ارتباط با مشتری هدف
مدیریت زیر ساخت
نوع محصول تمایز برند نوآوری
شکل ‏۲-۲: مدل کسب و کار (ایروانی،۱۳۹۰)
هاشمی بصرا در سال ۱۳۹۰ در تحقیق خود با عنوان طراحی مدل کسب و کار آموزش الکترونیکی پرستاری به منظور آموزش مداوم و ضمن خدمت پرستاران و ارتقا سطح علمی پرستاری با بهره گرفتن از تکنولوژی روز دنیا و صرفه جویی در وقت و هزینه برای پرستاران شاغل به طراحی مدل کسب و کار تحقیق خود می‌پردازد. در نهایت به شناسایی ۱۰ مقوله‌ی اصلی در زمینه‌ی کسب و کار آموزش الکترونیکی پرستاری که به ترتیب اولویت عبارتند از: مشتری هدف، قابلیت و توانایی، روابط با مشتری، ساختار درآمد، ساختار هزینه، فعالیت‌ها و فرایندها، محصول/خدمت، کانال توزیع، همکاری و شرکا و قیمت گذاری، می‌پردازد. رنجبر در سال ۱۳۹۰ در مقاله‌ای با عنوان الگوهای طراحی مدل کسب و کار با شناسایی روش‌های طراحی مدل کسب و کار در بنگاه‌ها و کسب و کارها، آن‌ها را در راستای پیاده سازی طرح‌ها و ایده‌های جدید جهت ورود به بازار کسب و کار یا حفظ و ارتقا موقعیت آنان در بازارهای داخلی و جهانی هدایت می کند.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

آفوا در سال ۱۳۸۶ درتحقیق خود با عنوان مدل‌های کسب و کار- رویکرد مدیریت استراتژیک آلن آفوا به بررسی نحوه‌ی طراحی و تعیین اجزای مدل کسب و کار می‌پردازد. در این کتاب تلاش شده تا با گردآوری نتایج تحقیقات مختلف در زمینه‌ی مدیریت استراتژیک، یک چارچوب جامع برای تشریح، فرموله کردن و اجرای یک مدل کسب و کار سودآور ترسیم شود. از دیدگاه آلن آفوا اجزای یک مدل کسب و کار عبارتند از:
شکل ‏۲-۳: اجزای یک مدل کسب و کار از دیدگاه آلن آفوا
آلن آفوا در بخش پایانی تحقیق چارچوبی برای تحلیل منابع سودآوری و مزایای رقابتی، در یک مدل کسب و کار ارائه داده است که این چارچوب به صورت زیر جمع بندی گردیده است:
شکل ‏۲-۴: چارچوبی برای تحلیل منابع سودآوری و مزایای رقابتی، در یک مدل کسب و کار
در تحقیقی از احسانی و شمسیپور(۱۳۸۳) با عنوان بررسی نظرهای مشتریان سالن‌های بدن‌سازی بانوان شهر اصفهان نتایج تحقیق نشان داد که هدف بیشتر بانوان از شرکت در کلاس‌های باشگاه، حفظ تندرستی (۸/۶۵ درصد)، تناسب اندام (۸/۶۰ درصد)، کاهش وزن (۵/۴۲ درصد) بوده است. آن‌ها بیان نمودند وجود مربیان متخصص و متعهد و مکان قرارگیری سالن و در نظر گرفتن انواع تخفیف در هنگام پرداخت شهریه در میزان جذب مشتری از اهمیت زیادی برخوردار است و مشتریان به چگونگی و کیفیت ارائه خدمات اهمیت بیشتری می‌دهند و از نظر آنان کیفیت و کمیت امکانات و استفاده از انواع روش‌های تبلیغاتی اهمیت کمتری در جذب مشتری دارد. از دیگر نتایج به دست آمده آشنایی کم مدیران و مربیان باشگاه‌ها با اهداف، انگیزه‌ها و تمایلات مشتری است و بیشتر مدیران و مربیان از نظر سابقه ورزشی و تحصیلات دانشگاهی در زمینه مدیریت و مربیگری باشگاه‌ها در سطح پایینی قرار دارند که بیان کننده‌ی ضرورت برگزاری کلاس‌های آموزشی مدیریت به ویژه مدیرت باشگاه‌های ورزشی در دوره‌های تخصصی و آموزشی برای مربیان است.
