۳-ابزار اندازه گیری :

۳-۱- باورهای فراشناخت :

در این پژوهش برای بررسی باورهای فراشناختی نوجوانان از پرسشنامه فراشناخت (MCQ-30) استفاده شده است : پرسشنامه ی فراشناخت (MCQ-30)یک مقیاس ۳۰ گزینه ای خود گزارش است که باورهای افراد در باره ی تفکر شان را می سنجد . پاسخ‌ها در این مقیاس بر اساس چهار درجه ای لیکرت (۱=موافق نیستم تا ۴=خیلی زیاد موافقم) محاسبه شده است .

این مقیاس دارای پنج خرده مقیاس است:

۱-کنترل ناپذیری و خطر افکار که روی غیر قابل کنترل بودن و خطرناک بودن نگرانی ها تأکید می‌کند.

۲-باورهای مثبت در باره ی نگرانی( مثلا نگرانی کمک می‌کند با مشکلات کنار بیایم) .

۳-وقوف شناختی( خود اگاهی شناختی ) ، (مثلا به نحوه ی کار ذهنم به شدت توجه می کنم) .

۴-اطمینان شناختی(مثلا حافظه ی ضعیفی دارم ) .

۵-نیاز به کنترل افکار .

این پرسشنامه توسط ولز و کارتریت ساخته شده و توسط شیرین زاده برای جمعیت ایران ترجمه و آماده شده است ، ( شیرین زاده ، دستگیری ، گودرزی ، رحیمی و نظیری ، ۱۳۸۷ ).

۳-۲- سازگاری فردی – اجتماعی :

در این پژوهش برای سنجش ساز گاری فردی اجتماعی نوجوانان از پرسشنامه روانی کالیفرنیا CPI استفاده شده است . کلارک[۱۴۰] و همکاران در سال ۱۹۵۳ این آزمون را به منظور سنجش ‌سازش‌های مختلف زندگی که دارای دو قطب سازگاری فردی و اجتماعی است تهیه کرده‌اند ، که ۱۸۰ سوال دو گزینه ای بله یا خیر دارد . این آزمون دارای ۱۲ خرده مقیاس است که نیمی از آن ها برای سنجش سازگاری فردی و نیمی دیگر برای سنجش سازگاری اجتماعی هستند ، ( عمیدنیا ، نیسی و سودانی ، ۱۳۸۹ ) .

۳-۳- شادکامی :

برای سنجش شادکامی از پرسشنامه شادکامی آکسفورد که در سال ( ۱۹۹۰ ) توسط آرگایل و لو تهیه شده ، استفاده شده است . این پرسشنامه ۲۹ ماده ی شش گزینه ای دارد که از ۱ تا ۶ نمره گذاری می شود . این پرسشنامه توسط هیلز[۱۴۱] و آرگایل ( ۲۰۰۱ ) تجدید نظر شده و سازه‌های روانشناختی مربوط به علاقه اجتماعی برونگرایی ، مهربانی ، شوخ طبعی ، احساس هدفمندی ، خودبسندگی ، حرمت پذیرش خود ، سلامت جسمی ، خود مختاری ، مکان کنترل و احساس زیبای شناختی را ارزیابی می‌کند ، ( ثابت و لطفی کاشانی ، ۱۳۸۹ ) .

۴- روش گردآوری داده ها :

در فرایند بررسی ، آزمایشگر پس از مشخص شدن پرسشنامه‌ها و تکثیر آن ها اقدام به توزیع پرسشنامه‌ها بین آزمودنی ها کرده و از آن ها درخواست شد که با دقت و صداقت به سوالات پاسخ دهند و به آزمودنی‌ها از محرمانه بودن نتایج اطمینان داده شد و در نهایت با استخراج اطلاعات ، داده ها با بهره گرفتن از نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است .

