۳-۳- فرضیه تحقیق

فرضیه بیانیه ظنی است، که درباره روابط بین دو یا چند متغیر بحث می‌کند[۹]. علاوه بر این فرضیه یک پیشنهاد توجیه و به عبارت دیگر راه حل مسئله است، که هـم موجب استنـتاج می شود، و هم به یافتن نظم و ترتیب در بین واقعیات کمک می‌کند.

این پژوهش ‌درصد آن است، که آیا تکانه های جریان وجوه نقد متغیرهای( مستقل) مناسبی برای توضیح و تبیین ساختار دارایی وسرمایه (متغیرهای وابسته) هستند یا خیر؟

فرضیه های این تحقیق به شرح زیر بیان شده است.

۱- بین تکانه های جریان وجوه نقد ( تغییرات وجوه نقد عملیاتی ) با ساختار دارایی و سرمایه شرکت‌های تولیدی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران رابطه معنی داری وجود ندارد.

۲- بین تکانه های جریان وجوه نقد( تغییرات وجوه نقد عملیاتی ) با ساختار دارایی و سرمایه شرکت‌های تولیدی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران رابطه معنی داری وجود دارد.

۳-۴- متغیرهای تحقیق و نحوه ی اندازه گیری آن ها

این تحقیق اثرتغییرات جـریان وجوه نقد عملیاتی ناشی از شوک های شدیدی که به طور سیستماتیک شناسایی نمی گردند ( تکانه وجه نقد )، بر روی ساختار دارایی و سرمایه شرکت های تولیدی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادارتهران را بررسی می‌کند. از آنجا که هر پژوهشی دارای تعدادی متغیر( های) وابسته و مستقل است، در تحقیق حاضر نیز متغیر (های) مستقل، شامل وجوه نقد حاصل از فعالیت های عملیاتی درطی سال های ۸۵،۸۴ و۸۶ شرکت‌های تولیدی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بوده و متغیرهای وابسته تحقیق شامل تغییرات در وجوه نقد نگـهداری شده، سرمایه گذاری، سود سهام، تامین مالی خارجی، بازده سرمایه گذاری ها وسود پرداختی بابت تامین مالی و مالیات بر در آمد سال جاری شرکت‌های مذبور می‌باشند. این متغیرها از طریق تبدیل اجزاء اصلی تشکیل دهنده صورت جریان وجوه نقد به یک معــادله ساده ریاضی ( معادله جریان وجوه نقد) و استخراج مدل های رگرسیون چند متغیره از این معادله، آزمون می شود.

بخش عمده ای از متغیر های این تحقیق را می توان با بهره گرفتن از اطلاعات مندرج در صورت‌های مالی اساسی شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران از طریق بانک های اطلاعاتی رایانه ای، به دست آورد.

۳-۵- جامعه آماری

جامعه آماری، آزمودنی هایی هستند، که دارای تعدادی ویژگی های همگون و قابل اندازه گیری می‌باشند. حدود هر جامعه پژوهشی بر پایه تعریف آن مشخص می شود. ‌بنابرین‏ جامعه آماری این تحقیق کلیه شرکت های تولیدی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می‌باشد، که از سال ۱۳۸۴ تا پایان سال ۱۳۸۶ در بورس اوراق بهادار تهران فعالیت داشته اند.

۳-۶- نمونه تحقیق و روش نمونه گیری

نمونه، گروهی از اعضای یک جامعه تعریف شده است، که اطلاعات مورد نیاز پژوهشی به کمک آن حاصل می شود. معمولاً در تحقیقات علمی امکان پژوهش درباره کلیه اعضای جامعه وجود ندارد، زیرا جمع‌ آوری اطلاعات برای کل جامعه آماری مستلزم صرف هزینه و زمان زیادی می‌باشد، لذا به استخراج نمونه مبادرت می ورزند، هر چند نمونه گیری موجب کاهش قطعیت و اطمینان نتایج به دست آمده می شود. برای اینکه نتایج نمونه بیان کننده خصوصیات جامعه آماری باشد، باید در هنگام انتخاب نمونه به عواملی نظیر ماهیت تحقیق، توزیع جامعه و مقدار فاصله اطمینان برروی حجم نمونه، توجه داشت.

برای نمونه گیری روش های زیر وجود دارد[۱۰].