رضوی در سال ۱۳۸۹ در تحقیقی خود با عنوان ارزیابی نگرش کارآفرینانه ی مدیران باشگاه‌های ورزشی بانوان تهران به شناسایی و ارزیابی نگرش کارآفرینانه مدیران و اولویت بندی ویژگی‌های کارآفرینانه آن‌ها می‌پردازد. نتایج حاصل از این تحقیق نشان داد که مدیران باشگاه‌های ورزشی بانوان شهر تهران دارای نگرش کارآفرینانه هستند و بر اساس اولویت بندی بین ویژگی‌های کارآفرینانه، کانون کنترل درونی بالاترین رتبه و چالش طلبی کم‌ترین رتبه را دارا بود. همچنین تفاوت معنی داری بین نگرش کارآفرینانه مدیران باشگاه‌های ورزشی دولتی و مدیران باشگاه‌های ورزشی خصوصی ملاحظه نگردید.
آزموده در سال ۱۳۸۹ در تحقیق خود با عنوان تأثیر مهارت‌های ارتباطی مدیران کسب و کارها در افزایش رضایت مشتریان (مطالعه موردی: باشگاه‌های ورزشی خصوصی شمال و غرب تهران) به بررسی تأثیر مهارت‌های ارتباطی مدیران کسب و کارها در افزایش رضایت مشتریان می‌پردازد و یافته‌های پژوهش نشان داد که بین مهارت‌های ارتباطی مدیران و افزایش رضایت مشتریان رابطه‌ی مثبت و معنی داری وجود دارد و به ترتیب متغیرهای شنود موثر، طرز پوشش، گشاده رویی، مهارت کلامی، احترام و بازخورد بیشترین وزن را به خود اختصاص دادند.
پناهی و اصفهانی در تحقیقی با عنوان منابع قدرت و تفسیر ایدئولوژیک قواعد ورزش بانوان در سال ۱۳۹۱ ورزش را به عنوان یک پدیده اجتماعی در سطح کلان تابع ساختارها و رونده‌ای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه عنوان نمودند. در سطح میانی نیز بیان نمودند که روابط قدرت و ایدئولوژی سازمانی در ورزش بانوان تأثیر گذار است و از طرفی این دو سطح کلان و میانی با هم ارتباط متقابل دارند.
تندنویس در سال ۱۳۸۱ در تحقیق خود با عنوان «جایگاه ورزش در اوقات فراغت مردم ایران» دریافت که دیدن تلویزیون و هم صحبتی با دیگران اولین نحوه گذاردن اوقات فراغت مردم ایران است، اما ورزش نخستین گزینه علاقه‌مندی آنان به استفاده از اوقات فراغت و رضایتمندی از گذراندن اوقات خود در پرداختن به ورزش می‌باشد. خلف در تحقیقی با عنوان «اثر شرکت در فعالیت‌های ورزشی بر زندگی خانواده‌های کویتی» در سال ۱۳۸۲، نشان داد که فعالیت‌هایی چون راه رفتن به انسان در راستای رهایی از فشارهای روزانه همچنین تنش و اضطراب کمک می‌کند و بر روش برخورد انسان با اعضای خانواده نیز اثر مثبت دارد و سبب ایجاد اشتیاق، عاطفه، صلح و امنیت برای خانواده و جامعه می‌شود.
