۳۷٫ میزان رضایتمندی از ساعت تخصیص یافته فضاهای ورزشی ۷۳% در حد متوسط و کمتر و ۲۷% در حد خوب و عالی می‌باشد.

۳۸٫ میزان رضایتمندی از نحوه برنامه ریزی در طول هفته ۹/۷۷% در حد متوسط و کمتر و ۲/۲۲% در حد خوب و عالی می‌باشد.

۳۹٫ میزان رضایتمندی از نحوه برنامه ریزی در طول روز ۶/۸۲% در حد متوسط و کمتر و ۴/۱۷% در حد خوب و عالی می‌باشد.

۴۰٫ میزان رضایتمندی از رسیدگی به مسائل و مشکلات دانشجویان توسط کادر اداری ۹/۹۱% در حد متوسط و کمتر و ۱/۸% در حد خوب و عالی می‌باشد.

در پایان قابل ذکر است که اکثر دانشجویان تربیت بدنی از انتخاب این رشته به عنوان رشته تحصیلی خود رضایت دارند.

بحث و نتیجه گیری

نتایجی که از تحقیق حاضر به دست آمده است به شرح زیر می‌باشد:

– منابع عملی به دست آمده مربوط به گروه تربیت بدنی دانشگاه تبریز در سال ۸۸-۸۷ شامل:

۱٫ مجموعه ژیمنازیوم (مکان سرپوشیده) شامل سالن ۴ هزار نفری سالن چند منظوره، استخر ۳/۳۳* ۵/۱۳ متری، سونا و جکوزی، سالن شطرنج، سالن تنیس روی میز، سالن وزنه برداری و سالن دارت می‌باشد.

۲٫ مجموعه ورزشی استادیوم (مکان روباز) شامل زمین چمن فوتبال، پیست ۸ خط دو و می‌دانی، سالن بدنسازی، سالن کشتی و ژیمناستیک، سالن رشته‌های رزمی، جاده تندرستی و زمین اسکیت می‌باشد.

میزان رضایتمندی دانشجویان تربیت بدنی از موقعیت اماکن سر پوشیده ۱/۴۲% در حد متوسط و کمتر به دست آمده و ۹/۵۷% در حد خوب و عالی بود و میزان رضایتمندی دانشجویان از موقعیت اماکن روباز نیز ۶۰% در حد متوسط و کمتر و ۴۰% در حد خوب و عالی به دست آمد.

– یافته ها حاکی از آن است که سرانه‌ی فضاهای ورزشی در کشورمان ۵۲/۰ مترمربع است که از این مقدار ۴۶/۰ مترمربع مربوط به فضاهای روباز و ۰۶/۰ مترمربع نیز مربوط به فضاهای سرپوشیده ورزشی می‌باشد. این در حالیست که سرانه‌ی فضاهای ورزشی سرپوشیده در دانشگاه تبریز ۶/۰ مترمربع و سرانه فضاهای ورزشی روبار نیز ۴/۳ مترمربع می‌باشد.

نتایج به دست آمده نشان می‌دهد که کل سرانه‌ی فضاهای ورزشی گروه تربیت بدنی، ۴ مترمربع بوده و با توجه به تعداد حدوداً ۳۰۰ نفری دانشجویان تربیت بدنی، این فضاها در دانشگاه تبریز آنطور که باید و شاید بازدهی ندارند.

– تعداد کل اعضایی که در بخش اداری مشغول به کارند، ۳ نفر زن و ۱۲ نفر مرد برآورد شد که در جهت ارتقا گروه تربیت بدنی و رسیدگی هر چه تمام‌تر به مسائل و مشکلات دانشجویان تلاش می‌کنند. به همین منظور سعی شد میزان رضایتمندی دانشجویان در این مورد نیز بررسی شود که ۹/۹۱% در حد متوسط و کمتر و ۱/۸% در حد خوب و عالی به دست آمد که نشان از کمی رضایت دانشجویان دارد.

– تعداد دانشجویان تربیت بدنی دانشگاه تبریز که در مقطع کارشناسی در حال تحصیلند، ۲۸۵ نفر برآورد شد که از این تعداد ۷۰ نفر گرایش مدیریت، ۶۲ نفر گرایش فیزیولوژی، ۴۷ نفر گرایش رفتار حرکتی و ۱۰۶ نفر گرایش عمومی دارند.

از ۲۸۵ نفر دانشجوی تربیت بدنی، ۱۵۲ نفر از گرایش‌های مختلف در آزمون تحقیق حاضر شرکت کردند که ۹۰ نفر (۲/۵۹%) دختر و ۶۲ نفر (۸/۴۰%) پسر بودند. نتایج به دست آمده نشان داد که میزان رضایتمندی دختران دانشجو ۳/۲۱% ضعیف، ۲/۶۹% متوسط و ۹% خوب و همچنین میزان رضایتمندی پسران دانشجو ۹/۲۱% ضعیف، ۶/۸۰% متوسط و ۵/۶% خوب است که آزمون خی دو اختلاف معنی داری در میزان رضایتمندی بین دانشجویان دختر و پسر نشان نداد.

