پایان نامه ها و مقالات تحقیقاتی – نمودار( ۲-۳ )ارتباط میان استراتژی های کسب و کار و فن آوری اطلاعات – پایان نامه های کارشناسی ارشد |
ـ توسعه و تدارک زیرساخت های مورد نیاز
– منابع انسانی و مهارت های مورد نیاز
ـ مهندسی مجدد فرایندها
– سخت افزار و سیستم مدیریت پایگاه داده
– شبکه های ارتباطات الکترونیکی درون و برون سازمانی
– مقدمات سازمانی (برنامه ریزی، ساختار سازمانی، افزایش قابلیت های مدیریتی و انسانی و ..)
– ایجاد سیستم های اطلاعاتی یکپارچه درون سازمانی (سیستم های تولید و خدمات، تدارکات، بازاریابی و فروش مالی
– استقرار سیستم های کاربردی پیشرفته
– حرکت به سوی کسب و کار الکترونیک .
۲-۱-۱۵-۲)موضوعات مهم برنامه جامع توسعه فن آوری اطلاعات- این موضوعات عبارتند از (جهانگیری ۱۳۸۶، ص ۳۰):
الف ) برنامه ریزی استراتژیک سازمان- که شامل تعیین فلسفه وجودی، چشم انداز، رسالت، تحلیل محیطی[۱۱۴]، و تعیین نقاطی کلیدی است. برنامه ریزی استراتژیک برای توسعه IT بر چهار اصل استوار است:
۱٫ فن آوری اطلاعات امر ی حیاتی است.
۲٫ فن آوری اطلاعات منبعی اساسی برای آموزش، تحقیقات، و همکاری های اجتماعی است.
۳٫ فن آوری اطلاعات برای مدیریت داده ها و اطلاعات بسیار اساسی و مهم است.
۴٫ فن آوری اطلاعات، استراتژی ارزیابی عملکرد سازمان ها را نشان میدهد.
ب)تعیین نیازهای آینده– شامل سیستم IT مورد نیاز برای رسیدن از وضع موجود به وضع مطلوب، ارتباط بین سیستم های مبنی برIT در شرایط مطلوب، فرصت ها و تهدیدهای حاصل از توسعه IT ، تعریف و پیشبینی پروژه های تکمیلی با توجه به تحلیل (SWOT).
ج)طراحی گزینه ها وآلترناتیوهای ممکن- در این طراحی توجه به نکات زیر ضروری است:
– اولویت بندی پروژه ها بر اساس استراتژی سازمان.
– توجه به ملاک های اولویت بندی بر اساس دیدگاه مدیریت، مصوبات نهادها و قانون گذاران، ارائه خدمات بر اساس سیستم های کیفیت جامع برای مشتریان وبررسی مسائل مالی.
د)تحلیل مقایسه ای آلترناتیو و انتخاب گزینه برتر- در این تحلیل توجه به نکات زیر ضروری است:
– به کارگیری روش های علمی تصمیم گیری و انتخاب گزینه ها بر اساس مدل های تصمیم.
– ارزیابی و تعیین قابلیت اتکا و اعتماد روش های تصمیم.
و)تشریح و تعیین پروژه های اولویت دار و تهیه RFP[115]– در این مرحله برای هر یک از پروژه ها شامل موارد زیر میباشد:
– پیشبینی زمانی و هزینه ی هر یک از پروژه ها بر اساس اولویت و تعیین توالی انجام آن.
– تهیه و تشریح پروژه های آتی قابل پیشبینی و تعیین زمان و هزینه های اجرای آن (جهانگیری ۱۳۸۶، ص ۳۰).
۲-۱-۱۶) برنامه ریزی فن آوری اطلاعات
برخورداری از مزیت ها و نتایج فن آوری اطلاعات اتفاقی نیست و نیاز به برنامه ریزی و طراحی دقیق دارد. آثار نامطلوب فن آوری اطلاعات و نبود نتایج مطلوب و مورد انتظار غالبا به دلیل فقدان نگرش برنامه ریزی، نیاز به ارزیابی صحیح موقعیت و بررسی راه حل ها و انتخاب بهترین راه حل جهت اجرا دارد. امروزه، پیوند بسیار نزدیکی میان برنامه ریزی استراتژیک سازمانی و فن آوری اطلاعات وجود دارد به طوری که تعیین تقدیم بین آن ها عملاٌ مشکل است. فن آوری اطلاعات به عنوان یک عامل در ایجاد برتری های رقابتی میتواند اهداف سازمان را تحت الشعاع قرار دهد و تغییر جهت نسبت به شیوۀ انجام کسب و کار به همراه داشته باشد.نمودار(۲-۳ )این رابطه را به خوبی نشان میدهد (احمدی و همکار، ۱۳۸۳، ص ۴۰).
