شاهنده و همکاران(۱۳۸۴) در پژوهشی به اندازه گیری عملکرد شهرداری اصفهان پرداخت. در این پژوهش طی بررسی وظابف شهرداری اصفهان ، شاخص های وظیفه ای و عملکردی مشخص و عملکرد شهرداری در مناطق ۶ و ۱۰ شهرداری اصفهان اندازه گیری گردید که طی آن نتایج عملکرد این مناطق مشخص شد.

خیام باشی و همکاران(۱۳۸۶) طی پژوهشی در سازمان آرامستان شهرداری اصفهان به ارائه الگویی جهت پیاده سازی ارزیابی متوازن در سازمان های عمومی پرداخت. در این پژوهش تعهد مدیریت ارشد در ارزیابی عملکرد و برنامه ریزی و همچنین استفاده از نتایج ارزیابی در نظام برنامه ریزی به عنوان اصلی ترین عوامل تاثیر گذار مورد توجه قرار گرفت.

احسانی فرد (۱۳۹۱) به بررسی ارائه مدل راهبردی سنجش، مدیریت و ارزیابی عملکرد مؤثر شهرداری با تلفیق دو مدل BSC و EFQM در مناطق ۳ و ۱۸ تهران پرداخته است که در این پژوهش با بهره گرفتن از روش دلفی الگوها و معیار های سنجش پس از استخراج از مبانی نظری از طریق نظرسنجی از خبرگان مورد بررسی و تأیید نهایی قرار گرفته است.در این پژوهش کلیه شاخص های هر منظر پس از استخراج توسط خبرگان شهرداری مورد سنجش و رضایتمندی عمومی شهروندان طی پرسشنامه ای و با ذکر مؤلفه‌ های مختلف از مناطق ۳ و ۱۸ به دست آمده است.

محقر و همکاران(۱۳۸۶) در پژوهشی در شرکت قند، به ارائه چارچوبی برای تدوین استراتژی ها با رویکرد غربال سازی فازی و استفاده از کارت امتیازی متوازن، تجزیه و تحلیلSWOT و گسترش عملکرد کیفیت نموده است. در این پژوهش با اجرای تحلیلSWOT ، یکسری استراتژیها باویژگیهای کارت امتیازی متوازن تهیه گردیده است که با بهره گرفتن از روش QFD استراتژیهای حاصل از ماتریس SWOT انتخاب و نهایی می‌گردند .

      1. پژوهش­های خارجی

در سال ۲۰۰۹ ، مدیریت ارشد شهر جده ضمن تشکیل تیم برنامه ریزی استراتژیک و با حضور مشاورین مدیریتی همچون کاپلان و نورتون، برنامه ۲۰ ساله شهر جده را با بهره گرفتن از مدل کارت امتیازی متوازن تهیه نمودند.این برنامه شامل ۳ بخش محتوای سند(۱۳ سند موضوعی) ، شاخص‌های کلیدی عملکرد، پروژه های شاخص می‌باشد. نقشه استراتژی شهر جده در ذیل به اختصار بیان می­گردد.

مالی

شکل(۲-۵): نقشه استراتژی شهر جده تهیه شده در سال۲۰۰۹

در سال ۲۰۱۰ ، مدیریت ارشد شهر استانبول ضمن تشکیل تیم برنامه ریزی استراتژیک برنامه راهبردی شهر استانبول را طی سال ها ۲۰۱۰ الی ۲۰۱۴، را با بهره گرفتن از مدل کارت امتیازی متوازن تهیه نمودند. در این برنامه، نقشه استراتژی شهرداری در ۴ منظر تهیه گردید که در هر منظر اهداف راهبردی مشخص می‌باشد.در ذیل نقشه استراتژی مربوطه ارائه می‌گردد.

