میانگین کوچکتر یا مساوی ۳، بیانگر این است که عامل موانع شغلی بر انجام پژوهش تأثیرگذار نیست و میانگین بزرگتر از ۳، نشانه ­موثر بودن شاخص فوق است. برای بررسی این فرضیه، با توجه به اینکه مقیاس اندازه ­گیری در حد فاصله­ای و کمی است، از آزمون t تک نمونه ­ای استفاده شد.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

جدول ۱۶-۴ آزمون t تک متغیره برای بررسی موانع شغلی

متغیر مقدارt درجه آزادی سطح معناداری
موانع شغلی ۱۷.۵۵۲ ۱۱۶ ۰.۰۰۰

از آنجایی که مقدار t محاسبه شده با درجه­ آزادی ۱۱۶ در سطح معناداری (۰۰۰/۰ P<) بزرگتر از مقدار بحرانی می­باشد. بنابراین فرض صفر عدم تفاوت بین میانگین نمونه و میانگین نظری رد می­ شود. همچنین میانگین نمونه بزرگتر از میانگین نظری(۳) است، بنابراین می­توان گفت موانع شغلی بر انجام پژوهش تأثیرگذار است.
۴-۳-۴ تجزیه و تحلیل داده ­ها مربوط به فرضیه چهارم پژوهش
فرضیه ۴: موانع علمیبر انجام پژوهش تأثیرگذار است.
با توجه به اینکه فرضیه ­های پرسش­نامه بر اساس مقیاس ۵ گزینه­ای لیکرت «خیلی کم=۱ تا خیلی زیاد=۵» تنظیم شده است (عدد وسط ۳ است). اگر ملاک برای تأیید فرضیه پژوهش را حداقل ۵۰ درصد استفاده بدانیم، بنابراین برای آزمون فرضیه فوق، فرض آماری زیر را آزمون می­کنیم:

میانگین کوچکتر یا مساوی ۳، بیانگر این است که موانع علمیبر انجام پژوهش تأثیرگذار نیست و میانگین بزرگتر از ۳، نشانه ­موثر بودن شاخص فوق است. برای بررسی این فرضیه، با توجه به اینکه مقیاس اندازه ­گیری در حد فاصله­ای و کمی است، از آزمون t تک نمونه ­ای استفاده شد.
جدول ۱۷-۴ آزمون t تک متغیره برای بررسی موانع علمی

متغیر مقدارt درجه آزادی سطح معناداری
موانع علمی ۷.۲۶۴ ۱۱۶ ۰.۰۰۰

از آنجایی که مقدار t محاسبه شده با درجه­ آزادی ۱۱۶ در سطح معناداری (۰۰۰/۰ P<) بزرگتر از مقدار بحرانی می­باشد. بنابراین فرض صفر عدم تفاوت بین میانگین نمونه و میانگین نظری رد می­ شود. همچنین میانگین نمونه بزرگتر از میانگین نظری (۳) است، بنابراین می توان گفت موانع علمیبر انجام پژوهشتأثیرگذار است.
۵-۳-۴ تجزیه و تحلیل داده ­ها مربوط به فرضیه پنجم پژوهش
فرضیه ۵: موانع فردی بر انجام پژوهش تأثیرگذار است.
با توجه به اینکه فرضیه ­های پرسش­نامه بر اساس مقیاس ۵ گزینه­ای لیکرت «خیلی کم=۱ تا خیلی زیاد=۵» تنظیم شده است (عدد وسط ۳ است). اگر ملاک برای تأیید فرضیه پژوهش را حداقل ۵۰ درصد استفاده بدانیم، بنابراین برای آزمون فرضیه فوق، فرض آماری زیر را آزمون می­کنیم:

میانگین کوچکتر یا مساوی ۳، بیانگر این است که موانع فردی بر انجام پژوهش تأثیرگذار نیست و میانگین بزرگتر از ۳، نشانه ­موثر بودن شاخص فوق است. برای بررسی این فرضیه، با توجه به اینکه مقیاس اندازه گیری در حد فاصله­ای و کمی است، از آزمون t تک نمونه ­ای استفاده شد.
جدول ۱۸-۴ آزمون t تک متغیره برای بررسی موانع فردی

متغیر مقدارt درجه آزادی سطح معناداری
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...