R=

هرچه مقدار r به ۱+ و۱- نزدیک­تر باشد،وابستگی بین متغیر مستقل و متغیر تابع بیشتر است.هر چه مقدارr به صفر نزدیکتر باشد بی اهمیتی وابستگی مشخص می‌گردد. در تفسیرمقدار r باید توجه و دقت کافی ‌به این موضوع مبذول شود که این ضریب تنها میزان وابستگی خطی بین متغیر تابع و متغیر مستقل را اندازه گیری می­ کند.مثلا در موردی که وابستگی غیر خطی زیادی بین x وy موجود می‌باشد ،مقدار r محاسبه شده نسبتا کم و معرف وابستگی خطی ضعیفی خواهد بود.

دو نوع آزمون همبستگی ‌بر اساس پارامتری یا ناپارامتری بودن داده ­ها وجود دارد که در قسمت بعد به توضیح این آزمون­ها خواهیم پرداخت.

    • آزمون همبستگی پیرسون: این آزمون زمانی به کار می­رود که متغیرهای مورد بررسی دارای توزیع نرمال باشند بدین ترتیب که فرض صفر در این آزمون استقلال متغیرها و عدم وجود همبستگی را نشان می­دهد ‌بنابرین‏ اگر سطح معناداری آزمون از ۰٫۰۵ بیشتر باشد فرض استقلال متغیرها و عدم وجود همبستگی میان آن ها پذیرفته می­ شود و برعکس. فرضیه صفر و فرض مقابل در آزمون همبستگی پیرسون به صورت زیر است:

H0:r=0

H1:r≠۰

  • آزمون همبستگی اسپیرمن:این آزمون ‌در مورد داده های ناپارامتری کاربرد دارد به ­این معنا که اگر پس از انجام آزمون اسمیرنوف کلموگروف ‌به این نتیجه رسیدیم که داده ­ها از توزیع نرمال پیروی نمی­کنند، می­توانیم با بهره گرفتن از آزمون اسپیرمن همبستگی میان متغیرها را بررسی کنیم. فرض صفر در این آزمون نیز استقلال متغیرها و عدم همبستگی را نشان می­دهد.‌بنابرین‏ اگر سطح معناداری آزمون از ۰٫۰۵بیشتر باشد فرض صفر پذیرفته خواهد شد.

H0:r=0

H1:r≠۰

در نهایت پس از انجام آزمون­های فوق و تجزیه و تحلیل داده ­ها نتایج نهایی گزارش خواهد شد

فصل چهارم

تجزیه وتحلیل داده ­ها

۴-۱مقدمه

تجزیه و تحلیل داده ها فرایند چند مرحله ای است که طی آن داده­هایی که به طرق مختلف جمع ­آوری ‌شده‌اند، خلاصه، دسته بندی و در نهایت پردازش می­شوند تا زمینه برقراری انواع تحلیل­ها و ارتباط بین داده ها به منظور آزمون فرضیه‌ها فراهم آید.در این فرایند،داده ها هم از لحاظ مفهومی وهم از جنبه تجربی پالایش می­شوند وتکنیک­های گوناگون آماری نقش بسزایی دراستنتاج وتعمیم به عهده دارند(خاکی،۱۳۸۴،ص۳۰۵).

درپژوهش حاضر،۷۰ شرکت فهرست شده در بورس اوراق بهادار تهران به عنوان نمونه، طبق فرمول کوکران انتخاب شده سپس در هر شرکت از طبقه مدیران ۳ نفر انتخاب شده و پرسشنامه میان آن ها توزیع گردید،در نهایت پس از جمع ­آوری و ورود داده ­ها به نرم­افزار spss19، نتایج مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت

۴-۲: آمارتوصیفی

درجدول۴-۱ آمار توصیفی،متغیرهای جمعیت شناختی مورد استفاده درتحقیق ارائه گردیده است،این آمار شامل پارامترهای مرکزی(میانگین،میانه) ‌و پارامترهای پراکندگی(انحراف معیار،واریانس) می­باشذ.میانه نشان­دهنده این است که ۵۰درصد داده ­ها کمتر از عدد وسط مجموعه و۵۰درصد داده ­ها بیشتراز عددوسط مجموعه هستند.نما بیشترین فراوانی داده ­ها درهرسطح؛مثلا بیشترین فراوانی درسه سطح تحصیلاتی یابیشترین فراوانی درچند رنج سنی،رانشان می­دهد.

با توجه به جدول زیر ‌می‌توان دید که نمونه مورد نظر ما۲۰۰نفر از مدیران ۷۰ شرکت بورسی است.درنمونه مورد نظر داده گمشده وجودنداردوتمامی افراد به سوالات پاسخ گفته اند،میانگین اصلی­ترین ومورد استفاده­ترین شاخص مرکزی است.مقدارمیانگین دقیقأ درنقطه تعادل ‌و مرکز ثقل داده ­ها قرار ‌می‌گیرد. متغیرهایی دارای کیفیت مناسب می­‌باشند که بین میانگین ومیانه آن ها اختلاف چندانی وجود نداشته باشدهمانطور که مشاهده می­ شود درجدول زیر میان میانگین ومیانه متغیرهای مورد بررسی اختلاف چندانی وجود ندارد.همچنین نما نشان­دهنده بیشترین فراوانی متغیر درهر سطح ‌می‌باشد با توجه به نمای جدول مشخص است که رده سنی اکثر افراد ۳۱-۴۰سال ‌می‌باشد وبیشتر اعضای نمونه مرد بوده وسطح تحصیلات اغلب این افراد کارشناسی ارشد است،درنهایت سابقه شغلی اکثرافراد دررنج ۶-۱۰سال قرار دارد.انحراف معیار که نشان­دهنده میزان پراکندگی داده ­ها است، در متغیر سابقه شغلی از سایر متغیرها بیشتر وبرابر۰٫۹۵۴ است.