بررسی موانع فردی ارتباط اعضای هیأت علمی دانشگاه ... |
انتقال تجربیات دیگر اساتید با بهره گرفتن از رسانههای مختلف:
برای انجام این راهکار، پیشنهاد می شود تجربیات اساتید باتجربه و دارای تعاملات مستمر با صنعت، به دیگر اساتید از طریق مجلههای تخصصی اساتید دانشگاه، وبسایتهای مشخص، نرمافزارهای چندرسانهای، برپایی نمایشگاه دستاوردهای اساتید (در صنعت) و غیره انتقالیابد.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
اساتید باتجربه میتوانند از طریق این رسانه ها تجربیات خود را به اساتید کمتجربهتر منتقل کرده و دیدگاه آنها را نسبت به این تعاملات، تغییر دهند
حرکت دادن دانشگاهها به سوی نسل سوم دانشگاهها (مدل دولت ـ صنعت ـ دانشگاه):
در دانشگاه کارآفرین، دولت، بخشی از بودجۀ تحقیقات را فراهم آورده و قانونگذاری می کند؛ و دانشگاه، نتایج تحقیقات خود را تجاریسازی نموده و نیز بعنوان مرکز رشد از شرکتهای دانشبنیان تازهتأسیس حمایت می کند تا بتوانند جایگاه مستحکمی در بازار رقابت پیدا نمایند؛ در این دانشگاهها به دلیل طراحی سیستم بر پایۀ ارتباط تنگاتنگ با صنعت و هدایت اساتید به این سمت، این مانع و مشکل نیز مرتفع خواهد شد. و این گزینه، پیشنهادی است که میتوان برای رفع این مشکل، ارائه داد.
۲۹ ـ اعضای هیأت علمی، برای کارراهۀ تحقیقاتی خود، برنامه ریزی ندارند تا همین موضوع، انگیزهای برای برقراری ارتباط با متخصصین صنعت باشد
راهکارها عبارتند از:
حضور صنعتگران در دانشگاه از طرق مختلف:
بری انجام این راهکار، پیشنهاد می شود صنعتگران در دانشگاه از طرق مختلف: مانند عضویت صنعتگران چند شرکت مادر در یک منطقه؛ در جلسات مختلف یک یا چند دانشگاه مادر آن منطقه (مثلاً در شورای تدوین چارچوبهای تدریس و پژوهش)؛ عضویت افتخاری آنها بعنوان هیأت علمی؛ یا اعطای بورسیههای تحصیلی به آنها؛حضور پیدا کنند تا با تعامل بیشتر با استادان مختلف، در این استادان ایده و انگیزه بوجود آید
حضور صنعتگران در دانشگاه، این فرصت را به اساتید کمتجربه میدهد تا از این حضور، بهره گرفته و از این افراد اطلاعات زیادی را در مورد واحد صنعتیای که در آن فعالیت می کنند و نیز نیازهایی که آن واحد صنعتی دارد کسب کنند. بعلاوه میتوانند از طریق این افراد، به آن واحد صنعتی، معرفی شده و در همان زمینهای که تخصص نظری دارند و مورد نیاز آن واحد صنعتی است فعالیت کرده و نیاز آن واحد را مرتفع سازند.
ایجاد مراکز انتقال دانش و تکنولوژیو مراکز تحقیقاتی مشترک با صنعت در دانشگاه:
برای انجام این راهکار، پیشنهاد می شود مراکز انتقال دانش و تکنولوژیو مراکز تحقیقاتی مشترک در دانشگاه های مادر یک منطقه، ایجاد شده و در آن در کنار اساتید باتجربه به همراه صنعتگران مشغول به فعالیت مشترک، از اساتید کمتجربه نیز بهره برده شود؛ تا در این مراکز، مشغول به فعالیت شده و ایده ها و انگیزه های لازم را به دست آورند
در این مراکز، اساتید کمتجربهتر به کمک اساتید باتجربه در این زمینه، میتوانند مسیر تعاملی خود را یافته و مشارکتی فعال با صنعت داشته باشند.
انتقال تجربیات دیگر اساتید با بهره گرفتن از رسانههای مختلف:
برای انجام این راهکار، پیشنهاد می شود تجربیات اساتید باتجربه و دارای تعاملات مستمر با صنعت، به دیگر اساتید از طریق مجلههای تخصصی اساتید دانشگاه، وبسایتهای مشخص، نرمافزارهای چندرسانهای، برپایی نمایشگاه دستاوردهای اساتید (در صنعت) و غیره انتقالیابد.
