۱-۶-۳٫ اهداف کاربردی تحقیق

اهداف کاربردی این تحقیق با توجه به نتایج به دست آمده در اختیار کلیه افراد شاغل در سازمان بورس و اوراق بهادار، شرکت‌های پذیرفته شده در سازمان بورس و اوراق بهادار، دانشگاهیان، محققان و تحلیل گران مالی مؤثر باشد. در واقع بهره وران از این تحقیق اشخاص ذی الحق (مالک، سرمایه گذاران و. . . . ) می‎باشند که اهداف کاربردی این تحقیق را شامل می‎شوند.

۱ـ۷٫ روش انجام تحقیق

روش انجام این تحقیق، توصیفی واز نوع همبستگی است. از آنجا که این تحقیق به توصیف شرایط موجود بدون دخل وتصرف می‎پردازد وبا توجه به آنکه قضاوت‌های ارزشی در این تحقیق کم رنگ است تحقیق حاضر درزمره تحقیقات توصیفی حسابداری است. ‌به این دلیل همبستگی است که در این تحقیق رابطه بین متغیر‌آموزش‌ها مورد بررسی قرار می‎گیرد.

همچنین تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر نوع از تحقیقات توصیفی حسابداری به شمار می رود زیرا که این تحقیق به توصیف شرایط موجود بدون دخل وتصرف در آن می‎پردازد. این تحقیق از نظر ماهیت داده‌آموزش‌ها جزء تحقیقات کمی‎محسوب می‎شود به دلیل اینکه از آمار و ارقام و اعداد استفاده می‎کند. تحقیق حاضر به بررسی روابط بین متغیر‌آموزش‌ها پرداخته و در پی اثبات وجود این رابطه در شرایط کنونی بر اساس داده‎های تاریخی می‎باشد ‌بنابرین‏ میتوان آن را از نوع پس رویدادی طبقه بندی نمود. در اینگونه تحقیقات پژوهشگر به بررسی علت و معلول متغیر وابسته و متغیر مستقل پس از وقوع می‎پردازد. در این تحقیقات بین متغیر‌آموزش‌ها‎یک رابطه آماری وجود دارد که هدف بررسی این رابطه می‎باشد.

همچنین این تحقیق جزء تحقیقات تجربی حسابداری می‎باشد و روش مورد استفاده این تحقیق روش همبستگی می‎باشد.

۱ـ۸٫ قلمرو تحقیق، جامعه مورد مطالعه ونمونه آماری

جامعه آماری در تحقیق حاضر کلیه شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می‎باشند که با بهره گرفتن از روش حذف سیستماتیک اقدام به انجام نمونه گیری از این جامعه می‎نماییم. معیار‎های مورد نظر جهت نمونه گیری از جامعه آماری در تحقیق حاضر به شرح زیر می‎باشند بدین ترتیب که شرکتهایی که هریک از معیار زیر را نداشته باشند از انتخاب آن ها به عنوان اعضای نمونه صرف نظر می‎شود :

    1. شرکتهایی که در طول بازه زمانی تحیق سال مالی آن ها منتهی به ۲۹ اسفند باشد.

    1. شرکتهایی که در بازه زمانی تحقیق حاضر‎یعنی از سال ۱۳۸۸ الی ۱۳۹۲ عضو بورس اوراق بهادار تهران باشند.

    1. اطلاعات حسابداری و سایر اطلاعات مورد نیاز در ارتباط با آن ها در بازه زمانی تحقیق حاضر در دسترس باشد.

    1. عضو شرکت‌آموزش‌ها هلدینگ و سرمایه گذاری و واسطه گری مالی نباشند.

۱ـ ۹٫ روش‎های مورد نظر برای تجزیه وتحلیل اطلاعات وآزمون فرضیه‌آموزش‌ها

در این تحقیق برای آزمون فرضیه‌آموزش‌ها از مدل‎های تجربی و روش‎های آماری توصیفی (میانگین، میانه، انحراف معیار و. . . . ) و تحلیل‎های آماری (تحلیل پانلی، تحلیل رگرسیون حداقل مربعات معمولی (OLS) وتحلیل رگرسیون حداقل مربعات دومرحله ای (۲SLS) و همبستگی، استفاده می‎گردد. متغیرهای تحقیق به کمک صفحه گسترده اکسل محاسبه می‎شود و از نتایج به ‌عنوان ورودی نرم افزار Spss و Eviews استفاده می‎شود و تحلیل‎های آماری با بهره گرفتن از این نرم افزار‌آموزش‌ها، انجام می‎گردد.

