۷) نتایج (عملیاتی) (Evan & Lindsay, 2002, 115).
جایزه ملی مالکم بالدریج در مبحث منابع انسانی چگونگی توسعه و استعداد کارکنان، پیگیری اهداف سازمان، نحوه مدیریت منابع انسانی، مشارکت کارکنان، آموزش و پرورش کارکنان، ارزیابی عملکرد، معرفی برجستگان و اخلاق در رفتار افراد را مورد بحث قرار می­دهد (فقیهی، رجب­بیگی؛ به­نقل از ترزیووسکی و همکاران، ۲۰۰۰، ۲۵).
ارزش­هایی که در جایزه ملی کیفیت مالکم بالدریج در نظر گرفته شده ­اند:
۱) کیفیت بر اساس خواست مشتری؛
۲) رهبری؛
۳) بهبود مستمر؛
۴) تأثیر مشارکت کارکنان در پیشرفت؛
۵) پاسخ­گویی در اسرع وقت؛
۶) کیفیت در طراحی، عامل پیشگیری از اشتباهات؛
۷) نگاه به آینده دور سازمان؛
۸) مدیریت بر مبنای حقایق؛
۹) گسترش فرهنگ همکاری و مشارکت؛
۱۰) احساس مسئولیت مشترک (جعفری و دیگران، ۱۳۸۸).
معیارهای مدل مالکوم بالدریج بر مبنای مجموعه ­ای از ارزش­ها و مفاهیم مرکزی تدوین شده ­اند که عبارتند از؛
۱) رهبری بصیر[۹۱]
۲) برتری مشتری مدار[۹۲]
۳) یادگیری شخصی و سازمانی[۹۳]
۴) ارزش دادن به کارکنان و شرکاء[۹۴]
۵) چابکی[۹۵]
۶) تمرکز بر آینده[۹۶]
۷) مدیریت نوآوری[۹۷]
۸) مدیریت بر مبنای حقیقت[۹۸]
۹) مسئولیت­های عمومی و شهروندی[۹۹]
۱۰) تمرکز بر نتایج و ایجاد ارزش[۱۰۰]
۱۱) دیدگاه سیستمی[۱۰۱] (جوادین و کیماسی،۱۳۹۰)
شکل (۷-۲) مدل شبکه ضوابط پاداش کیفیت ملی مالکوم بالدریج را نشان می­دهد.
­­
شکل ۷-۲: مدل شبکه ضوابط پاداش کیفیت ملی مالکوم بالدریج
مأخذ مدل:­ (Evans & Lindsay. 2002, 118)
۵- مجموعه استانداردهای (سیستم­های مدیریت کیفیت)ISO 9000
در دهه۱۹۹۰ ISO9000و QS9000 به­عنوان مدل جهانی و استاندارد جهانی برای سیستم کیفیت شناخته شدند. استانداردهای سری۹۰۰۰ شامل؛ ایزوهای ۹۰۰۰، ۹۰۰۱، ۹۰۰۲ ،۹۰۰۳ ،۹۰۰۴ می­باشد.

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

ISO 9000: مبانی و واژگانسیستم مدیریت کیفیت[۱۰۲]
ISO 9001: الزامات سیستم مدیریت کیفیت[۱۰۳]
ISO 9004: راهنمای اجرا و بهبود عملکرد سیستم مدیریت کیفیت[۱۰۴]
دامنه کاربرد: دستیابی به رضایت مشتری می­باشد و این کار بواسطه برآورده کردن نیازمندی­های مشتری از طریق بکارگیری سیستم، بهبود مستمر و پیشگیری از عدم انطباق انجام می­دهد.
استانداردهای سری ۹۰۰۰ کاربردی عمومی دارند و با طراحی درست نیازهای هر سازمانی را به­ طور مناسب برآورده می­ کند. این استانداردها یک سازمان را ملزم می­ کنند، تا بگوید که برای تضمین کیفیت چه کارهایی انجام می­دهد، سپس آنچه را که می­گوید، باید سازمان انجام دهد و در نهایت سازمان آنچه را که انجام داده را باید مستند کند (جلوداری ممقانی، ۱۳۷۶).
۶- ارزش­های محوری در مدل­های کیفیت دمینگ، بالدریج و EFQM
بر مبنای یک مطالعه تطبیقی به مقایسه سه مدل دمنیگ، بالدریج و EFQM جدول (۴-۲) پرداخته و به نکات زیر اشاره کرده ­اند (رمضانیان و اسماعیل­پور، ۱۳۹۱، ۳۷؛ به­نقل از نیلی و همکاران ۱۳۸۲)؛
الف- مدل دمینگ، پایه اصلی مدل­های سرآمدی عملکرد و اولین و اصلی­ترین مطرح­کننده ایده در این مورد است.
ب- مدل­های بالدریج و EFQM به مرور در حال همگراشدن است و میزان شباهت­های اصولی این دو مدل، درخور توجه است.
ج- به چند دلیل می­توان گفت که مدل دمینگ با مدل­های بالدریج و EFQM تفاوت­های اساسی دارد. اول این که، نگاه مدل دمینگ بیشتر به فرآیندهای درون سازمان معطوف و توجه آن به نتایج محدود است. دیگر این­که در مدل دمینگ، نگاه سیستماتیک به سازمان ضعیف بوده و تا حدود زیادی غیرساختمند[۱۰۵] است و در نهایت این که مدل­های بالدریج و EFQM واجد نگاهی جامع­تر و یکپارچه­تر به سازمان نسبت به مدل دمنیگ می­باشند.
این سه مدل از حیث کاربردی نیز دارای تفاوت­هایی هستند:
- کشورهایی که به­ طور کامل یکی از دو مدل بالدریج و EFQM را پذیرفته­اند، بیشترین تعداد را دارند.
- هیچ کشوری مدل دمینگ را به­ طور کامل نپذیرفته است.
- مدل EFQM از بیشترین اقبال برخوردار بوده است.
- معیارهای مدل دمینگ، تنها مورد توجه چهار کشور تایوان، سنگاپور، مالزی و ژاپن قرار گرفته است.
- سه کشور هند، برزیل و ویتنام مدل بالدریج را با تغییراتی، مدل خود قرار داده­اند (نیلی و همکاران، ۱۳۸۲).
لازم به ذکر است طراحی جایزه ملی کیفیت ایران[۱۰۶] نیز با الگوگیری از مدل EFQM طرح­ریزی شده است، همانند آن دارای نُه معیار اصلی و دو معیار فرعی است.
خلاصه ارزش­های محوری در مدل­های دمنیگ، بالدریج و EFQM در جدول (۴-۲) نشان داده شده است.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...