۱ ) بین اضطراب و انگیزش پیشرفت رابطه معنی داری وجود دارد.

۲ ) بین اضطراب دختران و پسران تفاوت معنی داری وجود دارد.

۳ ) بین انگیزش پیشرفت دختران و پسران تفاوت معنی داری وجود که جهت آزمون فرضیه‌ها از آزمون انگیزش پیشرفت و همین طور اضطراب استفاده گردیده که جامعه مورد مطالعه عبارتند از دانشجویان دختر و پسر دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر ۶۰ نفر به عنوان نمونه انتخاب گردیده و آزمون ها بر روی آن ها اجرا گردیده که جهت بخش فرضیه‌ها از روش آماری ضریب هم بستگی پیرسون و t متغیر مستقل استفاده گردیده که نتایج به دست آمده حاکی از آن است که بین انگیزش پیشرفت و اضطراب دختران و پسران رابطه معنی داری وجود دارد و تفاوت بین دو گروه دختران و پسران از لحاظ اضطراب و انگیزش پیشرفت وجود دارد که با تحقیق رحیم زاده در سال ۱۳۷۰ که تحت عنوان بررسی رابطه بین انگیزش پیشرفت تحصیلی و استرس در بین دانشجویان آزاد اسلامی واحد رود هن که نتایج به دست آمده حاکی از آن است که بین انگیزش پیشرفت و استرس رابطه معنی داری وجود دارد، هم خوان بوده است.

و همین طور با تحقیق ارسلان در سال ۱۳۷۴ که تحت عنوان مقایسه اضطراب در بین دختران و پسران نوجوان ۱۴ ساله شهر رفسنجان انجام داده که نتایج به دست آمده حاکی از آن است که بین اضطراب دختران و پسران تفاوت وجود دارد و دختران به نسبت به پسران دارای اضطراب بالاتری هستند.

و همین طور با تحقیق ارجمندی در سال ۱۳۷۳ که تحقیقی تحت عنوان مقایسه انگیزش پیشرفت در بین دانش جویان موفق و دانشجویان ناموفق دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان که نتایج به دست آمده حاکی از آن است که بین دانشجویان موفق انگیزش پیشرفت بیشتری نسبت به دانشجویان ناموفق وجود دارد.

محدودیتهای پژوهش :

کلیه ی عوامل را که ممکن است قابلیت تعمیم پذیری یافته پژوهش را کاهش داده باشند عبارتند از :

۱ ) محدودیت زمانی برای تحقیق

۲ ) عدم همکاری برخی از دانشجویان در جواب دادن به پرسشنامه

۳ ) عدم دسترسی به نمونه های بیشتر

۴ ) عدم انتخاب تصادفی

۵ ) حجم نموۀ پایین در این پژوهش

۶ ) امکان تعمیم نتایج به ‌گروه‌های دیگر

۷ ) نبودن یک بانک اطلاعاتی در دانشگاه موجب می شد که ما برای به دست آوردن اطلاعات و منابع و مأخذ در جاهای دیگر به دنبال آن ها باشیم.

با توجه به مشکلاتی که ذکر شد و مشکلاتی که از ذکر آن ها صرفنظر می‌کنیم ولی باز هم از کار خود راضی هستیم چون این کار شوق و علاقه را در انجام کارهای جدید خودمان بهتر و علمی تر در تحقیق عمل کنیم.

پیشنهادات :

پیشنهاد می شود پژوهش‌های زیر در صورت امکان مورد توجه و تفحص قرار بگیرد.

۱ ) بررسی رابطۀ انگیزه پیشرفت با طبقۀ اجتماعی

۲ ) بررسی رابطۀ انگیزه پیشرفت با نژاد در بین دانشجویان و دانش آموزان.

۳ ) پژوهشکده ها و کتابخانه ها و سازمان‌هایی که مقالات، پایان نامه ها در آنجا جمع‌ آوری می‌شوند، دانشجویان را در این امر یاری نماید.

۴ ) تأثیر آموزش روش های کاهش اضطراب و اثر آن در پیشرفت تحصیلی دانش آموزانی مقاطع مختلف تحصیلی

۵ ) هنجاریابی آزمون اضطراب کتل در سطح استانها

۶ ) آموزش روش های کاهش اضطراب به معلمان در طی آموزش ضمن خدمت جهت آشنایی با فنون و مهارت‌های لازم جهت کاهش اضطراب.

منابع :

۱ )باقری، مسعود ۱۳۷۱، تأثیر انگیزش در پیشرفت تحصیلی، ماهنامه ی پژوهشی وزارت آموزش و پرورش، شماره ی چهارم، سال هشتم، ۱۳۷۱ .

