این مدل در اوایل دهه ۸۰ میلادی توسط پاراسورامن و همکاران معرفی شد. این مدل از ۲ قسمت تشکیل شده است: قسمت اول اندازه گیری ارزیابی مشتریان که از ۲۲ پرسش تشکیل شده و به منظور شناسایی انتظارات مشتری در ارتباط با یک خدمت مورد استفاده قرار می گیرد.
قسمت دوم اندازه گیری دریافت مشتری که که از ۲۲ پرسش مانند پرسش های قسمت اول است و برای اندازه گیری ارزیابی مشتری توسط یک سازمان به کار گرفته می شود (Hayes, 1998).

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

در سال ۸۸ میلادی جنبه دیگری نیز به آن اضافه شد که که برخی از جنبه ها و ابعاد سروکوال عبارتند از:
محسوس ها: شامل وسایل فیزیکی، تجهیزات، ظاهر کارکنان و وسایل ارتباطی به لحاظ ظاهری
نامحسوس ها:
۱- قابلیت اطمینان: توانایی انجام خدمات تعهد شده با دقت کامل و قابل اطمینان
۲- پاسخ دهی: شامل رغبت کمک به مشتری و فراهم کردن فوری خدمات
۳- تضمین: شامل دانش و نزاکت کارکنان و توانایی آنان در القای اعتماد به درستی خدمات
۴- همدلی: شامل توجه اختصاصی که شرکت برای مشتریان ویژه فراهم می کند
۵- بهبود: شامل توانایی سازمان در اصلاح مشکلات به وجود آمده احتمالی

محدودیت های مدل سروکوال

انتقادات زیادی نیز به مدل سروکوال وارد شده است و مهم ترین آن این که این مدل صرفا جهت اندازه گیری رضایت مشتریان از خدمات ارائه شده توسط شرکت ها به کار می آید و روش مطلوبی برای سنجش از محصولات نمی ­باشد. این مدل وارد جزئیات نمی شود و به صورت کلی و کلان به رضایت سنجش می پردازد (Hayes, 1998).

انواع هتل

از آنجا که هدف این تحقیق بررسی هتل های ۴ ستاره و ۵ ستاره شهر تهران می باشد، لازم است تا به طور مختصر به روش های طبقه بندی و درجه بندی هتل ها بپردازیم و سپس این نحوه بخش بندی را در ایران بررسی کنیم.

طبقه بندی هتل

با تغییر و تحولات روز به روز و گسترده و همچنین رشد پر سرعت هتل، طبقه بندی کردن این واحد ها عملا تحت یک عنوان مشکل است. امروزه روش های طبقه بندی متفاوتی برای هتل های ارائه می شود که هر کدام از این طبقه بندی بندی ها بر اساس معیارهای زیر است (Andrews, 2008, pp. 41-52):
بر اساس مختصات و موقعیت[۱۳] جغرافیایی مکان قرارگیری ساختمان( دورن شهری، برون شهری و …)

    1. تعداد اتاق [۱۴]
    1. مالکیت[۱۵]
    1. طرح های قیمت گزاری[۱۶]
    1. نوع مشتریان[۱۷]
    1. مدت اقامت[۱۸] مهمانان در هتل( پانسیون، سوئیت و …)
    1. تسهیلات ارائه شده[۱۹]

درجه بندی هتل

درجه بندی هتل ها براساس تسهیلات، کیفیت و چکونگی ارائه خدمات به مشتری می باشد، که غالبا با طبقه بندی اشتباه گرفته می شود. هرچه کیفیت، کمیت، ارائه خدمات، حس زیبایی شناسی، رفتار شایسته بالاتر از انتظار میهمان در هتل ها باشد، هتل از درجه بالاتری برخوردار است. درجه بندی هتل ها براساس دو معیار الماس و ستاره انجام می شود. این سیستم درجه بندی ابتدا در آمریکا ظهور پیدا کرد و سپس در نقاط مختلف دنیا مورد استفاده قرار گرفت (Stattus, 2006, p. 26).

درجه بندی براساس الماس

درجه بندی بر اساس الماس با توجه به شرایط ذکر شده در زمان بازرسی صورت می گیرد. تمام ویژگی های فیزیکی و کیفیت خدمت مورد توجه قرار می گیرد.
یک الماس: تمام ویژگی های لازم را دارد (انواع عملیات، امنیت، خانه داری و نگه داری، مبلمان، اثاثیه و امکانات).
دو الماس: علاوه بر تمام ویژگی های یک الماس، کیفیت مبلمان و دکوراسیون اتاق ها بهبود یافته است.
سه الماس: هتل هایی که دارای امکانات سطح بالا و خدمات و تسهیلات سطح بالایی است.
چهار الماس: هتل هایی که به جزئیات توجه می کنند.
پنج الماس: خدمات آن ها انتظارات سطح بالا و عالی را برآورده می سازد.

درجه بندی ستاره

درجه بندی یک ستاره: تاسیسات اقامتی تمیز و راحت هستند اما لوکس نمی باشند. حداقل خدمات را دارند، ممکن است فرانت آفیس، خدمات تلفن و خانه داری و شاید رستوران ۲۴ ساعته نداشته باشد.
دو ستاره: تاسیسات اقامتی کمی بهتر از یک ستاره و ممکن است کیفیت مبلمان آن بهتر، اتاق ها بزرگتر، رستوران، تلویزیون در اتاق مهمان، خدمات تلفن و تسهیلات تفریحی مانند استخر شنا داشته باشند. لوکس نیستند اما راحت و تمیز می باشند.
سه ستاره: تاسیساتی که تمام خدمات هتل های یک یا دو ستاره را دارند و آن ها را گسترش داده اند. در نتیجه در یک یا چند مورد آن خدمات برجسته تری دارند.
چهار ستاره: هتل هایی که دارای اتاق هایی بزرگتر از حد متوسط اند، مبلمان آن کیفیت بالایی دارد، کارکنان آن آموزش دیده، با ادب و علاقه مند به برطرف کردن نیازهای مهمان هستند. شکایات مهمانان کم است، اقامت در یک هتل چهار ستاره با یک تجربه خاطره انگیز باشد.
پنج ستاره: تسهیلات این هتل ها در آمریکا به عنوان بهترین تسهیلات شناخته می شود. یک رستوران فوق العاده دارند. خدمات خانه داری دوبار در روز انجام می شود. لابی راحت و زیبا و جذابی دارند. عامل کلیدی این هتل ها این است که مهمان خود را به عنوان شخصی[۲۰] مهم احساس کند (Stattus, 2006).

طبقه بندی مراکز اقامتی در ایران

در ایران نیز اقامتگاه ها بر اساس آیین نامه ایجاد، اصلاح، تکمیل و درجه بندی و نرخ گذاری تاسیسات ایرانگردی و جهانگردی و نظارت بر مصوبه ۱۳/۲/۱۳۶۸ تقسیم بندی می شوند. در فصل اول این آیین نامه ابتدا تاسیسات ایرانگردی و جهانگردی تعریف شده و سپس انواع آن را شرح داده است که به قرار زیر می باشد: (زمانی فراهانی, ۱۳۷۹, ص. ۱۶۹)

    1. مهمانخانه(هتل)
    1. مهمانسرا
    1. زائرسرا
    1. متل
    1. پانسیون
    1. اقامتگاه جوانان
    1. اردوگاه ایرانگردی و جهانگردی
  1. تاسیسات ساحلی
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...