مقاله های علمی- دانشگاهی | فورست باو و بائر[۱۴۳](۲۰۰۷) سه بعد زیر را برای نوآوری دانشگاهی بیان می کنند: – پایان نامه های کارشناسی ارشد |
نوآوری دانشگاهی هسته سیستم نوآوری منطقهای را تشکیل میدهد، سرمایه انسانی دانشگاهها نیز از دانشجویان با جریان بالای پایان ناپذیر ایده های جدید و فعالیتهای نوآورانه تشکیل شده است. تعداد زیادی از مطالعات تجربی مانند پژوهشهای (پالمر و اکس، ۲۰۰۵؛ اکس و وارگا، ۲۰۰۵؛ اورتچ و کیل باچ، ۲۰۰۴؛ وارگا و اسچاک، ۲۰۰۴[۱۴۱]) نشان داد که زیاد شدن دانش می تواند تغییرات مثبت فناوری را ایجاد کند و موجب رشد اقتصادی شود (یی و شیا[۱۴۲]، ۲۰۱۲). بنابرین میتوان نوآوری دانشگاهی را به معنی همگام شدن دانشگاه با تغییرات موجود در زمینه های مختلف و پاسخگویی به نیازهای ذینفعان مرتبط با آن تعریف کرد که همگام شدن با تغییرات و پاسخگویی به نیازهای ذینفعان تصویر بیرونی مناسبی را برای دانشگاه در پی خواهد داشت.
۲-۱-۱-۱۴-۱- تاریخچه نوآوری دانشگاهی
سیر تکامل موضوع نوآوری دانشگاهی را میتوان در پنج موج خلاصه نمود که در زیربه آنها اشاره شده است.
۱-موج اول، دیدگاه شومپیتر: نوآوری دانشگاهی را معرفی یک ترکیب جدید از عوامل تولید و حالتهای مختلف یک نظام به عبارتی یافتن یک تابع تولید جدید میداند عوامل این نظام شناخت یک محصول جدید، یافتن یک فرایند تولیدی جدید، دستیابی به بازار جدید، به کار گیری منابع جدید و نهایتاً طراحی یک سازمان جدید میباشد.
۲-موج دوم، نوآوری تکنولوژیکی بین سالهای ۱۹۵۰ تا ۱۹۶۰مطرح شده است و دانشمندان و متفکران مختلفی در این زمینه اظهار نظر نموده که به دو موضوع تولید و فرایند نوآورانه توجه بیشتری داشته اند.
۳-موج سوم، نوآوری سازمانی: نگرش نوآوری سازمانی توسط فریمن بین سالهای ۱۹۷۰تا ۱۹۸۰ مطرح گردیده مشخصات این نگرش انجام تحقیقات پایه، اختراع، توسعه و نوآوری است.
فریمن از جمله ویژگیهای نوآوری در این دوره را فرایند بودن آن اعلام میدارد که این موضوع به دلیل امکانات تولید بهتر در دوران صنعتی فرصتهای بیشتری برای خلق ایدههای جدید و نیازهای فزاینده جوامع بشری ایجاد می نماید
۴-موج چهارم، نظام نوآوری دانشگاهی: در سالهای ۱۹۸۷ تا ۱۹۹۷ بر نظامهای نوآوری تأکید شده است به گونه ای که فریمن نظام نوآوری را شبکه سازمانها برای تحقق تکنولوژی معرفی می نماید.
۵-موج پنجم، نوآوری علمی۱۹۹۳ که نوآوری علمی عبارت است از ایجاد، ارزیابی، مبادله و کاربرد ایدههای جدید به منظور برتری یافتن بنگاههای اقتصادی در بازار کالا و خدمات که منجر به شکوفایی اقتصاد ملی و توسعه اجتماعی می شود (نیکنامی، تقی پور ظهیر و غفاری مجلج، ۱۳۸۹).
