بوگلر و سومچ[۱۰۲] (۲۰۰۸) از طریق بررسی تاثیر توانمندسازی شناختی، فنی و معنوی بر تعهد شغلی، حرفه ای و رفتار مدنی سازمانی در مدارس ‌به این نتیجه دست یافتند که رفتار مدنی سازمانی معلمان در حد متوسط با توانمند سازی فنی و در حد بالایی با توانمندسازی شناختی و معنوی رابطه معنادار دارد.

بادریناریان و شانکارپاوار[۱۰۳] طی تحقیقی(۲۰۰۹) به بررسی ارزیابی تاثیرات مستقیم سه جنبه معنویت محیط کار،معنویت فردی و نگرش های کاری پرداخته‌اند که نتایج حاصل از این مطالعه شواهد قابل توجهی بر ارتباط بین جنبه‌های معنویت محیط کار و نگرش کاری فراهم می‌سازد. اما ارتباط بین معنویت فردی و نگرش های شغلی را تأیید نمی کند. نتایج فقط حمایت نسبی برای مدل تاثیرتعاملی فراهم می‌سازد و فرضیه ی آن این است که معنویت فردی نقش واسطه ای در بروز تاثیر معنویت محیط کار بر نگرش های شغلی کارکنان و رفتارهای فراوظیفه ای خواهد داشت.

العطیبی[۱۰۴](۲۰۱۰) ارتباط ویژگی های شخصیتی، درک عدالت سازمانی و هوش معنوی را بر رفتارهای مدنی سازمانی مورد بررسی قرار داد. نتایج تحقیق نشان داد که نقش عدالت سازمانی ادراک شده و هوش معنوی نسب به ویژگی های شخصیتی در ارتباط با رفتارهای مدنی سازمانی بالاتر و معنی دارتر می‌باشد.

کاراکاس[۱۰۵] (۲۰۱۰)، به بررسی نقش معنویت و تاثیر آن بر عملکرد سازمانی و رفتار شغلی کارکنان پرداخته است. نتایج پژوهش وی نشان می‌دهد که سه دیدگاه راجع به تاثیر معنویت بر عملکرد سازمان وجود دارد: ۱) معنویت بهزیستی و کیفیت زندگی کارکنان را بالا می‌برد ۲) معنویت به کارکنان حس معنا و هدفمندی در کار می‌دهد و ۳) معنویت باعث ایجاد حس برقراری ارتباط و روابط اجتماعی با همکاران می شود.

در تحقیقی با عنوان ادراک پرهیزکاری(سلامت) سازمانی و شادکامی به عنوان پیش بین کننده­ های رفتار شهروندی سازمانی، ۲۶۰ نفرکارمند ادراکشان از پرهیزکاری(سلامت) سازمانی و سلامت عاطفی شان در کار را گزارش کردند. یکی از شاخص های کارمندان، شادکامی بود. همچنین سرپرستان نیز میزان رفتارهای شهروندی سازمانی کارکنان را گزارش کردند. یافته مهم این بود که ادراک های کارکنان از سلامت سازمانی، هم به طور مسقیم و هم از طریق نقش تعدیل کنندگی تندرستی عاطفی، بعضی رفتارهای شهروندی سازمانی کارکنان را پیش‌بینی می کرد(رفلر[۱۰۶]، ۲۰۱۰).

رضا زاده(۱۳۸۱) در پژوهشی به بررسی ارتباط بین شادکامی با تعهد سازمانی و رفتار شهروندی معلمین مرد تربیت بدنی شهر مشهد پرداخت، که در ذیل به نتایج این پژوهش اشاره می شود: بین شادکامی و تعهد سازمانی نمونه تحت بررسی رابطه معنی داری وجود دارد. رابطه بین شادکامی و رفتار شهروندی مثبت و معنی داری می‌باشد. معلمان با سنوات خدمت بالا، از شادکامی بالاتری برخوردار بودند و نسبت به سازمان خود تعهد بیشتری داشتند و رفتار شهروندی بیشتری از خود نشان می‌دادند.

مدنی و زاهدی در پژوهشی که در سال ۱۳۸۴ جهت تعیین اولویت عوامل مؤثر بر رفتار شهروندی سازمانی کارکنان شرکت های پالایش گاز فجر و بید بلند انجام دادند ‌به این نتیجه دست یافتند که، شادکامی و سلامت روان یکی از عوامل مهم و تاثیر گذار بر رفتار شهروندی سازمانی است و همبستگی قوی و مثبت با آن دارد.

