۱۲۰۵۱۸۹۷۹۸/۱۷۰۱۴۱۴/۲۵۱۴۸۰۱۲/۹۹۲۰۵۱

۴-۳- آزمون نرمال بودن داده ها (آزمون جارکو-برا)

برای آزمون فرضیات تحقیق از آمار استنباطی استفاده می­ شود. جهت انتخاب روش آماری مناسب،ابتدا باید مشخص شود که داده ­های جمع ­آوری­شده از توزیع نرمال برخوردار­است یا غیر­نرمال.چون درصورت نرمال بودن توزیع داده ­های­جمع ­آوری شده برای آزمون فرضیه ­ها ‌می‌توان از آزمون­های پارامتریک،و در صورت غیر­نرمال بودن می­بایست از آزمون­های ناپارامتریک استفاده نمود. ابتدا آزمون جارکو-برا جهت بررسی نرمال بودن داده ­ها انجام شده­است.چنانچه سطح معناداری آزمون جارکو-برا از ۰۵/۰ بیشتر باشد دلالت بر نرمال بودن داده ­ها دارد:

داده ­ها­ی متغیر i دارای توزیع نرمال است.

داده ­ها­ی متغیر i دارای توزیع نرمال نیست.

همان‌ طور که در جدول ۴-۳ نشان داده شده است، نتایج آزمون جارکو-برا دلالت بر نرمال بودن داده ­ها دارد زیرا P-valueیا سطح معناداری آزمون برای متغیرهای تحقیق بیشتر از ۰۵/۰ می‌باشد:

جدول۴-۳: نتایج آزمون جارکو-برا

ردیف
متغیر
تعداد
جارکو-برا
P-value
نتیجه گیری

۱

محافظه ­کاری در گزارشگری مالی

۱۲۸۱

۶۸۶/۰

۷۳۵/۰

نرمال

۲

کیفیت اقلام تعهدی سرمایه­درگردش

۱۲۸۱

۱۷۴/۰

۲۰۰/۰

نرمال

۴-۴- آزمون فرضیات پژوهش

در این بخش به منظور تأیید یا رد فرضیات پژوهش به آزمون آن ها پرداخته می­ شود. فرضیه اول به بررسی رابطه استراتژی­ های سرمایه­درگردش و کیفیت اقلام تعهدی مرتبط با سرمایه­درگردش می ­پردازد. استراتژی­ های سرمایه در­گردش شامل ۳ بخش استراتژی جسورانه، میانه­رو و محافظه­کار ‌می‌باشد. در جدول زیر تعداد شرکت­ها به تفکیک استراتژی­ها بیان ‌شده‌اند. همان‌ طور که در جدول (۴-۴) مشاهده می­ شود ۹/۳۷ درصد شرکت­ها دارای استراتژی جسورانه، ۸/۱۹ درصد دارای استراتژی میانه­رو و ۵/۳۹ درصد از شرکت­ها استراتژی محافظه­کار دارند و در حدود ۸/۲ درصد شرکت­ها استراتژی نامشخصی در خصوص سرمایه­درگردش دارند:

جدول ۴-۴: استراتژی های سرمایه درگردش

استراتژی­ های سرمایه درگردش
تعداد شرکت
%فراوانی

جسورانه

۴۸۶

۹/۳۷

میانه­رو

۲۵۴

۸/۱۹

محافظه­کار

۵۰۵

۵/۳۹

نامشخص

۳۶

۸/۲

کل

۱۲۸۱

۱۰۰

در فرضیه دوم رابطه بین محافظه ­کاری در گزارشگری مالی و کیفیت اقلام تعهدی مرتبط با سرمایه­درگردش آزمون می­ شود. محافظه ­کاری در گزارشگری مالی شامل ۳ بخش محافظه ­کاری بالا ، میانه­رو و پایین ‌می‌باشد. در جدول زیر نحوه تعداد شرکت­ها به تفکیک محافظه ­کاری در گزارشگری مالی بیان ‌شده‌اند. همان‌ طور که در جدول (۴-۵) مشاهده می­ شود از میان کل شرکت ها ۶/۳۸درصد دارای محافظه ­کاری بالا در گزارشگری مالی، ۷/۴درصد دارای محافظه ­کاری متوسط و ۷/۵۶ درصد محافظه ­کاری پایین دارند.

جدول ۴-۵:محافظه ­کاری ‌در گزارشگری مالی

محافظه ­کاری در گزارشگری مالی
تعداد شرکت
%فراوانی

تندرو

۴۹۴

۶/۳۸

میانه­رو

۶۱

۷/۴

محافظه­کار

۷۲۶

۷/۵۶

کل

۱۲۸۱

۱۰۰

فرضیه فرعی اول: استراتژی­ های جسورانه بر کیفیت اقلام تعهدی مرتبط با سرمایه درگردش، تأثیر معناداری دارند.

