بررسی تاثیر اخلاق ترافیک شهروندی بر رعایت قوانین راهنمایی ... |
۱۶۸۴۲
۹۳۴۷
۱۱۵۱۲
۳۷۷۹۳
۱۰۰۰۰
نداشتن برگه معاینه فنی وسیله نقلیه
۸
۷۱۵۹۳
۶۵۴۲۰
۶۱۸۵۰
۵۸۵۹۰
۵۷۵۰۰
استفاده از تلفن همراه حین رانندگی
۹
۳-۱۲-۱- شاخص های متغیر وابسته
همانطور که پیشتر نیز گفته شد، متغیر وابسته در این مطالعه، میزان تخلفات رانندگی افراد است. برای بررسی میزان تخلفات رانندگی، از آمار تخلفات ثبت شده مرکز راهنمایی و رانندگی اصفهان استفاده شده است. جدول زیر نشان دهنده تعداد تخلفات عمده رانندگی در سال های اخیر در شهر اصفهان می باشد.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
مقایسه ها نشان می دهد که نوع تخلفات عمده، در هر چند سال یکسان بوده است هر چند در برخی موارد، رتبه بندی آنها تغییر کرده است. همچنین اطلاعات نشان می دهد که در چند سال مورد بررسی، تخلف عدم استفاده از کمربند ایمنی، بیشترین نوع تخلف ثبت شده را به خود اختصاص داده است که بیانگر عدم درونی شدن فرهنگ استفاده از کمربند ایمنی در بین رانندگان در طی این سال ها می باشد. همچنین در چند سال مورد مطالعه، تخلف مربوط به توقف های غیرمجاز، مطلقا ممنوع و پارک ممنوع می باشند، جزء چند تخلف اول ثبت شده اند. این امر بیانگر مشکل محدودیت ظرفیت پارکینگ در برابر حجم بالای وسایل نقلیه در معابر شهری می باشد.
۳-۱۲-۲- میزان تخلفات رانندگی
در این تحقیق، میزان تخلفات رانندگی افراد براساس تعداد و مبلغ جرایم آنها در طول یک سال گذشته، به عنوان متغیر وابسته در نظر گرفته شده است. در این مطالعه، میزان تخلفات افراد بنا بر اظهارات ثبت شده در پرسشنامه ها محاسبه گردید. به این ترتیب که مبلغ هر یک از تخلفات در تعداد تکرار آنها برای هر فرد محاسبه گردید. به دو علت مبلغ ثبت شده در برگه تخلفات در این مطالعه قابل استفاده نمی باشد:
الف) برخی از جرایم ثبت شده در برگه تخلفات هر خودرو، مربوط به تخلفات برون شهری بود، در حالیکه در این مطالعه هدف تخلفات درون شهری افراد بوده است.
ب) به دلیل عدم پرداخت به موقع جرایم، برخی از تخلفات ۲ برابر شده بودند که باعث افزایش مبلغ کل جرایم در برگه ثبتی گردیده بود و در واقع نوعی خطا در این مطالعه محسوب می شد.
بنابراین برای سنجش میزان تخلفات رانندگی افراد در جامعه مورد مطالعه، از بین ۲۰ تخلف ۱۲ شاخص که بیش از ۸۰ درصد کل تخلفات ثبت، تخلف عمده، بنابر اطلاعات سال ۱۳۸۸ شده را شامل می شدند، به عنوان مولفه های سنجش متغیر وابسته انتخاب گردیده اند. پس از پرکردن و جمع آوری پرسش نامه ها، محاسبه مبلغ جرایم توسط محقق، با درنظر گرفتن دفعات تکرار هر یک از تخلفات صورت گرفته خواهند گرفت.
۳-۱۳- روش های تجزیه و تحلیل داده ها
در این مطالعه، پس از جمع آوری اطلاعات مورد نظر توسط پرسش نامه طراحی شده، از نرم افزار SPSS جهت تجزیه و تحلیل داده ها استفاده خواهد شد. در ابتدا، با کدگذاری پرسشنامه ها داده های خام وارد نرم افزار آماری می شوند. در مرحله بعد، از گویه های مورد سنجش، متغیرها و سپس شاخص های مورد نظر استخراج می گردد. سپس با بهره گرفتن از ضرایب همبستگی متناسب با سطح سنجش متغیرها بررسی روابط بین متغیرهای مورد نظر انجام می شوند. در این مطالعه به دلیل کمّی بودن متغیر وابسته و رتبه ای بودن متغیرهای مستقل بدست آمده از طیف لیکرت، ضریب همبستگی رتبه ای اسپیرمن در سطح اطمینان ۹۵% استفاده می گردد.(کلانتری؛ ۱۳۸۵) البته لازم به ذکر است که برای سنجش روابط متغیرهای مستقل اسمی بنا بر تعداد حالات می بایست استفاده شود. اگر متغیر مستقل اسمی باشد، برای یافتن T یا F متغیرها، از آزمون های رابطه بین متغیرها از آزمون کایاسکوئر استفاده می شود، در صورت معناداری روابط بین آنها، و برای متغیرهای T جهت بدست آورن میزان همبستگی برای متغیرهای اسمی دو از حالت آزمون استفاده می شود. لازم به ذکر است در این تحقیق، کلیه متغیرهای F اسمی چندگانه از آزمون اسمی به صورت متغیرهای تصنعی(ساختگی) درآمده و به صورت ۰ و ۱ وارد نرم افزار می شوند. بنابراین برای سنجش روابط اینگونه متغیرها نیز از ضریب همبستگی اسپیرمن استفاده می شود. سپس با بهره گرفتن از تحلیل رگرسیون و تحلیل مسیر مدل نهایی ساخته می شود. در فصل چهارم، توضیح کامل هر یک از این مراحل داده خواهد شد.
