۶۶%۷۰بیرجند۳۴%۳۶علوم پزشکی۱۰۰%۱۰۶کل

بر اساس جدول ۴-۲ دانشگاه محل خدمت ۶۶ درصد پاسخگویان دانشگاه بیرجند و ۳۴ درصد پاسخ گویان در دانشگاه علوم پزشکی مشغول به خدمت بوده اند.

نمودار ۴-۲ درصد فراوانی پاسخگویان از نظر مدرک تحصیلی

۴-۳٫ شاخص های توصیفی

۴-۳-۱٫ توصیف آماری هوش معنوی و ابعاد آن

در این قسمت به بررسی شاخص های مرکزی و پراکندگی هوش معنوی و ابعاد آن پرداخته شده است.

جدول ۴-۳ شاخص های توصیفی هوش معنوی و ابعاد آن

مؤلفه ها

تعداد

میانگین

دامنه تغییرات

انحراف معیار

تفکر کلی و اعتقادی

۱۰۶

۴/۱۶۰۲

۱/۸۲

۰/۴۱۱۷۸

توانایی مقابله با مشکلات

۱۰۶

۲/۵۱۸۰

۳/۳۳

/۶۵۹۰۵۰

سجایای اخلاقی

۱۰۶

۳/۸۸۹۱

۲/۶۳

/۵۱۹۳۵۰

خود آگاهی و عشق

۱۰۶

۳/۶۶۷۳

۲/۷۱

/۶۷۶۷۳۰

هوش معنوی

۱۰۶

۳/۴۳۷۰

۱/۳۹

/۲۹۳۳۰۰

بر اساس اطلاعات جدول ۴-۳ در بین ابعاد هوش معنوی بیشترین میانگین مربوط به بعد تفکر کلی و اعتقادی (۱۶/۴ از ۵ نمره ممکن) است و با توجه به شاخص انحراف معیار، بعد تفکر کلی و بعد اعتقادی با۴۱۱/۰ کمترین پراکندگی از حیث نمره در بین سایر ابعاد هوش معنوی دارا می‌باشند. به عبارتی اساتید تفکرات همگن تری در زمینه بعد تفکر کلی و اعتقادی نسبت به سایر ابعاد دارند و این بعد وضعیت مطلوب تری نسبت به سایر ابعاد دارد.

۴-۳-۲٫ توصیف آماری رهبری تحول آفرین و ابعاد آن

در این قسمت به محاسبه شاخص های پراکندگی و مرکزی رهبری تحول آفرین و ابعاد آن پرداخته شده است.

جدول ۴-۴٫ شاخص های توصیفی رهبری تحول آفرین و ابعاد آن

مؤلفه ها

تعداد

میانگین

دامنه تغییرات

انحراف معیار

ویژگی های آرمانی

۱۰۵

۳/۶۷۶۲

۲/۷۵

۰/۵۸۰۰۴

رفتارهای آرمانی

۱۰۵

۴/۱۵۶۳

۲/۲۵

۰/۴۸۵۱۸

ترغیب ذهنی

۱۰۵

۴/۰۵۷۱

۲/۵۰

/۵۹۲۵۷۰

انگیزش الهام بخش

۱۰۵

۴/۳۷۳۰

۲/۲۵

/۵۳۴۷۳۰

توجه و ملاحظه فردی

۱۰۵

۴/۰۳۴۱

۲/۲۵

/۵۵۶۲۳۰

رهبری تحول آفرین

۱۰۵

۴/۰۵۸۲

۲/۰۵

/۳۹۷۸۹۰

با توجه به جدول ۴-۴، در بین ابعاد رهبری تحول آفرین بیشترین میانگین مربوط به بعد انگیزش الهام بخش (۳۷/۴ از ۵ نمره ممکن) می‌باشد و بعد رفتارهای آرمانی با انحراف معیار ۴۸/۰ کمترین پراکندگی از حیث نمره دارا می‌باشند. به عبارتی اساتید در بعد رفتارهای آرمان تفکرات همگن تر نسبت به سایر ابعاد رهبری تحول آفرین دارند و بعد انگیزش الهام بخش وضعیت مطلوب تری نسبت به سایر ابعاد دارا می‌باشد.

    1. تحلیل های آمار استنباطی

آمار استنباطی، مجموعه ­ای از روش­های آماری است که ‌بر اساس اصول ونظریه احتمال به انجام استنباط های معتبر از نمونه درباره کل جامعه می ­پردازد. درآمار استنباطی به وفور با مقوله­ های برآورد (نقطه­ای وفاصله­ای) و آزمون فرض درباره پارامترهای جامعه برخورد می شود. استفاده از این روش ها پایه ای برای استدلال به دست می‌دهد تا بشود واقعیات مشاهده شده را به طور منطقی تعبیر نمود و تعیین کرد که این واقعیات تا چه حدی مدل مفروضی را تأیید، یا آن را نقض می‌کنند، و پیشنهادهایی برای اصلاح نظریه موجود، و یا شاید طرح ریزی تحقیقات دیگری، ارائه داده شود.

