مقالات تحقیقاتی و پایان نامه ها | ۵- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات : – پایان نامه های کارشناسی ارشد |
۳-ابزار اندازه گیری :
۳-۱- باورهای فراشناخت :
در این پژوهش برای بررسی باورهای فراشناختی نوجوانان از پرسشنامه فراشناخت (MCQ-30) استفاده شده است : پرسشنامه ی فراشناخت (MCQ-30)یک مقیاس ۳۰ گزینه ای خود گزارش است که باورهای افراد در باره ی تفکر شان را می سنجد . پاسخها در این مقیاس بر اساس چهار درجه ای لیکرت (۱=موافق نیستم تا ۴=خیلی زیاد موافقم) محاسبه شده است .
این مقیاس دارای پنج خرده مقیاس است:
۱-کنترل ناپذیری و خطر افکار که روی غیر قابل کنترل بودن و خطرناک بودن نگرانی ها تأکید میکند.
۲-باورهای مثبت در باره ی نگرانی( مثلا نگرانی کمک میکند با مشکلات کنار بیایم) .
۳-وقوف شناختی( خود اگاهی شناختی ) ، (مثلا به نحوه ی کار ذهنم به شدت توجه می کنم) .
۴-اطمینان شناختی(مثلا حافظه ی ضعیفی دارم ) .
۵-نیاز به کنترل افکار .
این پرسشنامه توسط ولز و کارتریت ساخته شده و توسط شیرین زاده برای جمعیت ایران ترجمه و آماده شده است ، ( شیرین زاده ، دستگیری ، گودرزی ، رحیمی و نظیری ، ۱۳۸۷ ).
۳-۲- سازگاری فردی – اجتماعی :
در این پژوهش برای سنجش ساز گاری فردی اجتماعی نوجوانان از پرسشنامه روانی کالیفرنیا CPI استفاده شده است . کلارک[۱۴۰] و همکاران در سال ۱۹۵۳ این آزمون را به منظور سنجش سازشهای مختلف زندگی که دارای دو قطب سازگاری فردی و اجتماعی است تهیه کردهاند ، که ۱۸۰ سوال دو گزینه ای بله یا خیر دارد . این آزمون دارای ۱۲ خرده مقیاس است که نیمی از آن ها برای سنجش سازگاری فردی و نیمی دیگر برای سنجش سازگاری اجتماعی هستند ، ( عمیدنیا ، نیسی و سودانی ، ۱۳۸۹ ) .
۳-۳- شادکامی :
برای سنجش شادکامی از پرسشنامه شادکامی آکسفورد که در سال ( ۱۹۹۰ ) توسط آرگایل و لو تهیه شده ، استفاده شده است . این پرسشنامه ۲۹ ماده ی شش گزینه ای دارد که از ۱ تا ۶ نمره گذاری می شود . این پرسشنامه توسط هیلز[۱۴۱] و آرگایل ( ۲۰۰۱ ) تجدید نظر شده و سازههای روانشناختی مربوط به علاقه اجتماعی برونگرایی ، مهربانی ، شوخ طبعی ، احساس هدفمندی ، خودبسندگی ، حرمت پذیرش خود ، سلامت جسمی ، خود مختاری ، مکان کنترل و احساس زیبای شناختی را ارزیابی میکند ، ( ثابت و لطفی کاشانی ، ۱۳۸۹ ) .
۴- روش گردآوری داده ها :
در فرایند بررسی ، آزمایشگر پس از مشخص شدن پرسشنامهها و تکثیر آن ها اقدام به توزیع پرسشنامهها بین آزمودنی ها کرده و از آن ها درخواست شد که با دقت و صداقت به سوالات پاسخ دهند و به آزمودنیها از محرمانه بودن نتایج اطمینان داده شد و در نهایت با استخراج اطلاعات ، داده ها با بهره گرفتن از نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است .