فصل چهارّم
یافته های تحقیق
۴-۱- مقدمه
در این فصل به تجزیه و تحلیل اطلاعات بدست آمده از جامعه مورد بررسی می پردازیم. در تحقیق حاضر جامعه مورد مطالعه، آن دسته از رانندگان درون شهری می باشند که در بازه زمانی مشخص، جهت دریافت برگه تخلفات خودرو خود، به واحد اجراییات مراکز پلیس+۱۰ شهر اصفهان مراجعه نموده اند. پرسشنامه های تهیه شده، در ۲۶ مرکز پلیس+۱۰ شهر اصفهان، توزیع و سپس جمع آوری گردید.
این فصل به دو بخش کلی تقسیم می گردد. بخش اول براساس آمار توصیفی و بخش دوم بر مبنای آمار استنباطی تنظیم گردیده است. در ابتدا با بهره گرفتن از آمار توصیفی به تشریح سیمای جامعه مورد بررسی پرداخته می شود. این بخش خود شامل چند زیر مجموعه به شرح زیر می باشد:
- توصیف سیمای جامعه مورد بررسی براساس متغیرهای زمینه ای؛
- توصیف سیمای جامعه مورد بررسی براساس شاخصه ای اخلاق ترافیک شهروندی(متغیر مستقل)؛ و
- توصیف سیمای جامعه مورد بررسی براساس میزان تخلفات رانندگان(متغیر وابسته).
در بخش دوم، با بهره گرفتن از آمار استنباطی، به بررسی روابط بین متغیرها پرداخته می شود. این بخش خود نیز از دو زیر مجموعه تشکیل شده است:
- آزمون فرضیات از طریق بررسی ضریب همبستگی مناسب براساس نوع متغیر، بین هریک از متغیرهای مستقل و وابسته در سطح معناداری ۹۵ درصد و تایید و یا رد فرضیات؛
- بررسی همبستگی چندگانه بین متغیرهای مستقل و متغیر وابسته از طریق تحلیل رگرسیون؛ و
برای سنجش هر یک از متغیرهای مستقل در پرسشنامه، گویه هایی طراحی گردید. برای توصیف هر یک از این متغیرها و همچنین پیدا کردن رابطه معنادار بین آنها، پس از وارد کردن داده های خام در نرم افزار spss با جمع کردن گویه های هر متغیر، متغیر اصلی ساخته می شود.(رفیع پور؛۱۳۸۳) این متغیر در سطح سنجش فاصله ای قرار دارد و برای بخش آمار استنباطی و یافتن رابطه معنادار بین متغیرها، از آن استفاده می گردد.
در بخش آمار توصیفی، برای توصیف هر یک از مولفه های مورد نظر، نیاز به رتبه ای کردن مولفه ها است. برای این منظور از ستون مجموع گویه ها استفاده می شود. به این ترتیب که بیشترین و کمترین نمره مولفه ساخته شده در نظر گرفته می شود. تفاضل این دو مقدار، دامنه تغییرات را نشان می دهد. به منظور توصیف، دامنه به ۳ یا ۵ قسمت مساوی (طبق دسته بندی طیف لیکرت) در این مطالعه در رده های بالا، متوسط و پایین تقسیم می شود. پس از تعریف این دسته بندی ها در نرم افزار، توصیف جامعه نمونه در مورد مولفه ساخته شده براساس فراوانی نسبی این طبقات انجام می شود.(کلانتری؛ ۱۳۹۰) نمره ارزیابی روش دیگری برای توصیف جامعه مورد مطالعه می باشد. تقسیم نمره هر مولفه بر حاصل ضرب تعداد گویه های هر مولفه بر تعداد نمونه، نمره ارزیابی را نشان می دهد. عدد بدست آمده در این مطالعه بین ۱ تا ۵ می باشد که جایگاه بیشترین پاسخ را در طیف ۵ قسمتی لیکرت در مورد هر مولفه نشان می دهد.
۴-۲- آمار توصیفی
۴-۲-۱- توصیف سیمای جامعه مورد مطالعه بر مبنای متغیرهای زمینه ای
۴-۲-۲-۱- جنس
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1400-09-28] [ 10:48:00 ب.ظ ]
|