• نقش فناوری اطلاعات در پیش‌بینی

با توجه به اینکه پیش‌بینی از داده های بسیاری استفاده می‌کند، فناوری اطلاعات نقشی اساسی در پیش‌بینی دارند. ماژول پیش‌بینی که اغلب تحت عنوان ماژول برنامه‌ریزی تقاضا نامیده می‌شود، یکی از نرم افزارهای کلیدی زنجیره تأمین است. استفاده از فناوری اطلاعات مزایای بسیاری برای پیش‌بینی دارد.

  • مدیریت ریسک در پیش‌بینی

زمانی که برای آینده برنامه‌ریزی می‌شود، ریسک‌های مرتبط با خطای پیش‌بینی باید لحاظ شوند. خطاهای پیش‌بینی می‌توانند به تخصیص نادرست منابع در موجودی، تسهیلات، حمل و نقل، منبع یابی، قیمت گذاری و حتی مدیریت اطلاعات است. عوامل بسیاری می‌توانند منجر به خطاهای پیش‌بینی شوند.

دو استراتژی اصلی برای کاهش ریسک‌های پیش‌بینی عبارتند از افزایش ‌پاسخ‌گویی‌ و استفاده از فرصت‌هایی برای ادغام تقاضاها.

برنامه‌ریزی ادغامی‌در زنجیره تأمین

در این فصل درباره روش برنامه‌ریزی ادغامی‌برای اتخاذ تصمیماتی درباره تولید، بیرون سپاری، موجودی و تعویق موجودی بحث شده است.

  • نقش برنامه‌ریزی ادغامی‌ در زنجیره تأمین

دنیایی را فرض کنید که در آن هیچگونه محدودیتی از لحاظ ظرفیت تولیدی، حمل و نقل، انبارداری و حتی اطلاعات وجود ندارد. در این صورت نیازی به برنامه‌ریزی برای پیش‌بینی تقاضا وجود ندارد. در دنیای واقعی ظرفیت هزینه دارد و زمان‌های تحویل طولانی هستند. از اینرو شرکت‌ها باید تصمیماتی با توجه به سطوح ظرفیت، تولید، بیرون سپاری و قیمت‌گذاری اتخاذ نمایند.

برنامه‌ریزی ادغامی ‌فرایندی است که به وسیله آن یک شرکت سطوح ایده‌آل ظرفیت، تولید، قرارداد جانبی، موجودی و حتی قیمت‌گذاری در طول یک افق زمانی را تعیین می‌کند. هدف برنامه‌ریزی ادغامی ‌برآوردن تقاضا و بیشینه‌سازی سود است. در برنامه‌ریزی ادغامی‌تصمیمات در سطح ادغامی ‌اتخاذ می‌شوند.

در حالت سنتی برنامه‌ریزی ادغامی ‌در سطح بنگاه انجام می‌شد و به عنوان بخشی از زنجیره تأمین مدنظر قرار نمی‌گرفت. اما برنامه‌ریزی ادغامی‌یکی از مهمترین مسائل در زنجیره تأمین است. این برنامه‌ریزی برای اثربخش بودن به اطلاعاتی از سرتاسر زنجیره تأمین نیاز دارد.

اهداف اصلی برنامه‌ریزی ادغامی‌تعیین پارامترهای عملیاتی زیر در طول افق زمانی مشخص است:

نرخ تولید: تعداد واحدهای تکمیل شده در هر واحد زمان (نظیر هر هفته یا هر ماه)

نیروی کار: تعداد کارگران/ میزان ظرفیت مورد نیاز برای تولید در طول زمان

اضافه‌کاری: میزان اضافه‌کاری تولید برنامه‌ریزی شده

سطح ظرفیت ماشین: تعداد واحدهای ظرفیت ماشین آلات مورد نیاز برای تولید

قرارداد جانبی: ظرفیت قرارداد جانبی مورد نیاز در طول افق برنامه‌ریزی

کمبود: تقاضای برآورده نشده در پریودی که ایجاد می‌شود لیکن به پریودهای بعدی موکول می‌شود.

موجودی در دسترس: موجودی برنامه‌ریزی شده که در پریودهای مختلف در افق برنامه‌ریزی نگهداری می‌شود.

برنامه‌ریزی ادغامی‌به عنوان برنامه کاری برای عملیات به کار می‌رود و پارامترهایی را تعیین می‌کند که از طریق آن ها تصمیمات تولید و توزیع کوتاه مدت اتخاذ می‌شوند.

  • مسأله برنامه‌ریزی ادغامی‌

هدف برنامه‌ریزی ادغامی‌برآوردن تقاضا به شیوه‌ای است که سودآوری بنگاه حداکثر شود. می‌توان مسأله برنامه‌ریزی ادغامی‌را به صورت رسمی ‌به صورت زیر بیان کرد:

با مشخص بودن پیش‌بینی تقاضا برای هر پریود در افق برنامه‌ریزی، سطح تولید، موجودی و ظرفیت (داخلی و بیرون سپاری شده) را برای هر پریود بگونه‌ای تعیین کنید که سودآوری شرکت در افق برنامه‌ریزی را بیشینه سازد.

