جدول شماره (۳-۳): ابعاد، تعداد سوالات، شماره ی سوالات و روش نمره گذاری
پرسشنامه نوع ساختار سازمانی

نوع ساختار
ابعاد
شماره سوالات
طیف سوالات
تواناساز
رسمیت
۴؛ ۵؛ ۶؛ ۸؛ ۱۱ و ۲۶
۵ – ۱

۱ ( کاملاً موافقم)

تا

۵ ( کاملاً مخالفم)

تواناساز
رسمیت
۴؛ ۵؛ ۶؛ ۸؛ ۱۱ و ۲۶
۵ – ۱

۱ ( کاملاً موافقم)

تا

۵ ( کاملاً مخالفم)

تمرکز
۱۶؛ ۱۷؛ ۱۸ و ۲۰
فرایندها
۱۰؛ ۲۱؛ ۲۲ و ۲۴
عوامل زمینه ای
۲۷؛۲۸؛ ۲۹؛ ۳۰؛ ۳۲ و ۳۴
بازدارنده
رسمیت
۱؛ ۲؛ ۳؛ ۷ و ۹
تمرکز
۱۲؛ ۱۳؛ ۱۴؛ ۱۵ و ۱۹
فرایندها
۲۳ و ۲۵
عوامل زمینه ای
۳۱؛ ۳۳ و ۳۵
کل
۳۵

جدول (۳- ۴): گویه‌های مربوط به هر یک از ابعاد نوع ساختار سازمانی

ردیف
ابعاد
گویه ها
۱
تواناساز
۴، ۵، ۶، ۱۰، ۱۱، ۱۶، ۱۷، ۱۸، ۲۰، ۲۱، ۲۲، ۲۴، ۱۶، ۲۷، ۲۸، ۲۹، ۳۰، ۳۲، ۳۴
۲
بازدارنده
۱، ۲، ۳، ۷، ۹، ۱۲، ۱۳، ۱۴، ۱۵، ۱۹، ۲۵، ۳۱، ۳۳، ۳۴، ۳۵

۳-۵-۲- پرسشنامه ی سازگاری (بیکر و سیرک، ۱۹۸۶)

این پرسشنامه حاوی ۶۷ گویه، شامل ابعاد سازگاری تحصیلی (۲۴ گویه)، سازگاری اجتماعی (۲۰ گویه)، سازگاری فردی – اجتماعی (۱۵ گویه) و سازگاری تعهد – دلبستگی (۷ گویه) از نوع پنج گزینه ای لیکرت می‌باشد که پاسخ به هر گویه در طیفی از کاملا موافقم (نمره ی ۵) تا کاملا مخالفم (نمره ی ۱) قرار دارد.

جدول شماره ی (۳-۵): ابعاد، تعداد سوالات، شماره ی سوالات و روش نمره گذاری
پرسشنامه‌ی سازگاری

ابعاد
شماره ی سوالات
طیف سوالات
سازگاری تحصیلی
۳؛ ۵؛ ۶؛ ۱۰؛ ۱۳؛ ۱۷؛ ۱۹؛ ۲۱؛ ۲۳؛ ۲۵؛ ۲۷؛ ۲۹؛ ۳۲؛ ۳۶؛ ۳۹؛ ۴۱؛ ۴۳؛ ۴۴؛ ۵۰؛ ۵۴؛۵۲؛ ۵۸؛ ۶۲؛ ۶۶
۵ – ۱

۱ ( کاملاً موافقم)

تا

۵ ( کاملاً مخالفم)

سازگاری اجتماعی
۱؛ ۴؛ ۸؛ ۹؛ ۱۴؛ ۱۶؛ ۱۸؛ ۲۲؛ ۲۶؛ ۳۰؛ ۳۳؛ ۳۷؛ ۴۲؛ ۴۶؛ ۴۸؛ ۵۱؛ ۵۶؛ ۵۷؛ ۶۳؛ ۶۵
سازگاری فردی – عاطفی
۲؛ ۷؛ ۱۱؛ ۱۲؛ ۲۰؛ ۲۴؛ ۲۸؛ ۳۱؛ ۳۵؛ ۳۸؛ ۴۰؛ ۴۵؛ ۴۹؛ ۵۵؛ ۶۴
سازگاری تعهد – دلبستگی
۱۵؛ ۱۶؛ ۳۴؛ ۴۷؛ ۵۹؛ ۶۰؛ ۶۱
کل
۶۷

۳-۶- روایی و پایایی پرسشنامه‌ها

۳-۶-۱- روایی و پایایی پرسشنامه نوع ساختار سازمانی (ترک زاده و محترم، ۱۳۹۰)