رسولی(۱۳۸۵) در پژوهش خود با عنوان «بررسی رابطه شادکامی با خشنودی شغلی، تعهد سازمانی و رفتار شهروندی» ‌به این نتیجه رسید که بین شادکامی و خشنودی شغلی، تعهد سازمانی و رفتار شهروندی در سطح معنی دار ۰۱/۰ رابطه مثبت وجود دارد.

مطالعه ای با هدف سنجش هوش معنوی و بررسی رابطه آن با رفتار شهروندی سازمانی در کارکنان بیمارستان ها و مراکز سلامت شهر آستارا توسط دوستدار(۱۳۸۹)انجام شد. همچنین رابطه بین هر یک از مؤلفه‌ های هوش معنوی با رفتار شهروندی سازمانی مورد سنجش قرار گرفت. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این تحقیق را همه کارکنان رسمی و قراردادی در بیمارستان­ها و مراکز سلامت شهر آستارا به حجم ۳۳۲ نفر تشکیل می‌دادند که تعداد ۱۷۸ نفر از آن ها به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. اطلاعات به صورت می‌دانی جمع‌ آوری شدند و ابزار آن پرسشنامه بود. برای بررسی فرضیه‌ها از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. نتایج تحلیل ها نشان داد که رابطه معنی داری بین هوش معنوی و رفتار شهروندی سازمانی وجود دارد.

لواسانی و همکاران (۱۳۸۹) در پژوهشی به بررسی معنویت، تعهد سازمانی و رفتار فرا وظیفه ای در پرستاران شهر تهران پرداختند. در این پژوهش ۳۹۷ پرستار(۳۰۷ زن و۷۵ مرد) حضور داشته اند که به پرسش نامه های معنویت و مراقبت معنوی، تعهد سازمانی و رفتار فرا وظیفه ای جواب داده‌اند. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که پرستارانی که از معنویت بالاتری برخوردار بودند، در عین حال تعهد سازمانی بالاتری داشتند. همچنین احساس معنوی و مراقبت معنوی بالا رابطه قوی و مثبتی با رفتار فرا وظیفه ای کارکنان داشت.

پژوهشی با هدف بررسی رابطه بین هوش معنوی و رفتار شهروندی سازمانی انجام شد. جامعه آماری آن معلمان دوره متوسطه شهرستان زنجان در سال تحصیلی ۸۹-۸۸ به حجم ۲۳۴ نفر بودند که به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. آزمودنی ها به دو پرسشنامه خود گزارش دهی هوش معنوی گینک[۱۰۷]([۱۰۸]SISRI-24) و رفتار شهروندی سازمانی پودساکوف[۱۰۹] و همکاران(۱۹۹۰؛ به نقل از موسوی و همکاران، ۱۳۹۰) پاسخ دادند. برای تحلیل داده ها از روش های آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد که بین هوش معنوی کل با رفتار شهروندی سازمانی کلی معلمان همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین مؤلفه‌ های هوش معنوی (تفکر انتقادی وجودی، آگاهی متعالی، معناسازی شخصی و گسترش خودآگاهی) می‌توانند مؤلفه‌ نوع دوستی و وظیفه شناسی معلمان را تبیین و مؤلفه‌ های تفکر انتقادی وجودی، آگاهی متعالی و معناسازی شخصی می‌توانند مؤلفه‌ احترام و رفتار شهروندی سازمانی کلی معلمان را پیش‌بینی

    1. – Brief ↑

    1. ۱- organizational citizenship behavior ↑

    1. ۲-Bateman & Organ ↑

    1. -Appelbaum, Bartolomucci, Beaumier, Girard, Corrigan& Boulanger ↑

    1. -Spiritual Quotient ↑

    1. -happiness ↑

    1. -Intelligence Quotient ↑

    1. – Emotional Quotient ↑

    1. – Zohar & Marshal ↑

    1. – Argyle ↑

    1. – Heins ↑

    1. -Appelbaum, Bartolomucci, Beaumier, Girard, Corrigan & Boulanger ↑

    1. – Francis ↑

    1. – Bolger ↑

    1. -Argyle & Lu ↑

    1. -Danahzohar ↑

    1. – Pounder, James ↑

    1. -Batman and Organ ↑

    1. – marketing ↑

    1. – economic ↑

    1. – leadership ↑

    1. – social psychology ↑

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...