فرضیه فرعی اول: میزان سود دهی بانک‌ها در مقایسه با میزان رضایت مندی مشتریان از نحوه برخورد کارمندان با آن ها در ارجحیت قرار دارد.

با توجه به آزمون فریدمن و خروجی های جداول ۱-۲-۴-و ۲-۲-۴ رتبه تسهیلات مالی بالاتر از عوامل رفتاری در هر دو نوع بانک مشاهده می شود لذا با توجه به معناداری آزمون میتوان گفت میزان سود دهی بانک ها در مقایسه با میزان رضایت مندی مشتریان از نحوه برخورد کارمندان با آن ها در ارجحیت قرار دارد و فرضیه تحقیق مورد تأیید قرار می‌گیرد.

فرضیه فرعی دوم: برخورداری از میزان تسهیلات بانکی و سود پرداختی در قبال برخورداری از این تسهیلات در انتخاب نوع بانک از دید مشتریان تاثیر دارد.

با توجه به نوع داده های مورد تحلیل، جهت بررسی این فرضیه از آزمون ناپارامتری مان ویتنی(معادل پارامتری تی مستقل )استفاده شد که نتایج آن در جدول ۳-۲-۴ مشاهده می شود.( شرایط آزمون پارامتری برقرار نبود)

جدول ۳-۲-۴ : بررسی برخورداری از میزان تسهیلات بانکی و سود پرداختی در انتخاب نوع بانک از دید مشتریان

میانگین رتبه ها

مقدارآماره مان ویتنی

حد معنا داری

Sig به دست آمده

نتیجه آزمون

خصوصی
نیمه خصوصی
۱۷۱۴
۰۵/۰
۰۱/۰
معنادار
۳۴/۵۹
۸۴/۷۲

همان‌ طور که در جدول۳-۲-۴ مشاهده می شود، با توجه به کوچکتر بودن Sig از حد معناداری ( ۰۵/۰> 01/0) آزمون معناداراست ‌بنابرین‏ برخورداری از میزان تسهیلات بانکی و سود پرداختی در انتخاب نوع بانک از دید مشتریان مهم و اثر گذار می‌باشد.

فرضیه فرعی سوم: میزان دسترسی به خدمات اینترنتی و کاهش زمان انتظار مشتریان در انتخاب بانک های خصوصی و نیمه خصوصی تأثیردارد.

با توجه به نوع داده های مورد تحلیل، جهت بررسی این فرضیه از آزمون پارامتری تی مستقل استفاده شد که نتایج آن در جدول ۴-۲-۴ مشاهده می شود.( شرایط آزمون پارامتری برقرار بود زیرا آزمون لون معنادار نیست)

جدول ۴-۲-۴ : بررسی میزان دسترسی به خدمات اینترنتی و کاهش زمان انتظار در انتخاب نوع بانک از دید مشتریان

مقدارآماره تی

حد معنا داری

Sigآزمون لون

Sig به دست آمده

نتیجه آزمون

۴۲/۲
۰۵/۰
۳۱/۰
۰۱/۰
معنادار

همان‌ طور که در جدول۴-۲-۴ مشاهده می شود، با توجه به کوچکتر بودن Sig از حد معناداری( ۰۵/۰> 01/0) آزمون معناداراست و تفاوت معناداری در بین دو نوع بانک وجود دارد ‌بنابرین‏ میزان دسترسی به خدمات اینترنتی و کاهش زمان انتظار مشتریان در انتخاب بانک های خصوصی و نیمه خصوصی تأثیردارد .

فرضیه فرعی چهارم: برخورداری از تنوع خدمات بانکداری و میزان بعد مسافت در انتخاب بانک های خصوصی و نیمه خصوصی تأثیردارد.

با توجه به نوع داده های مورد تحلیل، جهت بررسی این فرضیه از آزمون ناپارامتری مان ویتنی(معادل پارامتری تی مستقل )استفاده شد که نتایج آن در جدول ۵-۲-۴ مشاهده می شود. ( شرایط آزمون پارامتری برقرار نبود)

جدول۵-۲-۴ : بررسی برخورداری از تنوع خدمات بانکداری و میزان بعد مسافت در انتخاب نوع بانک از دید مشتریان

میانگین رتبه ها

مقدارآماره مان ویتنی

حد معنا داری

Sig به دست آمده

نتیجه آزمون

خصوصی
نیمه خصوصی
۵/۱۶۵۱
۰۵/۰
۰۲/۰
معنادار
۵/۴۰۷۲
۵/۴۹۷۲

همان‌ طور که در جدول۵-۲-۴ مشاهده می شود، با توجه به کوچکتر بودن Sig از حد معناداری( ۰۵/۰>02/0) آزمون معناداراست برخورداری از تنوع خدمات بانکداری و میزان بعد مسافت در انتخاب بانک های خصوصی و نیمه خصوصی تأثیردارد.

در مدل زیر با یک تحلیل مسیر ساده ضرایب اثرگذار عوامل تاثیرگذار بر ترجیحات مشتریان مشخص شده است.

P=8/0

عوامل فناوری

ترجیحات مشتری

P=13/0

تسهیلات مالی

P=22/0

P=33/0

عوامل فیزیکی

عوامل نگرشی

فصل پنجم

نتیجه ­گیری و پیشنهادات

۵-۱- مقـدمه

نتیجه ­گیری، محصول نهایی یک پژوهش علمی به شمار می­رودکه در آن پژوهش­گر باتکیه بر آزمون فرضیه ­های خود، یافته­ ها ‌و پیشنهادات احتمالی خودرا بیان می­دارد. در چهار فصل گـذشته کلیات تحقیق، مبانی نظری و پیشینه­ تحقیق، گرد­آوری داده ­ها و روش انجام تحقیق و همچنین تجزیه و تحلیل داده ­ها و آزمون فرضیه ­های تحقیق به تفصیل مورد بحث قرار گرفت. در این فصل، ضمن مروری مجدد بر مطالب قبلی، نتایج نهایی آزمون فرضیه ­های تحقیق و تفسیر آن­ها بیان خواهد شد. سپس، محدودیت­هایی که در انجام تحقیق حاضر وجود داشت، مطرح می­ شود و در آخر پیشنهاداتی برای تحقیقات آتی ارائه خواهد شد.

۵-۲- خلاصه پژوهش

در این پژوهش به بررسی عوامل مؤثر بر ترجیحات مشتریان در انتخاب بانک ها پرداخته شد. بعد از تعیین حجم نمونه لازم به ذکر است اندازه نمونه پژوهشی ۱۳۴ می‌باشد.شده است.و بعد از جمع‌ آوری پرسشنامه‌ها و حذف پرسشنامه های مخدوش جهت تجزیه و تحلیل داده ها اطلاعات به نرم افزار SPSS انتقال یافت. تجزیه و تحلیل داده ها از دو بخش تشکیل شده است. در بخش اول به بررسی ویژگی‌های نمونه مورد مطالعه پرداخته شده، و در بخش دوم به بررسی نتایج حاصل از پرسشنامه پرداخته شده است. آزمون مورد استفاده جهت این بررسی‌ها آزمون فریدمن و آزمون تی مستقل است.

۵-۳- تفسیر نتایج تحقیق

فرضیه اصلی : انتخاب خدمات بانکی نظیر سود دهی، میزان تسهیلات بانکی،دسترسی سریع به خدمات اینترنتی در اولویت بندی ترجیحات مشتریان جهت انتخاب بانک های خصوصی و نیمه خصوصی نفش مهمی ایفا می‌کند.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...