دانلود پایان نامه های آماده | ۲-۲-۶-۴ موانع و مشکلات فرهنگی اجتماعی – پایان نامه های کارشناسی ارشد |
منافع حیاتی مالک و مدیر حرفهای بسیار نزدیک است. مالک خواهان امنیت، رشد سرمایه و سود است. مدیر نیز خواهان بقا و رشد شرکت در محیط رقابتی و نرخ بازگشت سرمایه بالا جهت رسیدن به دستاوردهای برنامه های توسعه است. اصلاح مسیر و هدایت سرمایه های خصوصی از بخشهای خدماتی غرمولد به سوی بخش صنعت، جوهر اصلی تحول کمی و کیفی رشد و توسعه اقتصادی آینده است. از آنجا که سرمایه گذاری از منابع داخلی بهتنهایی قادر به تأمین هدفهای رشد با نرخهای بالای مورد نظر در چشمانداز آینده توسعه صنعتی کشور نیست، بنابرین جذب سرمایه خارجی با رعایت مصالح اقتصادی ـ سیاسی بلندمدت کشور، برای حفظ آهنگ پیوسته صنعتی، تقویت توان تکنولوژیک، ظرفیت گسترده صنعتی و حضور در بازارهای پیوندیافته جهانی الزامی است.
با توجه به تفاوت شرایط تاریخی، اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی، نمی توان برای کلیه کشورها الگوی واحدهای جهت تحدید اختیارات و دخالتهای دولت تدوین کرد. ورود سرمایهها و منابع خارجی با توجه به پیوند بین تکنولوژی، بازار و سرمایه صرفنظر از قدرت مطلق آن دارای آثار مستقیم و غیرمستقیم بر فرایند رشد و افزایش پسانداز و سرمایه گذاری داخلی است و بنابرین تحقق منابع سرمایه گذاری داخلی و اهداف رشد پیش بینی شده در گرو ورود سرمایه و منابع خارجی به کشور است.
تحقق هدفهای توسعه اقتصادی ملی نیاز به فضای مناسب برای افزایش پیوسته و مداوم
سرمایه گذاریهای تولیدی بخش خصوصی در کنار بخشهای دولت و تعاونی دارد. ایجاد فضای منطقهای و جهانی و سیاست خارجی با کمترین تنش در روابط با کشورهای پیشرفته صنعتی از ضرورتهای حفظ امنیت ملی، رشد اقتصادی و توسعه صنعتی کشور است. وجود امنیت و صلح در منطقه از عوامل سرمایه گذاری داخلی و خارجی بخش خصوصی و الزامات صنعتی شدن کشور به شمار میرود که بدون زمینهسازی و تحقق آن ها، فراگرد توسعه اقتصادی ـ صنعتی کشور در چارچوب مبادلات بین المللی دستخوش ضعف و رکود میگردد.
۲-۲-۶-۴ موانع و مشکلات فرهنگی اجتماعی
تصمیمات مربوط به شیوه خصوصیسازی معمولاً تحت تأثیر گرایشات سیاسی دولت و احزاب عمده قرار می گیرند. دیدگاه دولت در مورد عدم اخراج کارکنان و افزایش بیکاری بعد از خصوصیسازی و یا عدم تمرکز ثروت و قدرت اقتصادی در دست عدهای محدود از سرمایه گذاران، تأثیر زیادی بر شیوه خصوصیسازی شرکتهای دولتی دارد. دولتها معمولاً با انحلال و فروش دارایی های
شرکتهای دولتی موافق نیستند و تمایل بیشتری به تغییر شکل حقوقی واحد دولتی به صورت شرکت سهامی واگذاری تمام یا بخشی از سهام آن به بخش خصوصی دارند. یکی از نگرانیهای مردم و مقامات دولتی امکان افزایش قیمت کالا و خدمات بعد از خصوصیسازی میباشد. این نگرانی بیشتر در مورد آن دسته از کالاها و خدماتی است که دولت برای آنها به طور مستقیم سوبسید پرداخت میکرده و تصور می شود این سوبسیدها بعد از خصوصیسازی قطع شود.
قسمت عمدهای از دخالت دولت در فعالیتهای اقتصادی به خاطر پاسخگویی به برخی مسائل و مشکلات اجتماعی جامعه میباشد. نگرانی از بیکاری و مشکلات ناشی از آن، رفع فقر و محرومیت توزیع عادلانه درآمدها، شکوفایی استعدادها، خلاقیتها، ابتکارات و اختراعات از جمله مسائل اجتماعی میباشند که دخالت دولت در فعالیتهای اقتصادی را اجتنابناپذیر مینمایند.
