فرضیه اول: بین سبک های اسنادی درونی – بیرونی با پیشرفت تحصیلی رابطه وجود دارد.

بر طبق یافته های مندرج در جدول شماره ۴-۳، ضریب همبستگی (۷۶/۰) که در سطح معناداری (۰۵/۰) بین سبک اسناد درونی – بیرونی با پیشرفت تحصیلی و عزت نفس به دست آمده، نشانگر وجود رابطه مثبت و معنادار بین سبک اسناد درونی – بیرونی با پیشرفت تحصیلی و عزت نفس می‌باشد. همچنین نتایج جدول ۴-۶ نشان می‌دهد که بین سبک اسناد درونی – بیرونی و پیشرفت تحصیلی همبستگی ۵۱/۰- در سطح معناداری (۰۵/۰) وجود دارد. ضریب به دست آمده نشان از همبستگی منفی و معنادار بین دو متغیر می‌باشد. ‌بنابرین‏ فرضیه پژوهشی مبنی بر وجود رابطه بین سبک اسناد درونی – بیرونی با پیشرفت تحصیلی و عزت نفس تأیید می شود. این یافته با یافته های زارعی (۱۳۸۰)، ذکایی (۱۳۸۹)، رضایی مقدم و رستمی(۱۳۸۹)، اوزولینز (۲۰۰۳)، گارنفرید و بارتلتو (۱۹۷۴)، و واینر و کوکلا (۱۹۹۶) هم سویی دارد. این یافته ها نشان می‌دهد دانش آموزانی که پیامد های مثبت یا موفقیت های تحصیلی را به عوامل درونی مانند توانایی و تلاش نسبت می‌دهند از پیشرفت تحصیلی بالایی برخوردارند به عبارتی اسناد موفقیت ها به عوامل درونی با پیشرفت تحصیلی رابطه دارد و دانش آموزان موفق آنهایی هستند که از اسنادهای درونی برای موفقیت ها و وقایع خوشایند استفاده می‌کنند. همچنین یافته ها نشان می‌دهد که دانش آموزان با پیشرفت تحصیلی بالا شکست های تحصیلی و وقایع ناخوشایند را به عوامل بیرونی چون شانس و سختی تکلیف نسبت می‌دهند.

جدول شماره (۴-۳): همبستگی بین سبک اسنادی درونی- بیرونی با پیشرفت تحصیلی و عزت نفس

عزت نفس
پیشرفت تحصیلی
متغیر
تعدادنمونه
سطح معناداری
ضریب همبستگی پیرسون
سطح معناداری
ضریب همبستگی پیرسون
آزمون
۱۲۰
۰۲۳/۰
۵۷/۰
۰۰۱/
۷۶/۰

اسناد درونی-بیرونی

با توجه به داده های به دست آمده در جدول ۴-۳ ، از آنجایی که ضریب همبستگی به دست آمده (۷۶/۰r= ( بین سبک اسنادی درونی – بیرونی و پیشرفت تحصیلی می‌باشد، در سطح ۰۱/۰= α رابطه مثبت و معنادار است، ‌بنابرین‏ فرضیه صفر مبنی بر عدم وجود رابطه رد می شود. و با ۹۹% اطمینان می توان گفت که بین این دو متغیر رابطه معنی داری وجود دارد. و همچنین ضریب همبستگی به دست آمده (۵۷/۰ r= ( بین سبک اسنادی درونی – بیرونی و عزت نفس می‌باشد، در سطح ۰۵/۰= α رابطه مثبت و معنادار است، ‌بنابرین‏ فرضیه صفر مبنی بر عدم وجود رابطه رد می شود. و با ۹۵% اطمینان می توان گفت که بین این دو متغیر رابطه معنی داری وجود دارد.

جدول شماره (۴-۶): همبستگی بین سبک اسنادی درونی- بیرونی با عزت نفس و پیشرفت تحصیلی

عزت نفس
پیشرفت تحصیلی
متغیر
تعدادنمونه
سطح معناداری
ضریب همبستگی پیرسون
سطح معناداری
ضریب همبستگی پیرسون
آزمون
۱۲۰
۰۳۴/۰
۴۵/۰-
۰۱۸/۰
۵۱/۰-
اسناد درونی – بیرونی