بررسی عوامل فرهنگی گرایش زنان به ورزش در تهران عنوان تحقیق جعفری در سال ۱۳۸۰ بود. بانوان مورد بررسی در این تحقیق علل روی آوردن خود به ورزش را، اهمیت دادن به سلامت جسمی، روانی و تناسب اندام و فارغ شدن از شرایط کاری در منزل اظهار داشتند. همچنین آنان، محدودیت‌های فرهنگی و اجتماعی زنان برای شرکت در مسابقات و فعالیت‌های ورزشی عمومی و عدم اطلاع رسانی عمومی مناسب درباره ورزش‌های همگانی را از مهم‌ترین عوامل عدم گرایش بانوان به فعالیت‌های ورزشی همگانی عنوان کردند.
در تحقیقی که مظفری با عنوان «شناخت گرایش و نگرش مردم نسبت به تربیت بدنی و ورزش » در سطح ایران در سال ۱۳۸۱ انجام داد، مهم‌ترین نتایج به دست آمده در مورد علل گرایش مردم به ورزش به ترتیب کسب شادابی، تقویت جسم و روان، تقویت اعتماد به نفس و رسیدن رفتار و اخلاق نیکو و علل عدم گرایش به فعالیت‌های ورزشی به ترتیب، عقب ماندن از کارهای روزانه، در دسترس نبودن مکان‌های ورزش، عادت نداشتن به ورزش، تنبلی و بی‌حوصلگی و مشکلات مالی اظهار شد.
بررسی رابطه بین قشربندی اجتماعی- اقتصادی ورزش همگانی در شهر تهران عنوان تحقیقی بود که توسط اسماعیلی در سال ۱۳۸۰ با هدف بررسی میزان شرکت طبقات کم‌درآمد، متوسط و پردرآمد در ورزش‌های همگانی و نگرش آنان به این نوع ورزش و بررسی عوامل مخل مشارکت اقشار جامعه در فعالیت‌های ورزش همگانی انجام گرفت. نتایج این تحقیق نشان داد بین وضعیت اقتصادی خانواده‌ها و فعالیت‌های ورزش همگانی مردان و نگرش آنان نسبت به این نوع ورزش رابطه معنی‌داری وجود ندارد، ولی بین وضعیت اقتصادی خانواده با فعالیت ورزش همگانی زنان رابطه معنی داری وجود دارد، اما با نگرش آنان به این نوع ورزش رابطه معنی‌داری وجود ندارد.
شیخی در دومین کنگره خاورمیانه‌ای ایچ‌ در سال ۱۳۸۲، با ارائه خود با عنوان «تحولات فرهنگی و نیاز به ورزش در بین جوانان ایرانی» با تاکید بر دختران، اظهار داشت نیاز به ورزش یکی از وسایل گذراندن اوقات فراغت برای جوانان است که جمعیت آنان همواره روبه رشد است. این نیاز، نیازی پنهان است که اگر به عنوان نیازی آشکار و عینی شناسایی نشود، پیامد‌های جبران ناپذیری خواهد داشت. وی در این مقاله به ضرورت پاسخگویی مسئولان کشور به چنین نیازهایی از راه سرمایه گذاری در زمینه‌های جامعه‌شناختی، تسهیلاتی و گسترش فضاهای ورزشی اشاره کرد.
در پژوهشی که مرکز تحقیقات صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۷۵ با عنوان «نظر سنجی از مردم تهران درباره طرح پیشنهادی همگانی کردن ورزش» انجام داد، مشخص شد که بیش از ۷۰ درصد پاسخگویان از این طرح استقبال کردند. دلایل عدم رضایت پاسخگویان، کمبود امکانات و وسایل ورزشی، کوچک بودن فضاهای ورزشی و شلوغ بودن آن‌ها، نبود مربی با تجربه و گران بودن حق عضویت‌ها اظهار شده بود. از سوی دیگر افزایش امکانات و وسایل ورزشی، افزایش مراکز و باشگاه‌ها، تبلیغ و تشویق بیشتر مردم و دریافت نظرهای مردم از جمله پیشنهادهای پاسخگویان این طرح برای بهتر اجرا شدن طرح همگانی کردن ورزش بود.
