با این وجود این امکان نیز وجود دارد که در یک روز معین سهام شرکت در بازار معامله نشود. به عبارتی حجم معاملات روزانه سهام برابر با صفر باشد که در این صورت(به دلیل صفر شدن مخرج ) معیار بی ­معنی می­ شود. معیار عدم نقدشوندگی آمیهود با معیار تفاوت قیمت‌های پیشنهادی خرید و فروش رابطه­ای مستقیم دارد زیرا هر چه معیار دوم کوچکتر باشد، تغییرات قیمت سهام بازار حجم معین سفارش کمتر خواهد بود(جاستین و همکاران، ۲۰۰۷) [۵۳].

۲- معیار نسبت گردش :

برای محاسبه معیار نسبت گردش[۵۴] رابطه ۷-۲ به کار گرفته می­ شود:

(۲-۲)
در این فرمول:

Volume i,d : تعدا سهام iکه که در روز d معامله می­ شود.

Sharesouts tanding i,d : تعداد سهامی که توسط شرکت منتشر شده و در بازار به فروش رسیده است و در ترازنامه شرکت با عنوان سهام سرمایه[۵۵] نمایش داده می­ شود.

Days t : تعدا روزهایی که در ماه t امکان معامله سهام وجود داشته باشد.

لوین واسکماکلر[۵۶](۲۰۰۶)، بکارت[۵۷](۲۰۰۳)، روونهوست[۵۸](۱۹۹۹) و بسیاری از محققان در پژوهش­های خود از این شاخص استفاده کرده ­اند نسبت گردش فراوانی با تعداد دفعات تکرار معاملات دارایی را اندازه‌گیری می‌کند. به عبارتی نسبت گردش سهولت در انجام معاملات را نشان می­دهد و با نقدشوندگی بازار رابطه@ای مثبت دارد. هر چه نسبت فروش بزرگتر باشد نقدشوندگی بازار نیز بیشتر است(و بالعکس). عیب نسبت فروش آن است که قادر نیست هزینه مربوط به هر معامله را که از یک دارایی به دارایی دیگر تفاوت قابل ملاحظه‌ای دارد، اندازه گیری نماید. به علت تمرکز صرف معیار بر حجم معاملات سهام، با فرض کاهش تدریجی نقدشوندگی بازار، نسبت فروش به احتمال فراوان افزایش خواهد یافت در حالی که می‌بایست برای انعکاس افت نقدشوندگی بازار کاهش یابد. با این وجود نسبت گردش از مزیت سادگی در محاسبه برخوردار بوده و هر کس می ­تواند به راحتی قادر به درک آن باشد. نسبت گردش با معیار تفاوت قیمتهای پیشنهادی خرید و فروش رابطه‌ای معکوس دارد. زیرا هر چه معیار ثانوی بزرگتر باشد، الزاماًً می­بایست منجر به کاهش فراوانی یا تعداد دفعات تکرار معاملات سهام در بازار شود(جاستین و همکاران، ۲۰۰۷).

۳- معیار نسبت حجم معاملات به تغییر پذیری:

معیار نسبت حجم معاملات به تغییرپذیری[۵۹] عموماً کمتر در بازار مورد استفاده قرار ‌می‌گیرد. برای محاسبه این معیار نسبت فروش بر انحراف معیار بازدهی بازار سهام تقسیم می­ شود. بازارهایی که نقدشوندگی بالاتری برخوردار هستند می­بایست این توانایی را داشته باشند که حجم بالای معاملات را بدون مواجه شدن با نوسانات عمده در قیمت، اداره کنند. با توجه به توضیحاتی که در رابطه با معیار عدم نقدشوندگی آمیهود گفته شد می‌توان نتیجه گرفت که مقدار بالاتر این معیار با نقدشوندگی بالاتر بازار و مقدار پایین­تر آن با نقدشوندگی کمتر بازار مرتبط است. در بازارهای نوظهور[۶۰] که بازار از ثبات کمتری برخوردار است این معیار در پیش‌بینی ارتباط موجود بین نقدشوندگی و بازدهی سرمایه، کاربرد بیشتری دارد(گوانگ و همکاران،۲۰۰۳)[۶۱].