۱) روش نمونه گیری تصادفی ساده: در این روش محقق به کلیه آزمودنی ها در جامعه آماری فرصت انتخاب یکسان می‌دهد. که برای انجام آن بهترین روش انجام قرعه کشی است.

۲) روش استفاده از کامپیوتر و جدول اعداد: در این روش، از طریق کامپیوتر و با برنامه ریزی صحیح، تعداد مورد لزوم انتخاب می‌گردد. اسامی و یا شماره آزمودنی ها به ماشین داده می شود و بر اساس برنامه به صورت منظم، انتخاب صورت می‌گیرد. زمانی که دسترسی به کامپیوتر وجود نداشته باشد، از جدول اعداد استفاده می شود، که این جداول، اعداد را بدون نظم و ترتیب در خود جای داده‌اند، و محقق با برنامه ریزی انتخاب را صورت می‌دهد.

۳) نمونه گیری خوشه ای: هر گاه جامعه مورد بررسی خیلی وسیع باشد، می توان واحدهای نمونه گیری را تعریف کرد و سپس نمونه مورد نیاز را از بین این واحدها انتخاب کرد.

۴) روش نمونه گیری طبقاتی: محقق زمانی از این روش استفاده می کند که جامعه آماری به صورت طبقات مختلف شکل یافته باشد. در این روش معمولاً جامعه به ‌گروه‌های متجانس تقسیم می شود و تعداد نمونه نسبت به هر گروه مشخص شده با بهره گرفتن از روش نمونه گیری تصادفی انتخاب خواهد شد.

۵ ) روش نمونه گیری در دسترس: پژوهشگر زمانی از این روش استفاده می‌کند، که انتخاب نمونه به صورت تصادفی یا غیر تصادفی مشکل و یا غیر ممکن باشد، در این صورت محقق نمونه مورد نیاز خود را از طریق گروهی از اعضای جامعه که در دسترس هستند، انتخاب می‌کند[۱۰].

۶) روش نمونه گیری هدفدار: گاهی اوقات پژوهشگر بر اساس اطلاعات قبلی از جامعه و یا با عنایت به هدف های معینی، مطــابق با داوری و قضاوت شخصــی خود دست به انتخاب نمـونه می زند، که این روش را، روش نمونه گیری هدفدار می‌نامند[۱۰].

۷) روش نمونه گیری حذفی: بدین صورت که پژوهشگر برای انتخاب نمونه، شرایطــی را لحاظ می کند، چنانچه هر کدام از اعضای جامعه ویژگی های مورد نظر را داشته باشند، به عنوان نمونه انتخاب می‌شوند، در غیر این صورت از نمونه آماری حذف می‌شوند. این روش معمولاً بیشتر برای جامعه های محدود، به کار گرفته می شود.

در این تحقیق از روش نمونه گیری حذفی، برای انتخاب اعضای نمونه استفاده شده است. بدین ترتیب کلیه شرکت‌های عضو جامعه آماری که دارای شرایط زیر بوده اند، جزء نمونه آماری لحاظ شده اند. و آن دسته از شرکت های جامعه آماری که این شرایط را نداشته اند، از نمونه آماری حذف شده اند. شرایط مذکور به شرح زیر می‌باشد:

۱- شرکت‌ها در دوره زمانی ۱۳۸۴ تا پایان سال ۱۳۸۶ به طور مداوم در بورس فعالیت داشته باشند.

۲- اطلاعات کامل شرکت‌ها در بخش تعریف متغیر ها باید در دسترس باشد.

۳- شرکت‌ها نبایستی سال مالی خود را طی دوره های مورد نظر تغییر داده باشند.

۴- فعالیت آن ها تولیدی باشد.

از بین شرکت های تولیدی پذیرفته شده در بورس از سال ۸۴ تا پایان سال ۸۶ تعداد ۱۰۲ شرکت با توجه به محدودیت های یاد شده واجد شرایط عضویت در نمونه آماری بودند، که اطلاعات مورد نیازآن شرکت ها جهت آزمون فرضیه پژوهش جمع‌ آوری شد. نتایج به دست آمده از نمونه آماری قابل تعمیم به کل شرکت‌های تولیدی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران برای دوره مورد آزمون ( از سال۸۴ تا پایان سال ۱۳۸۶ ) می‌باشد، نام و اطلاعات کامل شرکت های انتخاب شده به انضمام نتایج حاصل از تجزیه وتحلیل داده ها دردو لوح فشرده ارائه خواهد شد.

۳-۷- روش گرد آوری داده ها

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...