جدول ۲-۳ هزینه مصرفی پروتئین گوشتی در خانوار شهری و روستایی………………………………………….۳۷
جدول ۲-۴ درصد میزان سهم پروتئین گوشتی در خانوار شهری و روستایی……………………………………۳۸
جدول ۲-۵ هزینه مصرفی میگو در خانوار شهری و روستایی…………………………………………………………۴۱
جدول ۳-۱ منابع جمع آوری داده های متغیرهای شاخص بالاسا…………………………………………………….۵۴
جدول ۳-۲ متغیرهای مدل…………………………………………………………………………………………………………۵۶
جدول ۳-۳ طبقه بندی محصولات صادر شده در جهان توسط سازمان خوارو بار جهانی……………..۵۷-۵۸
جدول ۳-۴ منابع جمع آوری داده های متغیرهای مدل…………………………………………………………………..۵۹
جدول ۳-۵ نشانه اختصاری متغیرهای مدل…………………………………………………………………………………..۶۰
جدول ۳-۶ واحد اندازه گیری متغیرهای مدل ………………………………………………………………………………۶۳
جدول ۴-۱ محاسبه مزیت نسبی صادرات ایران در میگو……………………………………………………………….۶۸
جدول ۴-۲ داده های مربوط به متغیرهای مدل……………………………………………………………………….۶۹-۷۴
جدول ۴-۲ داده های مربوط به متغیرهای مدل……………………………………………………………………………..۷۵
جدول ۴-۳ نتایج آزمون ریشه واحد…………………………………………………………………………………………..۸۳
جدول ۴-۴ نتایج آزمون ریشه واحد در تفاضل مرتبه اول……………………………………………………………..۹۲
جدول ۵-۱ ضرایب بدست آمده از مدل………………………………………………………………………………………۹۸
فهرست نمودارها
نمودار ۱- ۱ میزان صادرات میگو……………………………………………………………………………………………..۴
نمودار ۲- ۱ میزان تولید میگو (صید شده و پرورشی ) در جهان……………………………………………………..۳۰
نمودار ۲-۲ میزان تولید میگو در ایران………………………………………………………………………………………….۳۴
نمودار۲-۳ میزان تولید میگو به تفکیک پرورشی و صید شده در ایران…………………………………………….۳۵
نمودار ۲-۴ میزان صادرات میگو ایران…………………………………………………………………………………………۴۰
نمودار ۵-۱ روند شاخص مزیت نسبی ایران…………………………………………………………………………………۹۷
نمودار ۵-۲ روند تولید میگو در ایران………………………………………………………………………………………..۱۰۰
نمودار ۵-۳ روند تولید میگو در جهان……………………………………………………………………………………….۱۰۱
نمودار ۵-۴ روند بررسی میانگین قیمت میگو در جهان………………………………………………………………..۱۰۲
فهرست شکل ها
شکل ۲- ۱ میزان واردات میگو در جهان………………………………………………………………………………………۳۰
شکل۴-۱ آزمون ریشه واحد برای متغیر شاخص مزیت نسبی…………………………………………………………۷۵

( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

شکل۴-۲ آزمون ریشه واحد برای متغیر میزان تولید میگوی پرورشی در ایران…………………………………..۷۶
شکل۴-۳ آزمون ریشه واحد برای متغیر میزان صیدمیگوی دریایی در ایران………………………………………۷۷
شکل۴-۴ آزمون ریشه واحد برای متغیر میزان تولید میگوی پرورشی در جهان………………………………….۷۸
شکل۴-۵ آزمون ریشه واحد برای متغیر میزان صید میگوی دریایی در جهان…………………………………….۷۹
شکل۴-۶ آزمون ریشه واحد برای متغیر ارزش تبدیل دلار به ریال در بازار ایران………………………………۸۰
شکل۴-۷ آزمون ریشه واحد برای متغیر میانگین قیمت میگوی یخ زده فرآوری نشده………………………..۸۱
شکل۴-۸ آزمون ریشه واحد برای متغیر میانگین قیمت کلیه محصولات میگو…………………………………..۸۲
شکل۴-۹ آزمون ریشه واحد برای تفاضل مرتبه اول متغیر شاخص مزیت نسبی ……………………………….۸۴
شکل۴-۱۰ آزمون ریشه واحد برای برای تفاضل مرتبه اول متغیر میزان تولید میگوی پرورشی در ایران……………۸۵
شکل۴-۱۱ آزمون ریشه واحد برای تفاضل مرتبه اول متغیر میزان صید میگوی دریایی در ایران…………..۸۶
شکل۴-۱۲ آزمون ریشه واحد برای تفاضل مرتبه اول متغیر میزان تولید میگوی پرورشی در جهان………۸۷
شکل۴-۱۳ آزمون ریشه واحد برای تفاضل مرتبه اول متغیر میزان صید میگوی دریایی در جهان…………۸۸
شکل۴-۱۴ آزمون ریشه واحد برای تفاضل مرتبه اول متغیر ارزش تبدیل دلار به ریال در بازار ایران……………….۸۹
شکل۴-۱۵ آزمون ریشه واحد برای تفاضل مرتبه اول متغیر میانگین قیمت میگوی یخ زده فرآوری نشده……….۹۰
شکل۴-۱۶ آزمون ریشه واحد برای تفاضل مرتبه اول متغیر میانگین قیمت کلیه محصولات میگو………..۹۱
شکل۴-۱۷ آزمون ریشه واحد جمله اختلال………………………………………………………………………………..۹۳
شکل۴-۱۸ تخمین ضرایب متغیرهای مدل…………………………………………………………………………………..۹۴
چکیده
توسعه صادرات غیر‌نفتی از مهم‌ترین اهداف کشور در سال‌های اخیر به شمار می‌رود. با توجه به اتکای زیاد کشور به صادرات نفت و نوسانات شدید قیمت آن می‌توان به اهمیت صادرات محصولات غیر نفتی پی‌برد. در این راستا به منظور توسعه صادرات غیر‌نفتی رشد صادرات بخش‌های مختلف اقتصادی کشور ضروری است.
وجود امکانات بالقوه صید و پرورش انواع آبزیان در بخش های شیلات باعث شده است تا این بخش از ظرفیت‌های بالقوه بالایی جهت صادرات برخوردار باشد که در صورت برنامه‌ریزی اصولی می‌توان این بخش را به عنوان یکی از منابع تامین ارز کشور مطرح کرد، اما به دلیل وجود عوامل درونی و بیرونی موثر هنوز صادرات ایران نتوانسته در بخش شیلات جایگاه واقعی خود را پیدا نماید. بنابراین شناخت عوامل موثر بر افزایش صادرات این بخش می‌تواند رشد بسزایی در افزایش صادرات این محصولات داشته باشد.
یکی از مستعدترین اقلام تشکیل‌دهنده صادرات در بخش شیلات میگو می‌باشد، پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل موثر بر مزیت نسبی صادراتی بر مبنای شاخص مزیت نسبی آشکار بالاسا و ارائه راهکارهایی برای بهبود وضعیت در این صنعت انجام گرفته است.
این مدل بیان می‌دارد که دستیابی به مزیت نسبی صادراتی در صنعت و در نتیجه کسب موقعیت در سطح جهانی تابعی از تاثیر متقابل، تولید داخلی میگوی پرورش یافته، میزان صید میگو از منابع طبیعی، تولید خارجی میگوی پرورش یافته ، میزان صید میگو در جهان، میانگین قیمت میگو فرآوری نشده، میانگین قیمت کلیه محصولات بدست آمده‌ و ارزش پول ملی است.
یافته‌ها و نتایج تحقیق نشان می‌دهد که صنعت میگوی ایران از نظر مزیت صادراتی در وضعیت مناسبی قرار‌نداشته و بهبود این وضعیت در‌گرو‌ برنامه‌ریزی اصولی و مناسب‌تر در بخش تولید و سرمایه‌گذاری بیشتر در این بخش است. در پایان نیز به شناسایی مشکلات این بخش پرداخته و نیز پیشنهاداتی برای بهبود و ارتقا وضعیت این صنعت ارائه گردیده است.
فصل اول
۱-۱ موضوع تحقیق

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...