فایل های مقالات و پروژه ها – الف)بررسی شبهه فقهی معامله کالی به کالی در بورس معاملات آتی نفت – پایان نامه های کارشناسی ارشد |
ج: تعریف و بررسی اشکال غرر در قراردادهای آتی
فقها باملاحظه معنای لغوی غرر، درصدد بیان مفهوم اصطلاحی آن یعنی معامله غرری برآمدهاند. برخی از فقها معتقدند که این مفهوم ازلحاظ شرعی دارای حقیقت شرعیه است یعنی مفهوم آن از سوی شارع بیان گردیده است.
غرر از نظر شرع : در نظر اینان شارع، غرر را اینگونه تعریف نموده است رسیدن شیء به دست منتقل الیه است بنابرین اگر حصول شیء مجهول، معلوم باشد، این معامله غرری نخواهد بود.[۱۱۰]
در نقد این تعریف گفتهشده است غرر حقیقت شرعیه ندارد و هیچ حدیث و روایتی در خصوص بیان مفهوم غرر از سوی شارع ارائه نشده است؛ از همین روست که برخی فقها بنا را بر ضابطه عرفی مستقر میدانند.[۱۱۱]
یادآور شدیم که معنای لغوی غرر، خطر میباشد بر همین اساس برخی فقها درتعریف معامله غرری بیان نمودهاند که: معاملهای که در آن خطر باشد، معامله غرری است و خطر هم عبارت است از احتمال ضرری که ازنظر عقلا غیرقابلاجتناب است نه احتمال ضعیفی که عرف به آن توجهی نمینماید و این احتمال مؤثر در تحقق بیع غرری از چند امر ناشی میشود: از عدم اعتماد به اصل وجود مال، امکان تسلیم و تسلم مبیع و قابلیت معاوضه که در نتیجه جهل به مقدار، جنس و وصف به وجود میآید[۱۱۲].
مقدمتاً باید عنوان داشت که بحث غرر در قراردادهای آتی بحث فوقالعاده جذابی را به وجود میآورد؛ از این حیث که اولاً خود مفهوم غرر و مبنای بطلان معامله غرری مفهومی پیچیده، چالشی و بحثبرانگیز است و ثانیاًً ماهیت قرارداد آتی ماهیتی ابهامآلود و چندوجهی است، لذا تلاقی و مواجهه این دو مفهوم بحث جذاب و درعینحال مشکلی است.
اما ضرورت پرداختن به غرر در بحث اعتبار قرارداد آتی از کجا ناشی میشود و از چه حیث ممکن است یک قرارداد آتی غرری محسوب شده و در نتیجه ازنظر وضعیت حقوقی بیاعتبار تلقی گردد؟ باید گفت که به هنگام بررسی اعتبار اینگونه قراردادها از حیثیات گوناگون مواجهه با مفهوم غرر مشاهدهشده و موردتوجه قرارگرفته است:
-۱ مفهوم غرر صرفنظر از اینکه اصولاً کدام یک از مفاهیم قابلطرح را بر آن منطبق بدانیم، مفهومی است که با جهل و خطر عجین است، همین ابهام، عدم شفافیت و خطری که اطراف عقد با آن مواجه هستند، بطلان معامله غرری را در پی دارد. قراردادهای آتی در نگاه اول با عدم قطعیت روبرو هستند که اینگونه قراردادها را به یک معامله غرری بسیار نزدیک میسازد.
-۲ یکی از موضوعات مهمی که بحث غرر در آن مطرح میشود، جهل به عوضین و بهویژه مجهول بودن یا ابهام در میزان ثمن معامله است. جهل به ثمن از مصادیق غرر و موجب بطلان است.
