دریافت اطلاعات جدید، تغییرات وابستگی فرد به گروه ، تغییر الزامی فرد نسبت به موضوع نگرش ، عواملی که موجب ایجاد تغییر شخصیت شوند و مسائلی مانند این می‌توانند باعث تغییر نگرش شوند (گنجی، ۱۳۷۲: ۹۰).

اصولا نگرش های افراد، در بیشتر مواقع حاضر ولی راکد است تنها در صورت برخورد با موضوع ، در بیان و رفتار تجلی می‌کند . نگرش به وسیله عقاید و باورها تقویت می شود و اغلب احساساتی قوی را که به نوعی خاص از رفتار منجر می شود ، جذب می‌کند . نگرش مانند بسیاری از اجزای اصلی رفتار انتزاعی است، گرچه برای فرد دارنده آن به اندازه کافی واقعی می کند . اکثر افراد جامعه در بسیاری از نگرش ها با سایرین مشترک هستند اما برخی از افراد نگرش هایی دارند که تعداد کمی از مردم با آن ها هم عقیده اند . عدم توجه ‌به این مطالب در برخی تحقیقات ، منجر به نتایج گمراه کننده ای شده است . نگرش های مثبت و منفی نسبت به موضوع بدون پذ یرش یا رد اصل موضوع انگیزه بیشتری برای شناخت نظری ماهیت موضوع در انسان ایجاد می کند . درچنین شرایطی چناچه فرد نتیجه خوبی از رفتار مذکور به دست آورد ، چرخه نگرش مثبت تقویت می شود . ‌بنابرین‏ در هر شرایطی نوع نگرش فرد تاثیر زیادی بر رفتارر وی نسبت به موضوع دارد از جانب دیگر ، عواملی مانند شاخص های اجتماعی جامعه ، بنیان های فکری و همچنین شاخص های فرهنگی فرد تاثیر اساسی بر نگرش پایدار ایشان دارد .

۲-۱۶-۱ ابعاد نگرش

الف) بعد شناختی :این خصیصه عبارت است از عقاید آگاهانه فرد درباره موضوع نگرش

ب) بعد عاطفی یااحساسی : عبارت است از احساسات خوشایند یا ناخوشایند شخصی که در وقت فعال شدن نگرش برانگیخته می شود .

ج) بعد عملکردی یا رفتاری : یعنی کارکرد های عملی که در پاسخ به نگرش رخ می‌دهد (اوپنهایم[۷۳] ، ترجمه کریم نیا،۱۳۶۹ :ص۲۰۲)

.

بخش چهارم : پیشینه ی تحقیقات

۲-۱۷ پیشینه تحقیق

۲-۱۷-۱ پیشینه تحقیق داخلی:

خلیلیان و رحمانی(۱۳۸۷)، با بهره گرفتن از آمار۱۳۵۳ و بهره گیری از رهیافت بهره وری متوسط تعمیم یافته به – کلان اقتصادی سال های ۷۸ محاسبه بهره وری نیروی کار در بخش کشاورزی ایران پرداختند. نتایج نشان دهنده صعودی بودن روند بهره وری نیروی کار در این بخش می‌باشد. سپس به منظور بررسی عوامل مؤثر بر بهره وری نیروی کار، تاثیر متغیرهای سرمایه گذاری خالص بخش کشاورزی و کل، خالص صادرات بخش کشاورزی و کل، بارندگی، درآمد روستاییان و متغیر روند بر بهره وری نیروی کار از طریق تخمین تابع سنجیده شد. ضریب تمام متغیرها معنی دار بوده و همه آن ها بجز متغیر سرمایه گذاری کل که ضریب منفی دارد، دارای تاثیر مثبت بر بهره وری نیروی کار هستند.

توکلی و همکاران(۱۳۸۷)، به بررسی تاثیر آزادسازی تجاری بر بهره وری نیروی کار در بخش کشاورزی پرداختند . آن ها از صادرات محصولات کشاورزی و نرخ تعرفه وارداتی به عنوان دو شاخص جهت تعیین اثر سیاست های آزادسازی تجاری بر بهره وری نیروی کار در بخش کشاورزی و از یک مدل نئوکلاسیک استفاده کردند . نتایج نشان داد سیاست های توسعه صادرات و کاهش نرخ تعرفه وارداتی در بلند مدت و کوتاه مدت باعث افزایش بهره وری نیروی کار در بخش کشاورزی شده اند. در بلند مدت، در اثر ۱۰ درصد افزایش صادرات سر انه، یا ۱۰ درصد کاهش نرخ تعرفه وارداتی، مقدار بهره وری به ترتیب به میزان ۰٫۵ درصد و ۰٫۹درصد افزایش می‌یابند.

