– ریسک پاترسن و شوهام[۱۵](۲۰۰۲) در پژوهش مدلی را ارائه دادند که سه متغییر طرز تلقی صادراتی، موانع صادراتی و حمایت مدیریت را به عنوان سه متغییر مؤثر بر عملکرد صادراتی معرفی نمودند.دو متغییر اول علاوه بر تاثیرگذاری مستقیم خود بر متغییر حمایت مدیریت به طور غیر مستقیم بر عملکرد صادراتی تاثیر می­گذاشتند.

– کخ[۱۶](۲۰۰۱) پس از بررسی ادبیات موضوع، مدلی جهت ارزیابی و انتخاب بازارهای هدف صادراتی ارائه کرده­است. در مدل این تحقیق متغییرهای انتخاب بازار به سه دسته متغییرهای داخلی، خارجی و ترکیبی تقسیم ­بندی ‌شده‌اند. نگرش استراتژیک بنگاه ، اهداف ‌استراتژیک بنگاه مرله بین‌المللی­شدن ، توان رقابت بین ­المللی بنگاه ، تجربه انتخاب بازار بین‌المللی، روش های محاسبه ریسک و بازده و کنترل هزینه­ های بازاریابی، متغیرهای داخلی این مدل را شامل می­شوند. پتانسیل بازار، رقابتی بودن بازار و ریسک بازار متغییرهای خارجی هستند. منابع در دسترس ، تطبیق با پرتفوی تجاری بنگاه، بهینه ­کردن روش گسترش بازار، شباهت بازار خارجی ‌و شبکه سازی نیز متغییرهای ترکیبی این مدل را تشکیل می­ دهند.

    • دیل و همکاران[۱۷] (۲۰۰۰)، در پژوهشی به بررسی تاثیر عوامل ویژگی­های شرکت(اندازه شرکت میزان موانع ورود درک شده و سال­های اشتغال شرکت در کسب و کار) صلاحیت شرکت(تجزیه صادراتی) و استراتژی­ های بازاریابی صادرات (تمرکز بر بازار در مقابل متنوع بودن و همچنین فعال بودن در مقابل انفعالی عمل کردن) بر عملکرد صادراتی شرکت پرداختند.

    • شوهام [۱۸](۲۰۰۰) در پژوهشی با تقسیم بندی شرکت­های صادرکننده به سه دسته مدافعین تحلیلگران و جویندگان (علاقه­مندان) متغییرهای متنوعی را در هریک از این انواع شرکت­ها که بر عملکرد صادراتی بودند معرفی نمودند. آن­ها در تحقیقات خود ‌به این نتیجه رسیدند که در شرکت­هایی از این نوع تحلیل­گر میان تولید کالای جدید، مدیریت تولید گرایش بازار و استراتژی­ های کنترل از یک سو و عملکرد صادراتی از سوی دیگر رابطه معناداری وجود دارد.

    • کیگان[۱۹] (۱۹۹۹) سه معیار اساسی جهت ارزیابی بازارهای هدف جهانی معرفی ‌کرده‌است. اندازه فعلی ‌بازار و رشد بالقوه مورد انتظار آن، رقابت بالقوه در بازار، و سازگاری بازار هدف با اهداف کلی شرکت و امکان دسترسی به آن از معیارهای ارزیابی بازارها می­باشند. بر این اسا س ، معیار اول بیان می‌دارد که آیا بازار مورد نظر به اندازه کافی بزرگ استتا فرصتی جهت کسب سود برای شرکت تلقی گردد؟ اگر بازار در حال حاضر به اندازه کافی بزرگ نیست ، آیا دارای رشد بالقوه کافی می‌باشد و با توجه به راهبرد دراز مدت شرکت ، جذابیت دارد؟ معیار دوم بیان می­دارد که باید از فعالیت در بازار یا بخشی از بازار که در آن رقابت فشرده است ، باید اجتناب شود و معیار سوم به سازگاری بازار با اهداف کلی شرکت و امکان دسترسی موفقیت آمیز به آن اشاره دارد.