۱ـ ۱۰٫ تعریف واژه‌آموزش‌ها و اصطلاحات تخصصی تحقیق

متغیر وابسته (بازدهی سهام) : منظور از بازدهی سهام، بازده کل مجموعه مزایائى است که در طول سال به سهم تعلق مى‌گیرد (Balachandran 2006).

RETMt = α۰ + α۱ NIt + α ۲ ΔNI t + ɛ

متغیر مستقل (سود باقیمانده) : سود باقیمانده به عنوان سود باقیمانده پس از کسر هزینه سرمایه تعریف می‌شود. به عبارت دیگر، سود باقیمانده برابر است با سود خالص منهای هزینه بهره قابل انتساب به سرمایه‌گذاری (آزاد ۱۳۸۶).

می‎توان سود باقیمانده(RI) را به صورت زیر بیان کرد:

RI t= NI t + INT t * (۱ – t) – WACC t * IC t-1

که NI t سود خالص دوره طبق اصول پذیرفته شده حسابداری و INT t هزینه بهره و t نرخ مالیات و IC t-1 سرمایه گذاری سرمایه برای ابتدای سال است.

به همین طریق RI در دوره قبلی برابر است با:

RI t-1= NI t-1+ INT t-1*(1-t) -WACC t-1* IC t-2

با ترکیب رابطه ۲ و ۳ می‎توان تغییر RIرا به صورت زیر بیان کرد:

ΔRI t = ΔNI t + ΔINT t *(1- t) – (WACC t * IC t-1+ WACC t-1* IC t-2)

که در اینجا Δ به تغییر در‎یک متغییر اشاره دارد.

ریز متغیر‎های مستقل

رشد سود خالص : سود خالص شرکت در هر سال مالی عبارت است از درآمد حاصل در همان سال مالی منهای کلیه هزینه‌آموزش‌ها و استهلاک و ذخیره‌آموزش‌ها. مسلم است سود خالص تماماً قابل تقسیم نیست.

ΔNI t = ΔRI t + ΔIC t-1 * WACC t – ΔINT t * (1- t) + IC t-2 *ΔWACC t

NI t-1: سود خالص سال قبل

RI t-1: سود باقیمانده سال قبل

ΔNI t: رشد سود خالص سال جاری

هزینه فرصت سرمایه گذاری : اگر‎یک فرد و‎یا‎یک بنگاه، از میان چندین انتخاب متفاوت‎یکی را برگزیند، هزینه فرصت این فرد‎یا بنگاه، معادل است با هزینه مرتبط با بهترین انتخاب ممکن از بین سایر انتخاب‌های باقی‌مانده که از آن صرف نظر شده‌است (Ohlson & Juettner 2005).

۱ـ ۱۱٫ ساختار تحقیق

ساختار تحقیق حاضر به شرح ذیل است:

در فصل اول، کلیات تحقیق شامل مقدمه، بیان مسئله، سؤال‌آموزش‌ها و فرضیه‎های تحقیق، روش انجام تحقیق، واژه‌آموزش‌ها و اصطلاحات و در نهایت ساختار تحقیق ارائه شده است. فصل دوم به مبانی نظری مرتبط با تحقیق و پیشینه تحقیقات انجام شده دررابطه با موضوع تحقیق پرداخته است. در فصل سوم روش انجام تحقیق، تعاریف عملیاتی متغیرهای مدل رگرسیون استفاده شده، نمونه گیری، دوره زمانی و مکانی تحقیق و همین طور آمارها و آزمون‎های آماری مورد نیاز بیان شده است. فصل چهارم به تشریح نتایج آماری و نیز تجزیه و تحلیل فرضیات تحقیق پرداخته است. در فصل پنجم نیز نتیجه گیری تحقیق و همچنین پیشنهادات و محدودیت‎های تحقیق ارائه شده است.

فصل دوم

مروری بر مبانی نظری و پیشینه تحقیق

بخش اول

مبانی نظری تحقیق

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...