نمودار( ۲-۳ )ارتباط میان استراتژی های کسب و کار و فن آوری اطلاعات
استراتژی کسب و کار
سازمان های کاربردی
استراتژی فن آوری اطلاعات
زیرساختارها و فرایندهای استراتژی فن آوری اطلاعات
محدوده کسب وکار
محدوده فن آوری اطلاعات
استراتژی مؤسسه و نقشه فن آوری اطلاعات
۲-۱-۱۶-۱)سطوح برنامه ریزی فن آوری اطلاعات
برنامه ریزی اطلاعات را می توان مشابه همه فعالیت های برنامه ریزی در سازمان به سه سطح استراتژیک[۱۱۶] (بلندمدت)، تاکتیک [۱۱۷](میان مدت)، و عملیات[۱۱۸] (کوتاه مدت) تقسیم کرد. بسیاری از سازمان های نوین،برنامه ریزی فن آوری اطلاعات را برای افق زمانی طولانی انجام میدهند. این سازمان ها معمولا دارای برنامه فن آوری اطلاعات بلندمدت هستند که گاهی به آن طرح استراتژیک فن آوری اطلاعات نیز میگویند. در این طرح ها به پروژه های خاص اشاره نمی شود بلکه مجموعه ای از راهبردهای زیرساختارها و منابع مورد نیاز فعالیت های فن آوری اطلاعات را ۵ تا ۱۰ سال در بر میگیرد.در برنامه میان مدت، میزان سرمایه گذاری در زیر ساختارها، و برنامه های کاربردی و نیز فهرستی از پروژه ها مطرح می شود که در راستای تحقق اهداف استراتژیک هستند. این برنامه معمولا در طول زمان برنامه ریزی بلندمدت چندین بار تکرار می شود. در برنامه ریزی عملیاتی نیز به صورت تفضیلی به بودجه پروژه ها و فعالیت ها توجه می شود (احمدی و همکار، ۱۳۸۳، ص ۴۱).
۲-۱-۱۷) مدل های سنجش فن آوری اطلاعات
بررسی ادبیات موضوعیدر مورد فن آوری اطلاعات نشان میدهد که مدل های سنجش این فن آوری عبارتند از:
۲-۱-۱۷-۱)مراحل رشد نولان[۱۱۹]– مدل مراحل رشد و ظهور فن آوری اطلاعات در یک سازمان، میتواند عنوان چهارچوبی برای ارزیابی ویژه سیستم های اطلاعاتی به کار رود. تأکید اصلی «نولان» بر این است که بخش سیستم های اطلاعاتی در یک شرکت از میان شش مرحله توسعه عبور میکنند. همان طور که سازمان از بین شش مرحله رشد میکند، توانایی سیستم هایی مربوط روش هایی برای کنترل آن ها و نیز درک آن هاجامع تر و پیشرفته تر می شود. پیشبرد تا مرحله بلوغ به شرکت امکان میدهد که با حفظ وظیفه سیستم های اطلاعاتی، کوشش خود را بیشتر بر استفاده از فن آوری اطلاعاتی برای تامین مزیت عملیاتی و استراتژیک متمرکز سازد(عبدی ۱۳۸۹، ص ۳۴).
۲-۱-۱۷-۲)استراتژی ارتباط پارسونز[۱۲۰]– یک هدف عمده برنامه ریزی سیستم های اطلاعاتی این است که اطمینان حاصل کند تا نیازهای شرکت برای فن آوری اطلاعات مطابق با چهارچوب شرکت جهت مدیریت فن آوری اطلاعات باشد. برای تأکید بر اهمیت این سازگاری، شرکت ها باید از استراتژی ارتباط برنامه تجاری و اطلاعات خود آگاهی داشته باشند.
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1401-09-24] [ 03:26:00 ب.ظ ]
|