«بررسی انگیزه‌های افراد شرکت کننده در ورزش‌های همگانی شهر تهران» عنوان تحقیقی بود که رمضانی در سال ۱۳۷۲ با هدف شناسایی، دسته‌بندی و مقایسه انگیزه‌های گرایش افراد به ورزش‌های همگانی را به ترتیب به این قرار عنوان کرد: کسب نشاط و احساس لذت، مصونیت از بیماری‌ها، کم خطر بودن ورزش‌های همگانی نسبت به ورزش‌های قهرمانی، تناسب اندام، شرکت در فعالیت‌های اجتماعی، گریز از مشکلات زندگی شخصی، پر کردن اوقات فراغت، همراه بودن ورزش‌های همگانی با فضاهای سبز در پارک‌ها و سرانجام تشویق و تبلیغ رسانه‌های گروهی. در این تحقیق انگیزه‌های مردان نسبت به شرکت در فعالیت‌های ورزشی، قوی‌تر از زنان مشاهده شد.
فصل سوم
روش‌شناسی پژوهش
مقدمه
تحقیق را می‌توان تلاشی منظم و سازمان یافته برای بررسی مسئله ای خاص که به یک راه حل نیاز دارد توصیف کرد و شامل گام‌هایی است که طراحی و پیگیری می‌شوند تا پاسخ‌هایی برای مسئله‌ی مورد علاقه‌ی ما در محیط کاری به دست آید. تحقیق مستلزم یک رشته فعالیت‌هایی است که به درستی اندیشیده شده‌اند و به دقت به اجرا درمی آیند و در نهایت این امکان را برای ما فراهم می‌کنند که بدانیم مشکلات سازمانی را چگونه حل نموده یا به حداقل برسانیم. از این رو تحقیق دربردارنده‌ی فرایندهای جستجو، بررسی، آزمودن و آزمایش است. این فرایندها را باید به طور منظم، به دقت، منتقدانه، عینی و منطقی اجرا نمود. نتیجه‌ی نهایی شامل کشف واقعیات جدیدی است که به ما کمک می‌کند تا با مشکل موجود برخورد کنیم. تحقیق را به دو منظور می‌توان انجام داد، اول حل مشکلاتی که در حال حاضر وجود دارند و دوم افزودن به مجموعه‌ی دانش بشری در زمینه‌ی خاصی که محقق انتخاب نموده است. در مورد اول تحقیقات را کاربردی می‌نامیم و در مورد دوم تحقیقات بنیادی، پایه‌ای یا محض نامیده می‌شوند، یافته‌های تحقیق محض به افزایش دانش در زمینه‌های مختلف مدیریت کمک می‌کند(سکاران،۱۳۸۸).
در این فصل از گزارش تحقیق به بررسی ویژگی‌های روش شناختی تحقیق می‌پردازیم و اطلاعاتی را در زمینه‌ی روش انجام تحقیق، جامعه‌ی آماری، حجم نمونه، شیوه‌ی نمونهگیری، ابزار گردآوری اطلاعات و همچنین روش‌های تجزیه و تحلیل اطلاعات بیان می‌نماییم.
فرضیه‌ها یا سؤال‌های تحقیق
سوال اصلی
مدل کسب و کار برای باشگاه‌های ورزشی دربرگیرنده‌ی چه حوزه‌هایی می‌باشد؟
سوالات فرعی
حوزه‌ی محصول مدل کسب و کار باشگاه‌های ورزشی شامل چه مواردی می‌باشد؟
حوزه‌ی مالی مدل کسب و کار باشگاه‌های ورزشی شامل چه مواردی می‌باشد؟
حوزه‌ی زیر ساختار مدل کسب و کار باشگاه‌های ورزشی شامل چه مواردی می‌باشد؟
حوزه‌ی مشتری مدل کسب و کار باشگاه‌های ورزشی شامل چه مواردی می‌باشد؟
جامعه‌ی آماری
جامعه‌ی آماری تحقیق حاضر را مدیران کلیه‌ی باشگاه‌های ورزشی بانوان مستقر در شرق و شمال تهران تشکیل می‌دهند. تعداد کل باشگاه ها در منطقه شرق تهران ۵۶۰ مورد و در منطقه شمال تهران ۷۲۰ مورد شناسایی گردیدند. این تعداد شامل کلیه ی باشگاه های رزمی، بدنسازی، ورزشهای همراه با توپ از جمله بسکتبال، والیبال، فوتبال، هندبال، باشگاه های دو میدانی و آمادگی جسمانی می باشد.