– بررسی ها ‌در مورد میزان رضایتمندی ورودی های مختلف نیز نشان می‌دهد که:

میزان رضایتمندی دانشجویان تربیت بدنی ورودی ۸۴؛ ۷/۸۵% متوسط و ۳/۱۴% کم می‌باشد که در کل میزان رضایتمندی‌شان در حد متوسط و ضعیف بوده است.

میزان رضایتمندی دانشجویان ورودی ۸۵؛ ۷/۲۳% در حد کم، ۴/۶۸% در حد متوسط و ۹/۷% در حد خوب است.

میزان رضایتمندی دانشجویان تربیت بدنی ورودی ۸۶؛ ۴/۶۸% متوسط، ۴/۱۸% در حد کم و ۲/۱۳% در حد خوب است و میزان رضایتمندی به دست آمده از دانشجویان ورودی ۸۷ نیز ۲/۷۸% در حد متوسط، ۵/۱۴% در حد کم و ۳/۷% در حد خوب می‌باشد. می توان گفت دانشجویان ورودی ۸۵ بیشتر از سایر ورودی ها رضایت دارند اما به لحاظ آماری معنی دار نمی باشد.

اختلاف معنی داری نیز بین میزان رضایتمندی دانشجویان تربیت بدنی ورودی‌های مختلف به دست نیامد.

– در خاتمه، رضایتمندی کلی دانشجویان تربیت بدنی از امکانات علمی، عملی و منابع انسانی بررسی شد که نتایج حاکی از آن است که ۳/۷۴% دانشجویان تربیت بدنی، میزان رضایتمندی‌شان در حد متوسط، ۸/۱۷% در حد ضعیف و فقط ۹/۱۷% در حد خوب می‌باشد.

منابع:

۱٫ مت جارویس، (۱۳۸۰)، مترجم محمد تقی اقدسی، روانشناسی ورزشی، دانشگاه تبریز.

۲٫ میردار شادمهر، طالبی الهه، فرزان فرزام، تابش سعید، صفای طوبی علیرضا، دماوندی ناری، فتحی رزیتا، (۱۳۸۴)، تحلیلی بر وضعیت منابع انسانی و بودجه و تأسیسات ورزشی مراکز آموزش عالی استان مازندران، پژوهشنامه علوم ورزشی، شماره ۳٫

۳٫ کوزه چیان هاشم، (۱۳۷۹)، حرکت، نشریه دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، شماره ۴٫

۴٫ قهرمانی شهلا، (۱۳۸۶)، بررسی میزان رضایت شغلی و عوامل مؤثر آن در بین دبیران تربیت بدنی دوره متوسطه شهرهای خواجه و هریس، پایان نامه کارشناسی، دانشگاه تبریز.

۵٫ پورکیانی محمد، (۱۳۷۸)، بررسی وضعیت موجود فضاهای ورزشی دانشگاه های سراسر کشور و میزان بهره برداری از آن ها، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.

۶٫ سازمان تربیت بدنی جمهوری اسلامی ایران، (۱۳۷۸)، مطالعات تفصیلی توسعه امکانات ورزشی، سیب سبز.

۷٫ سایت www.aftab.ir

۸٫ قادری اسماعیل، شناور بهزاد، ماهنامه صنعت خودرو.

۹٫ نمازی زاده مهدی، سلحشور بهمن، (۱۳۷۶)، تربیت بدنی عمومی، انتشارات سمت.

۱۰٫ بدری آذرین یعقوب، (۱۳۷۳)، جزوه تاریخ تربیت بدنی و ورزش، دانشگاه تبریز.

۱۱٫ آزاد احمد، (۱۳۷۴)، مبانی تربیت بدنی و ورزش، کمیته ملی المپیک.

۱۲٫ نادریان مسعود، (۱۳۷۹)، بررسی عوامل مؤثر در بهره وری سازمان های ورزشی، چهارمین همایش ملی تربیت بدنی و علوم ورزشی، اسفند ماه- گیلان.

۱۳٫ سازمان تربیت بدنی جمهوری اسلامی ایران، (۱۳۷۸)، مطالعات تفصیلی توسعه اماکن و زیر ساخت‌های ورزشی، سیب سبز.

۱۴٫ سازمان تربیت بدنی جمهوری اسلامی ایران، (۱۳۸۰)، طرح جامع ورزش کشور، مرحله اول شهریور ۱۳۸۰، مطالعات تفصیلی توسعه منابع انسانی، تهران، صفحه‌ ۳۸-۳۷٫

۱۵٫ سازمان تربیت بدنی جمهوری اسلامی ایران، اسفند (۱۳۷۹)، آمار اماکن و سرانه‌ی ورزشی، جلد پنج، تهران.

۱۶٫ سازمان تربیت بدنی جمهوری اسلامی ایران، (۱۳۷۸)، مطالعات تفصیلی منابع انسانی، سیب سبز.

۱۷٫ عراقی سیده فریده، (۱۳۸۶)، بررسی وضعیت فضاها، اماکن ورزشی، منابع انسانی مؤسسه‌ آموزش عالی شهر تبریز، پایان نامه کارشناسی، دانشگاه تبریز.

۱۸٫ محمد زاده محبوب، (۱۳۷۱) طرح شناسنامه های ورزشی شهرهای کشور- آذربایجان غربی، پژوهش نامه‌ی علوم پزشکی، شماره ۴٫

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...