در قراردادهای آتی قیمت آتی در لحظه انعقاد قرارداد تعیین میشود اما با توجه به آنچه در خصوص ممیزات قرارداد آتی گفته شد، تعیین قیمت واقعی در اینگونه قراردادها به این سادگی نیست و آنچه در واقع اتفاق میافتد، نوعی شناوری ثمن ظریف است. بدین معنا که در سررسید، قیمت تعیینشده باقیمت سوقیه سنجیده شده و تسویه میگردد که یکی از مصادیق بارز شناوری ثمن و بسیار نزدیک به معامله غرری است. فقها به هنگام بحث از شرایط عوضین، به معلوم بودن ثمن، به عنوان شرط صحت عقد بیع، اشاره کردهاند. ذکر اقوال فقها در این خصوص، مؤید مطلب خواهد بود. شرط است که مقدار و » : مرحوم محقق حلّی در کتاب شرایع الاسلام، در این زمینه فرمودهاند جنس و وصف ثمن، معلوم باشد[۱۱۳]
-۳ یکی دیگر از مواضعی که غرر و قرارداد آتی، تلاقی مییابند، بحث قدرت بر تسلیم است.
معامله غیرمقدور، غرری و باطل است. در بسیاری حالات معامله گران در بازار آتی، دارایی پایه موضوع قرارداد را نه در لحظه انعقاد و نه در سررسید در اختیار ندارند. از این حیث نیز قراردادهای آتی شبیه معاملات غرری میباشند.این موضوع در جای دیگر بحث گردیده است.
۱-تحلیل معاملات آتی با عنایت به بطلان معامله غرری
۱-۱-تحلیل موضوع بر اساس مفهوم جهل
در صورتیکه با تمرکز بر برداشت جهل از مفهوم غرر، از این حیث این معاملات را با ایراد مواجه بدانیم، یعنی بگوییم از این حیث که این معاملات با جهل و ابهام در مورد معامله همراهاند، لذا غرری و باطلاند باید گفت با مراجعه به ممیزات قراردادهای آتی، همان گونه که بیان گردید این قراردادها ضابطهمند و میزان شدهاند و کیفیت و کمیت دارایی پایه مورد معامله به نحو مضبوط، مشخص است و از این حیث جهل و ابهامی وجود ندارد.[۱۱۴]
۱-۲-تحلیل موضوع بر اساس مفهوم خطر
در صورت تمرکز بر برداشت خطر از مفهوم غرر –که برداشت موردنظر ما همین برداشت و به طور دقیقتر خطر تنازع آتی است- باید گفت که با سازوکارهایی که در بازار آتی وجود دارد، حقیقتاً این امر منتفی است و برای جلوگیری از دوباره گویی، به ممیزات قراردادهای آتی و بهویژه به ممیزه تضمینشده بودن این قراردادها، ارجاع میدهیم. خلاصه کلام اینکه ایفای قرارداد آتی در بورس چنان قطعی است و مبنای معاملات چنان متفقعلیه است که خطر تجاذب آتی وجود ندارد.دعوای اصلی بر سر مسئله تشخیص غرری بودن معامله است که امری عرفی است و فقها در تشخیص مصداق و بیان حکم عرف دخالتی نمینماید، اما حکم کلی شرعی نهی از غرر و بطلان معامله غرری است. لذا با توجه به تعریفی که از غرر برگزیدیم که همان خطر منازعه احتمالی است، در این مورد، وجود خطر منازعه کاملاً منتفی است و در نتیجه معامله آتی، غرری نیست.[۱۱۵]
گفتار دوم:بررسی اشکالات فقهی معاملات آتی
با توجه به ماهیت ابزارهای معاملات آتی و مکانیسم عملیات، چند اشکال فقهی بر آن وارد است که در این مقوله به تبیین آن میپردازیم. از آنجا که بورس معاملات آتی نفت در حقیقت یک بورس بینالمللی است اشکلات فقهی که از دیدگاه فقه اهل تسنن و تشیع مطرح است موردبررسی قرار میگیرد ولیکن بدیل ایجاد چنین بورسی که در ایران قانون اساسیاش بر مبنای فقه جعفری است تأکید اصلی بر این فقه میباشد.
الف)بررسی شبهه فقهی معامله کالی به کالی در بورس معاملات آتی نفت
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1401-09-24] [ 03:32:00 ب.ظ ]
|