۲-۱-۱-۱۴-۲- ابعاد نوآوری دانشگاهی
فورست باو و بائر[۱۴۳](۲۰۰۷) سه بعد زیر را برای نوآوری دانشگاهی بیان میکنند:
بعدآموزشی[۱۴۴]: بعد آموزشی نوآوری دانشگاهی ارائه انواع جدیدی از رشته ها، مواد آموزشی و طراحی برنامه درسی رشته های مختلف میباشد. ۲– بعد پژوهشی[۱۴۵]: بعد پژوهشی نوآوری دانشگاهی فراهم آوردن زمینه پژوهش در دانشگاه و مؤسسات تحقیقات علمی و همکاری با سایر دانشگاهها میباشد. و ۳- بعد سازمانی[۱۴۶]: بعد سازمانی نوآوری دانشگاهی دربرگیرنده راههای جدید در جهت افزایش انگیزه کارکنان به کار و اساتید به تدریس و امکان دسترسی به پیشرفت تدریجی و مداوم میباشد. بنابرین برای تحقق نوآوری در دانشگاه باید سه بعد آموزشی، پژوهشی و سازمانی همگام و همجهت با هم حرکت کنند.
۲-۱-۱-۱۴-۳- عوامل کلیدی نوآوری دانشگاه
با کنار هم قرار گرفتن عوامل کلیدی گوناگون نوآوری دانشگاهی میتوان زمینه ایجاد یک دانشگاه خلاق و نوآور را ایجاد کرد، که این عوامل به صورت کلی در زیر توضیح داده میشوند.
۲-۱-۱-۱۴-۳-۱- ساختار سازمانی
انتظارات بوروکراتیک شامل خواسته های رسمی و تعهدات تعیین شده به وسیله سازمان میباشد که اجزای اصلی ساختار سازمانی میباشد، نقشهای بوروکراتیک نیز به عنوان مجموعه ای از انتظارات خاص و رفتارهای مناسب برای یک نقش یا موقعیت میباشد. در واقع ساختار شامل انتظارات موجود از نقشها و ارتباطات میان آنها میباشد که از طریق آن وظایف افراد تقسیم بندی و هماهنگ می شود و به دو نوع ساختار تواناساز و بازدارنده تفکیک می شود. (هوی و میسکل، ۲۰۰۸، ص۲۵ و ۱۱۴). ساختار سازمانی یک هدایت کننده عمده است که چارچوب اصلی را برای تصمیمات و فرایندهای سازمانی مهیا می کند ( خنیفر، حسنزاده و کولیوند، ۱۳۸۸). ساختار سازمان شامل عناصر، روابط بین عناصر و روابط به عنوان یک کل است که یک واحد را تشکیل میدهد. ساختار سازمانی نه فقط شامل عناصر سخت افزاری[۱۴۷] نظیر افراد و گروه ها، تیمها، قسمت ها و … است بلکه شامل عناصر نرم افزاری[۱۴۸] نظیر روابط بین عناصر سازمانی است. بر اساس نظر بانگ[۱۴۹] ساختار، روابط میان عناصری است که ماهیت فعالیتهای سازمانی را محدود می کند و شامل عناصر سخت افزاری در یک طرف و عناصر نرم افزاری در طرف دیگر است (خنیفر و همکاران، ۱۳۸۸). سازمانها دارای انواع مختلفی ازساختار هستند که بر حسب نیاز و با توجه به شرایط آن سازمان به کار میرود. به اعتقاد برنز و استاکر موثرترین ساختار، ساختاری است که خود را با الزامات محیط تطبیق دهد (واعظی و سبزیکاران، ۱۳۸۹). سازمانها برای زنده ماندن در رقابت شدید و انطباق با شرایط محیط، ساختار خود را تغییر می دهند. در واقع ساختار همراه با اهداف، تکنولوژی و منابع انسانی ارکان اصلی هر سازمان محسوب میشوند (دهقانی سلطانی، ال طاها و طاهری، ۲۰۱۳). بنابرین میتوان ساختار سازمان را شامل تمام عوامل، عناصر، افراد، گروه های مختلف موجود در سازمان و روابط بین آنها دانست که سازمان نسبت به هر یک از این عوامل انتظارات خاصی دارد.
۲-۱-۱-۱۴-۳-۱-۱- ساختار تواناساز
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1401-09-24] [ 04:26:00 ب.ظ ]
|