پایان نامه -تحقیق-مقاله – ۳- منابع انسانی در مدل تعالی بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت(ای. اف. کیو. ام) – 4 |
۳- منابع انسانی در مدل تعالی بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت(ای. اف. کیو. ام)
ای. اف. کیو. ام، یک بنیاد اروپایی برای مدیریت کیفیت است که در سال ۱۹۸۸ بر اساس توافقنامه روسا و مدیران ارشد ۱۴ شرکت معتبر اروپایی تشکیل گردید و مأموریت آن بهبود منظم رقابت در جهت دستیابی به مزیت رقابتی در سطح اروپا و جهان است. این بنیاد دارای یک مدل تعالی غیر تجویزی مبتنی بر ۹ معیار است که ۵ معیار آن توانمندسازها و چهار معیار دیگرش مربوط به نتایج هستند. معیارهای توانمندساز، « آنچه که سازمان انجام میدهد» را معرفی میکنند و معیارهای نتایج « سازمان به چیزی دست مییابد» را نشان می دهند، به عبارت دیگر نتایج متعالی در عملکرد مشتریان، کارکنان و جامعه از طریق رهبری، اتخاذ سیاست و استراتژی مناسب، منابع انسانی، منابع و زنجیره تامین و فرایندها به دست می آید. مدل بنیادی اروپایی کیفیت به عنوان چاچوبی اولیه برای ارزیابی و بهبود سازمانها معرفی شده است، مدلی که نشاندهنده مزیتهای پایداری است که یک سازمان سرآمد باید به آن ها دست یابد. به طور کلی ای. اف. کیو. ام دارای دو هدف بسیار مهم است، اول هدایت و حمایت از فعالیتهای بهبود سازمانها و شرکتهایی که از این مدل با هدف جلب رضایت مشتری، کارکنان، تاثیر بر روی جامعه و نتایج کسب و کار استفاده میکنند و دوم ، حمایت از مدیران به منظور تحقق مدیریت کیفیت فراگیر.
در این مدل معیار کارکنان و نتایج آن (معیارهای ۳و۷) و زیر معیارها آن ها تشریح شده است.
معیار۳: منابع انسانی
سازمان های متعالی، تواناییهای بالقوه منابع انسانیشان را در سطوح فردی، تیمی و سازمانی مدیریت کرده و توسعه می دهند. آن ها انصاف و برابری را افزایش می دهند و منابع انسانیشان را مشارکت می دهند و توانمند میسازند. آن ها به منابع انسانی خود توجه میکنند، با آن ها ارتباط برقرار میکنند و به خاطر خدماتشان پاداش می دهند و قدردانی میکنند به گونه ای که به منظور استفاده از مهارت ها و دانششان برای منافع سازمان، آن ها را برانگیزانند و در آنها تعهد ایجاد کنند.
۳- الف: منابع انسانی برنامه ریزی، مدیریت شده و بهبود مییابند.
این معیار ممکن است شامل موارد زیر شود:
– تدوین خطمشیها، استراتژیها و برنامه های منابع انسانی
– مشارکت کارکنان و نمایندگان آن ها در تدوین خطمشیها، استراتژیها و برنامه های منابع انسانی
– همسوسازی برنامه های منابع انسانی با خطمشی و استراتژی، ساختار سازمانی و چارچوب فرایندهای کلیدی
– مدیریت جذب و استخدام، توسعه مسیر پیشرفت شغلی و برنامه ریزی جانشینی
– افزایش و تضمین انصاف در همه شرایط استخدامی از جمله خطمشیها، استراتژیها و برنامه های فرصتهای برابر
– استفاده از نظرسنجیها و سایر اشکال بازخورد کارکنان به منظور بهبود خطمشیها، استراتژیها و برنامه های منابع انسانی
– استفاده از روشهای نوآورانه به منظور بهبود روش کاری.
۳- ب: دانش و شایستگیهای منابع انسانی شناسایی شده، توسعه مییابند و حفظ می شود.
