پژوهش های کارشناسی ارشد درباره مدل مدیریت کیفیت خدمات راهنمایی ... |
۷) نتایج (عملیاتی) (Evan & Lindsay, 2002, 115).
جایزه ملی مالکم بالدریج در مبحث منابع انسانی چگونگی توسعه و استعداد کارکنان، پیگیری اهداف سازمان، نحوه مدیریت منابع انسانی، مشارکت کارکنان، آموزش و پرورش کارکنان، ارزیابی عملکرد، معرفی برجستگان و اخلاق در رفتار افراد را مورد بحث قرار میدهد (فقیهی، رجببیگی؛ بهنقل از ترزیووسکی و همکاران، ۲۰۰۰، ۲۵).
ارزشهایی که در جایزه ملی کیفیت مالکم بالدریج در نظر گرفته شده اند:
۱) کیفیت بر اساس خواست مشتری؛
۲) رهبری؛
۳) بهبود مستمر؛
۴) تأثیر مشارکت کارکنان در پیشرفت؛
۵) پاسخگویی در اسرع وقت؛
۶) کیفیت در طراحی، عامل پیشگیری از اشتباهات؛
۷) نگاه به آینده دور سازمان؛
۸) مدیریت بر مبنای حقایق؛
۹) گسترش فرهنگ همکاری و مشارکت؛
۱۰) احساس مسئولیت مشترک (جعفری و دیگران، ۱۳۸۸).
معیارهای مدل مالکوم بالدریج بر مبنای مجموعه ای از ارزشها و مفاهیم مرکزی تدوین شده اند که عبارتند از؛
۱) رهبری بصیر[۹۱]
۲) برتری مشتری مدار[۹۲]
۳) یادگیری شخصی و سازمانی[۹۳]
۴) ارزش دادن به کارکنان و شرکاء[۹۴]
۵) چابکی[۹۵]
۶) تمرکز بر آینده[۹۶]
۷) مدیریت نوآوری[۹۷]
۸) مدیریت بر مبنای حقیقت[۹۸]
۹) مسئولیتهای عمومی و شهروندی[۹۹]
۱۰) تمرکز بر نتایج و ایجاد ارزش[۱۰۰]
۱۱) دیدگاه سیستمی[۱۰۱] (جوادین و کیماسی،۱۳۹۰)
شکل (۷-۲) مدل شبکه ضوابط پاداش کیفیت ملی مالکوم بالدریج را نشان میدهد.
شکل ۷-۲: مدل شبکه ضوابط پاداش کیفیت ملی مالکوم بالدریج
مأخذ مدل: (Evans & Lindsay. 2002, 118)
۵- مجموعه استانداردهای (سیستمهای مدیریت کیفیت)ISO 9000
در دهه۱۹۹۰ ISO9000و QS9000 بهعنوان مدل جهانی و استاندارد جهانی برای سیستم کیفیت شناخته شدند. استانداردهای سری۹۰۰۰ شامل؛ ایزوهای ۹۰۰۰، ۹۰۰۱، ۹۰۰۲ ،۹۰۰۳ ،۹۰۰۴ میباشد.
( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
ISO 9000: مبانی و واژگانسیستم مدیریت کیفیت[۱۰۲]
ISO 9001: الزامات سیستم مدیریت کیفیت[۱۰۳]
ISO 9004: راهنمای اجرا و بهبود عملکرد سیستم مدیریت کیفیت[۱۰۴]
دامنه کاربرد: دستیابی به رضایت مشتری میباشد و این کار بواسطه برآورده کردن نیازمندیهای مشتری از طریق بکارگیری سیستم، بهبود مستمر و پیشگیری از عدم انطباق انجام میدهد.
استانداردهای سری ۹۰۰۰ کاربردی عمومی دارند و با طراحی درست نیازهای هر سازمانی را به طور مناسب برآورده می کند. این استانداردها یک سازمان را ملزم می کنند، تا بگوید که برای تضمین کیفیت چه کارهایی انجام میدهد، سپس آنچه را که میگوید، باید سازمان انجام دهد و در نهایت سازمان آنچه را که انجام داده را باید مستند کند (جلوداری ممقانی، ۱۳۷۶).
۶- ارزشهای محوری در مدلهای کیفیت دمینگ، بالدریج و EFQM
بر مبنای یک مطالعه تطبیقی به مقایسه سه مدل دمنیگ، بالدریج و EFQM جدول (۴-۲) پرداخته و به نکات زیر اشاره کرده اند (رمضانیان و اسماعیلپور، ۱۳۹۱، ۳۷؛ بهنقل از نیلی و همکاران ۱۳۸۲)؛
الف- مدل دمینگ، پایه اصلی مدلهای سرآمدی عملکرد و اولین و اصلیترین مطرحکننده ایده در این مورد است.
ب- مدلهای بالدریج و EFQM به مرور در حال همگراشدن است و میزان شباهتهای اصولی این دو مدل، درخور توجه است.
ج- به چند دلیل میتوان گفت که مدل دمینگ با مدلهای بالدریج و EFQM تفاوتهای اساسی دارد. اول این که، نگاه مدل دمینگ بیشتر به فرآیندهای درون سازمان معطوف و توجه آن به نتایج محدود است. دیگر اینکه در مدل دمینگ، نگاه سیستماتیک به سازمان ضعیف بوده و تا حدود زیادی غیرساختمند[۱۰۵] است و در نهایت این که مدلهای بالدریج و EFQM واجد نگاهی جامعتر و یکپارچهتر به سازمان نسبت به مدل دمنیگ میباشند.
این سه مدل از حیث کاربردی نیز دارای تفاوتهایی هستند:
- کشورهایی که به طور کامل یکی از دو مدل بالدریج و EFQM را پذیرفتهاند، بیشترین تعداد را دارند.
- هیچ کشوری مدل دمینگ را به طور کامل نپذیرفته است.
- مدل EFQM از بیشترین اقبال برخوردار بوده است.
- معیارهای مدل دمینگ، تنها مورد توجه چهار کشور تایوان، سنگاپور، مالزی و ژاپن قرار گرفته است.
- سه کشور هند، برزیل و ویتنام مدل بالدریج را با تغییراتی، مدل خود قرار دادهاند (نیلی و همکاران، ۱۳۸۲).
لازم به ذکر است طراحی جایزه ملی کیفیت ایران[۱۰۶] نیز با الگوگیری از مدل EFQM طرحریزی شده است، همانند آن دارای نُه معیار اصلی و دو معیار فرعی است.
خلاصه ارزشهای محوری در مدلهای دمنیگ، بالدریج و EFQM در جدول (۴-۲) نشان داده شده است.
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1400-09-28] [ 11:41:00 ب.ظ ]
|