پایان نامه آماده کارشناسی ارشد – ۲-۲-۱ مبانی فنی شناسایی حق مهندسی معکوس – 1 |
در نظام حقوقی اتحادیه اروپا، متن قانونی مرتبط با مهندسی معکوس، دستورالعمل اروپایی برنامه های رایانهای مصوب ۱۹۹۱[۵۵] است. ماده۶ این دستورالعمل به مهندسی معکوس اختصاص یافته و همانند مقررات آمریکا حق محدودی را برای مهندسی معکوس با هدف سازگاری مقرر کردهاست. رویکرد اتحادیه اروپا سختگیرانهتر و جواز مهندسی معکوس مقید به قیود بیشتری است نظیر ممنوعیت افشای اطلاعات ناشی از مهندسی معکوس حتی با هدف سازگاری.
در نظام حقوقی ایران، هیچ قانون یا مقررهای که بتوان آن را مستقیما مرتبط با جواز یا ممنوعیت مهندسی معکوس دانست وجود ندارد. چنان که در مباحث آتی خواهیم دید، برخی مقررات قانون اختراعات، علائم تجاری و طرحهای صنعتی مصوب ۱۳۸۶ نظیر شق اول و سوم بند ج ماده ۱۵ این قانون تحت عناوین قاعده «نخستین فروش» و «استفاده آزمایشی»، همچنین مواد ۵ و ۷ قانون حمایت از حقوق پدیدآورندگان نرمافزارهای رایانهای مصوب ۱۳۷۹ راجع به «توسعه نرمافزارهای سازگار» و «تکثیر نرمافزار با هدف استفاده شخصی» به نحو غیرمستقیم با این موضوع مرتبط هستند. خلا قانونی و نگرانی از امکان تعبیر از قانون به ممنوعیت مهندسی معکوس در عرصه حق مؤلف و برنامه های رایانهای سبب شد تا قانونگذار در لایحه جامع حقوق مالکیت ادبی و هنری، گفتاری را به «مهندسی معکوس» اختصاص دهد. مطابق با این لایحه که هنوز قانون و لازمالاجرا نشده است، تکثیر حین مهندسی معکوس با هدف سازگاری مجاز است. البته قیودی در این ماده مطرح شده که در مباحث آتی به آنها اشاره خواهد شد.
۲-۲ مبانی شناسایی حق مهندسی معکوس
در بخش حاضر، چنان که از مفهوم مبانی مشخص است، بر آنیم که علل فنی، اقتصادی و حقوقی شناسایی حق مهندسی معکوس را مطالعه کنیم. در واقع مزایا، دستاوردها و ضرورت مهندسی معکوس که موجب گسترش و مقبولیت روزافزون آن میان اهل فن شده، اقتصاددانان و حقوق دانان را به شناسایی این حق سوق داده است. شایستهی ذکر است که شناسایی حق در عرصهی صنعت و فناوری علاوهبر پشتوانه و ضرورت فنی، باید از مبانی و توجیه های اقتصادی نیز برخوردار باشد. چراکه زمانی یک قاعدهی حقوقی بر دیگری ارجح خواهد بود که قاعدهی اول منجر به سطح بالاتری از رفاه اجتماعی گردد.[۵۶] همچنین شناسایی این حق، علاوه بر ابتنا بر مبانی فنی و اقتصادی لازم، نباید با اصول و قواعد حقوقی مغایرت داشته باشد به عبارت دیگر به منظور تامین اهداف علم حقوق، شناسایی حقها باید میتنی بر منطق و مبانی علم حقوق انجام پذیرد.
۲-۲-۱ مبانی فنی شناسایی حق مهندسی معکوس
پیش از بیان ضرورت مهندسی معکوس یا همان مبانی فنی، بررسی سیر و دلایل رویآورن برخی کشورها به روش مهندسی معکوس برای توسعه فناوری، در تشحیذ ذهن خواننده مؤثر خواهد بود. نگارنده امیدوار است در بیان روشن آن توفیق داشته باشد.
۲-۲-۱-۱ فناوری و روشهای دسترسی به آن
فناوری، شاه کلید توسعه و نیرومندترین عامل تحول اقتصادی در جوامع است. [۵۷]بر اساس تعریفی که طارق خلیل، رئیس انجمن بین المللی مدیریت فناوری در کتاب مدیریت فناوری خود ارائه داده است،«فناوری را میتوان کلیهی دانشها، فرآیندها، ابزارها، روشها و سیستمهای بهکاررفته در ساخت محصولات و ارائه خدمات، تعریف کرد. در بیانی سادهتر، فناوری روش انجام کار و ابزاری است که توسط آن به اهداف خود نایل میشویم.»[۵۸]
سازمان مدیریت تحقیقات صنعتی اروپا نیز در تعریفی مشابه و با تعابیر دیگری، فناوری را وسیله بهکارگیری دانش و اکتشافات برای تولید کالا و خدمات توصیف کرده و بدین ترتیب به تمایز فناوری از دانش نیز اشاره نموده است.
