دانلود منابع تحقیقاتی : دانلود مقالات و پایان نامه ها درباره بررسی-مسائل-استراتژیک-و-ترسیم-نقشه-استراتژی-برای-دفاتر-پیشخوان-دولت-با-استفاده-از-مدل-های-SWOT-و-BSC- فایل ... |
د) مطالعه و تحلیل عوامل حیاتی، به منظور ایجاد بهبود مستمر فرایندها با هدف ارزش آفرینی و سودآوری برای دفاتر
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
عوامل حیاتی موفقیت، مولفه ها و شاخص هایی هستند که تاثیر اساسی در تحقق اهداف سازمان و پیشی گرفتن از رقبا بر عهده دارند. تحقق این عوامل در گرو اجرای درست فرایند های سازمانی مرتبط با آنها می باشد. همانطور که پیشتر اشاره شد جلب رضایت مشتری و در مجموع مشتری، نقطه عطف فعالیت های دفاتر پیشخوان را تشکیل می دهد. و در مراتب بعدی ذی نفعان و صاحبان سهام قرار دارند. به عبارتی جلب رضایت مشتری و ارزش آفرینی برای وی عاملی تعیین کننده در راستای تحقق اهداف غایی یعنی سود آوری و ارزش آفرینی برای دفاتر و صاحبان سهام می باشد. در جریان این تحقیق و حین شناسایی و مطالعه عوامل استراتژیک، مواردی به چشم می خورد که نشان دهنده وجود فرایندهای ناسالم - چه فرایندهایی که بطور مستقیم با زنجیره ارزش سازمان در ارتباط است و چه فرایندهایی که بطور غیر مستقیم بر آن تاثیر می گذارد- در جریان فعالیت های دفاتر هم در سطح کلان و هم در سطح خرد می باشد. مسائلی همچون تعدد مجاری تصمیم گیری در سطوح کلان، موانع موجود در واگذاری خدمات سازمان ها به دفاتر، نبود سیستم های مدیریت دانش، نبود زیرساخت های فن آوری و پورتال جامع و مناسب، عدم وجود طرح جامع مشتری مداری و تکریم ارباب رجوع و…. همه و همه گویای وضعیتی است که ضرورت بازنگری جامع در فعالیت ها و فرایندهای اساسی نهاد پیشخوان را بیش از پیش مهم می نماید. این مسئله زمانی حیاتی تر می شود که بدانیم تصمیم گیری در راستای اصلاح موارد فوق، بدلیل ارتباط تنگاتنگی با این مسائل با یکدیگر دارند، به تنهایی ممکن نخواهد بود. لذا می بایست از رویکرد های جامع و فراگیر تر بهره برد. این مهم ضرورت بهره گیری و پیاده سازی متدها و روش های علمی و منسجم همچون مدیریت کیفیت جامع، مهندسی مجدد فرایندها و مهندسی ارزش را، با هدف تجدید سیستماتیک فرایندهای اصلی و بهبود ساختاری نواقص موجود بیشتر می نماید. تشخیص فرایندها و فعالیت های خارج از زنجیره ارزش دفاتر و توسعه ابعاد کیفیت فراگیر در سطح سازمان می تواند کاستی های موجود را برطرف نموده و سازمان را متحول کند. در ادامه برخی از عوامل کلیدی مرتبط با زنجیره ارزش سازمان شناسایی شده رویکرد مورد نظر جهت بهبود آن ارائه می گردد.
جدول ۴ – شناسایی و تحلیل عوامل حیاتی
شاخص | رویکرد |
حرکت به سمت ارائه کامل خدمات به صورت الکترونیکی توسط شهروندان | مدیریت کیفیت جامع- مهندسی مجدد فرایندهای کسب و کار |
عدم برخورداری برخی ازخدمات واگذارشده به دفاتر از ارزش افزوده اقتصادی وتوجیه فنی مناسب | مهندسی ارزش خدمات واگذار شده- مهندسی مجدد فرایندها |
شناسایی سایر حوزه های کسب و کار و جهت توسعه و گسترش فعالیت های کسب و کار دفاتر | مهندسی مجدد فرایندهای کسب و کار- مهندسی ارزش |
اجرا و پیاده سازی سیستم جامع پیشنهادات و انتقادات هدفمند در سطح دفاتر | مدیریت کیفیت جامع |
اجرا و پیاده سازی سیستم مدیریت دانش، خلاقیت و نوآوری در گستره دفاتر | مدیریت کیفیت جامع |
توجه به موضوع مدیریت برند دفاتر پیشخوان | مدیریت کیفیت جامع |
ایجاد واحد R&D و تحقیقات بازار با هدف شناسایی وکشف فرصت های کسب و کار جدید | مدیریت کیفیت جامع |
عدم وجود سیستم ارزیابی عملکرد جامع دفاتر | مدیریت کیفیت جامع |
شناسایی سایر خدمات سازمان های دولتی و خصوصی که از ارزش اقتصادی برخودترند | مهندسی مجدد فرایندهای کسب و کار – مهندسی ارزش |
ساماندهی و اجرای برنامه های مشتری مداری و طرح تکریم ارباب رجوع | مدیریت کیفیت جامع |
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1400-09-29] [ 01:01:00 ق.ظ ]
|