گفتمان خود(اسلام سیاسی)

 

گفتمان غرب

 
 

آزادی درچهارچوب
نرفتن زیر بارظلم
معنای درست آزادی
حفظ ارزش های زندگی

 

بی دین
نفی ارزش های دینی
خوی حیوانی

 

ویژگی های دستوری واجد کدام ارزش های تجربی،بیانی ورابطه ای هستند ؟
الف.ارزش های تجربی:در خلال متن فرد برای درابهام گذاشتن برخی جنبه ها وپرهیز از دادن توضیح وباز کردن موضوع ازجملات کلی وانتزاعی وفرایند اسم سازی استفاده کرده است.به مورد زیر به عنوان نمونه توجه کنید:«آزادی خود چهارچوبی دارد درغیراین صورت معناپیدانمی کند».وبدین گونه خواسته است بدون اینکه توضیح صریح دهد برداشت ِخاص ِخود را از آزادی برای خوننده توجیه کند.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

ب. ارزشهای بیانی:بیشتر افعال بکاررفته درمتن مصاحبه افعال زمان حال هستند: «دارد،نمی کند،است ،کند…».اینگونه فرد خواسته نشان دهد نظرش حقیقت محض است.
پ. ارزش های رابطه ای :درمتن همه جملات بصورت خبری هستند :«آزادی درجوامع غربی وسکولاربی دینی ونفی ارزش های دینی است».این امر نشان دهنده ادعای اقتدارفرد است به بیانی دیگر فرد می خواهد مقتدرانه نظرش رابیان دارد.
تفسیر وتبیین:
ماجرا چیست ؟ماجرا در رخداد ارتباطی مذکورپاسخ یک دانش آموز به سوال (آزادی برای شما چه معنایی دارد؟)است.چه کسانی درگیر ماجرا هستند؟ در رخداد ارتباطی مذکور از یک طرف دانش آموز از زبان یا گفتمان خود(اسلام سیاسی) به بیان معنای آزادی می پردازد وازگفتمان غرب به عنوان غیر استفاده می کند.روابط میان آنها چیست؟ دانش آموز می خواهد معنای خاص خود از آزادی را توجیه کند وبه طرف مقابل بقبولاند.نقش زبان چیست؟ اززبان برای رسیدن به هدف خودیعنی توضیح برداشت خود از آزادی استفاده می کند.در این رخداد ارتباطی همانطور که در قسمت توصیف مشخص شد دانش آموز از زبان خود (گفتمان خود ) به تعریف آزادی می پردازد وبرای توجیه این برداشت خود از گفتمان غرب به عنوان غیراستفاده میکند وبا به حاشیه رانی گفتمان غیر وبرجسته سازی گفتمان خود تصویر دلخواه خود را ازآزادی ارائه می کند.علت حاشیه رانی گفتمان غرب ،نفی ارزش های دینی وتاکید برخوی حیوانی دراین گفتمان می داند.بدین ترتیب با به حاشیه بردن گفتمان غیر نویسنده برتعریف آزادی در گفتمان اسلام سیاسی تاکید می کند وخواستارحراست ازارزش های دینی ومحدودیت آزادی است.بنابرنظریه برلین دراین رخداد ارتباطی برجنبه ای ازآزادی مثبت آن هم آزادی درونی واخلاقی تاکید می شود.همچنین برآزادی اجتماعی نیز اشاراتی شده است.
مورد هفت:
مکان:دبیرستان فرهنگ زمان:۲۴/۱۰/۹۳ جنسیت:زن
«به نظرمن آزادی بیان مهمه وازآن مهمترآزادی پس از بیان.آزادی نه به زور چادر سرکردن ونه به زورچادر ازسربرداشتن.آزادی یعنی یک پتک بالاسرمون نباشه که این کار روبکن یا اون کاررونکن آزادی یعنی اندیشه های مامورد ارزش واقع بشه وبهش احترام گذاشته بشه».
مرحله توصیف
کلمات واجد کدام ارزش های تجربی،رابطه ای وبیانی هستند؟
الف.ارزش های تجربی: آنچه که در نگاه اول دراین متن جلب توجه می کند استفاده از برخی کلمات وتکرارآنها درخلال متن است:
«زور،چادرسرکردن،آزادی بیان،آزادی پس ازبیان،اندیشه ها،ارزش ،احترام وپتک».
تضاد معنایی : درخلال متن دو گفتمان را می توان تشخیص داد :گفتمان خودمدرن ،گفتمان حاکم در جامعه ، گفتمان حاکم برجامعه غیرِ گفتمان خود است که ارزشهای متضادی به هر یک از آنها نسبت داده می شود :
گفتمان خود مدرن گفتمان حاکم بر جامعه
آزادی اندیشه ها زور
ارزش اجبار
احترام امرونهی
آزادی بیان آزادی پس ازبیان
کلمات واجد کدام ارزشهای بیانی هستند؟
جدول۴-۲-۷:گفتمانهای اشاره شده مورد۷

 

گفتمان خودمدرن

 

گفتمان حاکم بر جامعه

 
 

آزادی بیان
آزادی پس ازبیان
احترام وارزش قائل بودن برای اندیشه

 

زور
امرونهی واجبار

 

ویژگی های دستوری واجد کدام ارزش های تجربی،بیانی ورابطه ای هستند ؟

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...