مقالات تحقیقاتی و پایان نامه | ۱-۱۰ تعریف عملیاتی متغیرهای تحقیق – پایان نامه های کارشناسی ارشد |
۱-۸ قلمرو تحقیق
قلمرومکانی: با توجه به موضوع تحقیق، قلمروی مکانی شامل استان گیلان میباشد.
قلمروی زمانی: از نظر زمانی این پژوهش در اواخر سال ۱۳۹۲ و نیمه ابتدایی سال ۱۳۹۳ انجام پذیرفته است.
قلمروی موضوعی: این تحقیق به بررسی نقش گمرک الکترونیک بر توسعه صادرات میپردازد.
۱-۹ استفاده کنندگان از تحقیق
عمدهترین استفاده کنندگان از گمرک الکترونیکی، تجار و بازرگانان هستند که از منافع این سیستم بهره مند خواهند شد.
سازمانهای در بخش تجاری: وزارت بازرگانی، وزارت صنایع، بانک مرکزی و بانکهای تجاری. در بخش پشتیبانی: حمل و نقل هوایی و دریایی، بنادر و کشتیرانی، شرکتهای بیمه، سازمانهای مرتبط با صادرات و واردات. در قسمت مربوط به گمرکات: کل سیستم گمرکی کشور، حق العمل کاران، استرداد حقوق گمرکی و سایر مسائل فنی گمرک میباشد.
۱-۱۰ تعریف عملیاتی متغیرهای تحقیق
گمرک الکترونیکی: گمرک الکترونیکی عبارت از به کار گیری کسب و کار الکترونیکی در ادارات گمرک جهت تأمین نیازهای اداری و خدماتیشان و نیز برای تأمین بهتر نیازهای ذینفعان مشارکت کننده در تجارت و حمل و نقلبینالمللی و افزایش رقابت تجاری از ترخیص سریع تر کالاها، افزایش درآمد و امنیت و محافظت مرزها میباشد (کرباسیان، ۱۳۸۳، ص۲).
توسعه صادرات: توسعه بخش صادرات به معنی توسعه صنایعی است که کشور در آن ها مزیت نسبی و با اینکه حداقل امکانات بالفعل تولیدی دارد و با سرمایه گذاری و تأکید بیشتر در این صنایع، کالاهای مذبور را صادر میکند یا صادرات موجود را افزایش میدهد (حسینی،۱۳۹۱، ص۳۵).
الکترونیکی نمودن فرآیندهای روزمره: الکترونیکی نمودن فرآیندهای روزمره برای خود ادارات گمرکی شامل عملیات ساده و مؤثر گمرکات، یکپارچگی بهتر و اثربخشی مستمر خدمات از طریق اتوماسیون فرآیندهای روزمره و فراهم ساختن امکان اعمال متمرکزتر قوانین و بررسی رعایت مقررات است[۳].
ارتباطات: موضوع ارتباطات در سازمان، از چنان اهمیتی برخوردار است که میتوان گفت؛ اولین وظیفه مدیر این است که سیستم ارتباطات را در سازمان، توسعه دهد. اطلاعات لازم (شامل واقعیتها، اندیشهها و احساسات) باید قبل از اینکه تصمیمی اتخاذ شود، مورد توجه قرار گیرد؛ لذا چنانچه هدف سازمان، دست یافتن به حداکثر بهرهوری باشد، سیستم ارتباطات باید به گونه ای طرح ریزی شود که در همه حال، اطلاعات از مجاری مربوط، در اختیار اعضای سازمان قرار گیرد و به صورت یک شبکه مؤثر و کارآمد، برقراری ارتباطات شکل گیرد (پیروز و دیگران،۱۳۹۱، ص۳۰۴).
اطلاع رسانی به موقع: اطـلاع رسـانی، فرایند انتقال منظم، مستمر و به موقع اطلاعات و آگاهیها از یک سازمان اجتمـاعی بـه مخاطبـان و بـالعکس است که از طریق فناوریها، تکنیکها، شیوه ها و ساز و کارهای مشخص صورت میگیرد و با توجه به باز خـورد این انتقال، تداوم حیات سازمان و تقویت و استحکام روابط با مخاطبان تأمین میشود. با استفاده از فناوری اطلاعات فعالیتهای سازمان بیشتر و بهتر در معرض دید مدیران و کارمندان قرار میگیرد (فتحیان و مهدوی نور،۱۳۸۹، ص۱۶۳).