فناوری ترکیب پیچیدهای از چهار عنصر سختافزار و ماشینآلات، دانش فنی یا ابزار اطلاعاتی، مهارتها و ابتکارات انسانی و سازماندهی و مدیریت فناوری است.
به عقیدهی بیشتر نویسندگان عرصهی مطالعات تکنولوژی هر فناوری دارای یک چرخهی عمر پنج مرحلهای است که عبارتند از مرحله طراحی، مرحله معرفی، مرحله رشد، مرحله بلوغ و اشباع، مرحله افول.
اصولا برای دستیابی به فناوری راه های گوناگونی وجود دارد که هر کشوری در هریک از حوزه های صنعتی با توجه به ساختار علمی و صنعتی خود، میزان دسترسی به منابع ارزی، موارد اولیه داخلی، نوع و کیفیت نیروهای متخصص، روابط سیاسی بینالمللی و منطقهای، آن ها را به کار میبندد. دسترسی به فناوری در یک کشور به دو صورت کلی میسر است. نخست به صورت درونزا و با طی مراحل تحقیقات آزمایشگاهی، نیمهصنعتی تا مرحله صنعتی و دوم انتقال فناوری از کشوری که قبلا تمام مراحل فوق را طی و فناوری را تحصیل کردهاست. برای کشورهای در حال توسعه که فاصله فناورانهی عمیقی با کشورهای پیشرو دارند، تحصیل درونزای فناوری زمانبر و پرهزینه است که معمولا به دلیل نبود ساختارهای لازم برای به ثمر رسیدن تحقیقات، جز بهکارگیری بیهودهی نیروی انسانی، اتلاف سرمایه ها و افزایش تصاعدی فاصله با کشورهای توسعهیافته نتیجهای نخواهد داشت. بنابرین جز در موارد خاص همانند فرصتهای ناشی از تحولات انقلابی در علم و فناوری که امکان همراهی با جریان جهانی فناوری وجود دارد، تحصیل درونزای فناوری به کشورهای در حال توسعه توصیه نمی شود و روش جایگزین انتقال فناوری است.[۵۹]
انتقال فناوری را میتوان به «انتقال داراییهای فکری فناورانه از قبیل مانند مهارتها، دانشها، تجهیزات و روشهای ساخت از محل تولیدشده یا توسعهیافته به محل دیگر، از طریق روشهای مرسوم قانونی و یا غیر آن» تعریف کرد.
انتقال فناوری، حرکت ساده فناوری به سمت یک محیط جدید نیست بلکه فرایندى بلند مدت است که طى آن با کسب توانمندى در کاربرد، انطباق و گسترش فناوری و در نهایت افزایش استقلال در طراحی و توسعه، قابلیتهاى فناورانهی دریافتکننده بیشتر می شود.[۶۰]
مهمترین روشهای انتقال فناوری عبارتند از سرمایهگذاری مستقیم خارجی، انتقال از طریق حق امتیاز یا لیسانس، استخدام پرسنل فنی و علمی، انعقاد قرارداد تحقیق و توسعه، مهندسی معکوس، واردات ماشینآلات و کالاهای سرمایهای و برگزاری کنفرانسها و نمایشگاه های کتابها و انتشارات.
انتقال دانش فنی فرایند پیچیده و دشواری است. خرید و انتقال دانش فنی بدون مطالعه و بررسی لازم، نهتنها مفید نخواهد بود بلکه ممکن است علاوه بر هدر رفتن سرمایه و زمان، به تضعیف دانش فنی ملی هم بینجامد. نگاه به انتقال باید بهعنوان فرایندی باشد که از طریق آن دانش فنی وارداتی نهتنها برای تولید محصول به کار گرفته شود، بلکه زمینهای برای خلق دانش فنی جدید باشد.[۶۱]
بنابرین انتخاب روش مناسب انتقال فناوری تاثیر بسیار زیادی در موفقیت انتقال و جذب فناوری خواهد داشت.
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1401-09-24] [ 02:24:00 ب.ظ ]
|