فصل سوم

روش­شناسی پژوهش

۳-۱مقدمه

تحقیق عبارت است از فرایند جستجوی منظم برای مشخص کردن یک وضعیت نامعین. تحقیق فرایند پویا برای حل مسائل و دستیابی به راه حل مشکلات ‌می‌باشد. بشر از دیر باز به دنبال شناخت پدیده ­ها بوده ­است و از همان زمان مباحثی پیرامون روش شناخت در ذهن وی قرار گرفته است. پایه هر تحقیق “روش شناخت یا روش تحقیق”است. روش­شناسی مبحثی است که به بررسی روش­های شناخت در علوم می ­پردازد. روش تحقیق، مجموعه ­ای از قواعد، ابزار و راه­های معتبر (قابل اطمینان) ونظام یافته برای بررسی واقعیت­ها، کشف مجهولات ودستیابی به راه حل مشکلات است(سرمد ودیگران،۱۳۸۳ : ۳۶). هر تحقیق و پژوهش با یک مسئله آغاز می­گردد. مسئله تحقیق موجب ایجاد سوالاتی در ذهن محقق گردیده و به ارائه فرضیه منجر می­ شود. ‌بنابرین‏ وظیفه اصلی واساسی هر محقق، بررسی و پژوهش جهت تأیید یا رد فرضیات ‌می‌باشد. جهت ‌پاسخ‌گویی‌ به سوالات تحقیق و نتیجه گیری در خصوص فرضیات، داده ­های جمع‌ آوری شده در خصوص تحقیق، ورودی اساسی وپایه تحقیق ‌می‌باشد و در نهایت محقق بایستی با توجه به داده ­های گرد آوری شده، در خصوص رد یا تأیید فرضیات وپاسخگویی به سوالات تحقیق اقدام نماید. اما همان گونه که آشکار ومشخص ‌می‌باشد، داده ­ها اطلاعات خام و غیر قابل اتکائی می­باشند که جهت تبدیل شدن به اطلاعات قابل استفاده بایستی تحلیل گردند، تا با تبدیل داده ­ها به اطلاعات بتوان اقدام به تصمیم ­گیری نمود. لذا در این فصل به بررسی چگونگی گردآوری داده ­ها و تحلیل آن­ها جهت استفاده از داده ­های خام در راستای فرضیات تحقیق پرداخته می­ شود. همچنین تعریف وتفصیل مفاهیم اساسی همچون (جامعه آماری، نمونه گیری و…) ارائه گردیده و مفاهیم اساسی فوق برای تحقیق حاضر بررسی می­گردد

۳-۲نوع تحقیق

درهرتحقیق ابتدا باید نوع، ماهیت، اهداف تحقیق ‌و دامنه آن معین گردد ‌تا بتوان بااستفاده ازقواعد و ابزار و از راه­های معتبر به واقعیت­ها دست یافت. فراید تحقیق فرایندی است که طی آن محقق می­ کوشد با پردازش علمی ‌و منظم داده ­ها،فرضیه ­های خودرا به بوته آزمایش بگذارد.روش مورد استفاده درتحقیق جهت آزمون فرضیه ­ها برپایه استدلال قیاسی استوار است که از تحلیل مطالب نظری وتجربی ناشی می­ شود (نادری وسیف نراقی،۱۳۷۸).تحقیق یا پژوهش را بر حسب هدف ‌می‌توان به سه شکل ۱) تحقیق بنیادی ، ۲) تحقیق کاربردی ۳) تحقیق توسعه­ای دسته­بندی کرد. روش تحقیق مذبور ازلحاظ هدف کاربردی است. هدف تحقیقات کاربردی توسعه دانش کاربردی دریک زمینه خاص است.به عبارت دیگر تحقیقات کاربردی به سمت کاربرد عملی دانش هدایت می­ شود(سرمد ودیگران،۱۳۸۵). پژوهش کاربردی، پژوهشی است که نتایج حاصل از آن در رفع نیازها و حل مشکلات به کار آید. ‌بنابرین‏، هدف این نوع تحقیات، کاربست نتایج (به­ کارگیری آن­ها) در حل مسائل و مشکلات خاص در جامعه ‌می‌باشد.در واقع پژوهش­های کاربردی، پژوهش­هایی هستند که در آن­ها نظریه­پردازی وجود ندارد. ازجنبه گردآوری داده ­ها ازنوع همبستگی است. به دلیل آنکه در این تحقیق به دنبال یافتن وجود رابطه بین متغیرها درسطح سنجش نسبی ونوع رابطه ‌می‌باشد. در این تحقیق مقیاس اندازه ­گیری داده ­ها مقیاس نسبی است. مقیاس نسبی بالاترین ودقیق­ترین سطح اندازه ­گیری ‌را ارائه می­دهد.این مقیاس علاوه بر دارا بودن کلیه ویژگی­های سایرمقیاس­ها، ازصفرمطلق برخوردار ‌می‌باشد(صالحانی وصدیقانی،۱۳۸۴ ).

۳-۲-۱-قلمرو تحقیق

قلمرو تحقیق شامل سه بعد مختلف، به شرح زیر ‌می‌باشد:

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...