به طور کلی هزینه ها را به طبقه بندی متنوعی می توان تقسیم نمود که در زیر به آن ها اشاره می‌کنیم(هامبورگ[۱۷]-۲۰۱۲) :

    1. ارتباط هزینه با حوزه ی خدمات حسابرسی

    1. نقش مدیریتی هزینه ها

    1. سهولت در ردیابی هزینه ها

    1. زمان بندی مسئولیتی هزینه ها در برابر درآمدهای فروش

  1. شیوه ی هزینه ها بر اساس تغییرات فعالیتی

۲-۳-۱) ارتباط هزینه با حسابرسی

از آنجا که قسمتی از بحث و موضوع اصلی این پژوهش مربوط به چسبندگی هزینه ی حسابرسی می‌باشد ، و بر اساس گفته ی هی و همکاران تنها هزینه ی موجود در حسابرسی ، حق الزحمه ی حسابرسی است ، لذا در بخش بعدی (۲-۴) به تفصیل ‌در مورد این هزینه مطالبی ارائه خواهد شد.

۲-۳-۲) نقش مدیریتی هزینه ها

در طبقه بندی هزینه ها بر اساس نقش مدیریتی ، هزینه ها به دو دسته ی هزینه های تولیدی و هزینه های غیر تولیدی تقسیم می شود .

۲-۳-۲-۱) هزینه های تولیدی

هزینه های تولیدی آن هزینه هایی می‌باشد که به فعالیت های تولیدی یک کارخانه مربوط می‌شوند . هزینه های تولیدی به سه طبقه تقسیم می‌شوند : مواد مستقیم ، دستمزد مستقیم و سربار تولید . به هر نوع موادی که یک جزء قابل شناسایی محصول تکمیل شده را تشکیل می‌دهد را مواد مستقیم گویند . مواد مستقیم می‌تواند به شکل خام و یا قسمت های ساخته شده و خریداری شده باشد . برای تولید بسیاری از محصولات مواد مستقیم قسمت عمده ی هزینه های تولید را تشکیل می‌دهد . دستمزد مستقیم دستمزدی است که بابت کاری پرداخت می شود و در واقع این هزینه بابت تبدیل مواد اولیه به کالای ساخته شده پرداخت می شود . در نهایت سربار تولید که در واقع شامل کلیه ی هزینه های تولیدی است که مربوط به موضوع هزینه است ، ولی با روشی با صرفه قابل ردیابی به موضوع هزینه نیست .(هورن گرن و همکاران-۲۰۰۶)

۲-۳-۲-۲) هزینه های غیر تولیدی

که شامل هزینه های اداری و هزینه های بازاریابی و فروش می شود. هزینه های اداری شامل تمام هزینه های اجرایی ، سازمانی و دفتری مربوط به اداره ی امور عمومی شرکتهاست .(گریسون و همکاران -۲۰۰۹) . همچنین هزینه های بازاریابی و فروش شامل هزینه های تأمین سفارش مشتریان و رساندن کالا و خدمات به آن ها می شود .

۲-۳-۳) سهولت در ردیابی هزینه ها

این هزینه ها به دو قسمت هزینه های مستقیم(بدون واسطه) و هزینه های غیر مستقیم (با واسطه) تقسیم می‌شوند .

۲-۳-۳-۱) هزینه های مستقیم(بدون واسطه)

هزینه های مستقیم آن هزینه هایست که می توان آن ها رابه طور مستقیم برای اهداف هزینه ای ردیابی نمود . مثلاً کالاهای مستقیم ، کار مستقیم و تبلیغات که برای یک حوزه فروش ساخته می‌شوند .

۲-۳-۳-۲) هزینه های غیر مستقیم(با واسطه)

هزینه های غیر مستقیم آن هزینه هایست که مشکل می توان آن ها ردیابی کرد . برای هدف ویژه ای از هزینه ها ، موارد هزینه ی ثابت کارخانه ای تماماً هزینه های غیر مستقیم به شمار می‌روند . هزینه های تقسیم شده توسط دپارتمان های مختلف ، محصولات یا وظایف را هزینه های رایج یا هزینه های مشترک می‌نامند ، که آن ها نیز هزینه های غیر مستقیم منظور می‌شوند .

۲-۳-۴) زمان بندی مسئولیتی هزینه ها در برابر درآمدها ی فروش

این نوع هزینه ها به دو قسمت هزینه های محصولی و هزینه های دوره ای تقسیم می‌شوند .