این معیار ممکن است شامل موارد زیر شود:
– شناسایی، طبقه بندی و تناسب دانش و شایستگیهای کارکنان با نیازهای سازمان
– تدوین و اجرای برنامه های آموزش و توسعه برای انطباق کارکنان با نیازهای قابلیت موجود و آینده سازمان
– توسعه و آموزش همه کارکنان برای کمک به آن ها جهت به فعلیت درآوردن تواناییهای بالقوه خودشان
– طراحی و افزایش فرصتهای یادگیری فردی، تیمی و سازمانی
– توسعه کارکنان از طریق تجربه کاری
-توسعه مهارت های تیمی
– همسوسازی اهداف فردی و تیمی با اهداف سازمانی
– بازنگری و به روزرسانی اهداف فردی و تیمی
– ارزیابی عملکرد کارکنان و کمک به آن ها برای بهبود عملکردشان.
۳- پ: منابع انسانی مشارکت داده شده و توانمند میشوند.
این معیار ممکن است شامل موارد زیر شود:
– تشویق و حمایت از مشارکت فردی و تیمی در فعالیتهای بهبود
– تشویق و حمایت از مشارکت کارکنان، برای مثال از طریق کنفرانسهای داخلی، مراسمها و پروژه های اجتماعی
– فراهم کردن فرصتهایی که مشارکت کارکنان را برمیانگیزاند و از رفتار خلاقانه و نوآورانه حمایت می کند
– آموزش مدیران به منظور توانمندسازی کارکنان خود
– تشویق کارکنان به کار تیمی با یکدیگر
۳- ت: منابع انسانی و سازمان گفتگو دارند.
این معیار ممکن است شامل موارد زیر شود:
– شناسایی نیازهای ارتباطی
– تدوین خطمشیها، استراتژیها و برنامه های ارتباطی بر اساس نیازهای ارتباطی
– ایجاد کانالهای ارتباطی بالا به پایین، پایین به بالا و افقی
– شناسایی و تضمین فرصتهای تسهیم تجارب برتر و دانش
۳- ث: منابع انسانی پاداش می گیرند، تقدیر و توجه میشوند.
این معیار ممکن است شامل موارد زیر شود:
– همسوسازی جبران خدمات، به کارگماری دوباره، مازاد نیرو و سایر شرایط کاری با خطمشی و استراتژی
– قدردانی از کارکنان به منظور افزایش و حفظ مشارکت و توانمندسازیشان
– افزایش سطح آگاهی و مشارکت کارکنان در بهداشت، ایمنی، محیط و موضوعات مسئولیت اجتماعی
– برقراری مزایای مختلف برای کارکنان
– شناسایی و توجه به تنوع کارکنان و زمینه های فرهنگی مختلفشان به منظور ترویج فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی
– فراهم کردن منابع و خدماتی که الزامات قانونی را برآورده کرده و در برخی موارد، از این الزامات فراتر رود.
معیار ۷: نتایج منابع انسانی
سازمان های متعالی به طور جامع نتایج مهم مرتبط با منابع انسانی را اندازه گیری کرده و محقق میکنند.
۷- الف: مقیاسهای ادراکی
این مقیاسها، بیانگر ادراکات از سازمان هستند(برای مثال این مقیاسها از طریق نظرسنجی، گروه های نمونه، مصاحبه ها، ارزیابیهای ساختارمند اندازه گیری میشوند). با توجه به هدف سازمان چند نمونه از این مقیاسها ممکن است شامل موارد زیر شوند:
– انگیزش:
توسعه مسیر پیشرفت شغلی، شناخت و قدردانی، ارتباطات، تعیین هدف و ارزیابی، توانمندسازی، فرصتهای برابر، مشارکت، رهبری، فرصتهای یادگیری و موفقیت، ارزشها، مأموریت، چشمانداز، خطمشی و استراتژی، آموزش و توسعه
– رضایت
فعالیتهای اداری، حقوق و مزایا، شرایط کار، روابط با همکاران، تسهیلات و خدمات، مدیریت تغییر، شرایط بهداشت و ایمنی، خطمشی و اثرات زیست محیطی سازمان، امنیت شغلی، نقش سازمان در اجتماع و جامعه، محیط کاری
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1401-09-24] [ 02:17:00 ب.ظ ]
|