مقاله های علمی- دانشگاهی – بند چهارم- کنوانسیون چهارم مربوط به حمایت از افراد غیرنظامی در دوران جنگ – 5 |
۱- لطمه به حیات و تمامیت بدنی از جمله قتل بهتمام اشکال آن و زخم زدن، رفتار بی رحمانه، شکنجه و آزار
۲- گروگان گیری
۳- لطمه به حیثیت اشخاص از جمله تحقیر و تخفیف
۴- صدور حکم محکومیت و اجرای حکم اعدام بدون دادگاه قانونی و تصمیمات قضایی
فصل چهارم درباره پرسنل کشتیهای بیماربر است، به اساس ماده ۳۶ کنوانسیون کارکنان بهداری، بیمارستانی، کارکنان ناوهای بیمار بر و خدمه مذهبی در ردیف همدیگر قرار گرفته و محترم شمرده شده و مورد حمایت قرار میگیرند. فصل پنجم در مورد وضعیت حقوقی حمل و نقل بیماران است. [۱۴۶]
بند سوم – کنوانسیون سوم مربوط به رفتار با اسیران جنگی
این کنوانسیون در بارهی رفتار با زندانیان جنگی و اسیران در ۱۴۳ ماده و دو پیوست تنظیم شده است. از ماده ۱ تا۱۱مقررات عمومی ماده اول: «دولتهای معظمهی متعاهد تعهد مینمایند این قرارداد را در همه احوال محترم شمارند و اتباع خود را به احترام آن وادارند» در ماده دوم میخوانیم: «این قرار داد در جریان وقوع جنگی که رسماً اعلام شده باشد و یا هر گونه نزاع مسلحانه که بین دو یا چند دولت متعاهد بروز کند اجرا خواهد شد… این قرارداد درباره هر گونه موارد اشغال تمام یا قسمتی از خاک یکی از دول معظمهی متعاهد نیز معتبر است ولو آنکه اشغال مذبور با هیچ گونه مقاومت نظامی مواجه نشده باشد.» از ماده ۱۲ تا ماده ۱۶ در مورد حمایت کلی از اسیران جنگی، از ۱۷ تا ۱۰۸ در باره ی «اسارت» است. در این باب شروع اسارت، بازداشت اسیران جنگی، مسکن، غذا و لباس اسیران جنگی، بهداشت و پرستاری طبی، کارکنان بهداری و مذهبی که برای کمک به اسیران جنگی نگاه داشته میشوند، مذهب و فعالیتهای فکری و بدنی، انتظامات، درجات اسیران جنگی، چگونگی انتقال اسیران جنگی پس از ورود به باز داشتگاه است. در ماده ۴۶ تأکید شده است: «بازداشت کننده هنگامی که تصمیم به انتقال اسیران جنگی میگیرد باید منافع اسیران را مورد توجه قرار دهد خصوصاًً از این نظر که مشکلات اعادهی آن ها به وطنهای شان مزید نشود.» در بارهی کار با اسیران جنگی، ماده ۴۹ صراحت دارد بازداشت کننده میتواند اسیران جنگی سالم را با رعایت سن و جنس و درجه و استعداد جسمانی آن ها به عنوان کارگر به کار گمارد مخصوصاً از لحاظ این که آن ها را در سلامت جسمانی و روحانی نگاه دارد. در پاراگراف دوم آمده «افسران جز را که اسیر شدهاند نمیتوان جز به کارهای نظارتی، به کارهای دیگری مجبور ساخت».
در بارهی منابع مالی اسیران جنگی و روابط اسیران جنگی با خارج، روابط اسیران جنگی با مقامات رسمی، در ماده ۷۸ آمده «اسیران جنگی حق دارند نسبت به کیفیات اسارت که در حق آنان معمول است به مقامات نظامییکه آن ها را اسیر کردهاند عرض حال بدهند». بدون هیچ گونه محدودیتی حق دارند خواه به وسیله معتمد خود و خواه چنانکه لازم بدانند مستقیماً به نمایندگان دول حامی مراجعه و موارد شکایات خود را نسبت به کیفیات اسارت خویش ابراز نمایند. در ماده ۷۹ گفته شده اسیران جنگی در کلیه اماکنی که اقامت دارند به استثنای اماکن افسران هر شش ماه یک مرتبه اسیران جنگی آزادانه و با رأی مخفی معتمدینی انتخاب خواهند کرد که نمایندگی از آنان را نزد مقامات نظامی و دولتهای حامی و کمیته بینالمللی صلیب سرخ و هر دستگاه تعاونی دیگری داشته باشد. در ماده ۸۳ گفته آمده «در صورتیکه تردید حاصل شود که عمل ارتکابی اسیر جنگی مشمول مجازات انتظامی یا مجازات قضایی است دولت بازداشت کننده مراقبت خواهد کرد که مقامات مربوطه اغماض را در قضاوت امر مرعی دارند و تا جایی که ممکن است تصمیمات نظامی را بر تعقیب قضایی مرجح دارند.»