بدین منظور فرضیه صفر و فرضیه مقابل آن به صورت زیر تعریف می­شوند:

فرض : استراتژی­ های جسورانه بر کیفیت اقلام تعهدی مرتبط با سرمایه درگردش، تأثیر معناداری ندارند.

فرض : استراتژی­ های جسورانه بر کیفیت اقلام تعهدی مرتبط ‌با سرمایه درگردش، تأثیر معناداری دارند.

برای آزمون این فرضیه ضریب همبستگی میان متغیر مستقل استراتژی جسورانه و متغیر وابسته کیفیت اقلام تعهدی را محاسبه شده است:

جدول۴-۶: نتیجه آزمون همبستگی فرضیه فرعی اول

متغیر
کیفیت اقلام تعهدی

ضریب همبستگی®

ضریب تعیین(r2)

r2 تعدیل شده

خطای معیار تخمین

آماره دوربین-واتسن

رگرسیون

۰۵۸/۰-

۰۰۳/۰

۰۰۳/۰

۷/۵۴۲۵۴۱E50

۸۵۵/۱

همان‌ طور که در جدول ۴-۶ نشان داده شده­است، ضریب همبستگی بین دو متغیر ۵۸/۰- ‌می‌باشد که مبین وجود همبستگی بین دو متغیر استراتژی جسورانه سرمایه درگردش و کیفیت اقلام تعهدی ‌می‌باشد. ضریب تعیین و ضریب تعیین تعدیل شده برابر با ۰۰۳/۰ است.

به منظور معنادار بودن ضریب همبستگی بین دو متغیر استراتژی جسورانه سرمایه درگردش و کیفیت اقلام تعهدی از آزمون t استفاده شده است. چنانچه سطح معناداری آزمون t (P-Value) کمتر از ۰۵/۰ باشد، ‌می‌توان نتیجه گرفت که ضریب همبستگی بین دو متغیر معنادار است. برای انجام آزمون t از رگرسیون خطی استفاده شده است. برای انجام رگرسیون باید همواره خطاها مستقل باشند، به منظور بررسی استقلال خطاها از آماره دوربین واتسون استفاده شده است، و فرضیات زیر مورد آزمون قرار گرفت:

فرض : خطاها مستقل نیستند.

فرض : خطاها مستقل هستند.

اگر مقدار آماره دوربین واتسون بین ۵/۱تا ۵/۲ باشد فرض پذیرفته می­ شود و نتیجه می­گیریم خطاها مستقل هستند.

در فرضیه فرعی اول مقدار آماره دوربین واتسون ۸۵۵/۱ است، چون مقدار این آماره بین ۵/۱ تا ۵/۲ ‌می‌باشد نتیجه ­گیری می­ شود که میان خطاها استقلال وجود دارد و ‌می‌توان از رگرسیون استفاده کرد.

مدل رگرسیونی به صورت زیر ‌می‌باشد:

اگر متغیر مستقل استراتژی جسورانه را با و متغیر وابسته کیفیت اقلام تعهدی را با نمایش داده شود، مدل رگرسیونی به صورت زیر است:

به طوری که نشان دهنده عرض از مبدأ و نشان دهنده ضریب رگرسیونی میان متغیر مستقل استراتژی جسورانه و متغیر وابسته کیفیت اقلام تعهدی است. اگر سطح معنی داری از ۰۵/۰ کمتر باشد، فرض رد می­ شود و پذیرفته می­ شود.

در جدول (۴-۷) مشاهده می­ شود که مقدار ضریب رگرسیونی میان متغیر استراتژی­ های جسورانه و کیفیت اقلام تعهدی ۱۸۳/۸۹۷۰۸ – و سطح معنی داری ۰۳۷/۰ است که از ۰۵/۰ کمتر است، ‌بنابرین‏ با توجه به سطح معنی داری، با اطمینان ۹۵ درصد فرض از نظر آماری تأیید شده و فرضیه فرعی اول پذیرفته شد.

در این جدول مقدار عرض از مبدأ نیز آزمون شده­ است، چون سطح معنی داری از ۰۵/۰ کمتر است نتیجه می­گیریم که عرض از مبدأ از نظر آماری مخالف صفر است و در نوشتن معادله رگرسیونی از آن استفاده می­ شود.

جدول ۴-۷: جدول ضرایب رگرسیونی فرضیه فرعی اول

ضرایب
مقدار آماره آزمون T
سطح معنی داری
فرض مورد بررسی
نتیجه آزمون فرض

عرض از مبدأ ( )

۹۴۰/۱۶۸۵۵۶

۲۰۹/۶

۰۰۰/۰

پذیرش فرض

استراتژی جسورانه­( )

۱۸۳/۸۹۷۰۸-

۰۹۲/۲

۰۳۷/۰

پذیرش فرض

با بهره گرفتن از جدول ضرایب فوق، مدل رگرسیون خطی ساده میان متغیر مستقل استراتژی جسورانه و متغیر وابسته کیفیت اقلام تعهدی عبارت است از:

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...