-در پژوهشی که توسط (باباپوروهمکاران۱۳۸۲)انجام گرفت رابطه معنی داری بین شیو های حل مسئله وسلامت روانشناختی به دست آمد.

-در پژوهشی که توسط صولتی و همکاران(۱۳۹۰)باعنوان رابطه جهت گیری مذهبی وسلامت روان انجام دادند.نتایج نشان داد بین جهت گیری مذهبی وسلامت روان همبستگی معنی داری وجود دارد.همچنین طبق نتایج هرچه میزان جهت گیری مذهبی بالاتر رود ،همبستگی آن با سلامت روان در آزمودنی ها بیشتر می شود،اما این همبستگی تا سطح معینی(۷۵/۳-۵۱/۲) پایدار است واز این سطخ به بالا (۶۷/۳-)نتیجه معکوس می شود که نشان از عدم همبستگی بین نگرش مذهبی وسلامت روان دارد.

-پژوهشی که توسط امینی خویی و همکاران (۱۳۹۰)با عنوان رابطه مهارت های مقابله ای با سلامت روان در میان دانشجومعلمان زن انجام شد بیانگر رابطه منفی معنی دار بین مهارت‌های مقابله ای بیش فعال،عقلانی،پیشگیرانه،هیجانی واجتنابی با سلامت روانی آزمودنی هاست.

– از دیگر پژوهش ها می توان به پژوهش مشکی و همکاران(۱۳۷۸) با موضوع تاثیر برنامه آموزشی با به کارگیری عزت نفس وباورهای کنترل سلامت بر ارتقای سلامت روان دانشجویان اشاره کرد.نتایج نشان دادبین متغیرهای مورد نظر در گروه آزمون نسبت به گروه گواه ،قبل وبعد از مداخله تفاوت معنی داری وجود دارد.

-پژوهشی توسط پیرخائفی(۱۳۹۱)با عنوان ارتباط مؤلفه‌ های فراشناختی خلاقیت با سلامت روان انجام شد.یافته ها نشان داد که در حوزه سلامت روان خلاقیت متغیر ی تاثیر گذار است.‌بنابرین‏ با تحریک وارتقای ان می توان به ارتقای سلامت روان کمک کرد.

۲-۱۷-۲ تحقیقات خارجی

-ادوارد[۵۹](۲۰۰۲) در تحقیق خود تحت عنوان آموزش حل مسئله به نوجوانان دریافت که میزان استرس ‌و اقدام به خودکشی در نوجوانان کاهش می‌یابد.ویلبرن واسمیت(۲۰۰۵)دریافتند که آموزش مهارت های ارتباطی از مهارت های زندگی به نوجوانان باعث افزایش اعتماد به نفس ،احساس رضامندی از زندگی وبهبود حل مسئله در بین آن ها شده است.

-طیف وسیعی از مطالعات درباره موضوع حل مسئله نشان دهنده تاثیر آموزش مهارت حل مسئله می‌باشد.برای نمونه در یک مطالعه طولی تاثیر آموزش حل مسئله اجتماعی بر سازگاری،استرس ،سلامت وانگیزه پیشرفت تحصیلی توسط بارکر[۶۰](۲۰۰۲)انجام شد.یافته ها نشان دادکه با کنترل سن،جنس ‌و استعداد تحصیلی،توانایی حل مسئله تاثیر مفید ‌و مستقیمی بر سازگاری افراد،سطح استرس آن ها،جهت یابی هیجانی وعملکرد دارد واین تغییرات تا مقاطع بالاتر ادامه خواهد داشت.

-در مطالعه دیگر توسط بوممتو وسانو[۶۱](۱۹۹۶)بر روی ۳۴ زن و مرد ژاپنی ۱۸ تا ۲۴ ساله که در دو گروه ۱۷ نفری قرار گرفتند،انجام شد.یک گروه از آموزش مهارت‌های حل مسئله سود جست و گروه دیگر هیچ گونه درمانی دریافت نکرد.نتایج مطالعات نشان داد که گروه بهره مند از آموزش مهارت های حل مسئله ،در افسردگی ‌و تنیدگی کاهش قابل ملاحظه ای در مقایسه با گروه گواه نشان دادند.

-یکی از شاخص های مهم سلامت روانی توانایی حل مسئله وتصمیم گیری است.در این تحقیق آمده است که خود ارزیابی،خود کار آمدی،خود پیروی وتشخیص به موقع موقعیت های مسئله دار از جمله معیار هایی هستند که به واسطه آن ها می توان سطح روان تندرستی افراد را بر آورد کرد(بورنشتاین۳،۲۰۰۳).