شم آبادی و بریم نژاد(۱۳۸۴)، در مطالعه ای به بررسی آثار آموزش های شاخه کار و دانش ‌بر کارایی فنی صنعت فرش دستباف پرداختند. نتایج تحلیل داده ها نشان داد کارایی بافندگانی که در دوره های آموزش کار و دانش شرکت کرده‌اند کمتر از کارایی بافندگان سنتی است و متغیر آموزش با متغیر کارایی فنی رابطه معکوس دارد؛ ‌به این معنی که شرکت در دوره های کار و دانش باعث افزایش کارایی فنی بافندگان نشده است.

مولایی(۱۳۸۴)، در مطالعه ای بهره وری کل، متوسط و۱۳۸۰ محاسبه – نهایی فعالیت های مختلف صنعتی کوچک و بزرگ ایران را طی دوره زمانی ۱۳۶۶ و مورد مقایسه قرار داده است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که بهره وری کل، متوسط و نهایی کل صنایع کوچک کمتر از کل صنایع بزرگ است. وی پایین بودن سطح تحصیلات و نگذراندن دوره آموزش فنی بیشتر نیروی کار شاغل در صنایع کوچک را نسبت به صنایع بزرگ، عامل پایین بودن بهره وری آن ها می‌داند.

کریمی(۱۳۸۳)، در مقاله ای به شناسایی عوامل مؤثر بر بهره وری نیروی انسانی و تعیین میزان تاثیرپذیری هزینه های تولید و صادرات کالاهای صنعتی از بهره وری نیروی انسانی در بخش صنعت کشور پرداخته است . نتایج نشان داد آموزش و مهارت نیروی انسانی تاثیرات مثبت و معنی داری بر افزایش بهره وری نیروی انسانی داشته است.

۲-۱۷-۲پیشینه تحقیق خارجی:

رز(۲۰۰۵) [۷۴]در مقاله ای خصوصیات یک نظام آموزش فنی و حرفه ای مطلوب و پیامدهای مثبت آن را بیان ‌کرده‌است. وی افزایش توانایی یادگیری، توسعه مهارت های استدلالی و تحلیلی، دانش آموزان و مشارکت در کارها، افزایش نقش مهارت ها در انعکاس توانایی‌های فردی و تعدیل آن ها برای انجام وظایف و اجتناب از زیان و خطا، افزایش انگیزه برای آموزش و کار و به طور کلی افزایش بهره وری نیروی کار را به عنوان پیامدهای مفید نظام آموزش فنی و حرفه ای بیان ‌کرده‌است .

در مطالعه ای در سال (۲۰۰۴ ) آموزش های فنی و حرفه ای در ایالت نبراسکا مورد بررسی قرار گرفته است. برنامه های آموزش فنی و حرفه ای شامل آموزش های کشاورزی، تجاری، اقتصاد خانواده، بهداشت، تکنولوژی ارتباطات، الکترونیک و … می‌باشد. هر کدام از این برنامه ها یکسری اصول به منظور افزایش کارایی و بهره وری نیروی کار پیشنهاد می نمایند) . هالتیوانگر [۷۵] و همکاران ، ۱۹۹۹: ۲۱۱).

تفاوت بهره وری در میان کارگران را در صنایع مختلف طی سال های۱۳۹۸ – ۱۹۹۶ با بهره گرفتن از روش تابع تولید مورد مطالعه قرار داده‌اند. بر اساس نتایج این تحقیق ، تعداد کارگران، سن و سرمایه انسانی در میزان بهره وری آن ها تاثیرگذار است .

پایین بودن سطح مهارت ها، طرفداران آموزش های حرفه ای و آموزش های کلاسیک را به نوعی به تقابل کشانیده است و سرعت تغییرات فن آوری و انتظارات بازار کارنسبت به نیروی ماهر و به تبع آن تشدید ضرورت آموزش های حرفه ای در قالب آموزش های حین کار، به شدت این تقابل دامن زده است (سازمان[۷۶]بهره وری آسیایی، ۲۰۰۲) ، به گونه ای که دربسیاری از کشورهای در حال توسعه( به ویژه کشورهای آسیایی) انتخاب بین آموزش های عمومی و حرفه ای به عنوان یک تصمیم دشوار قلمداد می‌گردد (یانگ، ۱۹۹۸: ۵۳)[۷۷].

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...