حرکت دادن دانشگاهها به سوی نسل سوم دانشگاهها (مدل دولت ـ صنعت ـ دانشگاه):
در دانشگاه کارآفرین، دولت، بخشی از بودجۀ تحقیقات را فراهم آورده و قانونگذاری می کند؛ و دانشگاه، نتایج تحقیقات خود را تجاریسازی نموده و نیز بعنوان مرکز رشد از شرکتهای دانشبنیان تازهتأسیس حمایت می کند تا بتوانند جایگاه مستحکمی در بازار رقابت پیدا نمایند؛ در این دانشگاهها به دلیل طراحی سیستم بر پایۀ ارتباط تنگاتنگ با صنعت و هدایت اساتید به این سمت، این مانع و مشکل نیز مرتفع خواهد شد. و این گزینه، پیشنهادی است که میتوان برای رفع این مشکل، ارائه داد.
ساماندهی نظام تحقیقات دانشگاهی و اختصاص قانونمند بخشی از زمان اساتید برای حضور در صنعت:
برای انجام این راهکار، پیشنهاد می شود موضوعات پژوهشی در شورایی متشکل از استادان گروه های مختلف تحصیلی با همراهی صنعتگران موفق آن منطقه، طبقه بندی و اولویت بندی شده و استادان، ملزم شوند تا یکی از این موضوعات را برگزینند (و یا موضوع مورد علاقه خود استاد در آن شورا مطرح شده و مورد نیاز بودن آن برای صنعت، بررسی شود)؛ که با این کار به نوعی بخشی از زمان استادان (بصورت هفتگی، ماهانه یا سالانه) برای حضور در بنگاههای اقتصادی و صنایع بصورت قانونمند اختصاص مییابد (قانونگذاری توسط وزارت علوم با همکاری وزارت صنعت).
زمانی که نظام تحقیقات دانشگاهی، بر اساس نیاز صنعت و بخشهای مختلف جامعه (کارکردگرایی و نه نظریهپردازی صرف) شکل گیرد و دانشگاه، در حوزه های مختلف (حوزه هایی که در آن اقدام به ثبت نام دانشجو نموده است و اساتید آن حوزه، مشغول تدریس و تحقیق در آن زمینه هستند) از صنعت، موضوعات کلی را دریافت کرده و آنها را به کمک اساتید باتجربه زیاد در صنعت، پرداخت نموده و در اختیار اساتید دیگر قرار دهد تا آنها از میان این موضوعات، مسیر تحقیقاتی خود را انتخاب نمایند دیگر تشطط و پراکندگی بی معنی و بیاساس در موضوعات تحقیقی که شاید هیچ کاربردی نیز نداشته باشند اتفاق نمیافتد.
تغییر رویۀ وزارت علوم در ارزشیابی استادان دانشگاه:
برای انجام این راهکار، پیشنهاد می شود از طریق کسر امتیاز استادان فاقد ارتباط با صنعت؛ در نحوۀ اعطای فرصتهای مطالعاتی خارج از کشور و غیره، الزاماتی به وجود آید تا در این موارد، از استادانی که تعامل فعال با صنعت ندارند امتیاز کسر شده و یا به آنها فرصت مطالعاتی خارج از کشور، داده نشود؛ همچنین میتوان از سیاستهای تشویقی برای داشتن تعاملات بیشتر با صنعت (دادن امتیازهای تشویقی پلهای و صعودی) استفاده نمود تا استادان به داشتن این تعاملات و فعالیتهای جدید راغب شوند.
زمانی که رویه وزارت علوم از رویه فعلی تغییر کرده و رویههای الزامآوری را در زمینه ارتباط اساتید با صنعت وضع نماید اساتید برای ارتقای رتبه علمی خود، یا کسب فرصتهای مطالعاتی با شرایط بهتر در کشورهای توسعه یافتهتر با هم رقابت کرده و بهبود در تعامل با صنعت را شاهد خواهیم بود.
ب. رتبه بندی راهکارها:
در این قسمت، راهکارهای مربوط به هر مانع، تکتک و بطور جداگانه بررسی خواهد شد.
محاسبات مربوط به راهکارهای مانع شماره ۲۱:
همانگونه که در موارد بالا قابل مشاهده است؛ راهکارهای این مانع عبارتند از:
۱ ـ تدوین استانداردهای تعامل و استفاده از فضای مجازی؛ ۲ ـ ایجاد مراکز انتقال دانش و تکنولوژی و مراکز تحقیقاتی مشترک با صنعت در دانشگاه؛و ۳ ـ حرکت دادن دانشگاهها به سوی نسل سوم دانشگاهها (مدل دولت ـ صنعت ـ دانشگاه).
بر اساس نتایج توضیح داده شده در فصل چهار، رتبۀ این راهکارها از نظر صاحبنظران را میتوان چنین ذکر کرد:
جدول ۵ ـ ۳ ـ جدول رتبه بندی راهکارهای مانع شماره ۲۱
شماره راهکار | رتبه میانگینی | رتبه |
۳ | ۳۱/۲ | ۱ |
۲ | ۰۶/۲ | ۲ |
۱ | ۶۳/۱ |
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1400-09-29] [ 12:08:00 ق.ظ ]
|