نمونه آماری تحقیق
در این تحقیق مدیران باشگاه‌های شرق و شمال تهران که مورد مصاحبه قرار گرفتند نمونه‌ی تحقیق می‌باشند که در این خصوص اولویت بر مدیرانی بود که خود صاحب باشگاه بودند و نه کارمند باشگاه. کل تعداد جامعه شامل ۱۲۸۰ باشگاه بود که از این میان ۱۱ باشگاه با روش گلوله برفی انتخاب گردیده و نمونه آماری تحقیق قرار گرفتند. لازم به ذکر است که تمامی باشگاه های منتخب توسط صاحبان، سهامداران و افراد ذینفع اداره می گردیدند و حداقل ۵ سال سابقه ی فعالیت داشتند که تجربیات لازم برای پاسخ به سوالات این پژوهش را دارا باشند.
نمونه گیری گلوله برفی یک روش نمونه گیری غیر احتمالی برای مواقعی است که واحدهای مورد مطالعه براحتی قابل شناسایی نباشند. بویژه هنگامی که این واحدها بسیار کمیاب  یا بخش کوچکی از یک جامعه خیلی بزرگ را تشکیل  میدهند.  در این روش آمارگیری پس از شناسایی یا انتخاب اولین واحد نمونه گیری از آن برای شناسایی و انتخاب دومین واحد نمونه گیری استفاده یا کمک می گیرد. به همین ترتیب واحدهای دیگر نمونه شناسایی و  انتخاب می شوند.  برای مثال برای دستیابی به افرادی که به یک بیماری بسیار نادر مبتلا هستند می توان از این روش استفاده کرد. از مزایای استفاده از این روش می توان ارزانی و سادگی و عدم نیاز به برنامه ریزی و کار فیزیکی گسترده در مقایسه با دیگر  روش های نمونه گیری دانست. همچنین واحدهای اولیه نمونه گیری ممکن است  واحدهای معروفتر و  یا مشابه خود را معرفی کنند.
ابزارهای گردآوری اطلاعات (داده‌ها)
اطلاعات در تحقیق حاضر به طور کلی به دو دسته تفکیک می‌شوند:
الف) گروه اطلاعات مربوط به سوالات اصلی تحقیق که با روش مصاحبه و از طریق نظرات مدیران جمع آوری شده است.
ب) گروه اطلاعات مربوط به پیشینه تحقیق و ادبیات موضوع که از کتاب ها و مجله های معتبر خارجی و منابع داخلی از جمله کتاب‌ها و مجله ها و پایان نامه های انجام شده استفاده شده است.
روش تحقیق
از انواع روش تحقیق می‌توان به روش کمی و کیفی اشاره نمود. داده‌های کمی همواره داده‌های کیفی‌ای هستند که متناسب با موضوع به صورت کمی و عددی تبدیل می‌شوند. در روش کیفی داده‌ها نه به صورت اعداد بلکه به شکل جملات، نشانه‌ها و علایم، رنگ‌ها، حرکات چهره و رفتار افراد گردآوری می‌شوند.
