۲۹،۳۰،۳۱،۳۲،۳۳،۲۸

۳-۸-۱-۲٫ روایی پرسشنامه[۲۶]
روایی از واژه «روا» به معنای جایز و درست گرفته شده است و روایی به معنای صحیح و درست بودن است. مقصود از روایی آن است که وسیله اندازه ­گیری، بتواند خصیصه و ویژگی مورد نظر را اندازه بگیرد. اهمیت روایی از آن جهت است که اندازه ­گیری­های نامناسب و ناکافی می ­تواند هر پژوهش علمی را بی‌ارزش و ناروا سازد. اعتبار در اصل به صحت و درستی اندازه گیری محقق بر می­گردد (خاکی، ۱۳۷۸).
نویسندگان برای تفهیم آزمون­های روایی اصطلاحات مختلفی را به کار می­گیرند، که به صورت کلی می­توان آنها را تحت سه عنوان روایی محتوی[۲۷]، روایی معیار[۲۸] و روایی سازه[۲۹] گروه­بندی کرد.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

روایی محتوی به این مطلب اشاره دارد که نمونه سؤالات مورد استفاده در یک آزمون تا چه حد معرف کل سؤالات ممکن هستند، که می­توان از محتوا یا موضوع مورد نظر تهیه کرد. بنابراین روایی محتوی ایجاد اطمینان می­ کند که همه متغیرهایی که می ­تواند مفهوم مورد نظر را انعکاس دهد در آن سنجه وجود دارد. یکی از انواع روایی­ محتوا، روایی صوری[۳۰] می­باشد. روایی صوری به این مطلب اشاره دارد که سؤال­های آزمون تا چه حد در ظاهر شبیه به موضوعی هستند که برای اندازه ­گیری آن تهیه شده ­اند و از آنجا که روایی صوری نوع خاصی از روایی محتوایی است همان روشی که برای تعیین روایی محتوا به کار می­رود، یعنی استفاده از نظر متخصصان، در اینجا نیز برای روایی صوری قابل استفاده است. روایی معیار وقتی ایجاد می‌شود که سنجه مورد نظر، افراد را بر اساس معیاری که انتظار پیش ­بینی آنها می­رود متمایز سازد که این امر از طریق روایی همزمان[۳۱] و یا روایی پیش­بین[۳۲] انجام می­ شود. روایی سازه دلالت بر آن دارد که نتایج بدست آمده از کاربرد سنجه­ها تا چه حدی با تئوری­هایی که آزمون بر اساس آنها طراحی شده، سازگاری دارد. این روایی بر اساس روایی همگرا[۳۳] و روایی واگرا[۳۴] ارزیابی می شود (دانایی­فرد و دیگران ۱۳۸۷).
در این پژوهش برای بررسی روایی پرسشنامه از روایی صوری استفاده شده است به این صورت که پرسشنامه به هشت صاحب­نظر از جمله استاد راهنما داده شد و از آنان در مورد هر سؤال و توانایی آن سؤال در خصوص ارزیابی هدف مریوطه نظر خواهی شد و با نظر آنان اصلاحات جزئی در پرسشنامه صورت گرفت و در نهایت روایی پرسشنامه توسط آنان مورد تأیید قرار گرفت.
۳-۸-۱-۳٫ پایایی[۳۵]
در عرف افراد معتبر کسانی هستند که که رفتارشان همسان، قابل اعتماد و قابل پیش بینی است. یعنی آنچه فردا یا هفته بعد انجام خواهند داد با آنچه که امروز انجام می­ دهند و آنچه که هفته پیش انجام داده­­اند همسان است، می گوییم آنان افرادی با ثبات و پایا هستند، از سوی دیگر افراد نا معتبر کسانی هستند که رفتارشان تغییرپذیری بیشتری دارد، رفتار آنان به گونه ­ای غیر قابل پیش ­بینی متغیر است، هر گاه­گاهی این کار و آن کار را انجام می­دهندآنان فاقد پایایی و ثبات­اند، لذا گفته می­ شود آنان ناهمسانند (خاکی، ۱۳۷۸).
پایایی یک وسیله اندازه ­گیری عمدتا” به دقت نتایج حاصل از آن اشاره می­ کند. کاپلان و ساکوزا گفته­اند «پایایی به دقت، اعتمادپذیری، ثبات، یا تکرارپذیری نتایج آزمون اشاره دارد. روش های تعیین پایایی متنوع­اند و می­توان آنها را به شرح زیر طبقه ­بندی کرد: روش پایایی مصححان و روش همسانی درونی(روش دو نیمه کردن آزمون، روش کودر- ریچاردسون و روش ضریب الفای کرونباخ[۳۶])، (سیف، ۱۳۸۲).
در این تحقیق برای تعیین پایانی پرسشنامه از روش آلفای کرونباخ[۳۷] استفاده گردید. این روش برای محاسبه هماهنگی درونی ابزار اندازه‌گیری از جمله پرسشنامه‌ها یا آزمون‌هایی که خصیصه‌های مختلف را اندازه‌گیری می‌کنند به‌کار می‌رود. حد قابل قبول آلفای کرونباخ برای مقاصد کاربردی حداقل ۷/۰ است.
این روش برای محاسبه هماهنگی و سازگاری درونی ابزار اندازه‌گیری بکار می‌رود. برای محاسبه ضرایب آلفای کرونباخ ابتدا بایستی واریانس نمونه‌های هر زیرمجموعه سوال‌های پرسشنامه کل را محاسبه کرد، سپس با بهره گرفتن از رابطه زیر، آلفا را محاسبه کرد

که در آن k تعداد سؤال‌های پرسشنامه،  واریانس سوال iام و  واریانس کل سوالات است.
جدول ۳-۵: آماره پایایی

تعداد سوالات

α کرونباخ

متغیرها

۶

۰٫۹۴۳

افزایش مشارکت بخش خصوصی

۷

۰٫۸۴۹

افزایش بازاریابی و تبلیغات

۷

۰٫۸۷۶

توسعه امکانات زیر ساخت­

۷

۰٫۹۰۳

افزایش سطح تصمیم ­گیری مدیریت

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...