مقاله-پروژه و پایان نامه | ۳-۲-۱-قلمرو تحقیق – 10 |
– ریسک پاترسن و شوهام[۱۵](۲۰۰۲) در پژوهش مدلی را ارائه دادند که سه متغییر طرز تلقی صادراتی، موانع صادراتی و حمایت مدیریت را به عنوان سه متغییر مؤثر بر عملکرد صادراتی معرفی نمودند.دو متغییر اول علاوه بر تاثیرگذاری مستقیم خود بر متغییر حمایت مدیریت به طور غیر مستقیم بر عملکرد صادراتی تاثیر میگذاشتند.
– کخ[۱۶](۲۰۰۱) پس از بررسی ادبیات موضوع، مدلی جهت ارزیابی و انتخاب بازارهای هدف صادراتی ارائه کردهاست. در مدل این تحقیق متغییرهای انتخاب بازار به سه دسته متغییرهای داخلی، خارجی و ترکیبی تقسیم بندی شدهاند. نگرش استراتژیک بنگاه ، اهداف استراتژیک بنگاه مرله بینالمللیشدن ، توان رقابت بین المللی بنگاه ، تجربه انتخاب بازار بینالمللی، روش های محاسبه ریسک و بازده و کنترل هزینه های بازاریابی، متغیرهای داخلی این مدل را شامل میشوند. پتانسیل بازار، رقابتی بودن بازار و ریسک بازار متغییرهای خارجی هستند. منابع در دسترس ، تطبیق با پرتفوی تجاری بنگاه، بهینه کردن روش گسترش بازار، شباهت بازار خارجی و شبکه سازی نیز متغییرهای ترکیبی این مدل را تشکیل می دهند.
-
- دیل و همکاران[۱۷] (۲۰۰۰)، در پژوهشی به بررسی تاثیر عوامل ویژگیهای شرکت(اندازه شرکت میزان موانع ورود درک شده و سالهای اشتغال شرکت در کسب و کار) صلاحیت شرکت(تجزیه صادراتی) و استراتژی های بازاریابی صادرات (تمرکز بر بازار در مقابل متنوع بودن و همچنین فعال بودن در مقابل انفعالی عمل کردن) بر عملکرد صادراتی شرکت پرداختند.
-
- شوهام [۱۸](۲۰۰۰) در پژوهشی با تقسیم بندی شرکتهای صادرکننده به سه دسته مدافعین تحلیلگران و جویندگان (علاقهمندان) متغییرهای متنوعی را در هریک از این انواع شرکتها که بر عملکرد صادراتی بودند معرفی نمودند. آنها در تحقیقات خود به این نتیجه رسیدند که در شرکتهایی از این نوع تحلیلگر میان تولید کالای جدید، مدیریت تولید گرایش بازار و استراتژی های کنترل از یک سو و عملکرد صادراتی از سوی دیگر رابطه معناداری وجود دارد.
-
- کیگان[۱۹] (۱۹۹۹) سه معیار اساسی جهت ارزیابی بازارهای هدف جهانی معرفی کردهاست. اندازه فعلی بازار و رشد بالقوه مورد انتظار آن، رقابت بالقوه در بازار، و سازگاری بازار هدف با اهداف کلی شرکت و امکان دسترسی به آن از معیارهای ارزیابی بازارها میباشند. بر این اسا س ، معیار اول بیان میدارد که آیا بازار مورد نظر به اندازه کافی بزرگ استتا فرصتی جهت کسب سود برای شرکت تلقی گردد؟ اگر بازار در حال حاضر به اندازه کافی بزرگ نیست ، آیا دارای رشد بالقوه کافی میباشد و با توجه به راهبرد دراز مدت شرکت ، جذابیت دارد؟ معیار دوم بیان میدارد که باید از فعالیت در بازار یا بخشی از بازار که در آن رقابت فشرده است ، باید اجتناب شود و معیار سوم به سازگاری بازار با اهداف کلی شرکت و امکان دسترسی موفقیت آمیز به آن اشاره دارد.
