یکی از اصلی‌ترین بخش‌های هر تحقیق، روش انجام تحقیق می‌باشد. در این فصل در ارتباط با جامعه آماری، نمونه و روش نمونه‌گیری، روش‌های جمع‌ آوری اطلاعات، قلمرو زمانی تحقیق، فرضیات تحقیق و روش‌های آماری آزمون فرضیات بحث خواهد شد. هر گونه اشتباه در مراحل فوق می‌تواند به نتایج گمراه‌کننده منجر شود. لذا دقت در شناسایی روش‌های صحیح تحقیق به همراه استفاده درست از آن ها به روایی تحقیق و نتایج حاصله کمک خواهد کرد. انجام تحقیق به درستی و اطمینان به نتایج آن بی‌شک در پی داشتن طرح تحقیق صحیح، به دست می‌آید. طرح تحقیق در واقع نقشه اجرایی تحقیق است و تمامی موارد اعم از محل، زمان، جامعه، نمونه، فرضیات، نحوه آزمون فرضیات و نحوه تحلیل داده ها در تحقیق آن مشخص می‌شود(صائبی و شیرازی، ۱۳۸۸).

۳-۲-روش‌شناسی تحقیق (نوع تحقیق)

این تحقیق از لحاظ طبقه‌بندی تحقیق بر مبنای هدف، از نوع تحقیقات کاربردی است. تحقیق کاربردی تحقیقی است که هدف آن توسعه دانش کاربردی در یک زمینه خاص است، به عبارت دیگر تحقیقات کاربردی به سمت کاربرد عملی دانش هدایت می‌شود(سرمد و همکاران، ۱۳۸۸).

این تحقیق از لحاظ طبقه‌بندی تحقیق بر حسب روش، از نوع تحقیقات توصیفی است. از میان انواع تحقیق‌های توصیفی، از نوع تحقیق همبستگی است، زیرا رابطه بین متغیرهای وابسته و مستقل بررسی می‌شود. تحقیق توصیفی آنچه را هست بدون دخل و تصرف توصیف و تفسیر می‌کند. این نوع از تحقیق شامل جمع‌ آوری اطلاعات برای آزمون فرضیه یا پاسخ به سوالات مربوط به وضعیت فعلی موضوع مورد مطالعه می‌شود. در تحقیق همبستگی هدف اصلی آن است که مشخص شود آیا رابطه‌ای بین دو یا چند متغیر کمی وجود دارد و اگر این رابطه وجود دارد، اندازه و شدت آن به چه میزان می‌باشد. هدف از مطالعه همبستگی ممکن است برقراری یک رابطه و به کارگیری آن رابطه در انجام پیش‌بینی‌ها باشد. تحقیق همبستگی رابطه علت و معلولی را روشن نمی‌کند، بلکه صرفا وجود یک رابطه را توصیف می‌کند.

هدف این تحقیق پیش‌بینی این است که آیا ویژگی‌های کمیته حسابرسی بر ارتباط ارزشی اطلاعات حسابداری تاثیری دارد. در واقع با بهره گرفتن از روش تحقیق، همبستگی و چندین متغیر پیش‌بین(مستقل) سعی می‌شود متغیر ملاک(وابسته) تعیین شود.

۳-۳-قلمرو تحقیق

قلمرو تحقیق شامل سه مورد قلمرو موضوعی، قلمرو زمانی و قلمرو مکانی است که در ذیل هر یک از آن ها تشریح می‌شود.

۳-۳-۱- قمرو موضوعی

موضوع مورد بررسی در این تحقیق ویژگی‌های کمیته حسابرسی و ارتباط ارزشی اطلاعات حسابداری می‌باشد.

۳-۳-۲- قلمرو زمانی

دوره زمانی این تحقیق محدود به سال‌های ۱۳۹۱ الی ۱۳۹۲ می‌باشد.

۳-۳-۳- قلمرو مکانی

مکان تحقیق نیز بورس اوراق بهادار تهران است.

۳-۴- جامعه و نمونه آماری

جامعه آماری به مجموعه‌ای اطلاق می‌شود که همه اعضای آن در یک یا چند وجه مورد نظر دارای اشتراک می‌باشند و محقق در آن، در پی بررسی و آزمایش فرضیه‌های مطرح شده از سوی خود می‌باشد. لذا شناخت و تعریف دقیق از جامعه آماری از مهمترین و اساسی‌ترین مراحل تحقیقی علمی به شمار می‌رود. ‌بنابرین‏ جامعه آماری هم باید از حیث مکان باید دقیق تعریف شود که کدام منطقه را شامل می‌شود و همین طور از حیث زمانی باید مشخص شود که چه دوره‌ای را شامل می‌شود. شرط لازم برای انجام هر پژوهشی در دسترس بودن اطلاعات است. در وضعیت کنونی ایران، اطلاعات مربوط به شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار در دسترس است. به همین منظور جامعه آماری تحقیق از نظر مکانی شامل تمام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و از حیث زمانی شامل همه شرکت‌ها در دوره بین سال‌های ۱۳۹۱ الی ۱۳۹۲ می‌باشد.