-افزون بر این پژوهش ها برخی مطالعات هم نقش آموزش حل مسئله را در بهبود وکارآمدی مهارت های مقابله ای مورد تأیید قرار داده‌اند.به طور کلی سبک مقابله ای به تلاش‌های شناختی ورفتاری برای جلوگیری ،مدیریت وکاهش تنیدگی اشاره می‌کند.شیوه مقابله مسئله مدار شامل کارهای سازنده ای می‌باشد که فرد در ارتباط با شرایط تنیدگی زا انجام می‌دهد.یافته های محققین نشان داد که افرادی که بیشتر از مهارت های مقابله مسئله مدار در ارتباط با مشکلات استفاده می‌کنند،موفق تر وکار ‌آمد تر هستند(لازاروس وفلکمن۴،۱۹۸۹).

– یبرانت وهمکاران۵ (۲۰۱۰)در مطالعه شان با عنوان «پرخاشگری در بزرگسالان ‌و مسئله های سلامت روانی،اعتماد به نفس به عنوان یک میانجی» ‌به این نتیجه رسیدند که مشکلات روانی در پرخاشگران جوان به پایین بودن اعتماد به نفس مربوط می شود در حالی که مشکلات روانی در قربانیان هم به پایین بودن اعتماد به نفس وهم به احساس قربانی شدن شان باز می‌گردد.همچنین یافته ها نشان دهنده این حقیقت است که اعتماد به نفس موجب رشد هویت پرخاشگرانه جوانان می شود.

-در پژوهشی که ونل ویکتوریا وهمکارانش[۶۲](۲۰۰۹)در ارتباط با تاثیر آموزش مهارت‌های زندگی وحل مسئله بر جلوگیری از سوء مصرف مواد انجام دادند ‌به این نتیجه رسیدند که مهارت های زندگی تاثیر مثبتی ‌بر کاهش استفاده از مواد مخدر والکل در دانش آموزان دارد.

-در پژوهشی که توسط ترنر و همکاران [۶۳](۲۰۰۸)در ارتباط با آموزش مهارت های زندگی منجمله حل مسئله وارتباطات مؤثر بر روی نوجوانان انجام شد نشان دادکه این مهارت‌ها،توانایی‌های آنان را برای حل مشکل واستفاده مؤثر از حمایت‌های اجتماعی در آنان را افزایش می‌دهد.

-درپژوهشی که بوب لاولیر و همکاران[۶۴](۲۰۱۰)در ارتباط با مهارت های ارتباطی مورد نیاز دانشجویان انجام دادند ‌به این نتیجه رسیدند که این مهارت ها به طور چشمگیری باعث افزایش اعتماد به نفس وارتباط با دیگران وانعطاف پذیر شدن در آنان می‌گردد.

-فورتریس وهمکارانش[۶۵](۲۰۰۷)در پژوهشی بر روی دانش آموزان نشان دادند که آموزش مهارت‌های زندگی منجمله مهارت حل مسئله و ارتباطات مؤثر توانایی‌هایی را برای حل مشکل واستفاده مؤثر از حمایت‌های اجتماعی آن ها را افزایش می‌دهد ونتیجه گیری نمودند که آموزش مهارت‌های حل مسئله قدرت سازگاری با استرس را افزایش می‌دهد.

فصل سوم

روش تحقیق

۳-۱ پیش درآمد

در این فصل فرایند پژوهش بررسی شده است و روش تحقیق،جامعه آماری،حجم نمونه و نحوه گزینش آن ها ،ابزارهای جمع‌ آوری اطلاعات،متغیر ها و روش های آماری بیان گردیده است.

۳-۲ جامعه آماری

جامعه آماری این پژوهش، شامل کلیه دانش آموزان دختر ۱۵تا۱۸ ساله مقطع متوسطه دوم شهرستان سیاهکل است که ‌در سال‌ تحصیلی ۹۴-۹۳ مشغول به تحصیل بوده اند.تعداد این دانش آموزان ۱۰۹۸ نفر می‌باشد. تعداد کل کلاسها در سطح شهرستان ۳۰ کلاس می‌باشد.

۳-۳ نمونه آماری

حجم نمونه پژوهشی ۲۸۵ نفر است که بر اساس جدول مورگان انتخاب شده است.

۳-۴ روش وچگونگی نمونه گیری

به وسیله روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای از بین ۹مدرسه ۶ مدرسه انتخاب می شود واز بین این مدارس در هر مدرسه ۳ کلاس باز به صورت تصادفی انتخاب می‌گردد.در هر کلاس ۱۶ نفر به صورت تصادفی انتخاب وبه پرسشنامه‌ها جواب می‌دهند

.۳-۵ روش پژوهش

این پژوهش از نوع همبستگی می‌باشد که در واقع هدف آن بررسی رابطه بین مهارت زندگی وحل مسئله با سلامت روان دانش آموزان است. با توجه به ماهیت متغیرها در پژوهش های روانشناسی و تربیتی امکان بررسی روابط علت و معلولی وجود نداره و بحث از همبستگی و رگرسیون مطرح می شود. همچنین با توجه به سوالات و فرضیه های پژوهش ازمون همبستگی بهترین تحلیل محسوب می شود.

۳-۶ ابزار پژوهش

به منظور گردآوری اطلاعات در پژوهش از پرسشنامه های زیر استفاده شد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...