۲-۳-۴-۱) هزینه های محصولی

هزینه های محصولی ، هزینه های قابل سرمایه گذاری هستند ، به طوری که به عنوان بخشی از سرمایه ی در دست در نظر گرفته می شود . ‌بنابرین‏ آن ها تا زمانی که فروخته شوند، دارایی محسوب می‌شوند . وقتی که آن ها فروخته شوند ، تبدیل به هزینه می‌شوند . همه ی هزینه های تولیدی ، هزینه های محصولی می‌باشد .

۲-۳-۴-۲) هزینه های دوره ای

هزینه های دوره ای قابل سرمایه گذاری نمی باشند و از این رو در مقابل درآمدهای فروش در مدتی که درآمد به دست می‌آید ، مسئول می‌باشند . هزینه های فروش و هزینه های کلی و اجرائی ، هزینه های دوره ای هستند .

۲-۳-۵) شیوه ی هزینه ها بر اساس تغییرات فعالیتی

که به ۳ دسته ی هزینه های ثابت ، هزینه های متغیر و هزینه های نیمه متغیر تقسیم می‌شوند و با توجه به اینکه به کرات در کتب حسابداری ‌در مورد این هزینه ها بحث و مطلب ارائه شده و به جهت جلوگیری اطاله ی کلام از توضیحات راجع به آن صرف نظر می شود .

۲-۴) هزینه ی حسابرسی (حق الزحمه ی حسابرسی)

همان‌ طور که قبلاً ذکر شد ، با توجه به اینکه قسمتی از موضوع پژوهش حاضر به چسبندگی هزینه ی حسابرسی می پردازد ، لازم است توضیحاتی ‌در مورد حسابرسی و حق الزحمه حسابرسی داده شود . قبل از ارائه ی توضیحات ‌در مورد حق الزحمه ی حسابرسی به تعریف انجمن حسابداران رسمی آمریکا ‌در مورد حسابرسی اشاره می‌کنیم . این انجمن تعریفی جامع از حسابرسی را ‌به این صورت ارائه کرده : حسابرسی فرآیندی است منظم و با قاعده جهت جمع‌ آوری و ارزیابی بی طرفانه ی شواهد درباره ی ادعاهای مربوط به فعالیت ها و وقایع اقتصادی و به منظور تعیین درجه ی انطباق این ادعاها با معیار های از پیش تعیین شده و در نهایت گزارش به افراد و سازمان‌های زینفع .

یکی از ابزارهای اصلی ‌پاسخ‌گویی‌ در عرصه ی فعالیت‌های اقتصادی ، حسابرسی و حسابدهی است . در واقع حسابرسی و حسابدهی در بُعد نظارتی هر سیستمی جای دارد و به شکل گسترده ای از بالاترین سطح اداری کشور تا کوچک‌ترین واحد تجاری مورد استفاده است و کاربرد دارد .(نیک بخت و تنانی-۱۳۸۹-ص۱۱۱) . به طور کلی ۳ فرضیه ی عمده برای نیاز به حسابرسی مطرح شده که در اینجا تنها به آن ها اشاره کرده و از توضیحات ‌در مورد آن ها صرف نظر می‌کنیم . ۱) فرضیه ی نمایندگی ۲) فرضیه ی اعتماد سازی و ۳) فرضیه ی اعتبار بخشی .

منافع اقتصادی حسابرس از طریق حق الزحمه ای تأمین می شود که از انعقاد قرار داد با صاحبکاران عاید می شود . در واقع بهای هر خدمت یا کالا قیمتی است که مصرف کننده برای استفاده از آن حاضر به پرداخت است . قیمت گذاری و رقابت بازار برای خدمات حسابرسی موضوع مهمی برای قانون گذاران ، محققان و سرمایه گذاران به شمار می‌آید .(سی نِیت[۱۸]-۱۹۷۷) . ماهیت حسابرسی به منزله ی کالایی اعتباری ، به تحمیل هزینه و زمان بیشتر یا کمتر از حد در حسابرسی منجر خواهد شد .(هِی و نِشِل[۱۹]-۲۰۱۰) . با وجود ادبیات مستحکم در زمینه ی حق الزحمه ی حسابرسی ، بحث و بررسی کاملی ‌در مورد جزئیات آن از جمله محدودیت های حق الزحمه و غیره انجام نگرفته است . علاوه بر این شناسایی کاملی از رفتار حق الزحمه ی حسابرسی در طول زمان به دست نیامده . بررسی رفتار حق الزحمه ی حسابرسی در بلند مدت بیانگر شناخت ما از بازار خدمات حسابرسی است .

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...