شفافسازی فعالیتها: شفافسازی شامل: ارتقای کیفیت تصمیمات گرفته شده، افزایش اعضای حلقه تصمیمگیری، کاهش فساد و سواستفاده از موقعیت به منظور کسب منافع فردی یا جناحی و اطلاع قانونمند مردم از فرآیندهای تصمیمگیری است (فرود،۱۳۹۲، ص۸).
۱-۱۱ چارچوب نظری تحقیق
چارچوب نظری، بنیانی است که تمامی پژوهش بر آن استوار است، این چارچوب شبکه ای است منطقی و توصیفی، مشتمل بر روابط موجود میان متغیرهایی که در پی اجرای فرآیندهایی چون مصاحبه، مشاهده و بررسی پیشینه تحقیق شناسایی شده اند. چارچوب نظری روابط میان متغیرها را روشن میکند. نظریه هایی که مبانی این روابط را میپروراند و نیز ماهیت و جهت این روابط را توصیف میکنند. همان گونه که بررسی پیشینه، مبانی نظری را تشکیل میدهد، یک چارچوب نظری خوب نیز در جای خود، مبانی منطقی لازم برای تدوین فرضیه های آزمون پذیر را فراهم می آورد (سکاران ، ۱۳۸۵، ص۹۴).
با توجه به توضیحات داده شده، موضوع تحقیق مورد نظر: بررسی نقش سیستم گمرک الکترونیک بر توسعه صادرات از دیدگاه کارشناسان و صادرکنندگان در استان گیلان است.
آنچه امروزه بدان تأکید میشود، تسریع ترخیص محمولهها در محیط عاری از اسناد کاغذی و یا حداقل استفاده از این اسناد است. گمرک الکترونیکی نیز به دلیل به حداقل رساندن استفاده از اسناد کاغذی، کاهش بایگانیها، کاهش خطاها، در دسترس بودن مجوزها و کم کردن هزینه های عملیاتی، تسهیل تجارت بینالمللی را فراهم آورده است (کرمی، ۱۳۹۰، ص۳۹).
جهت انتقال اطلاعات در زنجیرهها روشهای مختلفی موجود میباشد که روش سنتی یا سیستم کاغذی اولین روش میباشد که امروزه بنا به دلایلی مانند تاخیرات در زمان ارسال، اشتباهات فردی و هزینه های زیاد این روش دیگر نمیتواند پاسخگوی نیازهای زنجیره باشد و لذا چارهای برای مدیران زنجیره نیست که به فناوری اطلاعات روی آورند تا بتوانند پاسخگوی مشتریان زنجیره و سهامداران و ذینفعان آن باشند. مدلهایی که میتوان با بهره گرفتن از آن ها امر به اشتراک گذاری اطلاعات را در هر زنجیره انجام داد سه نوع هستند:
-
- مدل ساده انتقال اطلاعات: در این نوع انتقال داده ها، هر نهاد فقط اطلاعات را به بالاتر ارجاع میدهد و بالادستی پایگاه داده ای دارد که تصمیمات لازم را اتخاذ میکند.
-
- مدل شخص ثالث[۴]: در این مدل شخص ثالثی اطلاعات را در یک بانک داده ای برای اعضای زنجیره نگهداری میکند. این شخص ثالث ممکن است خدماتی هم برای اعضای زنجیره انجام دهد.
- مدل متمرکز اطلاعات[۵](مدل مورد استفاده در گمرک الکترونیکی): این مدل مشابه مدل دوم است فقط به جای شخص سوم یک سیستم کامپیوتری کار میکند.
در ادبیات مربوط با موضوع تحقیق، تسهیل تجاری شامل مواردی چون ساده سازی، هماهنگ سازی، اتوماسیون رویههای کاری و انجام تسهیل در تمام تدابیر تنظیماتی و مقرراتی است که بر جریان صادرات و واردات و همچنین ترانزیت کالا تأثیر گذارند. تسهیل تجاری را میتوان عقلانی و منطقی کردن رویهها و الزامات اسنادی برای تجارت بینالمللی دانست و درنهایت هماهنگ سازی استانداردها و انطباق با نرمهای بینالمللی که منافع بسیاری را برای افراد ذینفع به دنبال خواهد داشت(فرود،۱۳۹۲، ص۸).
ارکان اصلی تسهیل تجاری عبارتاند از: شفافیت، آزادسازی ترانزیت، تشریفات و کارمزدهای مرتبط با رویههای تجاری.
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1401-09-24] [ 03:58:00 ب.ظ ]
|