روش تحقیق کمی و ویژگی‌های آن
تحقیق کمی تحقیقی است که قبل از جمع آوری داده‌های تحقیق، محقق از ماهیت متغیرها و داده‌ها آگاهی دارد و هدف از انجام تحقیق اندازه گیری متغیری خاص و یا تعیین رابطه همبستگی و یا رابطه علی دو یا چند متغیر است؛ بنابراین در تحقیق کمی، مسئله اندازه گیری، مهم‌ترین موضوع است که محقق با بهره گرفتن از علم آمار می‌تواند اندازه گیری‌های خود را تجزیه و تحلیل نموده و نتیجه گیری کند(جونکر و پنینک[۴۲]،۲۰۱۰). روش‌های کمی در کل با شمارش و اندازه گیری جنبه‌هایی از زندگی اجتماعی سروکار دارند؛ در حالی که روش‌های کیفی بیشتر با توصیف‌های استدلالی و کشف معناهای اجتماعی سروکار دارند(بلیکی،۱۳۸۴).
روش تحقیق کیفی و ویژگی‌های آن
تحقیق کیفی تحقیقی است که در آن محقق اطلاعات بسیار کمی از موضوع تحقیق دارد و امکان اینکه متغیرها را تعریف کند به سادگی امکان پذیر نمی‌باشد. در واقع محقق از قبل تئوری مشخصی که بتواند با بهره گرفتن از آن مفاهیم را مشخص کند و با تعریف متغیر پدیده را تبیین کند در اختیار ندارد. بلکه محقق قصد دارد از طریق بررسی و پژوهش مفهوم‌های جدیدی را تعریف کند و در نهایت تئوری تدوین کند(جونکر و پنینک،۲۰۱۰). منظور از تحقیق کیفی عبارت است از هر نوع تحقیقی که یافته‌هایی را به دست می‌دهد که با شیوه‌هایی غیر از روش‌های آماری کسب شده‌اند. شیوه مذکور ممکن است به تحقیق درباره زندگی افراد، شرح حال‌ها، رفتارها و همچنین درباره کارکرد سازمانی جنبش‌های اجتماعی یا روابط بین‌الملل معطوف باشند. یعنی داده‌ها ممکن است به شیوه آماری کمی شده باشند اما خود تجزیه و تحلیل به شکی کیفی باشد. بعضی محققان داده‌ها را از طریق مصاحبه یا مشاهده گردآوری می‌کنند و داده‌ها را به گونه‌ای کدگذاری می‌کنند که به آنان امکان تجزیه و تحلیل آماری را بدهد. آن‌ها در اصل داده‌های کیفی را کمی می‌کنند (استراس و کوربین،۱۳۸۵). کتاب‌های مربوط به روش شناسی کیفی غالباً تحقیق کیفی را یک هنر یا نوعی جهت گیری فکری می‌دانند و اشاره می‌کنند که بهترین راه فراگرفتن نحوه‌های متعدد اجرای آن همان پرداختن به چندین تحقیق کیفی متفاوت است(ببی،۱۳۸۸).
تحقیق کیفی در واقع شیوه‌ی منظم بررسی به منظور فهم موجودات انسانی و تعامل آن‌ها با خود و محیط اطرافشان تعریف می‌شود(پولیت و هانگلر[۴۳]،۲۰۰۲). در تحقیق کیفی محقق به دنبال پاسخ به پرسش‌هایی نظیر چه چیزی؟ چرا؟ و چگونه؟ است. در تحقیق کیفی، گرچه امکان دارد از آمار و ارقام هم استفاده شود ولی غالباً متغیرهای مورد استفاده با کمک واژه‌ها توصیف می‌شوند به همین دلیل این نوع تحقیقات به نام کیفی معروف شده‌اند(دیان[۴۴]،۲۰۰۱). اهداف عمده‌ی پژوهش‌های کیفی توصیف پدیده‌ها، تدوین فرضیه، درک روابط بین پدیده‌ها و فرایندها و نهایتاً ایجاد نظریه می‌باشد(ولک و اندرسون[۴۵]،۲۰۰۴). تحلیل اطلاعات کیفی به این صورت تعریف شده است: کار کردن با اطلاعات، سازماندهی آن، تجزیه‌ی