۷۰۱/۰

قصد خرید (buy)

۶۹/۳

۵۱۳/۰

۴-۴- بررسی الگو و فرضیه ­های تحقیق
در این قسمت در ابتدا به منظور بررسی روایی (میزان تبیین هریک از متغیرها توسط سؤال­های مربوطه) هریک از متغیرهای ۸ گانه مطرح شده در مدل پژوهش، از تحلیل عاملی تأییدی استفاده گردیده است؛ پس از انجام تحلیل عاملی تأییدی، با انجام تحلیل‌های مناسب به آزمون فرضیات پژوهش خواهیم پرداخت. برای آزمون فرضیات پژوهش از مدل معادلات ساختاری با بهره‌گیری از نرم‌افزارهای آماری LISREL 8.5استفاده شده است.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۴-۴-۱- تحلیل عاملی تأییدی متغیرهای پژوهش
در این بخش، نتایج حاصل از تحلیل عاملی تأییدی هر یک از متغیر‌های پژوهش توسط نرم‌افزار LISREL برای همه متغیرها آورده شده است. لازم به ذکر است که به منظور کاهش متغیرها و در نظر گرفتن آنها به عنوان یک متغیر مکنون، بار عاملی به دست آمده باید بیشتر از ۳/۰ باشد (مؤمنی و فعال قیوم، ۱۳۸۶). در تحلیل عاملی تأییدی محقق می­داند چه سؤالی مربوط به چه بعدی است. یعنی در تحلیل عاملی تأییدی مدل مفهومی برای هر یک از مفاهیم یا متغیرهای تحقیق وجود دارد. در بررسی هر کدام از مدل­ها سؤال اساسی این است که آیا این مدل­های اندازه گیری مناسب هستند؟ به عبارت دیگر آیا داده ­های تحقیق با مدل مفهومی هم­خوانی دارد یا نه؟
بطور کلی دو نوع شاخص برای آزمودن برازش مدل وجود دارد. ۱- شاخص های خوب بودن و ۲- شاخص­ های بد بودن. شاخص­ های خوب بودن مانند GFI ، AGFI، NFI و … می باشد که هر چقدر مقدار آنها بیشتر باشد بهتر است. مقدار پیشنهادی برای چنین شاخص­ هایی ۹/۰ است. همچنین شاخص های بد بودن نیز شامل df / و RMSEA می­باشد که هر چقدر مقدار آنها کمتر باشد مدل دارای برازش بهتری است. حد مجاز df / عدد ۳ می باشد و حد مجاز RMSEA 08/0 است. برای پاسخ به پرسش برازش مدل بایستی هم شاخص­ های خوب بودن و هم شاخص­ های بد بودن با هم (df / ، RMSEA ، GFI ، AGFI، NFI و CFI) مورد بررسی قرار گیرند.
۴-۴-۱-۱- تحلیل عاملی تأییدی متغیر «مسئولیت اجتماعی شرکت»
نمودار ۴-۱ مدل اندازه ­گیری متغیر مسئولیت اجتماعی شرکت را در حالت تخمین استاندارد نشان می دهد. نمودار ۴-۲ نیز همین مدل را در حالت معناداری نمایش می دهد.

نمودار ۴-۱- مدل اندازه ­گیری متغیر مسئولیت اجتماعی شرکت در حالت تخمین استاندارد

نمودار ۴-۲- مدل اندازه ­گیری متغیر مسئولیت اجتماعی شرکت در حالت معناداری
نمودار ۴-۱ بارهای عاملی را برای هر یک از مسیرهای مدل اندازه ­گیری نشان می‌دهد. رد یا تأیید هر یک از مسیرهای مدل منوط بر مقایسه بار عاملی آن مسیر، در حالت تخمین استاندارد، با مقدار t محاسبه شده برای آن، در حالت ضریب معناداری (نمودار ۴-۲)، می­باشد، که با توجه به نتایج حاصل، همگی روابط مورد تأیید قرار می گیرند.
بارهای عاملی مدل در حالت تخمین استاندارد، میزان تأثیر هر کدام از متغیرها و یا گویه ­ها را در توضیح و تبیین واریانس نمرات متغیر یا عامل اصلی نشان می­دهد. به عبارت دیگر، بار عاملی نشان دهنده میزان همبستگی هر متغیر مشاهده شده (سؤال پرسشنامه) با متغیر مکنون (عامل ها) است. برای مثال بار عاملی سؤال اول در متغیر مسئولیت اجتماعی شرکت ۳۴/۰ می باشد. به عبارت دیگر سوال اول تقریباً ۳۴ درصد از واریانس متغیر مسئولیت اجتماعی شرکت را تبیین می نماید. مقدار ۲۹/۰ نیز مقدار خطا می باشد (مقدار واریانسی که توسط سؤال دوم قابل تبیین نیست، واضح است که هر چه مقدار خطا کمتر باشد ضرایب تعیین بالاتر و همبستگی بیشتری بین سؤال و عامل مربوطه وجود دارد). مقدار ضریب تعیین عددی بین ۰ و ۱ است که هر چه به سمت ۱ نزدیک شود مقدار تبیین واریانس بیشتر می گردد.
همانگونه که نمودار ۴-۲ نشان می دهد، تمامی روابط مدل معنادار هستند، زیرا مقدار محاسبه شده t برای هیچ کدام از مسیرها در دامنه ۹۶/۱ و ۹۶/۱- قرار نگرفته است.
نتایج تخمین در گزارش لیزرل، حاکی از مناسب بودن شاخص های برازش است. شاخص­ های برازندگی مدل در جدول ۴-۵ ارائه شده است. با توجه به نتایج به دست آمده و مقایسه آن با دامنه قابل قبول می توان اذعان نمود تمامی شاخص های برازندگی مدل در دامنه قابل قبول قرار گرفته اند و لذا مدل مورد تأیید می‌باشد.
جدول ۴-۵- شاخص­ های برازش مدل اندازه ­گیری متغیر مسئولیت اجتماعی شرکت

شاخص تناسب

RMSEA

GFI

AGFI

NFI

NNFI

CFI

دامنه مقبول

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...