۵- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات :
داده های پژوهشی حاضر با بهره گرفتن از تحلیل روابط همبستگی ساده ، تحلیل واریانس و تحلیل پیشرفته آماری همبستگی کانونی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است . در پژوهش حاضر به دلیل داشتن چند متغیر در هر گروه و همچنین داشتن دو گروه جنسیتی پسر و دختر از روش تحلیل همبستگی کانونی استفاده شده است .
فصل چهارم:
تجزیه و تحلیل یافته ها
-
- – Ragers, Qualter, Phelps & Emmelkamp ↑
-
- – Metacognitive ↑
-
- – Wells ↑
-
- – Meta Cognitive Questionnaire ↑
-
- – Sadock & Sadock ↑
-
- – Phares ↑
-
- – California Personality Inventory ↑
-
- – Clark ↑
-
- – Oxford Happiness Inventory ↑
-
- – Argyle & Lu ↑
-
- – Metacognitive ↑
-
- -cognitive psychology ↑
-
- -Beron & Deloach ↑
-
- -Mesterz ↑
-
- -Self guestion ↑
-
- – Metacognitive compopts ↑
-
- -Cross&Paris ↑
-
- – Vinograd ↑
-
- – Baker ↑
-
- -metakonwedge ↑
-
- -metamonitoring ↑
-
- -Schraw ↑
-
- -declarative ↑
-
- -Procedurel ↑
-
- -conditional ↑
-
- -inter-individual knowledge ↑
-
- -intra-individual knowledge ↑
-
- -motivational believes ↑
-
- -casual attrihution ↑
-
- -defective information ↑
-
- -requirements ↑
-
- -strategic cognitive knowledge ↑
-
- -Lorch ↑
-
- -Dembo ↑
-
- -Jacobs ↑
-
- -self -managing ↑
-
- -controling procces ↑
-
- -control of self ↑
-
- -GHelawer & Broning ↑
-
- – Dickey ↑
-
- -Bradburn ↑
-
- -Argyle ↑
-
- -Contrill ↑
-
- -Nore ↑
-
- -Campbell , Converse , Rogers ↑
-
- -Mishygan University ↑
-
- -Wilson ↑
-
- -Allardt ↑
-
- -Glatzer ↑
-
- -Heady & Vearing ↑
-
- – Kahnman & Vayner & Shurtz ↑
-
- -Jan Lacke & Jermy Bentame ↑
-
- -MakDugall ↑
-
- -Jahne Marshalle Reeve ↑
-
- -Lyubomirsky ↑
-
- -Anjalies ↑
-
- -Myers ↑
-
- -Diener ↑
-
- -Lu ↑
-
- -Lucas ↑
-
- -Shurtz & Strack ↑
-
- – Suh ↑
-
- -Smith ↑
-
- -Quality of life ↑
-
- -Well – being ↑
-
- -Inner Qualities ↑
-
- -Outer Qualities ↑
-
- -Life – ability of the person ↑
-
- -Livability of environment ↑
-
- -Life – chances ↑
-
- -Satisfaction ↑
-
- -Utility of life ↑
-
- -Life – results ↑
-
- -.Skevington.MacArthur.Somrest ↑
-
- – Deci&Ryan ↑
-
- -Franken ↑
-
- -Mikalos ↑
-
- -Kasser & Ryan ↑
-
- -Haris & Lightsey ↑
-
- -Devine ↑
-
- -Lyken ↑
-
- -Inglehart ↑
-
- -Cummins ↑
-
- -Fredrickson ↑
-
- -Schwartz & Strack ↑
-
- -Mrozak & Kolanz ↑
-
- -Marjery , Noewle , Mejratorher & Dived Jirgya ↑
-
- -Wood ↑
-
- -D enro ↑
-
- -Haring &Stock& okun ↑
-
- -Polner ↑
-
- -Park ↑
-
- -Krk Patrick ↑
-
- -Lewls , Maltby&Day ↑
-
- -Cohen ↑
-
- -Sligman ↑
-
- -weste ↑
-
- -Lyan ↑
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1401-09-24] [ 04:41:00 ب.ظ ]
|