۵- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات :

داده های پژوهشی حاضر با بهره گرفتن از تحلیل روابط همبستگی ساده ، تحلیل واریانس و تحلیل پیشرفته آماری همبستگی کانونی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است . در پژوهش حاضر به دلیل داشتن چند متغیر در هر گروه و همچنین داشتن دو گروه جنسیتی پسر و دختر از روش تحلیل همبستگی کانونی استفاده شده است .

فصل چهارم:

تجزیه و تحلیل یافته ها

    1. – Ragers, Qualter, Phelps & Emmelkamp ↑

    1. – Metacognitive ↑

    1. – Wells ↑

    1. – Meta Cognitive Questionnaire ↑

    1. – Sadock & Sadock ↑

    1. – Phares ↑

    1. – California Personality Inventory ↑

    1. – Clark ↑

    1. – Oxford Happiness Inventory ↑

    1. – Argyle & Lu ↑

    1. – Metacognitive ↑

    1. -cognitive psychology ↑

    1. -Beron & Deloach ↑

    1. -Mesterz ↑

    1. -Self guestion ↑

    1. – Metacognitive compopts ↑

    1. -Cross&Paris ↑

    1. – Vinograd ↑

    1. – Baker ↑

    1. -metakonwedge ↑

    1. -metamonitoring ↑

    1. -Schraw ↑

    1. -declarative ↑

    1. -Procedurel ↑

    1. -conditional ↑

    1. -inter-individual knowledge ↑

    1. -intra-individual knowledge ↑

    1. -motivational believes ↑

    1. -casual attrihution ↑

    1. -defective information ↑

    1. -requirements ↑

    1. -strategic cognitive knowledge ↑

    1. -Lorch ↑

    1. -Dembo ↑

    1. -Jacobs ↑

    1. -self -managing ↑

    1. -controling procces ↑

    1. -control of self ↑

    1. -GHelawer & Broning ↑

    1. – Dickey ↑

    1. -Bradburn ↑

    1. -Argyle ↑

    1. -Contrill ↑

    1. -Nore ↑

    1. -Campbell , Converse , Rogers ↑

    1. -Mishygan University ↑

    1. -Wilson ↑

    1. -Allardt ↑

    1. -Glatzer ↑

    1. -Heady & Vearing ↑

    1. – Kahnman & Vayner & Shurtz ↑

    1. -Jan Lacke & Jermy Bentame ↑

    1. -MakDugall ↑

    1. -Jahne Marshalle Reeve ↑

    1. -Lyubomirsky ↑

    1. -Anjalies ↑

    1. -Myers ↑

    1. -Diener ↑

    1. -Lu ↑

    1. -Lucas ↑

    1. -Shurtz & Strack ↑

    1. – Suh ↑

    1. -Smith ↑

    1. -Quality of life ↑

    1. -Well – being ↑

    1. -Inner Qualities ↑

    1. -Outer Qualities ↑

    1. -Life – ability of the person ↑

    1. -Livability of environment ↑

    1. -Life – chances ↑

    1. -Satisfaction ↑

    1. -Utility of life ↑

    1. -Life – results ↑

    1. -.Skevington.MacArthur.Somrest ↑

    1. – Deci&Ryan ↑

    1. -Franken ↑

    1. -Mikalos ↑

    1. -Kasser & Ryan ↑

    1. -Haris & Lightsey ↑

    1. -Devine ↑

    1. -Lyken ↑

    1. -Inglehart ↑

    1. -Cummins ↑

    1. -Fredrickson ↑

    1. -Schwartz & Strack ↑

    1. -Mrozak & Kolanz ↑

    1. -Marjery , Noewle , Mejratorher & Dived Jirgya ↑

    1. -Wood ↑

    1. -D enro ↑

    1. -Haring &Stock& okun ↑

    1. -Polner ↑

    1. -Park ↑

    1. -Krk Patrick ↑

    1. -Lewls , Maltby&Day ↑

    1. -Cohen ↑

    1. -Sligman ↑

    1. -weste ↑

    1. -Lyan ↑
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...