1. پیش‌بینی پیشرفت تحصیلی از طریق متغیرهای هوش هیجانی، وضعیت اقتصادی- اجتماعی و نگرش به تحصیل دانش آموزان سال اول شهرستان لامرد

      1. پیش‌بینی پیشرفت تحصیلی از طریق متغیرهای هوش هیجانی، وضعیت اقتصادی- اجتماعی و نگرش به تحصیل برای پسران سال اول شهرستان لامرد

  1. پیش‌بینی پیشرفت تحصیلی از طریق متغیرهای هوش هیجانی، وضعیت اقتصادی- اجتماعی و نگرش به تحصیل برای دختران سال اول شهرستان لامرد

۱-۵- فرضیه های پژوهش

    1. بین هوش هیجانی، وضعیت اقتصادی- اجتماعی و نگرش به تحصیل با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان سال اول شهرستان لامرد رابطه وجود دارد.

    1. بین هوش هیجانی، وضعیت اقتصادی- اجتماعی و نگرش به تحصیل با پیشرفت تحصیلی پسران سال اول شهرستان لامرد رابطه وجود دارد

    1. بین هوش هیجانی، وضعیت اقتصادی- اجتماعی و نگرش به تحصیل با پیشرفت تحصیلی دختران سال اول شهرستان لامرد رابطه وجود دارد

    1. هوش هیجانی، وضعیت اقتصادی- اجتماعی و نگرش به تحصیل پیشرفت تحصیلی دانش آموزان سال اول شهرستان لامرد را پیش‌بینی می‌کند.

    1. هوش هیجانی، وضعیت اقتصادی- اجتماعی و نگرش به تحصیل پیشرفت تحصیلی پسران سال اول شهرستان لامرد را پیش‌بینی می‌کند.

  1. هوش هیجانی، وضعیت اقتصادی- اجتماعی و نگرش به تحصیل پیشرفت تحصیلی دختران سال اول شهرستان لامرد را پیش‌بینی می‌کند.

۱-۶- تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرها

تعاریف مفهومی

هوش هیجانی: مجموعه ای از توانایی ها، کفایت ها و مهارت‌های غیر شناختی است که توانایی فرد را برای کسب موفقیت در مقابله با فشارها و اقتضائات محیطی تحت تاثیر قرار می‌دهد(گلمن، ۱۹۹۵).

وضعیت اقتصادی اجتماعی: سرمایه اجتماعی دانش آموز شامل امکانات آموزشی مانند وجود فرهنگ لغت، کامپیوتر، میز مطالعه و اتاق مخصوص مطالعه و نیز میزان کتاب‌های موجود در منزل بجز کتاب های درسی خود دانش آموز

نگرش نسبت مدرسه: نگرش یک حالت روانی و عصبی آمادگی است که از طریق تجربه سامان داده شده، تاثیری هدایتی یا پویا بر پاسخ های فرد به همه ی اشیا و موقعیت هایی که با آن ها مربوط است، دارد(کریمی؛۱۳۸۳).

پیشرفت تحصیلی: محصول نهایی فرایند یادگیری فعال است که به کمک آموزش و فعالیت های تربیتی انجام می‌گیرد( گیج و برلاینر، ترجمه ی خوی نژاد و همکاران، ۱۳۷۴)

تعاریف عملیاتی:

هوش هیجانی: ملاک نمره ای است که دانش آموز از پرسشنامه هوش هیجانی سیبریا و شرینگ کسب می‌کند.

وضعیت اقتصادی اجتماعی: ملاک نمره ای است که دانش آموز از ‌پاسخ‌گویی‌ به سوالات پرسشنامه وضعیت اقتصادی اجتماعی تیمز[۵] کسب می‌کند. تیمز سومین مطالعه بین‌المللی ریاضی و علوم است که در سال ۱۹۹۳ توسط انجمن بین اللملی پیشرفت تحصیلی در بین ۳۸ کشور شرکت کننده برگزار شد. پرسشنامه وضعیت اقتصادی اجتماعی استاندارد بوده و دارای ۷ سؤال می‌باشد که سواد پدر و مادر و دارایی های آموزشی دانش آموز در منزل نظیر فرهنگ لغت، میز تحریر، تعداد کتاب‌های آموزشی موجود در منزل را می سنجد. برخی از سوالات از این قرار هستند: سواد پدر یا ناپدری شما چقدر است؟ سواد مادر یا نامادری شما چقدر است؟ سوال دیگر مربوط به تعداد کتاب‌های آموزشی موجود در منزل است که از۰ تا ۱۰ جلد کتاب (۱)، ۱۱ تا ۲۵ جلد (۲)، ۲۶ تا ۱۰۰ جلد(۳)، ۱۰۱ تا ۲۰۰جلد(۴) و بیش از ۲۰۰ جلد (۵) نمره دارد و نمرات با هم جمع بسته و مقیاس را تشکیل می‌دهند.

