در این مدل برای طراحی برنامه ریزی استراتژیک لیستی از عوامل قدرت یا ضعف برای هر صنعت تهیه می‎شود که پس از امتیاز بندی و تجزیه وتحلیل می‌توان تاثیر هر یک از عناصر پنجگانه در مدل را مشخص و نسبت به تقویت و حفظ آن اقدام نمود. ( فروزنده، ۱۳۸۴)

( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۲-۳-۴ مدل کارت امتیاز متوازن (BSC)
این مدل اولین بار در سال ۱۹۹۲ توسط کایلان و نورتون در مقاله ” کارت امتیاز متوازن سنجه ای که محرک عملکرد است ” در مجله کسب و کارها ارائه شد. کاپلان و نورتون با تمرکز به نیاز مدیران مبنی بر در دست داشتن هر دو شاخص مالی و عملیاتی ، ۴ حوزه اصلی زیر را در نظر گرفتند.

    1. دیدگاه مشتری : نحوه ارزیابی مشتری از عملکرد شرکت
    1. دیدگاه درونی : شناسایی فرایند های مهم و بهبود آن
    1. دیدگاه رشد و یادگیری : ایجاد امکان فراهم آوردن ارزش در آینده
    1. دیدگاه مالی : چگونگی در نظر گرفتن منافع سهامداران

کارت امتیاز متوازن برای مدیران چارچوب مفهومی‌ را ایجاد می‌کند که اهداف استراتژیک سازمان را به مجموعه ای منسجم از شاخص های عملکرد ترجمه می کند. این چارچوب در برگیرنده سنجه های هر دو
شکل ۲-۴ زنجیره علت و معلولی در میان مناظر کارت امتیاز متوازن( شاهرودی و قلی زاده توچایی ۱۳۸۹)
بعد مالی و غیر مالی است این سنجه ها باعث جاری شدن اهداف استراتژیک در سراسر سازمان می‎شوند. لذا عملکرد افراد سازمان را با اهداف استراتژیک پیوند میدهد.
یافته های کاپلان و نورتون تعیین کننده این واقعیت بود که شرکت های موفق درهر یک از ۴ دیدگاه اهداف خود را تعیین میکنند و برای ارزیابی سنجه هایی انتخاب کرده و اهداف کمی‌هر یک از سنجه ها را برای دوره های ارزیابی مورد نظر تعیین می‌کنند، سپس اقدامات و ابتکارات اجرایی جهت تحقق این اهداف را برنامه ریزی و به مورد اجرا می‌گذارند. بین اهداف و سنجه های این ۴ دیدگاه رابطه علت ومعمولی وجو دارد آنها را با یکدیگر ارتباط میدهد.
بازگشت سرمایه
وفاداری مشتری
تحویل به موقع
کیفیت فرایند
چرخه زمان
مهارت ها
مالی
مشتری
بند های داخلی کسب کار
مدیران با به کارگیر
-ترجمه استراتژی به واژه های عملیاتی
-هم ردیف سازی سازمان با استراتژی
-فراگیر کردن انجام استراتژی در سازمان
-تبدیل کردن برنامه ریزی استراتژیک به فرایند مستمر
-همراه کردن تغییرات سازمانی از طریق تعهدات مدیران عالی (شاهرودی و قلی زاده۱۳۸۹)
۲-۳-۵ مدل کارت امتیاز متوازن(BSC)
این مدل اولین بار در سال ۱۹۹۲ توسط کاپلان و تورتون
شکل ۲-۵ فرایند مدیریت در BSC را نشان می‌دهد :
شکل۲-۵ فرایند مدیریت در BSC
ترجمه چشم انداز
ارتباط دادن
بازخور و یادگیری
برنامه ریزی و کسب و کار
منبع شاهرودی و قلی زاده ۱۳۸۹
۲-۳-۶ گسترش فعالیتهای کیفی(QFD)
روش گسترش فعالیت های کیفی (QFD) یکی از موفق ترین ابزار های ارتقا کیفیت است که با در نظر گرفتن خواسته های مشتری در سنگ بنای توسعه کیفیت محصول باعث می‎شود تا محصول یا خدمت با توجه به خواسته های مشتری و در راستای تامین نیازهای او طراحی و تولید شود. بعبارتی دیگر استفاده از (QFD) در طراحی کلیه مراحل و فرایندهای تکوین و فراوری محصول باعث می‎شود تا تمامی‌این فرایندها براساس نیازهای عنوان شده از طرف مشتری و در جهت ارضا نمودن این نیازها شکل گیرد و عمل نماید این روش بصورت گسترده در مرکز تحقیق و توسعه هر سازمان و در پروژه های ایجاد و توسعه محصولات جدید مورد استفاده قرار می‌گیرد QFD به طور کلی با سه روش و نگرش مختلف که توسط اکاکو و ماکابه و فوکوها را بنیانگذاری شده اند، شناخته می‌شود که عبارتند از روش ۴ ماتریسی، روش ۳ ماتریسی، روش BLITZ به طور نمونه روش ۴ ماتریسی QFD برای گسترش کیفیت از خواسته‎های مشتری تا مراحل ساخت و مونتاژ محصول از ۴ ماتریس پیوسته استفاده می‌کند این ۴ ماتریس به ترتیب شامل: ماتریس طرح ریزی محصول[۱۷]، ماتریس طراحی محصول[۱۸]، ماتریس طرح ریزی فرایند[۱۹]و ماتریس برنامه ریزی و کنترل[۲۰]می‌باشد که هر کدام از آنها از ابزارخانه کیفیت استفاده می‌کنند با بهره گرفتن از ۴ ماتریس این، روش خانه کیفیت به خیابان کیفیت تبدیل می‌شودکه در آن خروجی ها یکQFD، ورودی های QFD بعدی می‌باشند و از این رو طریق کیفیت به طور سیستماتیک از برنامه ریزی محصول به ساخت و مونتاژ کشیده می‌شود مراحل تکوین آن عبارت است از:

    1. تعیین خواسته ها و الزامات کیفی مشتریان
    1. اولویت بندی نیاز های کیفی
    1. ارزیابی رقبا از نقطه نظر مشتری
    1. تبدیل خواسته ها و الزامات کیفی به مشخصه های فنی و مهندسی محصول
    1. تعیین میزان ارتباط بین خواسته های مشتری و مشخصه های فنی و مهندسی محصول
    1. ارزیابی رقبا از نظر فنی و تکنیک
    1. توسعه خواسته های مشتری
  1. اولویت بندی مشخصه های فنی محصول
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...