۲-۲-۶-۵ مشکلات و موانع مدیریتی اجرایی
مشکلات مدیریتی اجرایی موجود بر سر راه خصوصیسازی و واگذاری فعالیتهای دولتی به بخش خصوصی عبارتند از:
-
- فقدان یک نهاد مستقل و متمرکز با مدیریت مختصر و کارآمد؛
-
- نبود عزم ملی در اجرای سیاست خصوصیسازی؛
-
- تعدّد مراجع تصمیم گیری در امر خصوصیسازی؛
-
- انتخاب روشهای نامتناسب با امکانات جامعه برای خصوصیسازی؛
-
- مسائل و مشکلات خاص مکانیزم اصلی واگذاری (بورس سهام)؛
-
- مشکلاتی که از نقطه نظر عرضهکنندگان در بازار قابل توجه است؛
-
- موانع و مشکلاتی که از نقطه نظر تقاضا، بازار بورس را تحت تأثیر قرار می دهند؛
-
- مشکلات ناشی از ضعف سازماندهی تشکیلات و کارکرد فعلی بازار بورس؛
-
- عدم تفکیک دستگاههای واگذارنده و نهاد متولّی اجرای خصوصیسازی؛
-
- عدم تعریف و شناخت گروه های ذینفع و ذینفوذ در امر خصوصیسازی.
- فقـدان یک نهاد مستقل و متمرکز با مدیریت مختصـر و کارآمـد
در مورد اجرای سیاست خصوصیسازی به لحاظ حساسیت و اهمیت این سیاست و اثرات
تعیینکننده ای که بر فعالیتهای اقتصادی خواهد داشت، وجود نهاد تصمیمگیرندهای قدرتمند با داشتن اطلاعات کافی نسبت به شرکتهای دولتی و غیردولت فعال در سطح کلان اقتصاد کشور به منظور طراحی دقیق، صحیح و آگاهانه فرایند اجرای «خصوصیسازی» بسیار لازم و ضروری است. ضمن این که نهاد مذکور در عین داشتن اختیارات قانونی و لازم با اتخاذ روشهای مدیریتی مناسب در طی مراحل خصوصیسازی نظارت کامل بر حُسن اجرای آن خواهد داشت. قابل توجه است که اختیارات نظارتی مذکور چه در مراحل قبل از اجرای خصوصیسازی و چه در حین و بعد از اجرای سیاست مذکور از بروز اختلافات و لطمات جدی بر فرایند خصوصیسازی جلوگیری خواهد نمود و از این نظر بسیار نقش تعیین کنندها را می تواند ایفا نماید.
نبـود عزم ملی در اجرای سیاست خصوصیسازی
علاوه بر فقدان یک نهاد مستقل و متمرکز به عنوان یکی از موانع جدی در ساختار اجرایی خصوصیسازی میتوان با توجه به شواهد تجربی و عینی و موارد ذیل، نبود یک عزم ملی در اجرای فرایند خصوصیسازی در کشور را نیز به عنوان دیگر مانع اجرائی در خصوصیسازی نام برد.
تعـدّد مراجع تصمیمگیـری در امـر خصوصیسازی
در حال حاضر مراجع تصمیمگیر در اجرای سیاست واگذاری عبارتند از: وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت کار، وزارت صنایع که هر یک با توجه به گرایشات صنفی و وزارتخانهای موجب بروز اختلال در اجرای فرایند مذکور گشتهاند.
انتخاب روش نامناسب با امکانات جامعـه برای خصوصیسازی
طی سالها ۱۳۶۸ تاکنون بازار بورس به عنوان مکانیزم اصلی اجرای فرایند خصوصیسازی در کشور مورد استفاده قرار گرفته است. میتوان به مشکلات و نقاط ضعف اجرای این سیاست از طریق مکانیزم فوق به نکاتی به شرح زیر اشاره نمود:
-
-
- عدم انتخاب صحیح روش واگذاری با توجه به شرایط و مشخصات اقتصادی ـ اجتماعی کشور از یک سو و امکانات محدود بازار بورس.
-
- تحت سلطه بودن بازار بورس و سیستم پولی ـ بانکی کشور.
-
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1401-09-24] [ 02:43:00 ب.ظ ]
|