آن به واحدهای قابل اداره، ساختن آن، جستجوی الگو، کشف آن چه که مهم است و باید به دست آید و نهایتاً تصمیم گیری در مورد اینکه چه چیزی به دیگران خواهید گفت(باگدن و بیکلن[۴۶]،۱۹۹۴). پژوهشگران کیفی به دنبال تحلیل استقرایی اطلاعات هستند در حالی که پژوهشگران کمی از تحلیل قیاسی بهره می‌جویند(صانعی و نصرآبادی،۱۳۸۳). تحلیل اطلاعات کیفی نیازمند خلاقیت است تا اطلاعات خام را به اطلاعات معنی دار و منطقی دسته بندی نمایند. تمام پژوهش‌های کیفی مستلزم به کار گیری روش‌های تحلیل محتوا می‌باشند. در روش تحلیل محتوا واحدهای اطلاعاتی در پاسخ به هر سوال مشخص می‌گردند. این واحدها می‌توانند لغت، عبارت و یا مفاهیم باشند. این واحدها در رده بندی‌های گوناگون با توجه به محتوا و بر مبنای اهمیت تئوریک آن‌ها به طور روشن، قابل درک و منظم، دستهبندی و کدگذاری می‌شوند. گاهی پس از کدگذاری لازم است که کدها مورد توافق پژوهشگران قرار گیرد. این روش برای سنجش فراوانی واژه‌ها و عبارات و همچنین خلاصه سازی اطلاعات در یک شکل منسجم استفاده می‌شود(نیسویادومی[۴۷]،۱۹۹۸). هدف تمام پژوهش‌ها فراهم نمودن دانش مطمئن و منطقی برای حل مشکلات می‌باشد؛ بنابراین تصمیم گیری در مورد اینکه اطلاعات چگونه بررسی و تحلیل شود بستگی به مشکل مورد پژوهش دارد و رویکردی را باید انتخاب نمود که به طور موثر و مکفی به موضوع مورد پژوهش پاسخ دهد(مورفی و همکاران[۴۸]،۱۹۹۸). برخلاف تحقیقات کمی در پژوهش‌های کیفی محقق مستقل از نمونه‌ها نبوده و ارتباط بین او با نمونه‌ها بسیار نزدیک می‌باشد. در واقع در پژوهش‌های کیفی جزء لاینفک مطالعه بوده و نقش اصلی در تحقیق، تفسیر و ترجمه‌ی داده‌ها به عهده دارد. بدین منظور محقق باید دارای مهارت‌های ارتباطی، تعاملی، مشاهده گری، مصاحبه گری و نوشتاری باشد(استاربرت و کارپنتر[۴۹]،۲۰۰۳). تحقیق کیفی به دنبال درک و فهم عمیق تجارب افراد یا گروه‌های ویژه است بنابراین هنگام نمونه گیری باید افراد یا گروه‌هایی را پیدا نمود که دارای این تجربه باشند. در واقع هدف عمده‌ی رویکردهای کیفی کشف واقعیت به همان صورتی است که نمونه‌های پژوهش آن را تجربه می‌کنند. در پژوهش‌های کیفی، کیفیت اطلاعاتی که از هر پاسخ دهنده جمع آوری می‌شود مهم‌تر از مقدار اطلاعات می‌باشد و قانون منظمی در مورد تعداد نمونه‌های لازم برای این نوع تحقیقات وجود ندارد. تعداد نمونه در تعداد زیادی از مطالعات کیفی انجام شده بین ده تا سی نفر بوده است. غیر تصادفی بودن نمونه‌ها و همچنین محدودیت حجم نمونه در مطالعات کیفی معمولاً منجر به نقص در تعمیم پذیری یافته‌ها (کاهش اعتبار بیرونی) و تولید مجدد داده‌ها (نقص در تکرار پذیری) می‌گردد. شرکت کنندگانی برای پژوهش‌های کیفی انتخاب می‌شوند که مطلع از سوال پژوهش بوده و اخیراً موضوع موردِ بررسی را تجربه کرده باشند(صانعی و نصرآبادی،۱۳۸۳).

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...