فصل سوم
روششناسی پژوهش
۳-۱مقدمه
تحقیق عبارت است از فرایند جستجوی منظم برای مشخص کردن یک وضعیت نامعین. تحقیق فرایند پویا برای حل مسائل و دستیابی به راه حل مشکلات میباشد. بشر از دیر باز به دنبال شناخت پدیده ها بوده است و از همان زمان مباحثی پیرامون روش شناخت در ذهن وی قرار گرفته است. پایه هر تحقیق “روش شناخت یا روش تحقیق”است. روششناسی مبحثی است که به بررسی روشهای شناخت در علوم می پردازد. روش تحقیق، مجموعه ای از قواعد، ابزار و راههای معتبر (قابل اطمینان) ونظام یافته برای بررسی واقعیتها، کشف مجهولات ودستیابی به راه حل مشکلات است(سرمد ودیگران،۱۳۸۳ : ۳۶). هر تحقیق و پژوهش با یک مسئله آغاز میگردد. مسئله تحقیق موجب ایجاد سوالاتی در ذهن محقق گردیده و به ارائه فرضیه منجر می شود. بنابرین وظیفه اصلی واساسی هر محقق، بررسی و پژوهش جهت تأیید یا رد فرضیات میباشد. جهت پاسخگویی به سوالات تحقیق و نتیجه گیری در خصوص فرضیات، داده های جمع آوری شده در خصوص تحقیق، ورودی اساسی وپایه تحقیق میباشد و در نهایت محقق بایستی با توجه به داده های گرد آوری شده، در خصوص رد یا تأیید فرضیات وپاسخگویی به سوالات تحقیق اقدام نماید. اما همان گونه که آشکار ومشخص میباشد، داده ها اطلاعات خام و غیر قابل اتکائی میباشند که جهت تبدیل شدن به اطلاعات قابل استفاده بایستی تحلیل گردند، تا با تبدیل داده ها به اطلاعات بتوان اقدام به تصمیم گیری نمود. لذا در این فصل به بررسی چگونگی گردآوری داده ها و تحلیل آنها جهت استفاده از داده های خام در راستای فرضیات تحقیق پرداخته می شود. همچنین تعریف وتفصیل مفاهیم اساسی همچون (جامعه آماری، نمونه گیری و…) ارائه گردیده و مفاهیم اساسی فوق برای تحقیق حاضر بررسی میگردد
۳-۲نوع تحقیق
درهرتحقیق ابتدا باید نوع، ماهیت، اهداف تحقیق و دامنه آن معین گردد تا بتوان بااستفاده ازقواعد و ابزار و از راههای معتبر به واقعیتها دست یافت. فراید تحقیق فرایندی است که طی آن محقق می کوشد با پردازش علمی و منظم داده ها،فرضیه های خودرا به بوته آزمایش بگذارد.روش مورد استفاده درتحقیق جهت آزمون فرضیه ها برپایه استدلال قیاسی استوار است که از تحلیل مطالب نظری وتجربی ناشی می شود (نادری وسیف نراقی،۱۳۷۸).تحقیق یا پژوهش را بر حسب هدف میتوان به سه شکل ۱) تحقیق بنیادی ، ۲) تحقیق کاربردی ۳) تحقیق توسعهای دستهبندی کرد. روش تحقیق مذبور ازلحاظ هدف کاربردی است. هدف تحقیقات کاربردی توسعه دانش کاربردی دریک زمینه خاص است.به عبارت دیگر تحقیقات کاربردی به سمت کاربرد عملی دانش هدایت می شود(سرمد ودیگران،۱۳۸۵). پژوهش کاربردی، پژوهشی است که نتایج حاصل از آن در رفع نیازها و حل مشکلات به کار آید. بنابرین، هدف این نوع تحقیات، کاربست نتایج (به کارگیری آنها) در حل مسائل و مشکلات خاص در جامعه میباشد.در واقع پژوهشهای کاربردی، پژوهشهایی هستند که در آنها نظریهپردازی وجود ندارد. ازجنبه گردآوری داده ها ازنوع همبستگی است. به دلیل آنکه در این تحقیق به دنبال یافتن وجود رابطه بین متغیرها درسطح سنجش نسبی ونوع رابطه میباشد. در این تحقیق مقیاس اندازه گیری داده ها مقیاس نسبی است. مقیاس نسبی بالاترین ودقیقترین سطح اندازه گیری را ارائه میدهد.این مقیاس علاوه بر دارا بودن کلیه ویژگیهای سایرمقیاسها، ازصفرمطلق برخوردار میباشد(صالحانی وصدیقانی،۱۳۸۴ ).
۳-۲-۱-قلمرو تحقیق
قلمرو تحقیق شامل سه بعد مختلف، به شرح زیر میباشد:
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1401-09-24] [ 03:35:00 ب.ظ ]
|