شرکت قبل از سال ۱۳۹۱ یعنی تا پایان اسفند ۱۳۹۰ در بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شده باشد. جامعه آماری این تحقیق شامل تمامی شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می‌‎باشد و با تعدیل این جامعه با بهره گرفتن از یک سری محدودیت‌ها، نمونه آماری مشخص می‌گردد.

نمونه آماری

نمونه‌گیری آماری و تعیین میزان دقت آن از جمله مقوله‌هایی هستند که در امر تحقیق از اهمیت بسیار والایی برخوردار می‌باشند. نمونه برآوردی باید آئینه تمام نمای جامعه باشد و بتواند ویژگی‌ها و خصوصیات مورد نظر محقق را همان گونه که در جامعه وجود دارد، به نحو احسن منعکس نماید. امروزه به لحاظ محدودیت‌ها متعدد از جمله زمان، مکان و هزینه اغلب تحقیقات پیمایشی- می‌دانی از طریق نمونه‌گیری انجام می‌پذیرد. به همین دلیل روش‌های علمی گوناگونی توسط دانشمندان علم آمار جهت تعیین حجم نمونه مناسب ابداع شده است. چرا که تعمیم خصوصیات و صفات یک جامعه از طریق نمونه بایستی با اطمینان نسبت به یافته های تحقیق در جامعه مورد بررسی اظهارنظر نمود. (نوفرستی، ۱۳۷۹)

نمونه آماری این تحقیق با تعدیل جامعه آماری از طریق محدودیت‌هایی انتخاب می‌گردد:

    1. سال مالی آن ها منتهی به پایان اسفندماه باشد.

    1. در دوره مورد بررسی تغییر سال مالی نداده باشند.

    1. جزء شرکت‌های سرمایه‌گذاری و واسطه‌گری‌ مالی نباشند.

  1. داده های مورد نظر آن ها در دسترس باشد.

شـرح

تعداد

تعداد

تعداد شرکتهایی که کمیته حسابرسی در سال‌های ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۲ در آن ها تشکیل شده است

۱۱۰

تعداد شرکت‌هایی که در قلمرو زمانی ۹۱ الی ۹۲ از بورس خارج شده‌اند

۱۲

شرکتهایی که جزء شرکت‌های سرمایه‌گذاری و بانک‌ها می‌باشند

۲۱

شرکتهایی که پایان سال مالی آن ها ۲۹ اسفند نمی‌باشد.

۱۴

مجموع شرکت‌های حذف شده

۴۷

تعداد شرکت‌های مورد مطالعه

۶۳

۳-۵- روش گردآوری اطلاعات

گردآوری داده های مورد نیاز برای تحقیق یکی از مراحل اساسی آن است و به لحاظ اهمیت آن باید به طور دقیق تعریف و مشخص شود. مرحله گردآوری داده ها آغاز فرایندی است که طی آن پژوهشگر یافته های می‌دانی و کتابخانه‌ای را گردآوری می‌کند و سپس به خلاصه‌سازی یافته ها از طریق طبقه‌بندی و تجزیه و تحلیل آن ها می‌پردازد و فرضیه‌های تدوین شده خود را مورد ارزیابی قرار می‌دهد و در نهایت نتیجه‌گیری می‌کند و پاسخ مسئله تحقیق را به اتکای آن ها می‌یابد. به عبارت دیگر پژوهشگر به اتکای داده های گردآوری شده حقیقت را آن طور که هست کشف می‌کند. ‌بنابرین‏، اعتبار داده ها اهمیت زیادی دارد. زیرا داده های غیرمعتبر مانع از کشف حقیقت می‌گردد و مسئله و مجهول مورد نظر پژوهشگر به درستی معلوم نمی‌شود و یا تصویری انحرافی و ناصحیح از آن ارائه خواهد شد. برای حفظ اعتبار داده های گردآوری شده، پژوهشگر باید داده های صحیح را با دقت تمام گردآوری کند. (حافظ‌نیا، ۱۳۹۲)

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...