقیق با توجه به عدم وسعت و پراکندگی جامعه آماری از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده شده است. برای این منظور ابتدا لیست مشخصات کارکنان سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس استان بوشهر در سال ۹۳ تهیه گردید و سپس تعداد نمونه مورد نیاز از جامعه آماری انتخاب و پرسشنامه جهت تکمیل در اختیار آن ها قرار گرفت.

ابزار جمع‌ آوری اطلاعات

در این پژوهش اطلاعات مورد نیاز از طریق پرسشنامه بسته جمع‌ آوری گردیده است. پرسشنامه استفاده شده از دو قسمت تشکیل شده است:

الف) سئوالات زمینه‌ای: این دسته سئوالات جهت سنجش خصوصیات فردی پاسخگویان در نظر گرفته شد.

ب) پرسشنامه محقق ساخته انتقال مهارت های مدیریتی: پرسشنامه محقق ساخته انتقال مهارت های مدیریتی مشتمل بر ۳۰ گویه می‌باشد. این پرسشنامه دارای ۷ مؤلفه (نوآوری و ابتکار ۴ گویه، قدرشناسی۴ گویه، خودباوری۴ گویه، تفکر منطقی و آینده نگری۵ گویه، ریسک پذیری۴ گویه، روش تفویض اختیار ۵ گویه و رعایت قوانین اداری ۴ گویه) می‌باشد. پس از تهیه پرسشنامه اعتبار و پایائی آن را باید قبل از انجام مطالعه اصلی سنجید. برای تعیین اعتبار محتوایی صوری، پرسشنامه را در اختیار چند تن از استادان رشته علوم انسانی و تربیتی به ویژه استاد راهنما قرار دادم تا مشخص نمایند که گویه‌ها صرفاً موضوع مورد بررسی را می‌سنجد یا خیر. پس از آن تعدادی از گویه‌ها حذف یا تغییر داده شد، سپس پایایی را با بهره گرفتن از آزمون مقدماتی بر روی نمونه‌ای مشابه نمونه اصلی ولی کوچک‌تر از آن مورد بررسی قرار دادیم. ‌بنابرین‏ پس از تهیه پرسشنامه‌، تعداد ۴۰ نسخه از آن تکثیر و به وسیله پاسخگویان تکمیل گردید. سپس داده های جمع‌ آوری شده را کُدگذاری نموده و با بهره گرفتن از نرم‌افزار کامپیوتری (spss) پایایی گویه‌ها را با بهره گرفتن از آزمون پایایی سنج آلفا کرونباخ محاسبه نمودیم که نتایج آن برای کل پرسشنامه در جدول ۳-۱ و خرده مقیاس‌های مختلف آن در جدول ۳-۲ آمده است.

جدول ۳-۱٫ تعیین پایایی پرسشنامه ی انتقال مهارت های مدیریتی

مقیاس
تعداد نمونه
تعداد سؤالات
مقدار آلفای کرونباخ

انتقال مهارت های مدیریتی

۲۱۷

۳۰

۷۷/۰

جدول ۳-۲٫ ضریب همبستگی هر یک از ابعاد انتقال مهارت های مدیریتی با نمره ی کل مقیاس

ابعاد
آماره
ضریب همبستگی
سطح معنی داری

انتقال نوآوری و ابتکار به زیردستان

**۵۸/۰

۰۰۰۱/۰

انتقال قدرشناسی به زیردستان

**۶۳/۰

۰۰۰۱/۰

انتقال خودباوری به زیردستان

**۷۵/۰

۰۰۰۱/۰

انتقال تفکر منطقی و آینده نگری به زیردستان

**۸۴/۰

۰۰۰۱/۰

انتقال ریسک پذیری به زیردستان

**۷۷/۰

۰۰۰۱/۰

انتقال روش تفویض اختیار به زیردستان

**۷۵/۰

۰۰۰۱/۰

انتقال رعایت قوانین اداری به زیردستان

**۵۸/۰

۰۰۰۱/۰

۰۱/۰ p<**

روش های آماری تحلیل داده ها

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...