۴- معیار عدم تکرار معاملات:

معیار عدم تکرار معاملات[۶۲] از تقسیم تعداد روزهایی که سهام i در ماه t در بازار معامله نمی­ شود بر کل تعداد روزهایی که در ماه t امکان معامله سهام i وجود دارد، به دست می ­آید برای مثال اگر این معیار مقداری برابر با دو داشته باشد بدین معنی است که سهام i دو روز در بازار معامله نمی­ شود. این معیار با نقدشوندگی بازار رابطه‌ای معکوس دارد و بیشتر برای شرکت‌های کوچکی در بازار از ارزش و اعتبار چندان بالایی برخوردار نیستند به کار می­رود. سهام شرکت‌های بزرگ و معتبر معمولاً همه روزه در بازار سهام معامله می­ شود(جاستین و همکاران[۶۳]، ۲۰۰۷).

۵- معیارحجم معاملات[۶۴]:

تعداد سهام معامله شده در یک بازه زمانی ‌می‌باشد. حجم معاملات برای هر شرکت در بازه‌های زمانی یکساله از بانک های اطلاعاتی به دست آمده است. این معیار ‌بر اساس مطالعه روبین(۲۰۰۷) مورد بررسی قرار گرفته است.

(۲-۳) TVO = Trading Volume

۶- معیار ارزش معاملات[۶۵]:

از حاصل ضرب قیمت سهام در حجم معاملات به دست می ­آید. مطابق با پژوهش روبین(۲۰۰۷)، این معیار برای بازه‌های یکساله مورد محاسبه قرار گرفته است(روبین، ۲۰۰۷).

(۲- ۴) ( PRICE) ×( TVO) = TVA

۲-۳-۳- اقدامات لازم جهت افزایش نقدشوندگی بازار

۱-کاهش تمرکز مالکیت شرکت­های پذیرفته شده و افزایش میزان سهام شناور آزاد که باعث افزایش عرضه سهام قابل معامله در بازار می­ شود.

۲-آزادسازی بخش واسطه­گری به منظور فراهم کردن امکان مشارکت خارجی در بازار که باعث افزایش رقابت بازیگران داخلی می­ شود و همچنین دسترسی بازار به منابع نقدی بین ­المللی را افزایش می­دهد. ۳-افزایش دسترسی به بازار، در کنار سیستم­های سنتی کارگزار، معامله­گر و فراهم آوردن امکان دسترسی مستقیم به بازار که باعث افزایش تنوع سرمایه ­گذاران و استراتژی‌های معاملاتی آن ها می­ شود. امکان انجام معاملات اینترنتی در بورس، باعث افزایش مشارکت سرمایه ­گذاران جزء به خصوص سرمایه ­گذاران فعال می­ شود، و در عین حال نقدشوندگی بازار را نیز بهبود می­بخشد.

۴-ارائه روش­های کاهش هزینه های معاملات که شامل کاهش نرخ های متداول کارمزد و مالیات به منظور افزایش تعداد دفعات معامله است.

۵-بهبود زیر ساخت های بازار از طریق پیشرفت های تکنولوژیکی سیستم های معاملاتی.

۶-افزایش محصولات سرمایه ­گذاری در­ دسترس بازار، به ویژه ابزارهای مشتقه.متنوع و تعداد محصولات گزینه­ های مختلفی را پیش روی سرمایه ­گذاران با استراتژی های معاملاتی، ریسک­پذیری و افق سرمایه ­گذاری متفاوت قرار می­دهد. مهمتر آنکه سرمایه ­گذاران به سمت بازارهایی جذب می­شوند که محصولات سرمایه ­گذاری متنوعی را به منظور کاهش ریسک سرمایه ­گذاری در اختیارشان قرار می­دهد.

۷-افزایش عرضه اوراق بهادار، این امر از طریق پذیرش­های دوگانه و متقابل و افزایش کیفیت شرکت‌های دارای طرح­های مناسب، از راه نظارت و بهره­ گیری از نظام راهبری شرکتی، انجام می­ شود. این اقدامات باعث جذب سرمایه ­گذاران و همچنین ناشران به بازار می­ شود و افزایش عرضه و تقاضای اوراق بهادار را در پی خواهد داشت. همچنین امکان پذیرش دوگانه باعث تشویق شرکت­های داخلی به پذیرش بهترین استانداردهای بین‌المللی نظیر استانداردهای حسابداری و افشای اطلاعات می­ شود.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...