شکل(۲-۶): نقشه استراتژی شهر استانبول تهیه شده در سال۲۰۱۰

چیانگ و لین[۲۸] (۲۰۰۹) در یک بررسی از ترکیب دو روش کارت امتیازی متوازن و تحلیل پوششی داده ها نشان دادند که منظرهای چهارگانه کارت امتیازی متوازن گرچه رابطه معنی داری با هم نشان داده‌اند اما در صنایع مختلف اهمیت نسبی شاخص های چهار دیدگاه با هم برابر نبوده است.

هاوارد روم[۲۹](۲۰۰۹) در یک بررسی جهت بهبود عملکرد حاکمیت شهری، با بهره گرفتن از مدل کارت امتیازی متوازن، با بررسی حدود ۵۰ سازمان عمومی و خدماتی از ۲۲ کشور جهان شاخص هایی را جهت مدیریت بهتر این سازمان ها در ۴ منظر کارت امتیازی متوازن ارائه نموده است. در این تحقیق ، پژوهشگر با بیان ۹ مرحله جهت تدوین استراتژی ها در نهایت به معرفی شاخص های کلیدی عملکرد پرداخته است.این مراحل عبارتند از ارزیابی اولیه، تهیه استراتژی ها، تدوین اهداف راهبردی، تشکیل نقشه استراتژی، اندازه گیری عملکرد، تهیه اقدامات ابتکاری، اتوماسیون کاری، یکپارچگی و هماهنگی سازمانی ، ارزش گذاری می‌باشد.

      1. جمع ­بندی پیشینه پژوهش

همان­گونه به­ طور مفصل توضیح داده شد، بیشتر تحقیقات پیشین در زمینه­ استفاده از کارت امتیازی متوازن جهت برنامه ریزی راهبردی و یا ارزیابی عملکرد در شهرداری ها بوده ­اند. تاکنون بر روی تلفیق BSC و QFD پژوهشی در مدیریت شهری انجام نگرفته است. در جداول ۲-۸ و ۲-۹ پژوهش­های داخلی و خارجی مرتبط قبلی انجام شده که جمع ­آوری گردیده است، به­ طور خلاصه بیان می­گردد.

جدول۲-۱: جمع¬بندی پیشینه پژوهش داخلی

ردیف

سال

نویسندگان

پژوهش­های انجام گرفته

۱

۱۳۸۹

اسلامی و همکاران

طراحی شاخص ها و نظام ارزیابی عملکرد شهرداری تهران با بهره گرفتن از کارت امتیازی متوازن

۲

۱۳۹۲

تیم برنامه ریزی راهبردی شهرداری مشهد

تدوین برنامه میان مدت شهرداری مشهد طی سال های ۹۳ تا ۹۶ با بهره گرفتن از کارت امتیازی متوازن

۳

۱۳۸۹

فقیهی و همکاران

ارزیابی عملکرد مناطق شهرداری تهران

۴

۱۳۸۹

برک پور و همکاران

ارزیابی عملکرد شهرداری تهران بر پایه سنجش میزان رضایت شهروندان از خدمات شهری

    1. Evaluation ↑

    1. Performance ↑

    1. Strategy ↑

    1. European Foundation of Quality Management (EFQM) ↑

    1. Data Envelope Analysis (DEA) ↑

    1. Performance Prisme (P.P) ↑

    1. Benchmarking ↑

    1. Logic Model ↑

    1. Amaratunga & Baldry ↑

    1. Brady ↑

    1. Bremser & White ↑

    1. Creelman & Makhijani ↑

    1. Generic measures ↑

    1. Operational excellence ↑

    1. Product leadership ↑

    1. Customer intimacy ↑

    1. Value creation ↑

    1. ۱ Zahirul Hague&Wendy James ↑

    1. Terninko ↑

    1. Hill ↑

    1. Shen et al. ↑

    1. Lam and Zhao ↑

    1. Hwarng and Teo ↑

    1. Revelle et al. ↑

    1. Relationship matrix ↑

    1. Tien Liu ↑

    1. Kahraman et al. ↑

    1. Chiang & Lin ↑

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...