نگرش نسبت مدرسه: ملاک نمره ای است که دانش آموز از ‌پاسخ‌گویی‌ به سوالات پرسشنامه، پرسشنامه سنجش نگرش نسبت به مدرسه – فرم تجدیدنظرشده (مک کوچ و سیگل، ۲۰۰۳). به دست می آورد.

پیشرفت تحصیلی: میانگین نمرات دروس دانش آموزان در نیمسال اول سال تحصیلی مورد ۹۴-۹۳

فصل دوم:
مبانی نظری تحقیق

۲-۱- مقدمه

بی شک مهم ترین پدیده اجتماعی عصر حاضر که عوامل بیشماری در شکل گیری آن نقش دارند، آموزش می‌باشد. همه ارکان یک جامعه دست در دست هم هر یک به تناسب نقش اجتماعی خود در این فرایند پیچیده همکاری می‌کنند. در این میان سهم تاثیرگذاری معلمان، دست اندرکاران تعلیم وتربیت، محققان و پژوهشگران آموزشی و خانواده ها از همه بیشتر است. تنوع علوم و پیشرفت فناوری و ظهور روش های متعدد و نوین یاددهی- یادگیری از سویی و پیچیدگی‌های خاص نوع بشر (انسان) از سوی دیگر باعث تفاوت در سطوح و کیفیت یادگیری ( محصول آموزش) شده است. در این پژوهش ابتدا ‌در مورد متغیرهای پیش بین به صورت مجزا مباحث نظری لازم ارائه خواهد شد و سپس بعد از معرفی مبانی نظری رابطه بین متغیر پیش بین و متغیر ملاک در پژوهش‌های مختلف (پیشینه ی پژوهشی) بررسی خواهد شد.

۲-۲- هوش هیجانی

هوش هیجانی مؤلفه تازه ای است که محققان بسیاری به کاربرد آن در امور مختلف علاقه­مند هستند. نظریه های هوش هیجانی دیدگاه نوینی را در باره پیش‌بینی عوامل موفقیت در زندگی از جمله پیشرفت تحصیلی و مقابله کارآمد با عوامل فشارزا که منشأ اختلال های روانی را فراهم می آورند، چرا که بسیاری از ویژگی های شخصیتی همچون همدردی، خود گردانی، خوش بینی، خود انگیختگی، خود آگاهی، مدیریت هیجانی فرد، زمینه ساز موقعیت های مناسب در عرصه های گوناگون زندگی است. هوش هیجانی بیانگر ابعاد هیجانی-شخصیتی و اجتماعی هوش است که اغلب برای فعالیت های روزمره مهمتر از ابعاد شناختی هوش مورد توجه قرار گرفته است(گلمن،۱۹۹۵نقل از پارسا، ۱۳۹۳).

توجه به هیجان ها، نقش و کاربرد مناسب آن ها در روابط انسانی، درک احوال خود و دیگران، خویشتن داری و کنترل بر خواست های فوری، همدلی با دیگران و استفاده ی مثبت از هیجان ها در تفکروشناخت در رفتار موضوع هوش هیجانی می‌باشد. تأمین سلامت روانی دانش آموزان که قشر نوجوان، فعال و آینده ساز هر جامعه محسوب می‌شوند از مهمترین مسائل اجتماعی می‌باشد و بدین منظور دستگاه های ذیربط لازم است که در انتخاب، آماده سازی و تعلیم و تربیت آن ها از شیوه ها و معیارها و برنامه هایی استفاده کنند که شرط حفظ و ارتقاء سلامت روانی آن ها در اولویت قرار گیرد و در این میان توجه به هیجانات و کار بر روی سازه هوش هیجانی با توجه به محدوده سنی نوجوانان به دلیل تغییرات سریع این دوران هیجانی و داشتن هیجانات شدید و پر شور امر بسیار مهمی به نظر می‌رسد.

۲-۲-۱ تاریخچه هوش هیجانی

بر اساس گفته­ی افلاطون که تمام یادگیری ها دارای یک زیربنای هیجانی و عاطفی هستند؛ دانشمندان، پژوهشگران و فیلسوفان زیادی از آن زمان به بعد در جهت اثبات یا نفی نقش احساسات در یادگیری، مطالعات زیادی انجام داده‌اند.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...