مقدار آلفای پرسشنامه تحقیق حاضر ۰,۸۵۴به دست آمد که با توجه به مطالب بالا خوب تلقی می‌گردد و این خود پایایی تحقیق را می‌رساند.

جدول ۳-۳ نتایج آزمون قابلیت اعتماد پرسشنامه

آزمونآلفایکرونباخبرایقابلیتاعتمادپرسشنامه میزان اهمیت عوامل

سوال

آیاپرسشنامهطراحیشدهدارایقابلیتاطمینانقابلقبولیبودهاست؟

فرضیه هایپژوهشی

قابلیتاعتمادپرسشنامهتحقیقدرحدقابلقبولیاست

قابلیتاعتمادپرسشنامهتحقیقدرحدقابلقبولینیست.

فرضیه هایآماری

H0: Alpha ≥ ۰٫۷۰

H 1: Alpha< 0.70

ضریب آلفا

متغیرها
۹۲/.

کار با محتوا

۸۳۸/.

میزان امید به آینده

۸۱۴/.

عئامل روانشناختی

۸۷۶/.

پایبندی به معتقدات دینی

۷۱/.

احساس عدالت اجتماعی

۹۰۳/.

امنیت اجتماعی

۷۴۴/.

مقبولیت اجتماعی

۷۸۹/.

احساس محرومیت

۹/.

نشاط کارکنان

۸۵۴/.

کل

نتیجه آزمون

باتوجهبهاینکهضریبآلفایکرونباخمحاسبهشده(Cronbach’s Alpha= 0,854) بیشتر از ۷۰/۰ ‌می‌باشد، می­تواننتیجهگرفتکهفرض صفرتاییدمی­شودواینبدینمعنی استکهقابلیتاعتمادپرسشنامهتوزیعشدهدرحدخوبیاست.

۳-۷ روش تجزیه‌و تحلیل اطلاعات

تجزیه‌و تحلیل اطلاعات از طریق روش تصمیم‌گیری چند شاخصه TOPSIS انجام خواهد شد. روش‌های تصمیم‌گیری چند شاخصه انتخاب‌گر بوده و برای انتخاب بهترین گزینه از بین m گزینه موجود استفاده می‌شود. در مدل TOPSIS بهترین گزینه یک گزینه ذهنی خواهد بود که ارجح‌ترین ارزش یا مطلوبیت هر مشخصه را تأمین می‌کند (اصغر پور،‌ ۱۳۷۷) در مرحله اول ماتریسی کمی یا کیفی تهیه می‌شود که در صورت در دست بودن مقدار عددی، از خود عدد و در صورت کمی بودن مقادیر، مقدار عددی معادل آن استفاده می‌گردد و ماتریس استاندارد تشکیل می‌شود. در مرحله دوم تبیین و تعیین ضریب اهمیت معیارها و زیرمعیارها انجام می‌شود. در این تحقیق از جدول ۹ کمیتی ساعتی استفاده می‌شود. سپس مقایسه دوبه‌دو معیارها صورت می‌گیرد و ضریب اهمیت هر شاخص تعیین خواهد شد. ماتریس ذکرشده نرمال خواهد شد و ماتریس نرمال استاندارد به دست خواهد آمد. در این روش یک گزینه ذهنی به عنوان راه‌حل ایدئال مثبت و یک گزینه به عنوان راه‌حل ایدئال منفی در نظر گرفته می‌شود. راه‌حل ایدئال مثبت ماکزیمم مقادیر مثبت (تأثیر مثبت) و مینیمم مقادیر منفی (تأثیر منفی) خواهد بود و راه‌حل ایدئال منفی ماکزیمم مقادیر منفی (تأثیر منفی) و مینیمم مقادیر مثبت (تأثیر مثبت) هر شاخص را معرفی خواهد کرد. در مرحله بعد فاصله هر مشخصه (گزینه) با ایدئال مثبت و منفی محاسبه می‌شود. گزینه‌ای که به راه‌حل ایدئال مثبت نزدیک‌تر و از راه‌حل ایدئال منفی دورتر باشد،‌در اولویت خواهد بود.

آزمون‌های مورداستفاده

بعد از تعیین روش‌های مناسب برای جمع ­آوری داده ­ها، جهت تجزیه‌و تحلیل داده ­ها و آزمون فرضیه ­های تحقیق به کمک نرم‌افزار TAPSIS با بهره گرفتن از متغیرهای چند شاخصه به رتبه‌بندی متغیرهای تحقیق پرداخته می‌شود.