برای بررسی تحلیل های آمار استنباطی ابتدا میانگین سئوالات مربوط به پرسشنامه هوش معنوی، رهبری تحویل آفرین و ابعاد هریک محاسبه گردید تا داده ها از ماهیت کیفی به ماهیت کمی تغییر کند و با توجه به اینکه تعداد پرسشنامه‌ها ۱۰۶ مورد می‌باشد و از ۳۰ مورد بیشتر است می توان با بهره گرفتن از قضیه حد مرکزی توزیع نمونه نرمال فرض شد و از آزمون های پارامتریک برای بررسی فرضیات استفاده گردید.

۴-۴-۱٫ بررسی سطح هوش معنوی و ابعاد آن

در این قسمت نتایج حاصل از سطح هوش معنوی و ابعاد آن با بهره گرفتن از آزمون t در جداول ۴-۵ و ۴-۶ ارائه شده است.

جدول ۴-۵٫ شاخص های توصیفی

مؤلفه ها

تعداد

میانگین

انحراف معیار

انحراف متوسط از میانگین

تفکر کلی و اعتقادی

۱۰۶

۴/۱۶۰۲

/۴۱۱۷۸۰

/۰۴۰۰۰۰

توانایی مقابله با مشکلات

۱۰۶

۲/۵۱۸۰

/۶۵۹۰۵۰

/۰۶۴۰۱۰

سجایای اخلاقی

۱۰۶

۳/۸۸۹۱

/۵۱۹۳۵۰

۰/۰۵۰۴۴

خود آگاهی و عشق

۱۰۶

۳/۶۶۷۳

/۶۷۶۷۳۰

/۰۶۵۷۳۰

هوش معنوی

۱۰۶

۳/۴۳۷۰

/۲۹۳۳۰۰

/۰۲۸۴۹۰

جدول۴-۶٫ آزمون t هوش معنوی و ابعاد آن

Test value=3

فاصله اطمینان۹۵%

مؤلفه ها

T

درجه آزادی

p-value

تفاوت از میانگین

کران پایین

کران بالا

تفکر کلی و اعتقادی

۱۲/۰۰۷

۱۰۵

۰/۰۰۰

۱/۱۶۰۱۸

۱/۰۸۰۹

۱/۲۳۹۵

توانایی مقابله با مشکلات

-۷/۵۳۰

۱۰۵

۰/۰۰۰

-/۴۸۲۰۵

-/۶۰۹۰

-/۳۵۵۱

سجایای اخلاقی

۱۷/۶۲۶

۱۰۵

۰/۰۰۰

۰/۸۸۹۱۲

۰/۷۸۹۱

۰/۹۸۹۱

خود آگاهی و عشق

۱۰/۱۵۳

۱۰۵

۰/۰۰۰

۰/۶۶۷۳۴

۰/۵۳۷۰

۰/۷۹۷۷

هوش معنوی

۱۵/۳۳۹

۱۰۵

۰/۰۰۰

۰/۴۳۶۹۶

۰/۳۸۰۵

۰/۴۹۳۴

با توجه به نتایج حاصل در جدول ۴-۶ مقدار p-value هوش معنوی و ابعاد آن از سطح خطای ۰۵/۰ کمتر می‌باشند، ‌بنابرین‏ فرض صفر رد می شد، به عبارتی هوش معنوی و ابعاد آن در سطح متوسط نمی باشد و از آنجا که آماره t بعد توانایی مقابله با مشکلات منفی است، لذا در سطح اطمینان ۹۵% می توان استدلال کرد که متوسط بعد توانایی مقابله با مشکلات از سطح متوسط پایین تر می‌باشند، به عبارتی در سطح نامطلوب می‌باشد. هوش معنوی و بعدهای تفکر کلی و اعتقادی، سجایای اخلاقی و خود آگاهی و عشق دارای آماره t با علامت مثبت می‌باشد، ‌بنابرین‏ در سطح اطمینان ۹۵ درصد به طور متوسط هوش معنوی و بعدهای تفکر کلی و اعتقادی، سجایای اخلاقی و خود آگاهی و عشق از سطح متوسط بالاتر می‌باشند، لذا در سطح مطلوب هستند.

۴-۴-۲٫ بررسی سطح رهبری تحول آفرین و ابعاد آن

در این قسمت به بررسی سطح رهبری تحول آفرین و ابعاد آن پرداخته­ایم و نتایج حاصل در جداول ۴-۷ و ۴-۸ ارائه شده است.

۴-۷٫ شاخص های توصیفی

مؤلفه ها

تعداد

میانگین

انحراف معیار

انحراف متوسط از میانگین

ویژگی های آرمانی

۱۰۵

۳/۶۷۶۲

/۵۸۰۰۴۰

/۰۵۶۶۱۰

رفتارهای آرمانی

۱۰۵

۴/۱۵۶۳

/۴۸۵۱۸۰

/۰۴۷۳۵۰

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...