برای برنامه‌ریزی ادغامی‌شرکت باید افق برنامه‌ریزی را مشخص کند. افق برنامه‌ریزی دوره زمانی است که برنامه ادغامی‌در پی ارائه راه حل است (معمولاً ۳ تا ۱۸ ماه). شرکت همچنین باید طول پریود زمانی در افق برنامه‌ریزی را تعیین کند (هفته، ماه، فصل). در مرحله بعدی شرکت اطلاعات مورد نیاز برای ایجاد برنامه ادغامی‌را تعیین می‌کند. برنامه‌ریزی ادغامی ‌اطلاعات زیر را نیاز خواهد داشت:

پیش‌بینی پریود t

هزینه های تولیدی

      • هزینه های نیروی کار، زمان عادی و اضافه‌کاری

      • هزینه های تولید با قرارداد جانبی

    • هزینه های تغییر ظرفیت

ساعات نیروی کار/ ماشین مورد نیاز هر واحد

هزینه نگهداری موجودی

هزینه کمبود موجودی یا تعویق سفارشات

محدودیت‌ها

      • محدودیت‌های اضافه‌کاری

      • محدودیت‌های اخراج

      • محدودیت سرمایه در دسترس

      • محدودیت‌های کمبود موجودی یا تعویق سفارش

    • محدودیت‌های تأمین کنندگان

با بهره گرفتن از این اطلاعات شرکت تصمیمات زیر را در افق برنامه‌ریزی اتخاذ می‌کند:

میزان تولید در زمان عادی، اضافه‌کاری و قرارداد جانبی: برای تعیین تعداد کارگران و سطوح خرید تأمین کننده

موجودی نگهداری شده: برای تعیین فضای انبار و سرمایه کاری مورد نیاز

سفارشات عقب افتاده/ میزان کمبود: برای تعیین سطوح خدمت مشتری

استخدام/ اخراج نیروی کار: برای تعیین مسائل مرتبط با نیروی کار

افزایش/ کاهش ظرفیت ماشین آلات: برای تعیین اینکه آیا نیاز به خرید یا بیکاری تجهیزات نوین است یا خیر.

کیفیت برنامه ادغامی‌تاثیر مهمی‌بر سودآوری سازمان دارد.

  • استراتژی‌های برنامه‌ریزی ادغامی‌

برنامه‌ریزان ادغامی‌باید میان هزینه های ظرفیت، موجودی و تعویق سفارشات موازنه کنند. برنامه‌ای که منجر به افزایش یکی از این هزینه ها شود، منجر به کاهش دو هزینه دیگر خواهد شد. دستیابی به سودآورترین موازنه هدف برنامه‌ریزی ادغامی‌است.

در حالت کلی یک سازمان باید ترکیبی از سه هزینه را برای برآورد تقاضا به بهترین نحو به کار گیرد. از اینرو موازنه اساسی میان سه پارامتر زیر است:

      • ظرفیت

      • موجودی

    • تعویق/ فروش از دست رفته

سه استراتژی متمایز برای موازنه میان این هزینه ها وجود دارد. این استراتژی‌ها شامل موازنه میان هزینه های سرمایه‌گذاری، اندازه نیروی کار، ساعات کاری، موجودی و فروش‌های عقب افتاده است. سه استراتژی به شرح زیر می‌باشند:

    1. استراتژی تعقیب – استفاده از ظرفیت به عنوان اهرم.

    1. استراتژی انعطاف‌پذیری زمانی نیروی کار یا ظرفیت – استفاده از تجهیزات به عنوان اهرم.

  1. استراتژی هموار – استفاده از موجودی به عنوان اهرم.

  • برنامه‌ریزی ادغامی‌با بهره گرفتن از برنامه‌ریزی خطی

همان‌ طور که بیان شد هدف برنامه‌ریزی ادغامی‌بیشینه‌سازی سود و برآورد تقاضا است. هر شرکت در تلاش برای برآوردن تقاضا با محدودیت‌های مشخصی چون ظرفیت تجهیزات یا قابلیت تأمین کنندگان در تحویل یک قطعه مواجه‌اند. یک ابزار مؤثر برای بیشینه‌سازی سود در حضور مجموعه‌ای از محدودیت‌ها برنامه‌ریزی خطی است. در این شیوه تابع هدف کمینه سازی هزینه های تولید (دستمزد در ساعات عادی و اضافه کاری، استخدام و اخراج، قرارداد جانبی، نگهداری موجودی و کمبود) است. همچنین محدودیت‌هایی چون نیروی کار، استخدام و اخراج، ظرفیت، موازنه موجودی و اضافه کاری نیز در مدل مدنظر قرار می‌گیرد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...