با توجه به داده های به دست آمده در جدول ۴-۴ ، ضریب همبستگی به دست آمده (۵۱/۰- r= ( بین سبک اسنادی درونی – بیرونی و پیشرفت تحصیلی در سطح معناداری ۰۵/۰ =α نشانگر رابطه منفی و معنادار است. ‌بنابرین‏ فرضیه صفر مبنی بر عدم وجود رابطه رد می شود. و با ۹۵% اطمینان می توان گفت که بین این دو متغیر رابطه معنا داری وجود دارد. همچنین ضریب همبستگی به دست آمده (۴۵/۰- r= ( بین سبک اسنادی درونی – بیرونی و عزت نفس در سطح معناداری ۰۵/۰=α نشانگر رابطه منفی و معنادار است. ‌بنابرین‏ فرضیه صفر مبنی بر عدم وجود رابطه رد می شود. و با ۹۵% اطمینان می توان گفت که بین این دو متغیر رابطه معنا داری وجود دارد.

فرضیه دوم: بین سبک های اسنادی پایدار- ناپایدار و پیشرفت تحصیلی رابطه وجود دارد.

بر طبق یافته های مندرج در جدول شماره ۴-۴، ضریب همبستگی (۶۷/۰) که در سطح معناداری (۰۱/۰) بین سبک اسناد پایدار – ناپایدار با پیشرفت تحصیلی به دست آمده، نشانگر وجود رابطه مثبت و معنادار بین سبک اسناد پایدار – ناپایدار و پیشرفت تحصیلی می‌باشد. همچنین نتایج جدول ۴-۷ نشان می‌دهد که بین سبک اسناد پایدار – ناپایدار و پیشرفت تحصیلی همبستگی (۵۵/۰-) در سطح معناداری(۰۱/۰) وجود دارد. ضریب به دست آمده نشانگر همبستگی منفی و معنادار بین دو متغیر سبک اسناد پایدار – ناپایدار و پیشرفت تحصیلی می‌باشد. ‌بنابرین‏ فرضیه پژوهشی تأیید می شود و بین سبک اسنادی پایدار – ناپایدار و پیشرفت تحصیلی همبستگی وجود دارد. این یافته با یافته های زارعی (۱۳۸۰)، ذکایی (۱۳۸۹)، بیابانگرد (۱۳۷۲)، رضایی مقدم و رستمی(۱۳۸۹)، اوزولینز (۲۰۰۳)، و گارنفرید و بارتلتو (۱۹۷۴) هم سویی دارد. این یافته ها نشان می‌دهد دانش آموزانی که پیامد های مثبت یا موفقیت های تحصیلی را به عوامل با ثبات چون توانایی و استعداد خویش نسبت می‌دهند از پیشرفت تحصیلی بالایی برخوردارند. همچنین نتایج نشان داد که دانش آموزان با پیشرفت تحصیلی بالا شکست ها و پیامدهای منفی را به عوامل ناپایدار چون شانس نسبت می‌دهند.

جدول شماره (۴-۴): همبستگی بین سبک اسنادی پایدار و ناپایدار با پیشرفت تحصیلی و عزت نفس

عزت نفس
پیشرفت تحصیلی
متغیر
تعدادنمونه
سطح معناداری
ضریب همبستگی پیرسون
سطح معناداری
ضریب همبستگی پیرسون
آزمون
۱۲۰
۰۰۹/۰
۶۳/۰
۰۰۳/۰
۶۷/۰
سبک اسنادی

پایدار – ناپایدار

با توجه به داده های به دست آمده در جدول ۴-۴، ضریب همبستگی به دست آمده (۶۷/۰ r= ( بین سبک اسناد پایدار – ناپایدار و پیشرفت تحصیلی در سطح معناداری۰۱/۰= α نشانگر رابطه مثبت و معنادار است. ‌بنابرین‏ فرضیه صفر مبنی بر عدم وجود رابطه رد می شود. و با ۹۹% اطمینان می توان گفت که بین این دو متغیر رابطه معنی داری وجود دارد. و همچنین ضریب همبستگی به دست آمده (۶۳/۰ r= ( بین سبک اسناد پایدار – ناپایدار و عزت نفس در سطح معناداری۰۱/۰= α نشانگر رابطه مثبت و معنادار است. ‌بنابرین‏ فرضیه صفر مبنی بر عدم وجود رابطه رد می شود. و با ۹۹% اطمینان می توان گفت که بین این دو متغیر رابطه معنی داری وجود دارد.

جدول شماره (۴-۷): همبستگی بین سبک اسنادی پایدار و ناپایدار با عزت نفس و پیشرفت تحصیلی

عزت نفس
پیشرفت تحصیلی
متغیر
تعداد نمونه

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...