به اساس بند اول ماده ۱۰۹ «دولتهای متخاصم با قید و شرط بند سوم این ماده مکلفاند که اسیران جنگی را که شدیداًً بیمار یا شدیداًً مجروحاند بدون ملاحظه تعداد یا درجه آنان… پس از آن که قادر به حمل و نقل شدند به میهن خود عودت دهند.» بند سوم «هیچ اسیر جنگی که به موجب بند اول این ماده برای بازگشت بهکشور خود در نظر گرفته شده نباید در دوره مخاصمات بر خلاف میل خود او باز گشت داده شود. در ماده ۱۱۰ مقرر شده است که کدام اشخاص مستقیماً به وطن شان باز گردانده شوند. بند اول ماده ۱۲۲ به محض شروع جنگ و در کلیه موارد اشغال هر یک از دولتهای متخاصم ،یک دفتر رسمی اطلاعات در باب اسیران جنگییکه در اختیار خود دارد، تأسيس خواهد کرد. نیروی بازداشت کننده باید به اسیران جنگی غذا و لباس رایگان به اندازه کافی بدهد. برای آن ها محل سکونتی مثل نیروهای خود تهیه کند و امکانات پزشکی را در حدی که سلامتی آنان را تضمین کند، در اختیار آن ها بگذارد. در اسنای کار باید به همه اینها دست مزد پرداخت کند. و شرایط کار باید همانند ملت بازداشت کننده باشد، اسیران نباید وادار به کارهای خطرناکی شوند که سلامتی آن ها را به مخاطره اندازد و یا تحقیر آمیز باشد. [۱۴۷]
بند چهارم- کنوانسیون چهارم مربوط به حمایت از افراد غیرنظامی در دوران جنگ
کنوانسیون چهارم به موضوع حمایت از افراد کشوری در مواقع بروز جنگ پرداخته و ناظر بر مجموع اهالی کشورهای درگیر در جنگ بدون هیچ گونه تبعیض از حیث نژاد ، ملیت ، مذهب و عقیده سیاسی میباشد . بررسی مقررات مشترک بین اراضی دول متخاصم و اراضی اشغالی ، وضعیت حضور خارجیان در خاک دولت متخاصم ، قاعد مربوط به رفتار با بازداشت شدگان ، اماکن بازداشتگاه ، غذا و پوشاک و بهداشت بازداشت شدگان و پرستاری از آنان و سایر مقرراتی تکمیلی دیگر که می بایست برای کلیه افراد داخل در سرزمین های اشغالی حکمفرما باشد ، در این کنوانسیون قید گردید .در این کنوانسیون علاوه بر اتخاذ تصمیمات فوق در زمینه حقوق بشر دوستانه ، چندین تصمیم به اصطلاح سیاسی نیز بشرح ذیل اتخاذ گردید :
_ لزوم ارجاع احتلافات به دیوان بینالمللی دادگستری
_ ایجاد و تأسيس یک سازمان بینالمللی جهت اجرای قواعد و حقوق جنگ در صورت فقدان دولت حامی
_ درخواست از صلیب سرخ جهانی برای تنظیم موافقت نامه در زمینه تعویض کارکنان بهداشتی و طرز تقسیم کارکنان بهداشتی در میان بازداشتگاه ها بین دول متخاصم
_ درخواست از دولت ها و جمعیت های ملی صلیب سرخ برای صدور کارت هویت برای کارکنان بهداری ها
_ علاقمندی شدید کنوانسیون به حل و فصل اختلافات بین دولتهای کوچک و بزرگ از طریق همکاری و توافق بینالمللی و اینکه وضع قوانین و مقررات فعلی از منشا اندیشههای نوع پروانه بوده و ابراز امیدواری نسبت به اینکه دولتها هرگز نیازمند استفاده از این قوانین و مقررات نباشند .
_ لزوم تعیین کمک های مالی منظم برای انجام اقدامات لازم توسط کمیته بینالمللی صلیب سرخ جهانی .
بند پنجم – پروتکل های الحاقی به کنوانسیون های ژنو در خصوص حمایت از قربانیان مخاصمات مسلحانه بینالمللی و غیر بینالمللی
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1401-09-24] [ 02:53:00 ب.ظ ]
|