فصل چهارم

گردآوری و تجزیه و تحلیل داده ها

۴-۱مقدمه

محقق پس از تعیین روش تحقیق، با بهره گرفتن از ابزار های مناسب ، داده های مرتبط با فرضیه های خود را جمع‌ آوری کرد.اینک زمان آن فرا رسیده که با بهره گیری از تکنیک های آماری مناسبی که متناسب با روش تحقیق، نوع متغیرها و … اتخاذ می شود،داده های جمع‌ آوری شده را دسته بندی و مورد تجزیه و تحلیل نماید و در نهایت فرضیه هایی را که تا این مرحله او را در تحقیق هدایت کرده‌اند در بوته آمون قرار دهد تا بتواند راه حل و پاسخی برای پرسش های تحقیق بیابد.پیوند دادن موضوع تحقیق به رشته ای از اطلاعات موجود مستلزم اندیشه ای خلاق است، معمولاً موضوعی به ذهن محقق خطور می‌کند که یافتن منابع داده های موجود برای بررسی آن مستلزم خلاقیت ذهنی محقق است، در ضمن آرایش و تنظیم داده ها نی مستلم خلاقیت است. فرایند تجیه و تحلیل داده ها فرایند چند مرحله ای است که از طریق به کارگیری ابزار های جمع‌ آوری در جامعه (نمونه) آماری فراهم آمده اند. خلاصه، کدبندی، دسته بندی، … و نهایت پردازش می‌شوند تا زمینه برقراری انواع تحلیل ها و ارتباط بین داده ها به منظور آزمون فرضیه های تحقیق فراهم آید.

تجزیه و تحلیل اطلاعات به عنوان مرحله ای علمی از پایه های اساسی هر پژوهش علمی به شمار می رود که به وسیله آن کلیه فعالیت های پژوهش تا رسیدن به نتیجه، کنترل و هدایت می شود. در این فصل نیز به توصیف داده های پژوهشی و تجزیه و تحلیل داده هایی که به وسیله پرسشنامه از افراد نمونه گردآوری شده اند، پرداخته خواهد شد و سپس به هر یک از فرضیات پاسخ داده می شود.

در این فصل از تحقیق به بررسی شیوه های جمع‌ آوری داده های لازم برای استفاده از تکنیک تصمیم گیری Topsis پرداخته و بر اساس داده ­های گردآوری شده به ارائه و تجزیه و تحلیل عوامل مؤثر بر نشاط کارکنان در سازمان پرداخته می­ شود.

واضح است که برای اتخاذ هر تصمیم نیاز به وجود داده های اولیه است تا بتوان با تجزیه و تحلیل آن ها به اطلاعات مفیدی رسید. در این میان با توجه به موضوع تحقیق “شناسایی و رتبه ­بندی عوامل مؤثر بر نشاز کارکنان در سازمان های دولتی” به جمع‌ آوری داده ­های لازم در این زمینه اقدام گردید. مبنای جمع‌ آوری داده ها مطالعه سوابق موجود و استفاده از نظرات کارشناسان اهل فن به منظور شناسایی و پرسشنامه ای است که به منظور رتبه بندی عوامل مؤثر بر نشاط کارکنان مورد استفاده قرار گرفته است. در ادامه فصل توضیحات لازم ‌در مورد پرسشنامه و شیوه پردازش داده ­های جمع‌ آوری شده در این پرسشنامه با بهره گرفتن از تکنیکTopsis ارائه می­گردد.

۴-۲ توصیف داده ها

به منظور شناخت بهتر ماهیت جامعه ای که در پژوهش مورد مطالعه قرار گرفته است و آشنایی بیشتر با متغیر های پژوهش، قبل از تجزیه و تحلیل داده های آماری، لازم است این داده ها توصیف شوند. همچنین توصیف آماری داده ها، گامی در جهت تشخیص الگوی حاکم بر آن ها و پایه ای برای تبیین روابط بین متغیرهایی است که در پژوهش به کار می رود.

همان‌ طور که فصل قبل بیان شد، تحقیق حاضر پرسشنامه ای دارد که به شناسایی و رتبه بندی عوامل مؤثر بر نشاط کارکنان در سازمان می پردازد. عواملی چون “کار با محتوا”، “میزان امید به آینده”، “عوامل روانشناختی” و “اعتقادات دینی” ،”عدالت اجتماعی”، “امنیت اجتماعی”، ” مقبولیت اجتماعی”و “احساس محرومیت” مورد بررسی قرار گرفتند. در ابتدای پرسشنامه تعدادی سوالات جمعیت شناختی در رابطه با “جنسیت” ، “نوع استخدام”، ” سن”، “میزان تحصیلات”، “رده سازمانی”، “سابقه خدمت” مطرح شد.

با توجه به داده های حاصل از قسمت ویژگی های جمعیت شناختی، در ادامه نمودار ها و جداول توصیفی به صورت خلاصه ‌در مورد مشخصات نمونه آماری مورد نظرارائه می شود. این داده ها و نمودارها و جداول توصیفی مربوط ‌به این داده ها، به درک و شناخت بهتر ما از نمونه و جامعه آماری تحقیق حاضر کمک می‌کند.

۴-۳ جداول و نمودارها

۴-۳-۱ جداول و نمودارهای فراوانی جمعیت شناختی پاسخ دهندگان پرسشنامه

جنسیت پاسخ گویان

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...