۲ ) پارسا، محمد، انگیزش و هیجان، انتشارات دانشگاه پیام نور، چاپ اول، ۱۳۷۹ .

۳ ) جیمز، جودی، (۱۳۷۷)، کلام جسم، ترجمه آرین ابوک، تهران، انتشارات نسل نو اندیش.

۴ ) خداپناهی، کریم، انگیزش و هیجان، تهران، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها است، چاپ سوم، تابستان ۱۳۸۱ .

۵ ) فرجی، ذبیح الله، انگیزش و هیجان، انتشارات خردمند، تهران، پاییز ۷۲ .

۶ ) فرجی، ذبیح الله، انگیزش و هیجان و واکنش روان تنی، انتشارات میترا، زمستان ۱۳۵۷ .

۷ ) فولادگر، بهروز، انگیزه ی پیشرفت، نشریه اسرار، بهار ۸۴ .

۸ ) مازلو، آراهام (مؤلف)، انگیزش و شخصیت، رضوانی، احمد (مترجم)، انتشارات آستان قدس رضوی، تابستان ۷۵ .

۹ ) نشریه اسرار، ۱۳/۲/۸۴ ، عنوان انگیزۀ پیشرفت، بهروز فولادگر، بهروز فولادگر.

۱۰ ) نشریه همشهری، ۲۵/۹/۷۸ ، عنوان انگیزه پیشرفت، بهروز فولادگر.

۱۱ ) پلاچیک، رد برت، عوامل اضطراب زا و هیجان ها، ترجمه محمود رمضان زاده، انتشارات آستان قدس رضوی، بهمن ماه ۱۳۶۵ .

۱۲ ) رپس لنفورد، مختصری روانپزشکی، انتشارات نشر دانشگاهی، ۱۳۶۴ .

۱۳ ) دلاور، علی، روش های آماری در روان شناسی و علوم تربیتی، تهران، دانشگاه پیام نور، ۱۳۷۶ ، اصغر مقدم، تهران، چاپ اول، ۱۳۷۱ .

۱۴ ) سیف، علی اکبر، روان شناسی پرورشی (روان شناسی یادگیری و آموزش)، تهران، آگاه، ۱۳۶۸ .

۱۵ ) کمند زرین حمید، مجله تربیت، ماهنامه پرورشی وزارت آموزش و پرورش، فروردین ۱۳۷۴ ، ص ۳۰ – ۴۳ .

۱۶ ) نوابی نژاد، شکوه، رفتارهای بهنجار و نابهنجار، انتشارات انجمن اولیاء و مربیان، ۱۳۷۲ .

لطفاً ‌به این سؤالات صادقانه پاسخ دهید این برگه ها محرمانه در نزد ما خواهد ماند.

۱ ) توجه من نسبت به اشخاص یا سرگرمیها تقریباً به سرعت تغییر می‌کند.

درست بین این دو غلط

۲ ) اگر اشخاص نظر خوبی به من ندارند این امر مانع آرامش فکری کامل من نمی شود.

درست بین این دو غلط

۳ ) دوست دارم نسبت به صحت آنچه می خواهم بگویم کاملاً مطمئن باشم قبل از اینکه عقیده خود را ابراز کنم.

بلی بین این دو غلط

۴ ) تمایل دارم خود را به دست احساسات حسادت آمیز بسپارم.

گاهی به ندرت هرگز

۵ ) اگر قرار باشد که زندگیم را دوباره شروع کنم :

الف ) آن را به گونه ای متفاوت سازمان خواهم داد.

ب ) دلم می‌خواهد همان‌ طور باشد که قبلاً بوده است.

۶ ) والدینم را ‌در مورد همه مسائل تحسین می کنم.

بلی بین این دو نه

۷ ) اگر پاسخ نه بشنوم ناراحت می شوم حتی وقتی می دانم که آن چیزی که می خواهم غیرممکن است.

درست بین این دو غلط

۸ ) ‌در مورد درستکاری اشخاص تردید می کنم که با من رفتاری دوستانه تر از آن دارند که انتظار داشته باشم.

درست بین این دو غلط

۹ ) وقتی دستوراتی می‌دادند یا اطاعت مرا خواستار می شدند والدینم (یا کسانی که مرا بزرگ کرده‌اند) :

همراه بسیار معقول بوده اند غالباً نامعقول بوده اند بین این دو

۱۰ ) نیاز من به دوستانم بیشتر از نیاز آن ها به من است.

به ندرت گاهی غالباً

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...