روایی این پرسشنامه توسط محترم (۱۳۹۰)، معینی(۱۳۹۰) در دانشگاه شیراز و ابوالقاسمی (۱۳۹۱) در دانشگاه هرمزگان محاسبه شده است. جهت سنجش روایی ابزار مذکور، با بهره گرفتن از روش تحلیل گویه، ضریب همبستگی بین گویه‌ها با نمره کل محاسبه گردید که نتایج آن به صورت کمترین و بیشترین ضریب همبستگی گویه‌ها به شرح زیر می‌باشد. روایی بعد توانا‌ساز به ترتیب بین (۸۷/۰ – ۴۷/۰) در سطح معنا‌داری (۰۰۰۱ /۰- ۰۳/۰) و روایی بعد بازدارنده (۷۱ /۰- ۴۶ /۰) در سطح معناداری (۰۰۰۱/ ۰- ۰۴/۰) به دست آمد. پایائی آن با بهره گرفتن از روش آلفای کرونباخ محاسبه گردید که در بعد توانا ساز ۹۲/۰ و در بعد باز دارنده ۷۹/۰ به دست آمد. توزیع گویه های مرتبط به انواع ساختار سازمانی تواناساز و بازدارنده در جدول۳-۶ بیان گردیده است.

جدول (۳-۶) : روایی و پایایی در پرسشنامه نوع ساختار سازمانی (ترک زاده و محترم،۱۳۹۰)

مقیاس
ساختار تواناساز
ساختار بازدارنده
طیف ضریب همبستگی
۴۹/۰-۳۹/۰
۸۱/۰-۰۴/۰
سطح معناداری
۰۰۱/۰-۰۴/۰
۰۰۰۱/۰ -۰۳/۰
ضریب آلفای کرونباخ
۹۲/۰
۷۱/۰

۳-۶-۲- روایی و پایایی پرسشنامه ی سازگاری (بیکر و سیرک، ۱۹۸۶)

روایی پرسشنامه در پژوهش اصلی (بیکر و سیرک در سال ۱۹۸۴) از طریق تحلیل عامل مورد بررسی قرار گرفته و به طور کلی چهار عامل سازگاری تحصیلی، سازگاری اجتماعی، سازگاری فردی – عاطفی و سازگاری تعهد – دلبستگی به دست آمده است. پایایی پرسشنامه ی سازگاری نیز به روش ضریب آلفای کرونباخ مورد سنجش قرار گرفته است که مقدار آن برای کل مقیاس برابر ۹۵% و برای زیر مقیاس سازگاری تحصیلی برابر ۸۷%، برای سازگاری اجتماعی برابر با ۸۹%، سازگاری فردی – اجتماعی برابر با ۸۲% و سازگاری تعهد – دلبستگی برابر با ۸۶% به دست آمده است.

جدول شماره (۳-۷) روایی و پایایی در پرسشنامه ی سازگاری (بیکر و سیرک، ۱۹۸۶)

متغیر
عاطفی
اجتماعی
تحصیلات
دلبستگی
طیف همبستگی
۷۱/۰-۳۵/۰
۶۶/۰-۴۶/۰
۶۱/۰-۳۷/۰
۷۴/۰-۳۸/۰
سطح معنی داری
۰۰۰۱/۰-۰۵/۰
۰۰۰۱/۰-۰۱/۰
۰۰۰۱/۰-۰۴/۰
۰۰۰۱/۰-۰۳/۰
ضریب آلفای کرونباخ
۸۰%
۷۰%
۷۸%
۸۳%

۳-۸- روش جمع‌ آوری اطلاعات

در این پژوهش جهت تهیه و تدوین مبانی نظری و سوابق پژوهش های انجام شده، از روش کتابخانه ای و برای جمع‌ آوری اطلاعات مربوط به پرسشنامه، پس از گرفتن مجوز از مسئولین دانشگاه، پرسشنامه‌ها بین دانشجویان دانشکده های مهندسی دانشگاه شیراز توزیع و پس از گذشت زمان ۱۰ دقیقه، جمع‌ آوری گردید.

۳-۸-۱- روش تجزیه و تحلیل داده هادر پاسخ به سوالات جزئی پژوهش

۱- نوع غالب ساختار سازمانی دانشکده های ی مهندسی دانشگاه شیراز کدام است؟ (آزمون تی وابسته)

۲- سازگاری دانشجویان دانشکده ی مهندسی دانشگاه شیراز، به چه میزان است؟ (آزمون تی تک نمونه ای)

۳- آیا بین انواع ساختارهای سازمانی و انواع سازگاری دانشجویان مهندسی دانشگاه شیراز رابطه ی معناداری وجود دارد؟ (ماتریس ضریب همبستگی پیرسون)

۴- آیا انواع ساختارهای سازمانی پیش‌بینی کننده ی معنادار سازگاری دانشجویان دانشکده های مهندسی می‌باشد؟ (مدل معادل ساختاری)

فصل چهارم

یافته های پژوهش

۴-۱- مقدمه

در این فصل به تجزیه و تحلیل داده های جمع‌ آوری شده پرداخته خواهد شد. این داده ها با بهره گرفتن از نرم افزارهای SPSS16 و Lisrel 8.54 تحلیل شده اند. ابتدا یافته های توصیفی و سپس یافته های استنباطی بیان خواهند شد.

۴-۲- یافته های توصیفی

جدول شماره ی (۴-۱) میانگین و انحراف استاندارد نوع ساختار سازمانی از دیدگاه دانشجویان دانشکده های مهندسی دانشگاه شیراز نشان می‌دهد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...